جوان سازی پوست، حذف چین و چروک‌ ها و همچنین برطرف کردن افتادگی و شل شدگی پوست در نواحی بدن مانند گونه‌ها، غبغب، بازوها و …. از مواردی است که طرفداران زیادی دارد و خیلی افراد علاقه دارند این مشکلات را که در اثر افزایش سن، لاغر کردن و یا سایر عوامل برای آنها بوجود می آید، برطرف نمایند. روش مرسوم درمانی عمل جراحی است که مشکلات خود را دارد. هم هزینه آن زیاد است و هم نیاز به گذراندن دوره نقاهت دارد. در برخی موارد عوارض دردسر سازی نیز برای فرد بوجود می آورد. اما در حال حاضر فرآیند لیفت، کشش پوست و جوان سازی با روش های گوناگون دیگری نیز انجام می شود که به صورت غیر تهاجمی هستند. هایفوتراپی در این دسته قرار دارد. یک روش ایمن، بدون نیاز به بی هوشی و با کمترین عوارض که نتایج مناسبی را بوجود می آورد. در این مطلب به صورت مفصل به این خواهیم پرداخت که هایفوتراپی چیست؟ چه شرایطی دارد؟ برای کدام نواحی بدن مناسب است؟ همچنین به دستگاه های استفاده شده در هایفوتراپی اشاره خواهیم کرد.

هایفوتراپی چیست؟

هایفوتراپی چیست؟
هایفوتراپی چیست؟

از نظر عملکردی هایفوتراپی در دسته روش های نوین جوان سازی پوست قرار می گیرد که بصورت غیر تهاجمی عاملی برای از بین بردن چین و چروک و افتادگی پوست است. اما از نظر نوع اجرا و نحوه کارایی آن باید بگوییم که در این فرآیند با تحریک سلول های موجود در بافت پوست، عمل کلاژن سازی تشدید می شود که یک ماده مفید و حیاتی در سلامت پوست است. از طرفی هایفوتراپی در تجزیه رسوبات چربی نیز اثرگذار می باشد.

عاملی که این تغییرات را در بافت پوست بوجود می آورد، امواج فرا صوتی است که در فرآیند هایفوتراپی به صورت موضعی و خاص در یک محدوده اعمال می گردد. فرآیندی که هیچ گونه دردی را برای فرد بوجود نمی آورد و عوارضی مشابه سایر روش های جوان سازی ندارد.

انواع هایفوتراپی

تاثیری که فرآیند هایفوتراپی روی پوست ایجاد می کند باعث می شود نتایج مختلفی را به همراه داشته باشد که هر دسته از این نتایج به عنوان یک هدف کاربردی در استفاده از هایفوتراپی تعیین می گردد. چند مورد از اصلی ترین انواع هایفوتراپی که طرفداران زیادی دارد شامل موارد زیر می شود :

  • هایفوتراپی برای لیفتینگ

یکی از نتایج استفاده از هایفوتراپی، از بین رفتن چین و چروک و افزایش کلاژن موجود در بافت پوست است، این امر سبب می شود که در نواحی انجام شده، لیفتینگ اتفاق بیافتد. مهمترین لیفت های انجام شده با هایفوتراپی عبارتند از :

  1. لیفت ابرو، پلک و گوشه چشم
  2. لیفت گونه، چانه و غبغب
  3. لیفت بازوها و گردن
  4. لیفت پهلو و شکم
  • هایفوتراپی برای لاغری

در تعریف هایفوتراپی اشاره کردیم که تاثیر ثانویه ای که امواج بر روی بافت پوست می گذارند، تجزیه چربی است. درواقع حرارت و انرژی متمرکز ایجاد شده روی پوست بافت چربی را می سوزاند و از بین می برد. این مورد باعث ایجاد لاغری می شود. اما نکته ای که اهمیت بالایی دارد، این لاغری همراه با افتادگی پوست نخواهد بود. چرا که بافت پوست تحت تاثیر هایفوتراپی کلاژن سازی نموده است که تا حد زیادی مانع از افتادگی و شل شدن پوست می شود. برای نواحی زیر از هایفوتراپی استفاده می شود:

  1. نواحی شکم، پهلو و کمر
  2. نواحی گردن و غبغب
  3. نواحی زیر بغل و بازو
  4. نواحی ران و باسن
  • هایفوتراپی برای از بین بردن سیاهی دور چشم

نواحی از پوست انسان مانند گودی دور چشم تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله استرس، ارث، افزایش سن، فشار و خستگی  و … دچار تیرگی و سیاهی می شود. هرچه سن بالاتر رود و پوست افتاده تر شود، میزان این سیاهی بیشتر به نظر می رسد. هایفوتراپی با کمک فعال سازی بافت پوست یکی از روش هایی است که می تواند به درمان این مشکل کمک کند.  چین و چروک و افتادگی پوست در این نواحی از بین می رود و با صاف شدن پوست مقدار زیادی از تیرگی دور چشم برطرف می گردد.

در کنار موارد بیان شده، زاویه دار کردن صورت، هایفوتراپی واژینال، هایفوتراپی بینی و .. نیز از دیگر انواع هایفوتراپی می باشد.

نواحی انجام هایفوتراپی

اگر به بخش قبلی توجه کرده باشید، حتما متوجه شده اید که در دو دسته لیفت و لاغری، هایفوتراپی محدوده های بسیار زیادی را شامل می شود. به نحوی که برخی متخصصان بر این عقیده هستند که امکان استفاده از هایفوتراپی برای تمام نواحی بدن وجود دارد و می توانید در مراجعه به متخصص درخواست انجام هایفوتراپی را برای ناحیه مورد نظر داشته باشید.

البته در بحث لاغری، نواحی مانند پهلوها، شکم، بازوها، ران و باسن بیشترین درخواست ها ثبت شده است. چرا که افراد در مرحله اول علاقه دارند ظاهر کلی آنها در دید و بازدید، جلسات دورهمی و موقعیت های کاری بازخورد خوبی داشته باشد. در مرحله جزئی تر، کوچک کردن غبغب، ورم گونه ها و مواردی از این دست مورد درمان قرار می گیرد.

در بحث لیفت بیشترین تعداد درخواست ها برای پوست نواحی صورت شامل گونه ها، چانه، پیشانی و نواحی اطراف چشم است. در دسته بعدی چین و چروک بدن مانند شکم، بازوها و … در لیست درخواست ها قرار دارند.

هزینه مناسب، کم خطر بودن و عدم نیاز به بیهوشی عاملی است که با خیال راحت از این روش برای تمامی نواحی بدن استقبال می کنند.

هایفوتراپی گردن و غبغب چگونه است؟

هایفوتراپی گردن و غبغب چگونه است؟
هایفوتراپی گردن و غبغب چگونه است؟

زیبایی گردن و غبغب از نواحی است که افراد بخصوص بانوان در مورد آن بسیار حساس هستند. اما روش های سنتی در از بین بردن چین و چروک گردن و ورم غبغب در عین حال که خطرناک است، نیاز به هزینه بالا، بی هوشی ، دوره نقاهت و … دارد. هایفوتراپی با شرایط ویژه ای که در این نواحی ایجاد می کند، نگرانی افراد را تا حد زیادی برطرف می کند. چرا که هم نتایج خوبی را از خود برجای می گذارد و هم اینکه نیاز به جراحی و طی کردن دوره نقاهت وجود ندارد.

برای انجام هایفوتراپی گردن و غبغب اولین مرحله مراجعه به متخصص و درخواست وقت معاینه است. چرا که باید به صورت کامل فرد معاینه شود و بر اساس شرایط جسمی و پوستی که دارد، دکتر تایید کند امکان هایفوتراپی وجود دارد یا نه؟ پس از انجام مشاوره و غربالگری صورت، در صورت تایید، یک زمان برای انجام هایفوتراپی برای شما در نظر گرفته می شود. تاکید می شود که حتما برای انجام امور زیبایی به پزشک با تجربه و تایید شده مراجعه نمایید.

میتوانید برای مشاوره فوری رایگان به سایت دکتر حمیرضا بهمنی مراجعه نمایید.

 در زمانی که شما برای هایفوتراپی به مرکز مورد نظر مراجعه کنید، مراحل زیر به صورت کامل از ابتدا تا انتها در طول فرآیند هایفوتراپی انجام می گیرد.

  • تمیز کردن محل هایفوتراپی به طور کامل
  • استفاده از کرم بی حسی در موارد خاص
  • پوشش محل هایفوتراپی با ژل مخصوص این روش درمانی (مشابه ژل سونوگرافی)
  • تنظیم دستگاه و قرار دادن آن روی پوست در محل مورد نظر (غبغب و گردن)
  • دستگاه دارای مانیتوری است که وضعیت امواج را به متخصص نشان می دهد و امکان ایجاد تغییر در آن وجود دارد.
  • انجام هایفوتراپی به مدت 30 تا 90 دقیقه بسته به نظر متخصص و شرایط فرد.
  • اتمام هایفوتراپی و برداشتن دستگاه از محل مورد نظر.

زمانی که از روش درمانی هایفوتراپی استفاده می کنید نیاز به طی کردن دوره نقاهت وجود ندارد و بلافاصله بعد از درمان می توانید به امور زندگی خود بپردازید.

در صورتی که از بی حسی موضعی استفاده نشود، امکان احساس گرما و مقداری سوزش در محل گردن و غبغب وجود دارد. در مواردی که فرد به دلیل حساسیت بالا توانایی تحمل این سوزش و درد را ندارد، متخصص برای او مسکن تجویز می کند.

کاربردهای کلی هایفوتراپی

آنچه به عنوان چگونگی انجام هایفوتراپی گردن و غبغب بیان شد، یک فرآیند کلی است که در سایر نقاط نیز با تنظیمات متفاوت و زمان بندی مختلف انجام می گیرد. در این زمینه می توان به کاربردهای دیگر هایفوتراپی که شامل موارد زیر است اشاره کرد:

  • لیفتینگ پوست یا همان سفت کردن پوست برای کاهش افتادگی آن در تمام نواحی بدن
  • بر طرف کردن چین و چروک در تمام نقاطی که پوست بافت زنده خود را حفظ کرده است.
  • برطرف کردن تیرگی و کبودی پوست در نقاط مختلف بخصوص گودی دور چشم
  • کمک به لاغری نواحی مختلف بدن و همچنین صورت
  • بالا کشیدن گوشه چشم، ابرو، رفع افتادگی پلک.
  • زاویه دار کردن فک، چانه و ایجاد تغییرات در گونه
  • از بین بردن خطوط مختلف صورت مانند خط خنده، خط اخم، خطوط کناری چشم.
  • لیفت نواحی مختلف صورت به صورت جدا و واحد، مانند لیفت پیشانی، لیفت گونه، لیفت غبغب.
  • برطرف کردن مشکلات ناشی از منافذ باز پوست

مزایای هایفوتراپی

بعد از فراگیر شدن روش هایفوتراپی، پارامترها و عواملی باعث شدند که رضایت حداکثری در استفاده از این روش ایجاد شود. این رضایت بخاطر مزایای خوب هایفوتراپی ایجاد شده است. از جمله :

  • عدم نیاز به جراحی و انجام درمان به صورت غیر تهاجمی
  • هزینه مناسب و شرایط اجرای راحت.
  • ماندگاری بالا نسبت به روش های دیگری مانند تزریق ژل و بوتاکس که بعضا تا 2 سال هم می رسد.
  • تعداد جلسات درمان پایین و دسترسی به نتایج مناسب.
  • کوتاه بودن زمان هر جلسه تمرین که به طور میانگین در حدود یک ساعت، بیشتر کمتر است.
  • عدم نیاز به انجام بی هوشی، در نتیجه افراد بیشتری می توانند از این روش استفاده کنند.
  • امکان اجرا برای پوست های مختلف با رنگ و شرایط جسمی متفاوت
  • کوتاه بودن دوره نقاهت بعد از انجام هایفوتراپی.

عوارض هایفوتراپی

در صورتی که متخصص با تجربه و کلینیک مجهزی را انتخاب کنید، مطمئن باشید عوارضی روی شما اثر نخواهد گذاشت. برای اینکه آماری نیز حرفمان را تایید کنیم، بد نیست اشاره ای داشته باشیم که هنوز هیچ گزارش رسمی در مورد عوارض هایفوتراپی وجود ندارد. تنها مشکلات موقت مانند درد ، سوزش و حالت تهوع ایجاد شده در زمان هایفوتراپی نیز بعد از 24 ساعت نیز برطرف خواهد شد.

چه افرادی برای هایفوتراپی مناسب هستند؟

اگر فرد دارای هر کدام از شرایط زیر باشد می تواند برای هایفوتراپی اقدام نماید:

  • افرادی که تصمیم به لاغری دارند ولی نگران افتادگی پوست بعد از لاغری هستند.
  • افرادی که با شل شدگی و افتادگی پوست در حد محدود روبرو هستند.
  • در مواردی که چین و چروک ظریف و نازکی در صورت فرد بوجود آمده باشد.
  • فردی که به افتادگی پلک دچار باد.
  • عدم تقارن و فرم مناسب در ناحیه فک.

البته این موارد تحت شرایطی مطرح می شود که وضعیت جسمی فرد کاملا سالم باشد و  سن او بیشتر از 60 سال نباشد. در چنین حالتی می توان از هایفوتراپی انتظار نتایج خوبی را داشت.

هایفوتراپی برای چه کسانی ممنوع است؟

با همه مزایا و ویژگی های خوبی که این روش درمانی دارد، افرادی شامل خانم های باردار و شیرده، افراد مبتلا به دیابت، افراد پایین تر از سی سالگی،  افرادی که تحت درمان سرطان هستند، افرادی که در بدن خود پلاتین دارند، افرادی که دارای عفونت در محل هایفوتراپی هستند، افراد دارای بیماری پوستی و …. به هیچ عنوان نباید از فرآیند هایفوتراپی استفاده کنند.

دستگاه های مورد نیاز هایفوتراپی

درست است که روش درمانی هایفوتراپی یک فرآیند نوظهور می باشد و استفاده از آن بسیار قدیمی نیست، اما در همین بازه زمانی هم، روز به روز تجهیزات و دستگاه های آن پیشرفته تر و مجهزتر شده اند. برخی از مهمترین دستگاه هایی که برای انجام هایفوتراپی نیاز است عبارتند از :

  • دستگاه‌ های اولترا و دلتا

این خانواده از دستگاه های هایفوتراپی که در زمینه زیبا سازی پوست بدون جراحی و درد استفاده می شوند، جزء پیشرفته ترین دستگاه ها می باشند. این دستگاه ها در دو مدل 600 و 800 واتی روانه بازار شده اند تا مصرف کننده بر اساس نیاز خود آنها را تهیه کند. روی این دستگاه ها کارتریج هایی تعبیه شده است که امکان نفوذ به عمق های مختلف در بازه 1.5 به بالا را فراهم می آورند. دسته دیگر کارتریج های دستگاه های اولترا و دلتا دارای عمق 8 و 13 می باشند.

دستگاه هایفوتراپی سه بعدی
دستگاه هایفوتراپی سه بعدی
  • دستگاه هایفوتراپی سه بعدی

دستگاه های D3 که به عنوان نسل جدید دستگاه های هایفوتراپی سه بعدی شناخته می شوند، این امکان را فراهم آورده اند تا به صورت همزمان 11 لاین فعال در دستگاه به عملکرد خود بپردازد. امکان کاهش لاین ها و مدیریت آنها از طریق تنظیمات دستگاه وجود دارد. مورد بعدی که از آن به عنوان یک مزیت عالی در دستگاه D3 یاد می شود، سرعت زیاد آن است که این عاملی است برای کمتر شدن زمان هایفوتراپی فرد در هر جلسه که مراجعه می کند. به طوری که برای مراجعین این دستگاه میانگین زمانی 20 دقیقه در نظر گرفته می شود.

  • دستگاه هایفوتراپی چهار بعدی

می توان گفت این نسل از دستگاه های هایفوتراپی مدرن ترین آنها نیز می باشند. دستگاه هایی که پا را نسبت به مدل D3 فرا تر گذاشته اند و امکان ایجاد 15 لاین درمانی را نیز ایجاد می کنند. این میزان از شات دو تاثیر بسیار عالی می گذارد، یکی زمان درمان کاهش پیدا می کند و دیگری میزان نتایج و همپوشانی شات ها نیز بیشتر می شود. دستگاه D4 بخاطر در نظر گرفتن برخی شرایط از نظر قیمتی نیز مناسب تر می باشد.

  • دستگاه سالنی هایفوتراپی (v-max)

دستگاه هایفو سالنی که با نام تجاری v-max نیز شناخته می شود، از میزان تمرکز بالایی در امواج خروجی برخوردار است. به گونه ای که در زمینه از بین بردن چین و چروک پوستی، این امواج اولتراسوند جزء موفق ترین موارد بوده اند. اما موردی که باید در نظر داشته باشید زمان طولانی درمان با این دستگاه است. چرا که به صورت تک شات عمل می کند و نیاز به توانایی بالای متخصص دارد.

  • مینی هایفو یا دستگاه خانگی هایفوتراپی

می هایفوها را به عنوان دستگاه های خانگی نیز معرفی می کنند. توانایی این دستگاه زیاد نیست و برای کاربردهای کم و تعداد محدود مناسب است. ویژگی مثبتی که مینی هایفو ها دارند، میزان امواج کم آنهاست. این امر درست است که سبب کاهش سرعت درمان می شود اما برای موارد حساس مانند دور چشم، بسیار مناسب است. این دستگاه همچنین در زمان درمان، رطوبت پوست را خارج نمی کند و شادابی آن را نگهداری می کنیم.

نتایج و ماندگاری هایفوتراپی

شاید از همان اوایل بعد از عمل کشیدگی پوست را فرد احساس کند، اما مشاهده تغییرات ظاهری مدتی طول می کشد که معمولا 2 ماه بعد از انجام عمل بیشتر به چشم می آید. هر چه از زمان هایفوتراپی بیشتر بگذرد، شما نتایج آن را بهتر خواهید دید. اما این نتایج تحت تاثیر سبک زندگی شما، نوع پوست، میزان مراقبت و … تغییر خواهد کرد و ممکن است زودتر یا دیرتر نمود پیدا کند.

ماندگاری هایفوتراپی به عوامل مختلفی از جمله رژیم غذایی، میزان افتادگی و چین و چروک پوست، عوامل ژنتیکی و سن فرد بستگی دارد اما به طور کلی حداقل شش ماه و حداکثر سه سال ماندگاری دارد.

اقدامات لازم قبل از هایفوتراپی

شما قبل از اینکه برای انجام این روش درمانی اقدام کنید، ابتدا در مورد آن به خوبی اطلاعات کسب کنید و حتما در انتخاب متخصص و کلینیک برای انجام هایفوتراپی بیشترین دقت را داشته باشید. سپس در جلسه مشاوره شرکت کنید. دکتر بعد از انجام ارزیابی های اولیه تشخیص می دهد که امکان هایفوتراپی برای شما وجود دارد یا نه.  سعی کنید در زمان مشاوره تمام سوالات دکتر را صادقانه و درست جواب بدهید و هر گونه مشکل، بیماری، سابقه جراحی و … که در وجود شما قرار دارد یا قبلا بوده است را به اطلاع متخصص برسانید. در زمان مراجعه برای هایفوتراپی نیز هیچگونه آرایش و موادی در سطح مورد نظر استفاده نکنید و آن را کاملا تمیز کنید.

مراقبت های بعد از هایفوتراپی

شما بلافاصله بعد از انجام هایفوتراپی می توانید به زندگی معمول خود بپردازید. اما نباید یادتان برود که پوست شما به تازگی احیا شده است و به طی کردن یک دوره مراقبتی دارد. از جمله مواردی که باید انجام بدهید می توان به عدم قرارگیری در مقابل نور مستقیم خورشید به مدت یک تا یک و نیم ماه، عدم مصرف الکل در یک هفته اول، عدم خارش پوست در محل هایفوتراپی شده، نوشیدن آب و مایعات زیاد، عدم رفتن به استخر و جکوزی در 24 ساعت اول، عدم قرار دادن کمپرس آب سرد در محل هایفوتراپی، عدم انجام اپیلاسیون، عدم انجام آرایش تا دو روز و .. اشاره کرد.

هزینه هایفوتراپی

از آنجایی که این روش درمانی در نواحی مختلف بدن استفاده می شود و دستگاه های متفاوتی دارد، قیمت آن نیز بسته به تعداد جلسات و محل هایفوتراپی متفاوت می باشد. از جمله عوامل دیگری که در قیمت هایفوتراپی اثر می گذارند می توان به شرایط پوست، نوع مشکل بوجود آمده، محل کلینیک، توانایی متخصص، میزان تجهیزات و … اشاره نمود.