داروهای گیاهی از قرن‌ها پیش در طب سنتی ملل مختلف جای داشته و از آن‌ها در درمان بسیاری از بیماری‌ها، استفاده شده است. فواید مختلف و البته گسترده داروهای گیاهی در تقویت سیستم ایمنی، نارسایی‌های جنسی، بهبود وضعیت دستگاه عصبی، تقویت مفاصل و استخوان و … به اثبات رسیده است. با شناخت فرمول مصرف صحیح این داروها و تهیه گیاهان طبی اصیل و دارای کیفیت مناسب، می‌توان بهترین نحو از فواید انواع آن‌ها بهره برد. لازم به ذکر است که اگرچه داروهای گیاهی به ذات ضرر ندارند، اما در صورت استفاده نادرست یا زیاده‌روی در مصرف هر یک از آن‌ها، احتمال بروز عوارضی وجود دارد که باید حتما نسبت به آن‌ها هشیار بوده و اطلاعات کافی داشت. اما جای نگرانی نیست، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا چند نکته مفید و موثر درباره داروهای گیاهی به شما بگوییم تا بتوانید برای تمام قسمت‌های بدن با اطمینان خاطر از آنها استفاده کنید.

چند نکته طلایی درباره فواید داروهای گیاهی
چند نکته طلایی درباره فواید داروهای گیاهی

فواید استفاده از داروهای گیاهی

گیاهان مختلف غنی از انواع ترکیباتی هستند که جایگاه آن‌ها را از هزاران سال پیش در طب سنتی، تثبیت کرده است. از فنل‌ها گرفته تا آنتی‌بیوتیک‌ها، در ترکیب گیاهان دارویی جای داشته و این ترکیبات در پیشگیری از بیماری‌های جدی چون انواع سرطان‌ها، بیماری‌های تنفسی، گوارشی و … و همچنین پیشرفت‌ روند درمانی، اثرگذار هستند. جالب است بدانید که تقریبا چیزی نزدیک به 25 درصد از داروهای رایج تجویز شده در جهان بر اساس دارا بودن گیاهان دارویی بوده است. برای مثال از حدود 177 داروی مورد تایید برای درمان سرطان، 70 درصد از آن‌ها بر پایه محصولات طبیعی ساخته شده‌اند.

معرفی انواع مختلف داروهای گیاهی

انواع مختلف داروهای گیاهی در طبیعت وجود دارند که هر یک خواص گوناگونی در زمینه‌های گوناگون دارند. از آن جمله باید به داروهای تقویت سیستم ایمنی، داروهای دستگاه گوارش، داروهای گیاهی مخصوص زنان، دارو گیاهی خواب‌آور، دارو گیاهی برای سرفه، دارو گیاهی برای چاقی، دارو گیاهی برای لاغری، دارو گیاهی ریزش مو، دارو گیاهی برای قاعدگی و یائسگی زنان و … اشاره کرد.

معرفی انواع مختلف داروهای گیاهی
معرفی انواع مختلف داروهای گیاهی

تقویت‌ کننده سیستم ایمنی با داروی گیاهی

یکی از مهم‌ترین عللی که باعث استفاده از گیاهان دارویی می‌شود، تقویت سیستم ایمنی بدن است. امروزه با توجه به پیشرفت عظیمی که در علم داروسازی به وجود آمده است، داروهای با پایه گیاهی اثرگذاری قوی داشته‌اند.

داروهایی مانند کپسول و شربت پروپولیس ساپلاس مدز، شربت گیاهی ضد حساسیت اکیناسه و انواع دیگر داروهای گیاهی که به تقویت سیستم ایمنی بسیار کمک کرده و تاثیر معجزه‌آسایی در بهبود عملکرد بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها خواهد داشت که می‌توانید این محصولات را در سایت darooplus.com ببینید.

بهبود عملکرد دستگاه گوارشی

دستگاه گوارش شامل ارگان‌های مهم و اساسی در بدن خواهد شد که از دهان تا مقعد را شامل می‌شود. امروزه داروهای گیاهی زیادی برای هرکدام از این اعضا تهیه و تولید شده‌اند. با توجه به تغییر رویکرد مردم در سبک زندگی و رژیم غذایی ابتلا به کبد چرب بسیار فراگیر شده است و تاثیر بسیاری از داروهای گیاهی بر بهبود و درمان آن بسیار موثر بوده است.

داروهای گیاهی از جمله قطره خوراکی سیلیمارین و انواع قرص‌های بهبود و درمان کبد چرب است که به بهبود عملکرد دستگاه گوارشی بسیار کمک‌کننده بوده است. همچنین در صورتی که از بیماری‌های گوارشی چون زخم معده یا رفلاکس معده رنج می‌برید، پیش از استفاده از داروهای گیاهی، حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید.

داروهای تقویت دستگاه تنفسی

امروزه با توجه به فراگیر شدن بیماری‌های تنفسی، تقویت دستگاه تنفسی از اهمیت زیادی برخوردار است. عصاره  ضد سرفه تیموس، عصاره ختمی و بسیاری از داروهای گیاهی دیگر وجود دارد که به تقویت دستگاه تنفسی کمک خواهد کرد. خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی گیاهان موجود در این داروها، فوق‌العاده تاثیرگذار خواهد بود. همچنین ریشه شیرین بیان، مرزنجوش، توسیلاگو، برگ توتون هندی، زنجبیل، اکالیپتوس و … نیز در تقویت دستگاه تنفسی موثر هستند.

داروهای تقویت دستگاه تنفسی
داروهای تقویت دستگاه تنفسی

داروهای مفاصل و استخوان

رزماری یکی از بهترین گیاهان برای تسکین دردهای مفاصل و استخوانی است. همچنین استفاده از داروهای گیاهی شامل گیاه زنجبیل، گیاه پنجه شیطان، زردچوبه و کندر و …. این دردها را به شکلی معجزه‌آسایی درمان می‌کند. این داروهای گیاهی به عنوان درمان‌های عالی جهت کاهش دردهای مفاصل معرفی شده‌اند.

بهبود نارسایی‌های جنسی با داروی گیاهی

برای درمان و بهبود نارسایی‌های جنسی، راه حل‌های عالی در طب سنتی یافت شده است. گیاهانی همچون گل محمدی، پپونن، گیاه جینسینگ و انواع داروهای گیاهی آفرودیت است که تاثیرگذاری بی‌نظیری در افزایش میل جنسی دارد. سیر، فلفل چیلی و زنجبیل نیز هر یک به طور قابل توجهی، به بهبود و افزایش میل و قوای جنسی مردان و زنان کمک خواهند کرد.

داروهای گیاهی مخصوص زنان

از دیرباز زعفران به عنوان یکی از مهم‌ترین گیاهان مخصوص زنان نام برده شده است که البته در مصرف آن‌ها نباید زیاده‌روی کرد یا برای مدت زمان طولانی، به استفاده از این گیاهان، ادامه داد. همچنین داروهای گیاهی متعددی برای افزایش شیر مادران، تسکین دردهای قاعدگی، بهبود علائم یائسگی و … نیز جزو داروهای گیاهی زنان تولید و عرضه می‌شوند. لازم به ذکر است که باید جهت استفاده از داروهای گیاهی با پزشک متخصص مشورت کنید.

بهبود دستگاه عصبی با داروی گیاهی

برای بهبود دستگاه عصبی، می‌توان از گیاهان دارویی چون اسطوخودوس و سنبل الطیب به عنوان یکی از بهترین داروهای گیاهی موثر در کاهش اضطراب و استرس‌ها شناخته می‌شود. عناب، گل ساعتی، تاج الملوک، یوaآن چی، یاسمن زرد، نعناع، گل پامچال و … نیز می‌توانند سهم بزرگی در بهبود دستگاه عصبی افراد داشته باشند. استفاده صحیح از این داروهای گیاهی، در تاثیرگذاری آن‌ها بسیار موثر خواهد بود.

داروی گیاهی دستگاه ادراری و دفع سنگ کلیه

گزنه یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان مشکلات دستگاه ادراری است که با پیشرفت فرمولاسیون داروهای گیاهی امروزه به صورت شربت، قطره و قرص در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.عصاره درمان سنگ کلیه اورتیکا به عنوان یکی از موثرترین داروهای گیاهی جهت دفع سنگ کلیه مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.

همچنین برای دفع سنگ کلیه از عرق خارشتر استفاده می‌شود که سال‌ها پیش از این اثرگذاری آن در طب سنتی شناخته شده است. البته در نظر داشته باشید که باید حتما برای درمان بیماری‌های دستگاه ادراری، با پزشک متخصص مشورت کنید.

سلامت دهان و دندان با داروهای گیاهی

بیماری‌های رایج دهان و دندان به آفت دهان، عفونت و التهاب لثه و دندان درد است که داروهای گیاهی تاثیرات شگفت‌انگیزی در بهبود و درمان آن دارند. داروهای گیاهی شامل گیاهان آویشن، عصاره شیرین بیان، اکالیپتوس، میوه فلفل قرمز، گیاه ریوند، دارچین، میخک، هل و … است که با دارا بودن خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد میکروبی و ضد ویروسی باعث تسریع در درمان بیماری‌های دهان و دندان خواهند شد. از التهابات و خونریزی لثه جلوگیری کرده و زخم های دهان را به سرعت درمان می‌کنند.

آیا داروهای گیاهی عوارض جانبی دارند؟

داروهای گیاهی در صورت استفاده صحیح، معمولا بدون عوارض همراه هستند؛ اما لازم به ذکر است که استفاده زیاد از حد یا در صورت داشتن بیماری‌های زمینه‌ای، مصرف داروهای خاص، بارداری، شیردهی و …؛ باید پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید. در حقیقت برخی از داروهای گیاهی، دارای دوره مصرف خاصی بوده و نباید در استفاده از آن‌ها زیاده‌روی کرد.