بی اختیاری ادرار یعنی نشت ادرار از مثانه بدون اینکه فرد کنترلی به آن داشته باشد. خوشبختانه بی اختیاری ادرار قابل درمان است.

درمان بی اختیاری ادرار با 5 متد ساده
درمان بی اختیاری ادرار با 5 متد ساده

درمان بی اختیاری ادرار به روش های مختلف قابل انجام است و نوع درمان به علت بروز آن و همچنین شدت بی اختیاری ادرار بستگی دارد. در گام اول برای درمان بی اختیاری ادرار پزشک از بیمار می خواهد سبک زندگی خود را کمی تغییر دهد، پس از آن و در صورت عدم درمان بی اختیاری ادرار دارو تجویز خواهد شد و در موارد خیلی شدید، جراحی انجام می شود. خبر خوب اینکه امروزه و با پیشرفت تکنولوژی و روش های جدیدی برای درمان وارد دنیای پزشکی شده اند، دستگاه های شرکت مداریا از جمله این روش های مدرن هستند که بی اختیاری ادرار را به طور موثر و به روش غیر تهاجمی درمان می کنند.

در ادامه به چگونگی تشخیص و روش های مختلف درمان بی اختیاری ادرار اشاره می کنیم.

تشخیص بی اختیاری

انواع بی اختیاری ادرار متفاوتی وجود  دارد و برای درمان بی اختیاری ادرار تعیین نوع بی اختیاری بسیار مهم است، علائم موجود اغلب در تشخیص نوع بی اختیاری به پزشک کمک می کند و در نتیجه پزشک با توجه به علائم و نوع بیماری بهترین روش درمان را برای بیمار انتخاب می کند.

اغلب پزشک بیمار را به طور کامل معاینه کرده و در مورد سوابق بیماری با وی صحبت می کند. سپس از بیمار می خواهد یک عامل تحریک کننده بی اختیاری را اجرا کند، به عنوان مثال سرفه کند. پس از انجام معاینات احتمالا پزشک یک یا چند مورد از موارد زیر را توصیه می کند:

  • آزمایش ادرار: این آزمایش برای بررسی علائم عفونت، خون و یا سایر ناهنجاری ها انجام می شود.
  • ثبت اتفاقات روزانه برای مثانه: برای چند روز میزان نوشیدنی ها، زمان ادرار کردن، میزان ادراری که تولید می شود و تعداد دفعاتی که دچار بی اختیاری می شوید را در یک دفترچه یادداشت کنید.
  • اندازه گیری مقدار ادرار: برای درمان بی اختیاری ادرار میزان ادرار خارج شده از بدن و همچنین مقدار ادرار باقیمانده در مثانه اندازه گیری می شوند. به این منظور پزشک از شما می خواهد در یک ظرف مخصوص ادرار کنید تا خروجی ادرار اندازه گیری شود، سپس مقدار ادرار باقیمانده در مثانه را با استفاده از کاتتر یا سونوگرافی اندازه گیری می کند. اگر ادرار زیادی در مثانه باقی مانده باشد، به این معناست که اعصاب مثانه یا عضلات آن دچار مشکل شده اند.

 

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر برای درمان بی اختیاری ادرار ، پزشک آزمایشات بیشتری را برای بیمار توصیه می کند، از جمله آزمایش یورودینامیک و سونوگرافی لگن.

درمان بی اختیاری ادرار

گاهی نوع و شدت بی اختیاری ادرار به گونه ای است که یک روش درمانی کافی نیست و ممکن است ترکیبی از چند نوع درمان نیاز باشد. اگر یک بیماری یا شرایط زمینه ای منجر به بی اختیاری شده باشد، برای درمان بی اختیاری ادرار ، پزشک ابتدا اقدام به درمان بیماری زمینه ای می کند.

در ابتدای درمان، روش های کم تهاجمی تر انتخاب می شوند و اگر این تکنیک ها موثر نباشند گزینه های درمانی دیگر انتخاب می شوند.

تکنیک های رفتاری

برخی تکنیک های رفتاری به درمان بی اختیاری ادرار کمک می کنند، در ادامه به برخی از این تکنیک ها اشاره می کنیم:

  • آموزش مثانه برای به تعویق انداختن ادرار پس از اینکه احساس کردید نیاز به دفع ادرار دارید، به این منظور هر بار که احساس کردید میل به ادرار کردن دارید، سعی کنید 10 دقیقه دستشویی رفتن را به تعویق بیندازید. هدف این است که فاصله بین دستشویی رفتن ها را طولانی تر کنید.
  • ادرار مضاعف به شما کمک می کند بتواید مثانه خود را به طور کامل تخلیه کنید، این روش به درمان بی اختیاری ادرار سر ریز شده کمک می کند. به این منظور ادرار می کنید و سپس چند دقیقه صبر کرده و دوباره تلاش کنید.
  • طبق برنامه منظم به دستشویی بروید، به عنوان مثال هر دو ساعت یا هر چهار ساعت به دستشویی بروید، حتی اگر دستشویی ندارید.
  • مصرف مایعات و رژیم غذایی خود را مدیریت کنید تا بتوانید کنترل بهتری به مثانه داشته باشید. در این شرایط لازم است مصرف نوشیدنی های الکلی و کافئین و غذاهای اسیدی را کاهش دهید. کاهش مصرف مایعات، کاهش وزن و افزای فعالیت بدنی نیز به درمان بی اختیاری ادرار کمک می کند.

تمرینات کگل و تقویت عضلات کف لگن

انجام منظم تمرینات کگل به تقویت عضلات کف لگن، عضلاتی که جریان ادرار را کنترل می کنند، کمک می کنند. این تمرینات برای درمان بی اختیاری ادرار استرسی بسیار مفید هستند و به بهبود علائم بی اختیاری سرریز شده نیز کمک می کنند. برای انجام تمرینات کگل تصور کنید سعی در توقف جریان ادرار خود دارید، سپس اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ماهیچه هایی را که برای توقف ادرار استفاده می کنید، سفت یا منقبض کنید و پنج ثانیه به همین حالت نگه دارید و سپس به مدت 5 ثانیه همان عضلات را شل کنید (اگر 5 ثانیه سفت کردن این عضلات سخت است می توانید دو ثانیه عضلات را منقبض کرده و سپس 3 ثانیه استراحت کنید).
  • تمرینات را آنقدر انجام دهید تا انقباضات را هر بار 10 ثانیه حفظ کنید.
  • حداقل 3 ست ده تایی را در طول روز انجام دهید.

برای شناسایی درست عضلات کف لگن احتمالا به یک فیزیوتراپیست ارجاع داده شوید و یا تکنیک های بیوفیدبک را انجام دهید.

دستگاه های تولید شرکت مداریا این ورزش ها را به شکلی درست و بر روی عضلات عمقی کف لگن انجام می دهند، بدون اینکه لازم باشد تلاشی بکنید.

داروهای بی اختیاری ادرار

داروهای بی اختیاری ادرار
داروهای بی اختیاری ادرار

داروهایی که معمولا برای درمان بی اختیاری ادرار تجویز می شوند، به شرح زیر می باشند:

  • آنتی کولینرژیک ها Anticholinergics: این داروها به بهبود علائم مثانه بیش فعال موثر هستند و برای درمان بی اختیاری ادرار مفید می باشند. نمونه هایی از آنتی کولینرژیک ها عبارتند از: اکسی بوتینین، تولترودین، داریفناسین و کلریدتروسپیوم.
  • میرابگرون Mirabegron یا Myrbetriq بری درمان بی اختیاری ادرار فوریتی استفاده می شوند، این داروها عضله مثانه را شل کرده و می تواند مقدار ادراری را که در مثانه می ماند، افزایش دهد. همچنین میزان ادرار دفع شده را افزایش داده و به تخلیه کامل مثانه کمک می کنند.
  • مسدود کننده های آلفا، این داروها برای درمان بی اختیاری ادرار در مردانی تجویز می شود که دچار بی اختیاری سر ریز شده هستند و می توانند عضلات گردن مثانه و فیبرهای عضلانی پروستات را شل کنند و تخلیه مثانه راحت تر انجام می شود. نمونه هایی از مسدود کننده های آلفا عبارتند از تامسولوسین، آلفوزوسین، سیلودوسین و دوکسازوسین.
  • استروژن موضعی: استفاده از استروژن موضعی به مقدار کم و به شکل کرم، حلقه یا چسب واژینال امکان پذیر است و به تقویت و جوانسازی بافت های مجاری ادرار و نواحی واژن کمک کرده و به درمان بی اختیاری ادرار در خانم ها کمک می کند
تمرینات کگل و تقویت عضلات کف لگن
تمرینات کگل و تقویت عضلات کف لگن
  • تحریک الکتریکی Electrical stimulation: در این روش الکترودها برای تحریک و تقویت عضلات کف لگن به طور موقت در مقعد یا .واژن قرار می گیرند. تحریک الکتریکی ملایم می تواند به درمان بی اختیاری ادرار استرسی و همچنین فوریتی کمک کند، اما ممکن است طی چند ماه چند جلسه درمان نیاز باشد. تفاوت دستگاه هیگز، ساخت شرکت مداریا با روش تحریک الکتریکی این است که هیگز با گرم کردن عضلات به افزایش خونرسانی کمک کرده و نوعی ورزش هوازی را در این عضلات شبیه سازی می کند.

درمان بی اختیاری ادرار با دستگاه های پزشکی

در زمینه تجهیزات پزشکی دستگاه های مختلفی برای درمان بی اختیاری ادرار ، به ویژه در خانم ها، وجود دارد، برخی از این دستگاه ها به شرح زیر می باشند:

  • دستگاه داخل میزراهی Urethral insert یک دستگاه یک بار مصرف کوچک و شبیه تامپون است که قبل از انجام یک فعالیت خاص، مانند ورزش کردن، در مجرای ادرار قرار می گیرد، این دستگاه کوچک از نشت ادرار جلوگیری می کند و قبل از ادرار کردن خارج می شود.
  • پساری Pessary یک حلقه سیلیکونی انعطاف پذیر است که در داخل واژن قرار می گیرد و در تمام روز در واژن می ماند. این دستگاه برای خا های مبتلا به افتادگی واژن هم موثر است.
  • دستگاه های غیر تهاجمی شرکت مداریا: دستگاه های ساخت شرکت مداریا با بهره گیری از تکنولوژی های به روز دنیا، به شکل غیر تهاجمی و کاملا موثر بی اختیاری ادرار را در خانم ها و آقایان درمان می کنند. این دستگاه ها با انرژی های منحصر به فرد خود که ترکیبی از انرژی های مختلف با فرکانس های متفاوت هستند و سبب ایجاد گرما و انقباضات پیاپی عضلانی می شوند و نوعی ورزش هوازی را در عضلات شبیه سازی می کنند.
    خبر خوب اینکه انرژی های به کار گرفته شده در دستگاه های شرکت مداریا هیچگونه سوختگی در پی ندارند و در عین حال مخاط، سیستم عصبی، عضلات و تمام بخش های کف لگن را تحت تاثیر قرار می دهند.
    این انرژی ها حتی بر روی ماهیچه های لگنی که دسترسی به آنها بسیار سخت و ورزش دادن آنها غیر ممکن است، هم تاثیر می گذارند.
    در واقع دستگاه های تولید شرکت مداریا بر مبنای تحریک فعالیتهای زیستی بدن عمل می کنند و فعالیتهای زیستی را تحریک می کنند تا بافتها خودشان را جوان کنند. به علاوه تحریک فعالیتهای زیستی بلند مدت تر هست. نتیجه درمانی این دستگاه ها نیز دارای ماندگاری طولانی است.

درمان های مداخله ای

روش های دیگری که به درمان بی اختیاری ادرار کمک می کنند، عبارتند از:

  • تزریق مواد حجیم کننده به مجرای ادرار
  • تزریق بوتاکس به عضلات مثانه
  • محرک های عصبی که دستگاه هایی هستند که از پالس های الکتریکی بدون درد برای تحریک اعصاب درگیر در کنترل مثانه استفاده می کنند.
  • جراحی: جراحی آخرین گزینه برای درمان بی اختیاری ادرار است و افرادی تحت عمل جراحی قرار می گیرند که هیچ یک از گزینه های درمانی دیگر موثر نباشد و بی اختیاری ادرار شدت زیادی داشته باشد.

روش های معمول دیگر استفاده از پدهای مخصوص و یا کاتتر است. اگر دلیل بی اختیاری ادرار عدم تخلیه کامل مثانه باشد، پزشک یک لوله نرم با نام کاتتر را در مجرای ادرار قرار می دهد که به تخلیه کامل مثانه کمک می کند. گرچه این روش ها روش های رایجی هستند اما روش های خوشایندی نیستند و درمان بی اختیاری ادرار یک مسئله ضروری است. بهترین روش درمان بی اختیاری ادرار استفاده از دستگاه هیگز تولید شرکت مداریاست که یک درمان غیر تهاجمی، ماندگار و بدون عارضه است.