آیا با کاپ قاعدگی آشنا هستید؟ این کاپ‌ها را می‌توانیم یکی از وسایل بهداشتی بانوان بنامیم که در دوران عادت ماهیانه آن‌ها کارایی دارد. از این کاپ می‌توان به‌جای تامپون و نوار بهداشتی استفاده کرد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با کاپ قاعدگی، نحوه استفاده، مزایا و معایب آن آشنا شوید.

کاپ قاعدگی چیست؟ نحوه استفاده، مزایا و معایب آن
کاپ قاعدگی چیست؟ نحوه استفاده، مزایا و معایب آن

کاپ قاعدگی چیست؟

خرید کاپ قاعدگی یکی از روش‌های ایمن برای استفاده در دوران ماهیانه است. همان‌طور که از نام آن پیداست، کاپ‌های قاعدگی درست شبیه فنجان و کاپ هستند که به شکل کاملا انعطاف‌پذیر ساخته شده‌اند. این کاپ‌ها قیفی شکل بوده و جنس آن‌ها از لاستیک و سیلیکون است که درون واژن قرار گرفته و در دوران پریودی، خون را جمع‌آوری می‌کند.

ازآنجایی‌که در این روش خون دوران قاعدگی در بالاترین سطح جمع‌آوری می‌شود، بسیاری از خانم‌ها تمایل زیادی به استفاده از این وسیله بهداشتی دارند. جالب اینجاست که می‌توان از این کاپ چیزی بین 6 الی 12 ساعت استفاده کرد.

این کاپ‌ها می‌توانند اطمینان از عدم نشت خون قاعدگی را به خانم‌ها بدهد. از طرفی، ازآنجایی‌که این کاپ‌های قاعدگی نحوه استفاده آسانی دارد، انتخاب بسیاری از خانم‌ها در دوران قاعدگی است.

نحوه استفاده از کاپ قاعدگی
نحوه استفاده از کاپ قاعدگی

نحوه استفاده از کاپ قاعدگی

استفاده از کاپ قاعدگی بسیار آسان است، اما برای آنکه بتوانید بدون هیچ‌گونه ناراحتی، از آن استفاده کنید، بهتر است لبه‌های آن را نرم کنید.

در ابتدا دستان خود را به‌خوبی شست‌وشو دهید. از یک روان‌کننده بر پایه آب استفاده کرده و لبه‌های کاپ را نرم و خیس کنید. سپس کاپ را از وسط کامل تا کنید. آن را به‌گونه‌ای دست بگیرید که لبه کاپ سمت بالا باشد. به همین صورت که لبه کاپ بالاست، آن را درون واژن قرار دهید. توجه داشته باشید که کاپ باید درست چند سانتی‌متر پایین‌تر از گردن رحم جاگرفته باشد.

بعد از آنکه کاپ را در جای درست قرار دادید، به کمک بخش انتهایی آن، کاپ قاعدگی را بچرخانید تا باز شود. به‌این‌ترتیب هیچ جایی برای نشت خون حاصل از قاعدگی باقی نخواهد ماند.

با جاگذاری درست کاپ، شما به‌هیچ‌عنوان آن را احساس نخواهید کرد و می‌توانید به‌راحتی و بدون آنکه کاپ بیفتد، به انجام کار‌های روزانه خود برسید.

مزایای کاپ قاعدگی
مزایای کاپ قاعدگی

مزایای کاپ قاعدگی

استفاده از کاپ قاعدگی دارای مزایایی است. ازآنجایی‌که از این کاپ‌ها می‌توان به‌صورت چندین باره و تا 10 سال استفاده کرد، بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. البته برخی از کاپ‌های قاعدگی یکبار مصرف هستند. همچنین این کاپ‌ها را می‌تواند تا حداکثر 12 ساعت نیز بدون تعویض نگهداری کنید که این موضوع درباره نوار‌های بهداشتی و تامپون‌ها صدق نمی‌کند. به‌این‌ترتیب بسیاری از خانم‌ها به‌جای خرید نوار بهداشتی، ترجیح می‌دهند تا از کاپ استفاده کنند.

از دیگر مزایای کاپ‌های قاعدگی می‌توانیم به گنجایش زیاد آن‌ها اشاره کنیم. جالب است بدانید که کاپ‌های قاعدگی می‌توانند به مقدار دوبرابر از تامپون و نوار بهداشتی، خون قاعدگی را جمع‌آوری کنند. به همین دلیل برای استفاده‌های روزانه و طولانی‌مدت، گزینه‌های بسیار مناسبی هستند.

ازآنجایی‌که این کاپ‌ها از در معرض قرارگرفتن خون قاعدگی در مجاورت هوا جلوگیری می‌کند، بوی بدی تولید نمی‌شود. ضمن آنکه این وسیله بهداشتی نسبت به تامپون‌ها ایمن‌تر بوده و احتمال عفونت در آن وجود ندارد.

در تولید کاپ‌های قاعدگی، از مواد شیمیایی مانند انواع سفیدکننده و دیوکسین که سرطان‌زا است، استفاده نشده و به همین ترتیب به‌مراتب از نوار بهداشتی و تامپون‌ها، سالم‌تر هستند.

معایب کاپ قاعدگی

درست است که این وسیله بهداشتی، دارای مزایای بسیاری بوده، اما معایبی نیز دارد. خوب است بدانید که کاپ‌های قاعدگی اندازه‌های مختلفی دارند و پیداکردن کاپی با اندازه مناسب، سخت است.

از سوی دیگر بیرون آوردن کاپ نیز کمی چالش‌برانگیز است. زیرا برای بیرون آوردن کاپ قاعدگی باید در حالت نشسته باشید تا بتوانید دنباله کاپ را به دست بگیرید و آن را بیرون آورید که این کار در مکان‌های عمومی دشوار خواهد بود.

اگر از آی یو دی استفاده می‌کنید، این وسیله می‌تواند آی یو دی را جابه‌جا کند. در این باره بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. برخی از خانم‌ها ممکن است به مواد استفاده شده در کاپ‌های قاعدگی حساسیت داشته باشند. البته اغلب کاپ‌ها بدون لاتکس ساخته می‌شوند که حساسیت‌زا نیستند.

همچنین در برخی از موارد استفاده از کاپ قاعدگی می‌تواند سبب تحریک واژن و خارش آن شود. درست است که کاپ‌های قاعدگی مانند تامپون و نوار بهداشتی عفونت‌زا نیستند، اما اگر به‌درستی شست‌و‌شو و تمیز نشوند، می‌توانند سبب بروز عفونت و آلودگی در واژن شوند.

سخن پایانی

استفاده از کاپ‌های قاعدگی می‌تواند دوران قاعدگی ایمن و بدون استرس را برای خانم‌ها فراهم سازد. با خرید یک کاپ مناسب، می‌توان در دوران قاعدگی، به‌راحتی تمامی فعالیت‌های روزمره را انجام داد. برای خرید این کاپ و اطلاع از قیمت ژل بهداشتی بانوان و سایر وسایل بهداشتی، به وب‌سایت خانومی مراجعه کنید.