چگونه یک شامپوی مناسب برای موهایمان انتخاب کنیم؟

شامپو زدن، آب کشی و استفاده از نرم کننده امور عادی پاکسازی مو هستند، که همه ی ما با آن آشناییم. اما، انتخاب شامپویی که مناسب نوع مو باشد، دشوار است.

چگونه یک شامپوی مناسب برای موهایمان انتخاب کنیم؟
چگونه یک شامپوی مناسب برای موهایمان انتخاب کنیم؟

هدف اصلی تولید و مصرف شامپو، شستن مو و پوست سر است. بنابراین اجزای اصلی آن، موادی هستند که تأثیر شویندگی دارند. مواد شوینده ی موجود در شامپوهای مختلف متفاوتند. در واقع، مواد تشکیل دهنده ی هر شامپو، کیفیت آن را تعیین می کنند و آن را از شامپوهای دیگر متمایز می سازند.

حجم این مواد در هر شامپویی متفاوت است، به طوری که، میزان پاک کننده در شامپوی مناسب موهای خشک کم است، در حالی که، در محصولات مناسب موهای چرب، حجم پاک کننده ها زیاد است.

انواع مو و شامپوی مناسب آن

همه ی ما روزانه از شامپو و محصولات مراقبت از موی مختلف استفاده می‌کنیم، اما به ندرت به انتخاب آنها اهمیت می دهیم. بنابراین، درمراقبت از موهای خود مرتکب اشتباه می شویم.

انواع مو و شامپوی مناسب آن
انواع مو و شامپوی مناسب آن

نوع مو، یکی از ملاحظات مهم در انتخاب شامپوست. اگر موهایتان چرب است باید از شامپوی مخصوص موهای چرب استفاده کنید.

موهای نازک

اگر موهای شما نازک است به شامپویی نیاز دارید که مواد پاک کننده ی آن بیشتر باشد. زیرا قرار گرفتن  وزن گرد و غبار و چربی روی موهای سبک، موجب ریزش آن می شود. پس، مصرف شامپو‌های حجم دهنده را به شما توصیه می کنیم.

موهای خشک

این موها به شامپوی غنی از روغن های اساسی نیاز دارند. در اصل، بهترین شامپو برای موهای خشک، شامپویی است که حاوی روغن نارگیل، روغن هسته ی انگور، روغن آووکادو و روغن آرگان باشد.

این موها به شامپوی غنی از روغن های اساسی نیاز دارند
این موها به شامپوی غنی از روغن های اساسی نیاز دارند

موهای چرب

این نوع موها به شامپوی خاصی نیاز ندارند. اما، شوره ی سر مسئله ی اصلی موهای چرب است. پوست سرِ چرب مکانی مطلوب برای رشد قارچ و تولید پوسته است. خوشبختانه، شامپوی ضد شوره ی حاوی کتوکونازول، سلنیوم سولفید یا روی درمان مناسبی برای این مشکل است. این شامپوها به درمان عفونت قارچی پوست سر هم کمک می کنند. شامپوهای مخصوص موهای چرب به رطوبت کمتری نیاز دارند.

موهای رنگ شده

وقتی به طور مرتب موهای خود را رنگ می کنید، شامپوهای حاوی مواد  محافظ رنگ بهترین انتخاب برای شما هستند. همچنین، برای جلوگیری از خشکی، شکنندگی، موخوره و … به دنبال شامپوهایی باشید که حاوی عناصر رطوبت رسان مانند آلوئه ورا هستند.

مجعد زیبا هستند، نگهداری از آنها دشوار است
مجعد زیبا هستند، نگهداری از آنها دشوار است

موهای مجعد

هرچند موهای مجعد زیبا هستند، نگهداری از آنها دشوار است. معمولاً این نوع موها به عنوان موهای آسیب دیده شناخته می شوند. از این رو، به شامپویی نیاز دارند که سرشار از پروتئین باشد. شامپوی مناسب موهای مجعد، باید بتواند ریشه ی آن را تغذیه و نرمی و سلامت آن را تضمین کند.

شامپویی که مقدار زیادی الکل، سیلیکون و سولفات دارد، چربی های طبیعی موهای شما را حذف می کند و به آنها صدمه می زند.

مجعد زیبا هستند، نگهداری از آنها دشوار است
مجعد زیبا هستند، نگهداری از آنها دشوار است

نکاتی برای انتخاب شامپوی مناسب

  • هنگام انتخاب شامپو به سلامت پوست سر خود توجه کنید. پوست بدن و پوست سر مشابه هم هستند، یعنی اگر پوست بدن خشک باشد، پوست سر نیز خشک است. پس، هنگام انتخاب شامپو دقت کنید تا محصولی که بر می گزینید با پوست سر و موهایتان سازگار باشد.
  • میزان pH پوست سر و مو باید یکسان باشد. اگر pH شامپوی شما با پوست سرتان مطابق نباشد، فولیکول های موی شما ضعیف و شکننده می شوند. بنابراین، همیشه سطح pH شامپو را بررسی کنید. همچنین، می توانید قبل از انتخاب شامپوی مناسب موهایتان، چند گونه ی متفاوت شامپو را امتحان کنید.
  • تعداد دفعات مصرف شامپو به شرایط آب و هوایی و موارد دیگر بستگی دارد. اگر هر روز موهای خود را می شویید از شامپوهای روزانه استفاده کنید، زیرا این شامپوها ضعیف تر و سبک تر هستند. همچنین، اثر آنها برای مدت کوتاهی باقی می ماند. اما، شامپوهایی که یک یا دو بار در هفته استفاده می شوند، ماهیت قوی تری دارند. اگر به طور متناوب از اینها استفاده کنید، موهایتان آسیب خواهند دید.
  • مواد تشکیل دهنده ی شامپوها را بررسی کنید. همه ی مواد باید برای مصرف کننده مناسب باشند و واکنش‌های آلرژیک ایجاد نکنند. اگر به تخم مرغ و آجیل ها حساسیت دارید، باید از شامپوهای حاوی این مواد بپرهیزید.
  • برای جلوگیری از بروز مشکلات، دستورالعمل‌ روی بطری شامپو را با دقت بخوانید. بعضی از شامپوها باید با آب سرد شسته شوند، زیرا شست وشو با آب گرم، چربی بیشتری روی پوست سر ایجاد می کند و موهای چرب را چرب تر می سازد.
  • شامپوهای حاوی محصولات گیاهی مانند ژل آلوئه ورا، چای سبز یا روغن جوجوبا برای موها مفیدند. اینها به سلامت و درخشندگی مو کمک می کنند. موی شما به تغذیه و نرم کنندگی مناسب نیاز دارد. این نیاز با محتویاتی مانند تخم مرغ، پروتئین سویا و شی باتر رفع می شود.

چگونه یک شامپوی مناسب برای موهایمان انتخاب کنیم؟

انتخاب شامپوی مناسب کار دشواری است، اما اگر کمی وقت صرف کنید و با آگاهی و دقت، آن را انتخاب کنید، موهایی نرم و ابریشمی خواهید داشت.

شرکت پرگاس طب تولید کننده برند لافارر با بهره گیری از عصاره‌های گیاهی، شامپوهای روزانه خود را با توجه به نیاز انواع مو تولید می کند. شامپوهای ماینوکسی و کلیمبا لافارر مخصوص ریزش مو و شوره سر طراحی شدند که به شما این امکان را می دهند که متناسب با نوع مو و دغدغه تان بهترین انتخاب را داشته باشید.