چقدر بردگیم ها رو میشناسین؟ اصلا تلفظ صحیحشو بلدین؟ بُردگِیم ها یا اصطلاحا بازی های رومیزی امروزه به عنوان برترین بازی های جهان شناخته میشن. چرا؟ چون این بازی ها معمولا برای تقویت یک بعد از هوش انسانی طراحی شدن و به افزایش روحیه و روابط عمومی هم منجر میشن.

معرفی انواع بردگیم - بازی های رومیزی
معرفی انواع بردگیم – بازی های رومیزی

شاید بگید چرا روابط عمومی. خب این بازی ها برای تعداد مختلفی طراحی میشن ولی اکثرشون برای تعداد 2 نفر به بالا طراحی میشن و همین موضوع باعث میشه که برخلاف بازی های کامپیوتری که معمولا تک نفره هستن شما با فردی معاشرت کنید و باهم بازی کنید. این بازی کردن و نگاه کردن به افراد شما رو از تنهایی و افسردگی دور میکنه و شمارو به جمع ها می کشونه. بعد این همه حرف بریم سراغ جواب این سوال که اصلا بردگیم چی هست…

بردگیم چیست؟

بردگیم که به بازی رومیزی هم معروف شده (یعنی نیاز به دور همه نشستن داره و لزوما نیاز به میز نداره) از قدیم الایام بازی می شده و بازی جدیدی نیست. به طور مثال شطرنج یا تخته نرد یا منچ و مارپله جزو بردگیم ها هستن. اما با گذشت زمان بردگیم ها پیشرفت کردن و به شکل امروزی دراومدن. شاید معروف ترین بردگیم برای ایرانی ها مونوپولی باشه که چندین ساله در بازار ترند شده و به فروش میرسه. اما بازی های بسیار جذاب تر و مهیج تری وجود دارن که شاید نشناسید.

اصولا بردگیم ها حداقل یکی از موارد تاس، مهره، صفحه، کارت، تایل، گردونه، سکه، توکن و … رو شامل میشن. هر کدوم از این قطعات وظیفه خاصی دارن و همشون باهم دیگه خود بازی رو تشکیل میدن. بهترین بازی ها لزوما قطعه زیادی نباید داشته باشن. ممکنه بازی ای وجود داشته باشه که قطعات بسیار کمی داشته باشه ولی از لحاظ کیفیت از بازی های با قطعه زیاد بهتر باشه. پس درگیر جلوه و تعداد قطعات بازی ها نشید.

روی هر جعبه بردگیم 3 خصوصیت نوشته شده که با توجه به اون ها بازی رو خریداری میکنید.

اولیش تعداد بازیکنانه. خب مشخصه شما باید بدونید بازی رو چندنفره میشه بازی کرد تا اگر مناسب تعداد شما بود بازی رو بخرید. مثلا اگر شما خانواده خلوتی هستید و خیلی کم دورهمی دارید و امکان بازی کردن با تعداد بالا رو ندارید نباید بازی ای بخرید که زیر 10 نفر نشه باهاش بازی کرد.

دومیش سن بازیکنانهخب مشخصا شما اگر بازی ای بخرید که برای سن شما مناسب نباشه نمیتونید باهاش بازی کنید و هزینه اضافی کردید. مثلا فرض کنید بازی ای خریدید که روش نوشته +12 و فرزند شما 9 سالشه. خب این بازی برای فرزندتون سنگین میشه و قدرت بازی کردن باهاش رو نداره. پس باید به این عدد هم دقت کنید.

سومیش زمان بازیه. زمان بازی از این جهت اهمیت داره که ممکنه شما آدم پر مشغله ای باشید و زمان زیادی برای بازی کردن ندارید. خب شما باید بازی هایی رو بخرید که زمان کمی برای بازی کردن نیاز دارن. یا برعکس. ممکنه شما وقت آزاد زیادی داشته باشید و دوست نداشته باشید یک بازی رو چند بار بازی کنید. دلتون میخواد بازی ای رو بازی کنید که طول بکشه. پس باید بازی ای با زمان بالا رو انتخاب کنید.

اما حالا که با کلیت بردگیم ها آشنا شدید بهتره بریم با انواعشون هم آشنا بشیم. با ما همراه باشید.

انواع بردگیم

اینکه بخوایم یه دسته بندی ثابت برای بردگیم ها درنظر بگیریم غیرممکنه. چون از لحاظ مختلفی میشه دسته بندیشون کرد که تو خیلی ها باهم مشترکن و این دسته بندی کردنشون رو با مشکل مواجه میکنه. اما میتونیم از منظرهای متفاوتی در نظر بگیریمشون و زیردسته هایی براشون تعریف کنیم. اگر بخواید خرید بردگیم رو تجربه کنید نکته اولی که باید بدونید دسته بندی بازی ها و انواعشونه. پس بریم که انواع بردگیم رو باهم مرور کنیم.

انواع بردگیم از لحاظ سبک بازی
انواع بردگیم از لحاظ سبک بازی

انواع بردگیم از لحاظ سبک بازی

اگر بخوایم بازی ها رو از نظر سبک و سیاق دسته بندی کنیم انواع بردگیم به صورت زیر دسته بندی میشن:

بردگیم های استراتژیک:

بازی هایی که نیاز به قدرت استراتژی دارن رو بازی های استراتژیک میگن. هرچقد شما این توانایی رو بیشتر داشته باشید تو این بازی قوی ترید. اگر بخوایم تو این سبک بازی هایی رو مثال بزنیم میتونیم به بردگیم ریسک و بردگیم وارث اشاره کنیم. دو بازی جذاب که از پرطرفدارترین بردگیم ها در این دسته هستن.

بردگیم های اقتصادی:

این بردگیم ها با داد و ستد و درآمدزایی و خرید و فروش سر و کار دارن. معمولا برنده کسیه که در پایان بازی دارایی بیشتری داشته باشه. از جمله این بازی های میتونیم به بردگیم جالیز و بردگیم فرابورس اشاره کنیم. بازی جالیز یکی از جذاب ترین بازی ها در این سبکه. در این بازی شما باید محصولاتتون رو در جالیزتون بکارید، با دیگران معامله کنید، بفروشید، سکه به دست بیارید و تجهیزات بخرید. در پایان کسی که بیشترین سکه و تجهیزات رو داشته باشه برنده ی بازیه.

بازی های نقش مخفی:

در این بازی ها افراد در گروه های مختلفی قرار میگیرن و با نقش هایی که برای دیگران مخفیه باهم به رقابت می پردازن. اصل مهم در این بازی ها تحلیل، استنتاج و آنالیز حرف ها و رفتار دیگرانه. چون که باید بر اساس حرف ها و رفتارشون نقششون رو بفهمید تا اگه دشمن شما بود از بین ببریدش. معروف ترین بازی ها در این سبک بازی شب مافیا و بازی راز هیتلر و بازی اولون هستن. البته بازی معروف و خوب در این سبک خیلی زیاد داریم و میتونید تو سایت فروشگاه بردگیم www.bazisell.com نمونه هایی از این بازی ها رو ببینید.

بازی های سرعتی:

در این بازی ها سرعت حرف اول رو میزنه. هرکی زودتر جوابو پیدا کنه امتیاز میگیره. پس اگر دنبال بازی های پرهیجان هستید این بازی ها مناسب ترین بازی هان. دو تا از معروف ترین بازی های سرعتی در ایران بازی کاپوچین و بازی کلاغ پره. بازی های سرعتی و جذاب که میتونه ضربان قلبتونو سریع کنه.

بازی های شانسی:

در این بازی ها نه سرعت مهمه نه استراتژی نه هیج قدرت دیگه ای. فقط شانس. مشخصا مارپله یکی از معروفترین بازی های این دسته اس. بازی ای که فقط تاس میندازید و به جلو میرید. هیچ انتخاب و فکر و تصمیم گیری ای در کار نیست. اما جذابه و میتونه وقتتونو شاد و جذاب کنه.

بازی های جستجو محور:

در این بازی ها باید در نقشه هایی به جستجو پرداخته و موارد خواسته شده را در نقشه پیدا کنید. بازی شهر میکروماکرو یکی از جذاب ترین بازی های این دسته اس.

بازی های دقتی _ مهارتی:

بازی هایی مثل جنگا و دومینو که نیاز به دقت و مهارت دست دارن جزو این بازی هان.

بازی های رقابتی:

در این بازی ها باید با استفاده از ابزار های مختلف به رقابت بپردازید و سعی کنید برنده ی بازی باشید. بازی واکنش یکی از بازی ها در این سبکه.

انواع بردگیم از لحاظ نوع جمعیت

بردگیم ها از نظر نوع جمع به دو دسته تقسیم میشن:

بردگیم های خانوادگی:

بازی هایی که مناسب خانواده هستن و برای بازی کردن با خانواده ساخته شدن بردگیم های خانوادگی هستن. از جمله این بازی ها میشه به بازی استوژیت اشاره کرد.

بردگیم های دورهمی یا مهمانی(پارتی گیم):

بازی هایی که برای جمع های بزرگ طراحی شدن و مناسب دورهمی ها و مهمانی ها هستن بردگیم های پارتی گیم نامیده میشن. بازی کودتا از جمله این بازی هاس.

انواع بردگیم از نظر قطعات

بازی های رومیزی قطعات مختلفی دارن. این بازی ها بسته به قطعاتی که دارن به دسته های مختلفی دسته بندی میشن. باهم این دسته ها رو مرور میکنیم:

بازی های کارتی:

قطعات بعضی از بردگیم ها فقط کارته. یا اینکه اگر قطعه دیگه ای هم وجود داشته باشه در مقابل کارت ها استفاده ی چندانی نداره و بازی به کارت هاش شناخته میشه. مثل بازی کاستل که کل بازی با کارت انجام میشه. به این بردگیم ها بازی های کارتی میگن.

تایل بردگیم:

بازی هایی که فقط تایل داشته باشن و کل بازی با چند قطعه تایل انجام بشه تایل بردگیم نامیده میشن.

بازی هایی که فقط شامل تاس میشن
بازی هایی که فقط شامل تاس میشن

دایس گیم:

بازی هایی که فقط شامل تاس میشن و قطعه های دیگه نقش به سزایی ندارن. مثل بازی تاس چین که قطعات اصلی بازی تاس ها هستن و قلم و کاغذ فقط برای نوشتن امتیازها استفاده میشه.

بردگیم ها انواع زیادی دارن و به دسته های گوناگونی تقسیم میشن که از حوصله ی بحث خارجه. مسئله مهم اینه که شما بازی رو درست بشناسید و بازی مناسب با روحیه خودتون رو انتخاب کنید. در سایت www.bazisell.com هم بردگیم های متنوعی وجود داره و هم مقالات مفید برای بالا رفتن اطلاعات شما. برای خرید بردگیم به بازیسل مراجعه کنید.