در کنار نام پایان‌نامه که برای دانشجویان آشناست، کلمه پروپوزال تقریباً ناآشناست و عده کمی معنی آن را می‌دانند.

در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری این کلمه را زیاد خواهید شنید.

در این مطلب درباره پروپوزال، محتویات و تفاوت‌های آن با پایان نامه صحبت می‌کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

تفاوت پروپوزال و پایان نامه چیست؟

پروپوزال چیست؟

کلمه پروپوزال از لغت انگلیسی propose گرفته شده است و به معنی پیشنهاد دادن است. پروپوزال، یک الگوی اولیه و ابتدایی پیشنهادشده برای انجام یک پژوهش است.

مثل این است که قبل ساخت خانه، نقشه آن را بکشید. هدف از ارائه پروپوزال این است که به استاد خود کمک کنید پژوهشی که مد نظر شماست را تصور کند.

اجزای یک پروپوزال به شرح زیر است:

  • عنوان تحقیق
  • بیان مسئله و اهمیت موضوع
  • پیشینه تحقیق
  • اهداف نهایی
  • فرضیه‌ها
  • روش و مراحل
  • منابع

پایان نامه چیست؟

همه داشنجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند، باید در ترم آخر خود یک پروژه تحقیقاتی را به دانشگاه تحویل دهند؛ پایان نامه یک گزارش با ساختار منظم است که تمام مراحل این پروژه را در برمی‌گیرد.

بخش‌های اصلی یک پایان نامه:

  • طرح مسئله و کلیات تحقیق
  • پیشینه تحقیق
  • روش‌شناسی
  • بحث
  • نتایج
  • منابع و رفرنس‌ها

اگر تحقیقی که برای آن در نظر گرفته‌اید، یونیک و جذاب باشد، می‌توانید با استخراج مقاله از پایان نامه خود، شانس خود را برای انتشار آن در مجلات علمی بین‌المللی امتحان کنید.

ترنسیس یک پلفترم ترجمه تخصصی است که خدمات دانشجویی را با بهترین کیفیت و تضمین بازگشت وجه به شما ارائه می‌دهد؛ در ترنسیس تمام سرویس‌های ترجمه توسط مترجمان حرفه‌ای و متخصص انجام می‌شود؛ از ترجمه مقاله و ویراستاری متن گرفته تا پارافریز تخصصی و ترجمه رزومه تحصیلی.

تفاوت پایان نامه و پروپوزال چیست؟

حالا که تعریف هر دو را خواندید، نوبت به تفاوت‌ها می‌رسد. اما قبل از آن …

پایان‌نامه پژوهشی است که دانشجو مارحل و طرح کلی آن را در پروپوزال خود بیان می‌کند! یعنی ابتدا پروپوزال را می‌نویسید و پس از به پایان رسیدن تحقیق، نوبت به نوشتن پایان‌نامه می‌رسد.

یک پروپوزال می‌تواند بخشی از پایان‌نامه باشد.

یکی از این تفاوت‌ها، در حجم و اندازه این دو سند است! معمولاً پروپوزال بین 5 تا 8 صفحه A4 بوده اما پایان نامه بین 100 تا 300 صفحه است!

تفاوت بعدی در محل نوشتن اهداف و در واقع اهمیت آن است. وقتی یک پروپوزال می‌نویسید باید یک بخش کامل را برای بیان اهداف پژوهش و علت انجام آن داشته باشید؛ اما اهداف تحقیق در پایان‌نامه، همان ابتدا و در مقدمه، آورده می‌شود.

پایان نامه شما باید نتیجه‌گیری داشته باشد وگرنه ناقص بوده و به‌عبارت صحیح، ارزشی ندارد! اما در پروپوزال این بخش وجود ندارد و تنها قسمتی که فرضیه‌های خود را می‌نویسید، نتیجه‌های احتمالی را هم ذکر می‌کنید.

همچنین پایان‌نامه یک واحد درسی در نظر گرفته می‌شود اما پروپوزال اینطور نیست.

پروپوزال اولین قدم در اجرای یک پژوهش است، اما پایان‌تامه، یک متن و نگارش کاملاً علمی، از نتایج نهایی یک تحقیق است.

تفاوت پروپوزال تحصیلی مقطع ارشد و دکتری در چیست؟

بله، درست خواندید، بین پروپوزال کارشناسی ارشد و مقطع دکتری کمی تفاوت وجود دارد.

در مقطع کارشناسی، دانشجو باید یک موضوع انتخاب کند، فرضیه بسازد و یک مسیر عملی و دقیق برای رسیدن به هدف ترسیم کند.

معمولاً پایان‌نامه‌ها و پروپوزال‌ها در این مقطع با جدیت بررسی می‌شود؛ دانشجو باید حتماً به نوشتن پروپوزال مسلط باشد تا بتواند تاییدیه استاد برای شروع نگارش پایان‌نامه را دریافت کند.

حتی گاهی به دانشجویان گفته می‌شود بیش از یک پروپوزال آماده کنند تا اگر اولی رد شد، سریعاً بتوانند پروپوزال بعدی را ارائه دهند.

بدنه اصلی پروپوزال ارشد و دکتری مشابه است، یعنی دقیقاً همان بخش‌ها را دارد اما حجم پروپوزال دکتری کمی بیشتز است چون باید موضوع تحقیق را مفصل‌تر توضیح دهید.

نکته‌ مهم در نوشتن پروپوزال: پرپوزال مقطع ارشد را می‌توانید در طول ترم آخر بنویسید، اما پروپوزال دکتر باید در طول مدت تحصیل در این مقطع نوشته شود.

پروپوزال دکتری حداقل 8 صفحه و دوره ارشد حداقل 5 صفحه است.

سخن نهایی

امیدوارم این مطلب برای شما مفید و کاربردی بوده باشد؛ اگر در مسیر خود به خدمات ترجمه نیاز داشتید، می‌توانید روی کمک ترنسیس و کارشناسان باتجربه آن حساب کنید.

اگر نکته‌ای جا مانده حتما با ما در میان بگذارید. مشتاقانه منتظر نظرات شما هستیم.