یوهان ولفگانگ فون گوته شاعر، ادیب، نویسنده، نقاش، محقق، انسان‌شناس، فیلسوف و سیاست‌مدار آلمانی در مورد یادگیری زبان خارجی می‌گوید اشخاصی که با زبان خارجی آشناییت ندارند، با خودشان هم آشنا نیستند. با وجود تکنولوژی‌های مختلف و وسایل ارتباطی و حمل‌ونقل به جرات می‌توان گفت امروزه جهان بزرگ به یک مکان کوچک تبدیل شده است. همچنین امروزه بسیاری از مردم دنیا برای موقعیت شغلی، بهبود شرایط زندگی یا آینده‌ و چشم‌اندازهای بهتر به دیگر کشورهای جهان مهاجرت می‌کنند. چنانچه اگر نگاهی به پرسنل بسیاری از غول‌های تجاری جهان و شرکت‌های بزرگ بیاندازید، حتما کارمندانی را خواهید یافت که از سایر کشورها و فرهنگ‌ها هستند.

پرکاربردترین زبان‌های جهان کدام‌ها هستند؟
پرکاربردترین زبان‌های جهان کدام‌ها هستند؟

آشنایی با پرکاربردترین زبان های دنیا

در دنیای امروزه فردی موفق خواهد بود که یک شهروند جهانی باشد. این بدین معنی است که فرد با فرهنگ‌های مختلف کشورهای دنیا به ویژه در مورد آن‌هایی که قصد مهاجرت به آن کشور را دارد، آشنایی داشته باشد. اولین قدم در این راه و برای آشنایی با هر فرهنگی یادگیری زبان آن کشور است. امروزه بیش از ششصد هزار هفتصد زبان شناخته‌شده در جهان وجود دارد که یاد گرفتن همه آن‌ها غیر ممکن است. همچنین برخی زبان‌ها وجود دارند که توسط کمتر از هزار نفر صحبت می‌شوند. بنابراین هیچ دلیلی برای یادگیری این زبان‌ها وجود ندارد چون کاربرد آن‌ها بسیار پایین است. بنابراین فردی که می‌خواهد یک زبان خارجی یاد بگیرید، باید یکی از زبان‌های پیشنهاد شده زیر را انتخاب کند.

زبان انگلیسی

به نقل از مجله صورتی ها، پرکاربردترین زبان جهان، بی‌شک انگلیسی است. این زبان، در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان زبان دوم صحبت می‌شود. پس هر کسی که به یک کشور خارجی سفر کند و یا با مردم کشور دیگری برای اهداف تجاری تعامل داشته باشد، انگلیسی زبانی است که در هر راه مفید خواهد بود.

زبان اسپانیایی

اسپانیایی دومین زبان رایج در ایالات متحده است. این زبان، زبان اصلی مردم برای زندگی روزمره، کسب و کار و تجارت در بیش از بیست کشور دنیا است. مشاغل زیادی در ایالات‌متحده و بسیاری از کشورهای دیگر وجود دارد که به طور خاص شرط استخدام آن‌ها دانستن زبان اسپانیایی می‌باشد. بنابراین، یادگیری اسپانیایی می تواند بسیار سودمند باشد.

اسپانیایی دومین زبان رایج در ایالات متحده است.
اسپانیایی دومین زبان رایج در ایالات متحده است.

زبان آلمانی

در جهان حدود 120 میلیون نفر با زبان آلمانی صحبت می‌کنند. این زبان معمولا برای انجام کسب و کار در بسیاری از نقاط اروپا مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، کشور آلمان پس از آمریکا و چین سومین اقتصاد قدرتمند جهان را دارد. بنابراین یادگیری و آموزش زبان آلمانی نیز می‌تواند مفید باشد.

زبان چینی ماندارین

اقتصاد چین در حال ترقی است. در دهه‌های آینده پیش‌بینی می‌شود که چین جایگزین آمریکا به عنوان رهبر جهانی خواهد شد! حتی اگر این اتفاق نیفتد، چین نقش مهمی در اقتصاد و سیاست جهانی ایفا خواهد کرد. این امر فرصت مناسبی برای یادگیری چینی چینی است، زبانی که حدود ۸۸۰ میلیون نفر آن را صحبت می‌کنند.

زبان روسی

با وجود فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، روسیه همچنان در میان بهترین اقتصادهای جهان شمرده می‌شود. این زبان، زبان اصلی حدود ۱۸۵ میلیون نفر در دنیا است. علاوه بر آن‌ها میلیون ‌ها نفر دیگر در کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی وجود دارند که زبان روسی، زبان دوم آن‌ها است. در این کشورها مردم به ندرت به زبان انگلیسی تسلط دارند. بنابراین اگر قصد سفر یا مهاجرت به این مناطق دارید، آموزش زبان روسی را در اولویت خود قرار دهید.

زبان فرانسوی

زبان فرانسوی یکی از مهم‌ترین زبان‌های دنیا برای یادگیری است. زبان فرانسه زبان اصلی مردم بسیاری از کشورها در شمال و غرب آفریقا است. این زبان همچنین زبان دوم جمعیت زیادی از مردم دنیا است. اگر کسی به مطالعه تاریخ و تمدن اروپا علاقه داشته باشد، یادگیری زبان فرانسه درهای جدیدی را به روی او خواهد گشود. برای افراد متخصص و حرفه‌ای که در شرکت‌های بزرگ کار می‌کنند، دانستن زبان فرانسه می‌تواند برگ برنده‌ای برای جلو زدن از سایر افراد باشند.

زبان عربی

کشورهای خاورمیانه نقش عمده ای در سیاست و تجارت جهانی دارند. نفت تنهای چیزی است دنیای عرب را در میان سیاست‌های جهانی حفظ خواهد کرد. این زبان را بیش از 250 میلیون نفر در جهان صحبت می‌کنند و به عنوان زبان اصلی در بیش از 20 کشور جهان شناخته شده است. بسیاری از سازمان های بین المللی، از جمله سازمان ملل، آن را به عنوان زبان رسمی شناخته اند. فکر می‌کنم، این دلایل به اندازه‌ی لازم برای یادگیری زبان عربی کافی باشند.

علاوه بر زبان‌های ذکر شده زبان‌های ایتالیایی، پرتغالی، سواحیلی، ژاپنی و ترکی بخش بزرگی از مردم دنیا هستند و دانستن آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین اگر دوست دارید شهروند جهانی تلقی شوید، یادگیری هرچه بیشتر زبان‌های مهم دنیا را در برنامه زندگی‌تان قرار دهید.