کودک خود را دو زبانه بزرگ کنید

آیا یادگیری زبان انگلیسی برای شما کار سختی است؟ آیا همین تصور را راجع به کودکتان هم دارید؟‌ به نظر شما با زندگی در کشوری که مردم آن به زبان فارسی صحبت می‌کنند، دیگر نیازی به یادگیری زبان انگلیسی وجود ندارد؟‌

جالب است بدانید بیست درصد مردم جهان به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند که این درصد برابر با 1.5 میلیارد نفر است. یعنی کودک شما با یادگیری این زبان 1.5 میلیارد بیشتر از سایر کودکان فرصت دارد تا در این دنیا زندگی کند و به فعالیت‌های مختلف بپردازد. پس طبیعتا این وظیفه‌ی شماست که برای کودک خود چنین فرصت بی‌نظیری را فراهم کنید.

آموزش زبان انگلیسی مخصوص کودکان در آموزشگاه زبان ایرانمهر
آموزش زبان انگلیسی مخصوص کودکان در آموزشگاه زبان ایرانمهر

آموزش زبان انگلیسی به کودکان هدیه‌ای مادام‌العمر است و رفته رفته ارزش این هدیه مشخص می‌شود. پس با کودک خود انگلیسی صحبت کنید و اجازه دهید تا از این هدیه‌ به خوبی بهره ببرد و همیشه بابت این موضوع از شما تشکر کند.

شاید به این نکته فکر کنید که آموزش زبان انگلیسی به کودکتان در خانه کار بسیار راحتی باشد. منابع بسیار زیادی جهت آموزش این زبان وجود دارد که صرفا مخصوص کودکان طراحی شده‌اند. حتی از طریق تکنیک‌های متعدد، خودتان هم می‌توانید به یادگیری بپردازید. ولی مسئله اینجاست که همه‌ی پدرمادرها خانه‌دار نیستند و دانش کافی برای آموزش صحیح این زبان را ندارند. اگر کلمات را با املا یا تلفظ اشتباه به کودک خود بیاموزید خیلی اوضاع خراب می‌شود و خودتان هم خوب می‌دانید که اگر از ابتدا چیزی غلط در ذهن شکل بگیرد، هیچ‌وقت اصلاح نمی‌شود یا اصلاح آن زمان و تلاش زیادی می‌خواهد.

هرچقدر هم که منابع جذاب و سرگرم‌کننده باشند، تا زمانی که ندانید با چه برنامه‌ای این زبان را به کودکان آموزش دهید، یادگیری برای آن‌ها هم سخت خواهد بود. همچنین ممکن است انگیزه‌ی کافی برای مطالعه و یادگیری این زبان را پیدا نکنند. پس بهتر است از همان ابتدا آن‌ها را در کلاس‌های مختلف و معتبر ثبت نام کنید.

سن مناسب برای شروع یادگیری زبان دوم

طی تحقیقات متداول، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که به دلیل عملکرد قوی نیمکره‌ی چپ مغز در دوران کودکی، یادگیری زبان از سنین پایین بسیار راحت‌تر است. حتما تا به حال جملاتی نظیر: «کاش زودتر شروع می‌کردم» را شنیده‌اید. این مسئله به این خاطر است که کودکان سوال نمی‌پرسند؛ ولی خیلی خوب یاد می‌گیرند. شاید با خودتان فکر کنید «چه فرقی دارد»؟‌ سنش که بالاتر رفت به کلاس زبانی که به آن علاقه دارد می‌رود. اما بین کسی که از سنین پایین یادگیری را شروع می‌کند با کسی که در سنین بالاتر به یادگیری زبان انگلیسی می‌پردازد، تفاوت‌های زیادی وجود دارد. برای مثال کسی که در بزرگسالی یادگیری زبان انگلیسی را آغاز کرده؛ همیشه حین خواندن یک متن طولانی اعداد را به فارسی می‌خواند ولی کسی که این زبان را از کودکی آموخته؛ به راحتی اعداد را به زبان انگلیسی تلفظ می‌کند. همچنین یک بزرگسال چون روی گرامر و مکالمه‌ی هدفمند یا اهداف تجاری یادگیری زبان تمرکز بیشتری دارد هیچ‌وقت برخی از نکات خیلی ریز را متوجه نمی‌شود و شاید برخلاف یک کودک پنج ساله، تا مدت‌ها در بیان آدرس منزلش مشکل داشته باشد.

کودکان حین یادگیری زبان به مسائل جدی توجهی ندارند و زبان انگلیسی را صرفا جهت سرگرمی یاد می‌گیرند. بنابراین استرس یک بزرگسال را نیز احساس نمی‌کنند. نمودارهای بررسی یادگیری زبان بین بزرگسالان و کودکان نشان می‌دهد که در ابتدا یک بزرگسال سریع‌تر از یک خردسال نکات را یاد می‌گیرد و نمودار سرعت یادگیری کاملا صعودی است. این برخلاف نمودار سرعت یادگیری در یک خردسال است. چراکه او در ابتدا با مطالب زیادی آشنا نیست و در محیطی مبهم و گنگ قرار دارد. بنابراین یادگیری در کودکان در ابتدا کند است. اما بعد از مدتی داستان برعکس می‌شود. یعنی سرعت رشد و یادگیری زبان انگلیسی در یک بزرگسال کند شده و سرعت یادگیری زبان توسط یک خردسال بالاتر می‌رود. تا جایی که این دو گروه در سطحی متفاوت از یکدیگر قرار می‌گیرند.

پس همین حالا به فکر آموزش زبان انگلیسی کودکتان باشید.

روش‌های یادگیری زبان انگلیسی توسط کودکان

تا زمانی که سن کم است، منابع‌ یادگیری زبان انگلیسی نیز بیشتر و سرگرم‌کننده‌تر است. کودکان عاشق رقصیدن، شعر خواندن، نقاشی کشیدن، کارتون دیدن و … هستند. اما بزرگسالان ترجیح می‌دهند که یا فیلم ببینند یا به مطالعه‌ی کتاب‌های تخصصی‌تر و جدی‌تر بپردازند. پس از روش‌های جالبی مثل فلش‌کارت، داستان کوتاه، نقاشی و … لذت نمی‌برند. (در حقیقت اصلا سمتشان هم نمی‌روند.) می‌توانید به سادگی با کودکان بازی کنید و با این بازی‌ها به آن‌ها زبان انگلیسی آموزش بدهید. استفاده از ابزار آنلاین، اشیاء، اسباب‌بازی‌ها، حرکات، حالات مختلف در چهره، تدریس با موضوعات مورد علاقه‌ی کودکان و … از جمله روش‌هایی است که جهت آموزش کودکان کمکتان می‌کند.

اما اگر وقت ندارید یا حتی به عبارتی حوصله ندارید که تا این حد وقت بگذارید و این هدیه‌ی گرانبها را به کودکتان تقدیم کنید، وقت آن است که او را در یک آموزشگاه زبان خوب ثبت نام کنید.

اما کدام آموزشگاه برای کودک من بهتر است؟

آموزشگاه‌های زیادی برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان وجود دارد. اما تا به حال شده به آموزشگاهی فکر کنید که علاوه بر تدریس با سیستمی کاملا سازماندهی شده و توسط بهترین و باتجربه‌ترین اساتید، در محیطی کاملا شاد و مفرح اجرا شود؟ امکان بازی با انواع اسباب‌بازی‌ها فراهم باشد و هرازگاهی تورهایی تفریحی و آموزشی هم به زبان انگلیسی برگزار کند! توری که در آن مکالمه به زبان انگلیسی در محیط‌های واقعی تدریس شود و آموزش فقط به کتاب و دفتر و کلاس محدود نشود!

آموزشگاه زبان ایرانمهر با ارائه تمام این خدمات در 22 شعبه‌ی مختلف در شهر تهران، به کودک شما کمک می‌کند تا زبان انگلیسی را مثل یک بومی انگلیسی‌زبان بیاموزد و در مکالمه و سایر مهارت‌های زبان انگلیسی خبره شود. پس کودک خود را از سنین پایین در این کلاس‌ها ثبت نام کنید و از آموزش صحیح و هدفمند به او مطمئن باشید. در این کلاس‌ها از کتاب Little Pockets‌ جهت تدریس به کودکتان استفاده می‌شود و مفاهیم آن از طریق داستان‌های مختلف، شکل‌ها، رنگ‌ها و ماجراهای گوناگون آموزش داده می‌شود.