مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت

برای کاهش استفاده از آب و بالا بردن بهره‌ وری دستگاه‌ های خنک کننده در ادارات و فضاهای بزرگ، استفاده از داکت اسپلیت و چیلر توصیه می ‌شود. نحوه عملکرد این دو دستگاه متفاوت بوده اما هدف هر دو خنک کردن فضای داخلی است. در چیلرها، هوای خنک شده از طریق دریچه فن کویل به داخل اتاق وارد می‌ شود. این در حالی است که در Duct Split باید حتما فضای داخلی، داکت کشی شود تا هوای خنک بتواند جریان پیدا کند. با مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت می ‌توانید نسبت به تفاوت‌ های این دو اطلاعات بیشتری کسب کنید.

ساختار داکت اسپلیت چگونه است؟

قبل از اینکه به سراغ مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت برویم، باید با هر کدام از این خنک کننده ها آشنا شویم. Duct Split دارای دو بخش داخلی و خارجی است که هر یک وظایف خود را دارند. در بخش خارجی که به آن Condensing Unit گفته می ‌شود، کمپرسور و کندانسور قرار دارد. این در حالی است که در بخش داخلی اواپراتور هوایی، شیر انبساط، دریچه هوا و فن قرار گرفته ‌اند.

ساختار کلی داکت به این صورت است که بخش خارجی در محیط بیرونی، مانند بالکن یا پشت پنجره قرار می ‌گیرد. سپس در بالای سقف کاذب واحد داخلی نصب می ‌شود و از آن به سراسر واحد لوله کشیده می ‌شود. به عبارتی نوعی سیستم سرمایش مرکزی است که با یک یونیت، در تمام اتاق‌ ها و بخش ‌ها تهویه هوای مطبوع صورت می‌ گیرد.

ظرفیت ‌های این دستگاه مانند کولرهای آبی و گازی، متفاوت بوده و شامل انواع مختلفی از 18000 تا 60000 می ‌شود. هرچه فضای مورد نیاز برای خنک شدن بیشتر باشد، باید به سراغ ظرفیت‌ های بالاتری رفت.

ساختار داکت اسپلیت چگونه است؟
ساختار داکت اسپلیت چگونه است؟

آشنایی با دستگاه مینی چیلر

در مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت، باید بگوییم که ساختار این دو دستگاه کاملا با هم متفاوت است. چیلر دارای یک کمپرسور و موتور الکتریکی، مدل حرارتی و شیر منبسط کننده است. بخش بیرونی دستگاه چیلر به کمک کمپرسور و موتور الکتریکی، آب را سرد کرده و به بخش داخلی پمپاژ می ‌کند.

بخشی که داخل ساختمان قرار می ‌گیرد فن کویل نامیده می‌ شود، که وظیفه دارد تا هوای اتاق را از روی لوله‌ های خنک عبور دهد. هوا با عبور از روی این رادیاتور خنک، کاهش دما یافته و فضای اتاق را خنک می‌ کند.

نکته مهمی که در مورد چیلر وجود دارد، این است که بخش داخلی آن می ‌تواند شکل ‌ها و مدل‌ های متفاوتی داشته باشد. بخش خارجی می ‌تواند آب را سرد کرده و به داخل لوله‌ ها ارسال کند، همچنین ممکن است به جای آب؛ گاز فریون را به عنوان خنک کننده به داخل بفرستد.

تفاوت ‌های مهم بین مینی چیلر و داکت اسپلیت

به دلیل تفاوت ‌های بنیادینی که این دو دستگاه با یکدیگر دارند،‌ مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت را باید از چند جنبه مختلف مورد بررسی قرار داد. برخی از این موارد بسیار آشکار و واضح بوده و برخی دیگر تنها زمانی به چشم می ‌آیند که در حال استفاده از آن هستید و دیگر نمی ‌توانید نظر خود را عوض کنید. در این بخش می ‌خواهیم از هر نظر، فرق چیلر با داکت اسپلیت را تشریح کنیم تا هنگام خرید بتوانید ساده ‌تر تصمیم ‌گیری کنید.

ساختار داکت اسپلیت چگونه است؟
ساختار داکت اسپلیت چگونه است؟

فرق چیلر با داکت اسپلیت در کانال ‌کشی

از اولین مواردی که باید به آن دقت کنید و ممکن است در ساختار بنا نیز تاثیر بگذارد، نحوه کانال ‌کشی اسپلیت و همینطور لوله ‌های آب چیلر است. از نظر سختی و دشواری در نصب، داکت اسپلیت زحمت بیشتری داشته و در نتیجه هزینه کارگران و مدت زمان اجرای آن نیز طولانی ‌تر خواهد بود. همچنین هزینه قطعات بیشتر شده و به فضای بیشتری برای نصب نیاز دارد. در هنگام اجرای مینی چیلر تنها باید لوله ‌های لازم را نصب کرد و می‌ توان در آینده نیز به سادگی مسیر آن را تغییر داد.

محدودیت در لوله ‌کشی

با توجه به مواد داخل لوله‌ ها،‌ همیشه با محدودیت ‌هایی از نظر فشار و راندمان روبرو هستیم. هنگام مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت باید به این موضوع دقت داشته باشید که در خصوص اسپلیت، نمی ‌توانید یونیت ‌های داخلی را با فاصله زیادی از یونیت خارجی نصب کنید. زیرا در صورت دور شدن این دو مورد از هم، گاز موجود در لوله ‌ها دیگر کارایی لازم را نداشته و توانایی خنک کردن موثر محیط را از دست می ‌دهد.

از طرفی این محدودیت باعث می‌ شود پنل خارجی را در تراس هر واحد نصب کنید، که شکل ظاهری محیط را تحت تاثیر خواهد شد. در هنگام نصب مینی چیلر، به دلیل وجود آب در لوله ‌ها، با این محدودیت روبرو نبوده و می ‌توانید یونیت خارجی را حتی در پشت بام نیز قرار دهید.

کنترل دمای محیط

از جمله دیگر مواردی که برای خریداران از اهمیت بالایی برخوردار است، کنترل روی دمای محیط و اتاق است. از آنجا که اسپلیت‌ ها دارای یک پنل مرکزی است، از طریق داکت هوای خنک به فضای اطراف منتقل می ‌شود. بنابراین‌ تمام اتاق‌ ها به طور هم زمان خنک شده و نمی ‌توان دمای هر بخش را متناسب با یکدیگر تنظیم کرد.

در واقع با روشن شدن دستگاه، تمام اتاق ‌ها خنک شده و با خاموش شدنش همه‌ جا گرم خواهد شد. اما این موضوع در مورد چیلرها صدق نمی کند. بنابراین شما می‌ توانید از طریق فن کویل‌ ها، دمای اتاق خود را به دلخواه تنظیم کنید. وجود این نوع کنترل بر روی درجه دمای اتاق، از مهم ‌ترین عواملی است که فرق چیلر با داکت اسپلیت را مشخص می ‌کند.

ایجاد سر و صدا در فضای اطراف

اگر می ‌خواهید محیطی ساکت و آرام داشته باشید، به هیچ عنوان سمت خرید اسپلیت نروید. در یونیت داخلی اسپلیت‌ ها، از یک فن بزرگ جهت هدایت هوای خنک در داخل کانال ‌ها استفاده شده، که باعث ایجاد صدای بسیار زیادی در اطراف می‌ شود. همچنین با گذر زمان و استهلاک قطعات، این موضوع بیشتر به چشم آمده و آرامش محیط شما را بر هم خواهد زد. از طرفی فن کویل ‌ها به دلیل پره‌ های ریزتر، صدای خاصی ایجاد نکرده و فضای آرام ‌تری را برای ساکنین خواهد ساخت.

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت در تامین هوای تازه

ساختار داکت اسپلیت چگونه است؟
ساختار داکت اسپلیت چگونه است؟

از لحاظ تامین هوای تازه، فرق خاصی بین چیلر و Duct Split وجود ندارد. دلیل آن هم این است که هردوی آن‌ ها یک بخش خارجی دارند که کمپرسور داخل آن قرار دارد. بخش داخلی چیلرها توانایی خنک کردن هوا، از طریق عبور از روی لوله ‌های مسی سرد، را دارد. اما در داکت اسپلیت ‌ها بخش داخلی، تنها کانالی است که هوا را بین اتاق ‌های مختلف پخش می ‌کند.

کلام آخر؛ انتخاب چیلر یا داکت اسپلیت، کدام بهتر است؟

برای اینکه بدانید مینی چیلر گزینه بهتری بوده یا نیاز است یک Duct Split خریداری کنید، باید به بودجه و شرایط فضای داخلی خود توجه کنید. با مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت می ‌توان به شکل بهتر و دقیق ‌تری انتخاب را انجام داد. از آن جایی که معمولا از این دو دستگاه برای خنک کردن فضای داخلی کلینیک ‌ها، ادارات و فضاهای بزرگ استفاده می‌ شود، در درجه اول باید بودجه خود را مشخص کنید. دلیل آن هم این است که تقریبا برتری مطلقی وجود ندارد و بهترین گزینه کاملا با توجه به شرایط شما تعیین می ‌شود.