برای مراقبت از انواع پوست لازم است استفاده از محصولات مراقبتی متناسب با نوع و جنس پوست خود را در دستور کار قرار دهید. عوامل گوناگون مانند نوسان‌های هورمونی، شرایط آب و هوا، استفاده از داروهای خاص، تغذیه، ژنتیک و مواد شوینده ممکن است باعث خشکی پوست شده و سلامت پوست را تهدید کنند. در این مقاله تعدادی از محصولات مراقبتی لازم جهت بهبود و افزایش سلامت پوست‌های خشک را معرفی می‌کنیم.

برای پوست خشک استفاده از چه محصولاتی ضروری است؟
برای پوست خشک استفاده از چه محصولاتی ضروری است؟

بهترین‌ محصولات مراقبت از پوست خشک در روتین روزانه

در روتین مراقبت از پوست خشک، استفاده از محصولات مختلف با هدف حفظ چربی طبیعی پوست، آبرسانی ویژه به سلول‌های پوستی و جلوگیری از تقلیل رطوبت پوست صورت می‌گیرد‌.

استفاده از ژل شستشوی صورت برای پاکسازی پوست‌ خشک

اولین مرحله در فرایند مراقبت از پوست خشک، شستشو و پاکسازی پوست با شوینده‌ای ملایم است. ژل شستشوی صورت گزینه‌ای مناسب برای پاک کردن آلودگی‌های سطح پوست است. بهتر است برای شستن پوست‌های خشک از شوینده‌های صابونی یا پاک کننده‌هایی با خاصیت تولید کف استفاده نکنید.

ژل شستشوی صورت کامان یا ژل شستشوی شون مخصوص پوست خشک علاوه بر پاک کردن سلول‌ها و لایه پوست از آلودگی‌ها، با آبرسانی و حفظ رطوبت پوست مانع از ایجاد آسیب‌های پوستی در این نوع پوست می‌شوند. برای خرید بهترین ژل شستشوی صورت می‌توانید پرفروش‌ترین محصولات پاک کننده این برندها را بررسی نمایید.

استفاده از سرم صورت برای مراقبت از پوست‌ خشک

استفاده از سرم برای مراقبت از پوست در برابر آلودگی‌های محیطی، جزء‌ مهم‌ترین مراحل در روتین پوستی و بهبود پوست‌های خشک محسوب می‌شود. پوست شما همواره در معرض تاثیرات ناشی از آلودگی‌های محیط قرار دارد و استفاده از سرم صورت مناسب، اثرات مخرب این نوع آلودگی‌ها را خنثی می‌کند.

در ساختار این سرم‌ها آنتی اکسیدان‌هایی وجود دارند که به مقابله با رادیکال‌های آزاد می‌پردازند؛ رادیکال‌های آزاد به عنوان انواعی از مولکول‌های اکسیژن در بدن وجود دارند و واکنش آن‌ها با برخی مولکول‌ها اثرات مخرب ایجاد می‌کنند‌. خشک شدن پوست، ایجاد چروک و پیری زودرس از جمله تاثیرات منفی ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد است. استفاده از سرم‌های مناسب برای پوست‌های خشک و شکننده، سطح مراقبت پوستی در برابر اثرات رادیکال‌های آزاد را افزایش داده و به جلوگیری از تسریع روند پیری پوست کمک می‌کند.

استفاده از ماسک صورت برای بهبود پوست‌ خشک

خرید ماسک صورت خارجی و ایرانی برای بهبود پوست‌های خشک و شکننده از دیگر مراحل حائز اهمیت در فرایند مراقبت از پوست است. استفاده از ماسک صورت باعث التیام پوست شده و خارش، التهاب و قرمزی ناشی از خشکی پوست را کاهش می‌دهد. ماسک صورت مخصوص پوست‌های خشک در فرمولاسیون خود حاوی مواد آبرسان و رطوبت رسان است و به سلول‌های پوستی برای استفاده از مواد مغذی کمک‌ می‌کند.

استفاده از مرطوب کننده‌ها و آبرسان‌ها برای شادابی پوست‌ خشک

انتخاب آبرسان یا مرطوب کننده مناسب برای حفظ شادابی پوست‌های خشک، از ضروری‌ترین اقداماتی است که در روتین مراقبت از پوست اهمیت ویژه‌ای دارد. پس از شستشوی صورت با ژل شستشو، لازم است از کرم مرطوب کننده یا آبرسان استفاده کرده و پوستتان را به مدت یک تا دو دقیقه با این محصول ماساژ دهید. وجود گلیسیرین، انواع ویتامین B، هیالورونیک اسید و سرامیدها در فرمولاسیون مواد مرطوب کننده و آبرسان باعث هیدراته شدن سلول‌های پوستی شده و به افزایش شادابی پوست کمک می‌کنند.

توجه داشته باشید که پس از شستشو و پاکسازی صورت، تنها ۳ دقیقه فرصت دارید تا پوست تمیز و خشک شده خود را با مقدار مناسبی از کرم مرطوب کننده یا آبرسان مورد نظر پوشش دهید‌. این محصولات باید فاقد هر نوع ماده تحریک کننده باشند تا از ایجاد التهابات پوستی جلوگیری شود.

استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست خشک

استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست خشک
استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست خشک

استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست خشک

استفاده از کرم ضد آفتاب برای انواع پوست و در تمامی فصل‌های سال اعم از روزهای آفتابی یا ابری ضروری است. کرم ضد آفتاب لایه محافظتی لازم برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید را ایجاد کرده و مانع از جذب این اشعه‌ها توسط پوست می‌شود‌.

بعد از پاکسازی و رطوبت رسانی به سلول‌های پوستی، پوست صورتتان را با مقدار مناسبی از کرم ضد آفتاب مخصوص پوست‌های خشک پوشش دهید تا اثرات اشعه‌های ماورای بنفش آفتاب به ایجاد لکه‌ها، تیرگی‌ها و چروک‌های پوستی منجر نشود. برای مراقبت از پوست‌های خشک بهتر است از ضد آفتاب‌های حاوی آبرسان با spf بالای ۳۰ استفاده کنید و در کنار توجه به استفاده از ضد آفتاب، برای قرار گرفتن تحت تابش مستقیم آفتاب از عینک آفتابی استفاده نمایید.

کلام پایانی

روتین مراقبت از پوست خشک، مانند فرایند محافظت از انواع پوست، به استفاده از محصولات مراقبتی خاص نیاز دارد. محصولاتی که ضمن آبرسانی کافی به سلول‌های پوستی، از پوست‌های شکننده و آسیب پذیر در برابر التهاب، خارش، پوسته پوسته شدن و ایجاد ترک محافظت کنند‌. محصولاتی که در این مقاله معرفی شد، ضروری‌ترین محصولات برای مراقبت از پوست‌های خشک هستند که می‌توانید با استفاده مناسب از آن‌ها، شادابی و نشاط را برای پوست خود به ارمغان آورید.