سنگ کلیه عارضه‌ای دردناک است که برخی افراد به دلایل مختلف به آن دچار می‌شوند. اگر شما هم دچار سنگ کلیه هستید و این بیماری باعث بروز مشکلاتی شده است، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که علائم سنگ کلیه چیست؟ چرا دچار این بیماری می‌شویم؟ آیا درمان خانگی برای آن وجود دارد؟ احتمال عود مجدد سنگ کلیه چقدر است؟ چه مواد غذایی برای این بیماری مفید است و کدام غذاها مضر هستند؟

سنگ کلیه چیست ؟

در ابتدای نوشتار خود نیز این پرسش که سنگ کلیه چیست را مطرح نمودیم و در این بخش قصد داریم تا به این پرسش پاسخ دهیم. همان گونه که بیان نمودیم کلیه وظیفه دارد تا پسماندهای بدن انسان ها را تصفیه نموده و از ایجاد مایعات اضافی جلوگیری نماید.

زمانی که این تصفیه ها به درستی انجام شوند شما با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد اما گاهی برخی عامل ها مانع از انجام درست این تصفیه ها شده و جرم های سختی در کلیه انسان ایجاد می شوند.

انواع روش های درمان سنگ کلیه
انواع روش های درمان سنگ کلیه

این جرم ها را با عنوان سنگ کلیه می شناسند که امروزه در میان مردم سراسر دنیا شایع بوده و سالانه افراد زیادی به این بیماری مبتلا می شوند. سنگ کلیه انواع مختلفی داشته و برای درمان نمودن هرکدام از آن ها لازم است حتما به دکتر متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

این پزشکان تخصص های لازم را جهت تشخیص ، بررسی و درمان بیماری های کلیوی را دارا بوده و می توانند روند درمانی مناسبی را برای شما رقم بزنند.

دلایل ایجاد سنگ کلیه

برخی بیماری های زمینه ای نیز می توانند موجب بروز سنگ کلیه در انسان ها شوند. از مهم ترین بیماری های عامل در این راستا می توان به دیابت ، فشار خون بالا و چاقی اشاره نمود که ریسک ابتلا به چنین بیماری هایی را افزایش می دهند بنابراین بهتر است قبل از بروز حتما پیشگیری های موردنیاز را انجام دهید.

  • مصرف بیش از اندازه پروتئین ها
  • نوشیدن مایعاتی همچون نوشابه ها که مقدار بسیار بالایی شکر و فسفات دارند
  • عدم نوشیدن آب کافی
  • عدم دریافت کلسیم کافی

انواع سنگ کلیه

در این بخش از نوشتار خود قصد داریم تا به بررسی انواع مختلف سنگ کلیه پرداخته و در این راستا نیز اطلاعات مفیدی را به شما انتقال دهیم. گانس شیدهم بر این باور است که سنگ های کلیوی به دو شکل اصلی بروز می یابند و این دو شکل با نام های سنگ کلسیمی و سنگ غیر کلسیمی شناخته می شوند.

از مهم ترین سنگ های غیرکلسیمی می توان به سنگ های اوریک اسید ، سنگ های سیستین و سنگ های استرویت اشاره نمود که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. سنگ های اوریک اسید زمانی در کلیه انسان ایجاد می شوند که ادرار بسیار اسیدی شود و سنگ های سیستین با ایجاد مقدار بالایی سیستین آمینو اسید در ادرار بروز می یابند.

درمان سنگ کلیه

برای درمان سنگ کلیه در گام اول لازم است به دکتر کلیه یا همان متخصص کلیه مراجعه نمایید. این پزشکان با تخصص و دانش بالای خود قادرند تا از روش های درمانی مختلف استفاده نموده و این سنگ ها را دفع کنند.

برای درمان سنگ کلیه روش های درمانی مختلفی وجود دارند که پزشکان هرکدام از این روش ها را براساس میزان اندازه سنگ ها مورد استفاده قرار می دهند. برای درمان نمودن سنگ های کوچک کلیوی نیازی به دستگاه های سنگ شکن نمی باشد بلکه شما می توانید با استفاده از مصرف برخی داروها نیز آن ها را درمان کنید.

از مهم ترین راهکارهای درمانی برای دفع این سنگ ها می توان به موارد زیر اشاره نمود که هرکدام اهمیت خاص خود را دارند.

  • مصرف آب به اندازه کافی
  • استفاده از داروهای مسکن براساس تجویز پزشک
درمان سنگ های کلیوی بزرگ
درمان سنگ های کلیوی بزرگ

درمان سنگ های کلیوی بزرگ

برای درمان سنگ کلیه های بزرگ نمی توان از روش های درمانی ذکر شده استفاده نمود زیرا این روش ها توانایی دفع این سنگ ها را ندارند و ممکن است خونریزی و یا عفونت دستگاه های ادراری را برای شما رقم بزنند.

در چنین شرایطی دستگاه های سنگ شکن می توانند به شما کمک های شایانی نمایند تا با استفاده از امواج صوتی ان ها این سنگ ها را خرد نموده و دفع کنید. مدت زمانی که برای خرد نمودن این سنگ ها با استفاده از دستگاه های سنگ شکن لازم است حدود 45 تا 60 دقیقه می باشد که ممکن است شما را کمی درد نیز مواجه سازد.

پزشکان برای برطرف نمودن این دردها از بی حسی های خفیف استفاده می نمایند. از دیگر روش های موجود برای از بین بردن سنگ های کلیوی می توان موارد زیر را نام برد.

  • انجام جراحی برای خارج نمودن سنگ از کلیه ها
  • استفاده نمودن از آندوسکوپی برای یافتن سنگ و خرد نمودن ان

برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم؟

یکی از مهم‌ترین اقدامات برای دفع سنگ و جلوگیری از ابتلای مجدد به این بیماری نوشیدن آب به مقدار زیاد است. اگر ادرار شما کم باشد، پزشک توصیه می‌کند هر روز حداقل ۳ لیتر مایعات بنوشید. اگر روزانه ورزش می‌کنید یا به هر دلیلی زیاد عرق می‌کنید، باید برای جبران آب ازدست‌رفته آب بیشتری بنوشید.

افرادی که سنگ کلیه دارند، باید روزانه ۵ وعده میوه و سبزیجات مصرف کنند. این نوع مواد غذایی سرشار از پتاسیم، فیبر، منیزیم، آنتی‌اکسیدان و فیتات است که به جلوگیری از سنگ کلیه کمک می‌کنند.

غذاهای مضر برای سنگ کلیه کدام‌اند؟

برای کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه یا درمان آن باید مصرف غذاهای شور را محدود کنید. مرکز کنترل بیماری و سایر گروه‌های بهداشتی توصیه می‌کنند، مصرف نمک روزانه بیش از ۲۳۰۰ میلی‌گرم نشود. غذاهایی که در ادامه عنوان شده است، سرشار از نمک بوده و باید در مصرف آنها اعتدال داشته باشید.

  • انواع مختلف پنیر
  • گوشت‌های نمکی مانند سوسیس و هات‌داگ
  • کنسرو سوپ و سبزیجات
  • شیرینی
  • تنقلات شور مانند چیپس و چوب‌شور
  • انواع سس‌ها
  • غلات صبحانه
  • ترشی و زیتون
  • غذاهایی مانند پیتزا و لازانیا
  • برخی چاشنی‌ها
نوشیدنی مفید برای سنگ کلیه چیست؟
نوشیدنی مفید برای سنگ کلیه چیست؟

نوشیدنی مفید برای سنگ کلیه چیست؟

مصرف هر نوع مایعات برای درمان سنگ کلیه مفید است و آب موردنیاز را به بدن می‌رساند. البته بهتر است از نوشیدنی‌های کم‌کالری یا بدون کالری استفاده کنید. به همین دلیل باید مصرف نوشیدنی‌های شیرین و الکل محدود شود. به‌جای آن می‌توانید از انواع دم‌نوش استفاده کنید.

نوشیدنی مفید برای سنگ کلیه چیست؟

مصرف هر نوع مایعات برای درمان سنگ کلیه مفید است و آب موردنیاز را به بدن می‌رساند. البته بهتر است از نوشیدنی‌های کم‌کالری یا بدون کالری استفاده کنید. به همین دلیل باید مصرف نوشیدنی‌های شیرین و الکل محدود شود. به‌جای آن می‌توانید از انواع دم‌نوش استفاده کنید.

جوشانده هندوانه برای سنگ کلیه مفید است؟

در درمان‌های سنتی یکی از روش‌هایی که پیشنهاد می‌شود، جوشانده هندوانه است. برای انجام این روش باید هندوانه را همراه با پوست به چند قسمت تقسیم کنید و درون یک قابلمه قرار دهید. هیچ آبی به هندوانه‌ها اضافه نکنید. فقط تکه‌ای چوب دارچین داخل آن بیندازید. نیم ساعت بعد هندوانه را همراه با پوست له کرده و دوباره روی شعله قرار دهید. بعد از ۱۵ دقیقه جوشیدن هندوانه را از صافی رد کرده و همراه با چوب دارچین و مقداری عسل میل کنید. این نوشیدنی به دفع سنگ کلیه در کوتاه‌ترین زمان کمک می‌کند.

برای درمان سنگ کلیه به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

در صورت ایجاد هرگونه درد در کلیه‌ها یا خون در ادرار باید سریعا به دکتر متخصص اورولوژی مراجعه کنید. متخصص اورولوژی با تجویز آزمایش‌های تصویربرداری اندازه سنگ کلیه و محل قرارگیری آن را تشخیص می‌دهد. باتوجه‌به این موارد بهترین روش درمان انجام می‌شود.

منبع: https://doctoreto.com/