ابزار های بادی و پنوماتیک جز محبوب ترین ابزار های کار گاه های کوچک و بزرگ هستند این ابزار ها به وسیله هوای فشرده کار می کنند. هوای فشرده در این ابزار ها با حرکت چرخشی،رفت و برگشت ،ضربه ای و یا بصورت مستقیم باعث کارکردن این ابزار ها میشود.

کمپرسور اسکرو دست دوم
کمپرسور اسکرو دست دوم

از همین رو برای استفاده از این ابزار ها نیاز به تهیه کمپرسور های باد دارید،(برای اطلاعات بیشتر در مورد کمپرسور اسکرو روی این لینک کلیک کنید)کمپرسور های باد تولید کننده هوای فشرده هستند، در کسب و کار های بزرگتر علاوه بر کمپرسور های بزرگ صنعتی مانند کمپرسور اسکرو از مجموعه از لوازم جانبی و قطعات دیگری نیز برای تهیه هوای فشرده استفاده میشود که به مجموع انها سیستم هوای فشرده می گویند.
کمپرسور ها یا به زبان دیگر پمپ های باد قیمت بالایی دارند مخصوصا که قیمت این دستگاه ها بسیار وابسته به قیمت ارز و دلار است به همین دلیل بسیاری برای تهیه این دستگاه ها به سراغ کمپرسور های دست دوم و استوک میروند تا با کاهش هزینه اولیه بتوانند صاحب یک کمپرسور مناسب شوند. اما سوالی که مطرح میشود این است که ایا خرید پمپ باد یا کمپرسور اسکرو دست دوم چقدر میتواند در صرفه جویی هزینه ها کمک کند یا به عبارتی دیگر خرید پمپ باد دست دوم چقدر بصرفه است؟ اگر قصد خرید کمپرسور دست دوم را دارید این مقاله را از دست ندهید.

هوا دهی کمپرسور دست دوم

سیستم هوای فشرده با کمپرسور اسکرو
سیستم هوای فشرده با کمپرسور اسکرو

هوادهی مهم ترین فاکتور در خرید کمپرسور باد است تفاوتی نمی کند که قصد تهیه کمپرسور نو یا استوک را داشته باشید، هوا دهی کمپرسور همواره باید بیشتر از هوای مصرفی شما باشد برای مثال اگر پمپ باد 250 لیتری جوابگوی کار شما است بهتر است کمپرسور 350 لیتری تهیه بکنید، این کار باعث میشود تا کمپرسور کمتر تحت فشار کاری قرار بگیرد، کمتر کار کند و طول عمر بیشتری داشته باشد. این قانون برای کمپرسور های دست دوم نیز صدق می کند.
هوا دهی در کمپرسور های دست دوم می تواند کمتر از نمونه های نو باشد این کاهش هوا دهی حاصل از استهلاک، خرابی در الکتروموتور یا سیلندر یا دیگر مشکلات فنی شکل بگیرد . به همین دلیل هنگام خرید پمپ باد دست دوم و استوک از هوا دهی مناسب ان مطمئن شوید.

تناسب میان قطعات کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو
کمپرسور اسکرو

تناسب میان قطعات کمپرسور باعث افزایش طول عمر کمپرسور و کاهش هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری ان میشود.معمولا در کمپرسور نو این تناسب رعایت میشود اما در مورد کمپرسور های دست دوم این تناسب می تواند به علت تعویض قطعات، دینام یا سیلندر کمپرسور بهم بخورد. برای مثال کمپرسور 250 لیتری را در نظر بگیرید این کمپرسور با الکتروموتور 2 به خوبی کار می کند اما اگر الکتروموتور بیش از 2 اسب یا کمتر از ان روی این کمپرسور نصب شود باعث افزایش استهلاک آن میشود.
برای خرید کمپرسور دست دوم باید مطمئن شوید که تناسب بین قطعات دستگاه رعایت شده است.

دمای کمپرسور!

دمای کمپرسور
دمای کمپرسور

یکی از مشخصه های تشخیص ایراد در کمپرسور دمای کارکرد ان است. قبل از خرید کمپرسور از فروشنده بخواهید تا به مدت چند ساعت کمپرسور را روشن و زیر بار نگه دارد. دمای کمپرسور را اندازه گیری کنید و مطمئن شوید که دستگاه دچار خطای اور تمپرچر (Over Temperature) نمیشود. بیشتر ایرادات فنی باعث افزایش دمای کمپرسور میشوند و رفع نکردن این خطا باعث میشود تا طول عمر دستگاه کاهش بیابد.
دمای کارکرد کمپرسور نباید بیش از 90 درجه سانتی گراد بشود.

هوا ساز و ایراند

هوا ساز و ایراند
هوا ساز و ایراند

هوا ساز یا ایراند(AirEnd) مهم ترین قطعه در کمپرسور های اسکرو بشمار میرود.این قطعه تبدیل کننده هوای محیط به هوای فشرده است. معماری این قطعه بسیار پیچیده است از همین رو برند و مدل استفاده شده در کمپرسور های اسکرو بسیار مهم است. معمولا برند روتور کمپ المان یکی از بهترین برند های بازار است. و خرید کمپرسوری که از این واحد هوا ساز بهره میبرد پیشنهاد میشود.
تنها برند هوا ساز مهم نیست بلکه نکته کلیدی تر در مورد هوا ساز ها میزان هوا دهی و الکترو موتور مناسب با ان ها است. هر مدل از ایراند ها، چارت و گراف مخصوص به خود را دارند که در آن الکتروموتور مناسب با کارکرد کمپرسور در فشار ها و هوا دهی های مختلف ذکر شده است. اگر ایراند و الکتورموتور کمپرسور که تهیه می کنید بر طبق این چارت باشد شما کمپرسور مناسبی تهیه کرده اید. اگر ایراند برای هوای دهی که شما مد نظر دارید کوچکتر باشد عمر و استهلاک دستگاه بشدت کاهش می یابد

کمپرسور اسکرو دست دوم بخریم یا نه؟

اگر کمپرسوری را که قصد تهیه ان را دارید تمامی شرایط بالا را دارد خرید آن پیشنهاد میشود در غیر این صورت خرید کمپرسور نو بسیار هزینه کمتری را در پی خواهد داشت زیرا کمپرسور اسکرو اگر دچار نقض فنی باشد می تواند هزینه های جانبی،نگهداری و سرویس سرم اوری را به مصرف کننده تحمیل کند از طرفی کمپرسور های دست دوم اکثرا دارای گارانتی نیستند. و پشتیبانی مناسبی ام از طرف سازنده و یا فروشنده دستگاه ارائه نمیشود.
از همین رو در اینده برای نگهداری و سرویس دستگاه با دردسرهایی روبرو خواهید شد.
شاید در ابتدا قیمت کمتر کمپرسور های اسکرو دست دوم جذاب بنظر برسند و ولی در میان مدت و دراز مدت هزینه های این دستگاه ها بسیار بیشتر از خرید کمپرسور نو خواهد بود.