مکان‌های دیدنی همیشه مورد توجه عموم مردم واقع می‌شده‌اند. تالاب‌ها و مرداب‌ها از نمونه مکان‌های دیدنی جذاب و عجیب و غریب هستند که همیشه ویژگی‌های بسیاری برای مشاهده دارند. روح کنجکاو انسان بدین شکل است که همیشه دوست دارد شیء‌ها و مکان‌های شگفت‌ انگیزی را مشاهده کند و از توان طبیعی خلقت حیرت زده شود. گاهی طبیعت آنچنان شگفت انگیز و حیرت آور است که نمی‌توان در برابر زیبایی‌های آن حتی برای ثانیه‌ای پلک زد.

از دیگر مشخصه‌های بارز طبیعت زیبای خداوند، خاصیت آرامش بخشی و سکوت توأم با اصوات حیوانات می‌باشد‌. طبیعت و مرداب‌های خالی از انسان می‌توانند به عنوان یک مدیتیشن روح و روان به حساب بیایند و گوش‌ها را به ضیافت شنیدن و آرامش دعوت کنند. مرداب سروان رشت نیز از نمونه همین مناطق است که زیبایی و آرامش خارق العاده‌ای که قادر است به انسان تزریق کند در وهله اول مورد توجه و اهمیت قرار می‌گیرد. دیدن از مرداب سروان رشت مناسب افرادی است که علاقمند به سفر و گردشگری می‌باشند و دوست دارند که ماجراجویی‌های عجیبی را در طبیعت انجام دهند‌. (قطار فدک به عنوان بهترین سرویس قطارهای بین شهری در ایران از شما دعوت می‌کند برای خرید بلیط قطار رشت به مشهد و بالعکس از خدمات قطارهای فدک استفاده کنید.)

با مرداب سروان رشت از دیدنی ترین مکان های رشت آشنا شوید
با مرداب سروان رشت از دیدنی ترین مکان های رشت آشنا شوید

مرداب سروان رشت از نمونه جاذبه‌های گردشگری استان گیلان است که طرفداران بسیاری در جای جای کشور ایران و حتی نظریه بین‌المللی یافته است. مرکز استان گیلان شهر رشت است و مرداب سروان رشت در هفده کیلومتری استان گیلان قرار دارد. بازدید از تالاب زیبای سروان رشت می‌تواند یکی از بهترین کارهایی باشد که یک انسان می‌تواند به عنوان تفریح انجام دهد. بر همین اساس، در ادامه این مقاله به نقد بیشتر درباره این مکان زیبا و اجزای موجودی آن می‌پردازیم.

پارک جنگلی مرداب سروان رشت

معمولا افرادی که قصد دارند گردشگری کنند و مسافرت آن‌ها به یک یا دو روز ختم نمی‌شود با تورهای گردشگری سفر می‌کنند. چرا که تورهای گردشگری می‌توانند بهترین نقاط یک منطقه را جلوه گر شوند و تنها به کلیتی از یک شهر اکتفا نمی‌کنند. از نقاطی که اکثریت تورهای گردشگری در لیست مکان‌های توریستی و گردشگری خود قرار می‌دهند می‌توان به پارک جنگلی مرداب سروان رشت اشاره کرد. حتما می‌دانید که شمال کشور ایران در کل به دو چیز شهرت دارد؛ یک دریا و مرداب‌های آبی‌اش، دو جنگل‌ها و پارک‌های سرسبز پر از گل‌ و گیاه‌اش. بر همین منوال مرداب سروان رشت به عنوان یک مجموعه گردشگری تفریحی و طبیعی شامل هر دو نمونه مثال زده شده برای شهرت شمال کشور ایران می‌باشد. مرداب سروان رشت علاوه بر دریاچه زیبا و متمایل به سبز رنگی که دارد، جنگل سبزی را در اطراف خود احاطه کرده است که زیبایی وحشی طبیعت جنگل را به رخ می‌کشد. تورهای مسافرتی، مسافران خود را برای دیدار از مکان‌های دیدنی به مرداب سروان رشت می‌برند تا حین قایقرانی در تالاب بی‌نهایت زیبا و منسجم سروان از طبیعت زیبای آن نیز لذت ببرند. البته پارک جنگلی مرداب سروان رشت از نمونه مناطقی است که در فصول گرم همچون تابستان پذیرای گردشگران است و عموما در زمستان بازدید کننده آن‌چنانی ندارد. اگر قصد دارید به صورت اختصاصی به این پارک جنگلی زیبا و طبیعی بروید لازم است ذکر کنیم که دسترسی به آن بسیار آسان است و تنها کافی است که به رشت بروید و از رشت به اندازه هفده کیلومتر به سمت تهران حرکت کنید تا با تابلوهای طبیعت رویایی مرداب سروان رشت روبه‌رو شوید.

پارک جنگلی مرداب سروان رشت مساحتی حدود ۱۴۷۸ هکتار را به خود اختصاص داده است و به صورت میانگین ارتفاع آن از سطح دریا در طولی حدود ۵۰ الی ۲۵۰ متر است.

پارک جنگلی مرداب سروان رشت از قدیمی‌ترین جنگل‌های طبیعی استان گیلان و شهر زیبای رشت می‌باشد. از دلایل پربازدید بودن این منطقه دسترسی آسان به آن و نزدیکی آن به منطقه شهری است؛ همچنین وجود گونه‌های متنوع گیاهی در آن سبب شده است که این مکان برای علاقمندان به طبیعت گیاهان متنوع و زیبا به یک پاتوق سالم تبدیل شود.

پوشش گیاهی و جانوری پارک جنگلی مرداب سروان رشت

پوشش گیاهی در منطقه پارک جنگلی مرداب سروان رشت بسیار حیرت انگیز است. گیاهان این منطقه یا به صورت خود رو روییده‌اند و طی زمان طولانی رشد کرده‌‌اند و به زیبایی جنگل‌های مناطق تالاب و مرداب افزوده‌‌اند و یا به صورت دستی و به خواست انسان‌ها کاشته شده‌اند و زیبایی طبیعی مرداب سروان رشت را چندین برابر کرده‌اند. البته قسمتی از پارک جنگلی سروان کاملا پوشیده از گیاهان طبیعی و خود رو است و حتی گیاهانی که به صورت دستی کاشته شده‌‌اند نیز در اکثر مواقع به طور طبیعی و بدون مراقبت‌های آن‌چنانی روییده‌‌اند. درختان ممرز، توسکا و انجیلی از درختان طبیعی پارک جنگلی مرداب سروان رشت هستند و درختان کاج، زربین و سرو نقره‌ای از درختان دست کاشت این منطقه هستند.

به صورت کلی وجود گونه‌های گیاهی خاص و کمیاب به همراه چشم اندازهای بی‌نظیری که ایجاد کرده‌اند و ذخایر ژنیتیکی‌ارزی که به طبیعت و انسان بخشیده‌اند، سبب شده تا مرداب سروان رشت بسیار پربازدید و پرطرفدار برای دوستداران طبیعت باشد. البته وجود امکانات رفاهی و تفریحی چون کلبه، سرویس بهداشتی، میز، نیمکت، کباب پز، آلاچیق، وسایل بازی و.. جهت اطمینان خاطر مسافران نیز در جذب گردشگران بی‌تاثیر نیست.

طبیعت بی‌نظیر سروان رشت سبب شده است که حیوانات زیبایی چون کبک، دارکوب، جغد جنگلی، قرقاول، راسو، خرگوش و.. این منطقه را به عنوان محل زندگی و حیات خود برگزينند.

در نهایت، لازم به ذکر است که “شنیدن کی بود مانند دیدن”. به راستی دیدن و تماشای مرداب سروان رشت کجا و خواندن در رابطه با آن کجا؟.. سفر به این منطقه به وسیله تورهای مسافرتی و با هر وسیله‌ای مانند قطار یا هواپیما می‌تواند بی‌نهایت لذت بخش باشد و خاطره‌ای پر از آرامش و زیبایی را برای شما به جای بگذارد.

منبع