اگرچه سفر کردن با بچه‌ها جذابیت‌های خاص خود را دارد، اما ممکن است در مسیر پرواز در هواپیما با دردسرهایی روبرو شوید. بچه‌ها دوست دارند بازی کنند و از همه‌چیز سر دربیاورند. در عین حال محیط محدود هواپیما اجازه چنین کاری را به شما و آن‌ها نمی‌دهد.

امکانات پرواز برای مسافران کودک
امکانات پرواز برای مسافران کودک

تمام این موارد ممکن است شما را از سفر منصرف کند؛ اما بهتر است بدانید که با دانستن قوانین پروازی برای کودکان و امکاناتی که برای کودکان در نظر گرفته می‌شود، تهیه بلیط هواپیما برای سفر بهترین و سریع‌ترین روش است. در ادامه برخی از این خدمات و امکانات را باهم مرور می‌کنیم.

نیازی به خرید بلیط ندارید

اولین امکانی که در سفر هوایی با کودکان برای شما فراهم شده، این است که برای کودکان زیر دو سال نیازی به تهیه بلیط هواپیما ندارید. به عبارت دیگر بیشتر ایرلاین‌ها این قانون را تعیین کردند که کودکان زیر دو سال به‌صورت رایگان سوار هواپیما شوند. اما برخی دیگر از ایرلاین‌ها نیز حدود 10 درصد از قیمت بلیط بزرگسالان را برای کودک در نظر می‌گیرند که مبلغی کم و جزئی محسوب می‌شود. در عین حال اگر دو کودک نوزاد همراه داشته باشید، نمی‌توانید هر دو کودک را بدون تهیه بلیط هواپیما، سوار کنید؛ بلکه برای یکی از آن‌ها باید صندلی و بلیط بخرید.

البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که عدم نیاز به خرید بلیط، به این معنا نیست که می‌توانید بدون مدرک شناسایی، آن‌ها را سوار هواپیما کنید. بنابراین فراموش نکنید که مدارک شناسایی کودک را همراه داشته باشید.

در عین حال اگر کودک ما سنی بین 2 تا 12 سال داشته باشد، باید در صندلی جداگانه بنشیند و هزینه بلیط برای او حدود 50 درصد از هزینه بلیط بزرگسالان است. اما در صورتی که بخواهید برای پروازهای خارجی بلیط بخرید، باید حدود 75 درصد از هزینه بلیط را  برای کودک خود بپردازید.

مقدار بار مجاز برای کودکان

کودکان نیز مانند افراد بزرگسال اجازه دارند که مقداری بار به عنوان بار مجاز در سفر هوایی همراه داشته باشند. این بار برای کودکان زیر دو سال تا 10 کیلوگرم است. اما برای کودکانی که سنی بین 2 تا 12 سال دارند، به تناسب افزایش پیدا می‌کند. همچنین برای سفرهای خارجی هر کودک امکان همراه داشتن تا 30 کیلوگرم بار مجاز را دارد.

کودک را به تنهایی سوار هواپیما کنید!

کودک را به تنهایی سوار هواپیما کنید!
کودک را به تنهایی سوار هواپیما کنید!

بله جالب است بدانید که کودکان 5 تا 12 سال اجازه دارند بدون حضور والدین خود سوار هواپیما شوند. البته این در صورتی است که فرم رضایت از طرف والدین امضا شده باشد و کارمندان گیت پروازی فرودگاه آن را تائید کنند. البته این نکته مهم را هم در نظر داشته باشید که برای سفرهای خارجی، باید برای کودکان نیز گذرنامه تهیه کنید.

صندلی کودک برای کودک شما

یکی دیگر از امکاناتی که در هواپیما برای کودکان در نظر گرفته شده، برخورداری از صندلی کودک است. بسیاری از ایرلاین‌ها نحوه استفاده از صندلی کودک و چگونگی آن را عنوان می‌کنند. اما در صورتی که قادر به مشاهده این امکانات نبودید، بهتر است هنگام تهیه بلیط هواپیما به آن‌ها دقت کنید. علاوه بر آن اگر کودک شما از کالسکه استفاده می‌کند، بهتر است قبل از سوارشدن به هواپیما و همراه آوردن کالسکه در فرودگاه، این موضوع را با دقت پرس‌وجو کنید تا با مشکلی روبرو نشوید.

فضای بازی برای کودکان در فرودگاه

اگرچه شما مدت‌زمان کمی در فرودگاه منتظر هستید تا سوار هواپیما شوید، اما در همین زمان کوتاه نیز می‌توانید کودک را در فضای بازی رها کنید تا از بازی لذت ببرد. در عین حال اتاق مادر در فرودگاه این امکان را برای مادران دارای فرزند خردسال و نوزاد فراهم می‌کند که بتوانند لباس کودک را عوض کنند، در صورت لزوم به او شیر بدند یا خودشان به‌راحتی استراحت کنند.

مسافرت برای نوزادان چندروزه
مسافرت برای نوزادان چندروزه

مسافرت برای نوزادان چندروزه

توصیه ایرلاین‌ها به مسافران این است که همراه با نوزاد بسیار خردسال و چندروزه خود سفر هوایی انجام ندهند. به عبارتی دیگر مسافرت هوایی برای نوزادان با سن کمتر از ۷ روز توصیه نمی‌شود. علت این سختگیری به دلیل وضعیت جسمانی بسیار ضعیف نوزادان است. تغییرات فشار کابین هواپیما باعث ایجاد اختلال تنفس و ناراحتی در گوش نوزاد می‌شود. البته با مکیدن پستانک عوارض تغییرات فشار هوا تا حدودی کاهش پیدا می‌کند. اما در صورتی که نوزاد نارس و ضعیف دارید، حتما نیاز به همراه داشتن مجوز پزشک دارید تا بتوانید سفر هوایی را انجام دهید. این مجوزها در پروازهای داخلی تا 48 ساعت اعتبار دارد و در پروازهای خارجی تا 72 ساعت معتبر  است.

چند نکته مهم

باوجوداینکه در سفرهای هوایی، ایرلاین‌ها تلاش می‌کنند که راحتی بیشتر را برای والدین و کودکان فراهم کنند، اما بهتر است شما نیز تمام موارد ضروری را همراه داشته باشید تا در سفر با مشکلات کمتری روبرو شوید. ازجمله این موارد همراه داشتن پوشک  و دستمال مرطوب برای نوزادان است. همچنین توصیه می‌شود که پستانک، شیشه شیر، یک پتوی نازک و کم‌وزن، شیر خشک، داروهای کودک، پودر بچه و کرم مرطوب‌کننده همراه داشته باشید تا در صورت نیاز، از آن‌ها استفاده کنید.