گودی زیر چشم که گاهاً خودش را به شکل کبودی‌های عمیق و چروکیده نشان می‌دهد، از مشکلاتی است که آرام و پیوسته به دلیل وجود عادت‌هایی از سبک زندگی در مسیر افزایش سن بر ناحیه صورت ظاهر می‌شود. اگر چه پیدا شدن این گودی‌ها در لیست بیماری‌ها قرار نمی‌گیرد و هیچ لطمه عمیقی در جریان زندگی افراد ایجاد نمی‌کند، اما قطعاً بر زیبایی چهره و فرم جوان صورت تاثیر منفی می‌گذارد.

راه حل‌های شگفت انگیز برای از بین بردن سیاهی و گودی زیر چشم
راه حل‌های شگفت انگیز برای از بین بردن سیاهی و گودی زیر چشم

گودی زیر چشم نمادی از افزایش سن و سال است. اتفاقی که دیگر آن شور و شوق صورتی جوان و سرزنده را ندارد. برای همین است که خیلی‌ها با مشاهده چنین عارضه‌ای نگران می‌شوند و بی‌صبرانه در تکاپوی درمان آن هستند.

بهتر است بدانید که لکه‌های زیر چشمی یک رویداد گاها طبیعی است که ممکن است بر هر چهره‌ای ایجاد بشود. در این حالت، پوست ناحیه اطراف زیر چشم به فرمی چروکیده برهم آویزان می‌شوند و گاها با تغییر رنگی محسوس به شکل لکه‌هایی تیره درمی‌آیند.

قطعاً وجود چنین لکه‌هایی برای خیلی‌ها غیرقابل تحمل است. البته در حال حاضر، انواع ایده‌های پزشکی و روش‌های موثر درمانی برای بهبود این عارضه مطرح شده است. شما با استفاده از خدمات کلینیک دکتر آرش نجف بیگی میتوانید این مشکل را  به راحتی رفع کنید اما در امتداد ایده‌های اثبات شده علمی که متکی بر روش‌های درمانی و پرداختن به جراحی‌های سرپایی است، طیف بزرگی از باورهای غلط، ماجرای درمان این لکه‌های تیره رنگ را به اتفاقی ناخوشایند تبدیل کرده است.

در این مقاله قصد داریم تا با استفاده از راهنمایی‌های جناب آقای دکتر آرش نجف بیگی به بررسی راه‌حل‌های شگفت انگیز مانند تزریق چربی زیر چشم برای از بین بردن سیاهی و گودی زیر چشم بپردازیم؛ اینکه آیا این راه‌حل‌ها درمان‌هایی قطعی هستند و یا قرار است ما را به یک درمان موقتی که به کمرنگ شدن دوره‌ای این لکه‌ها می‌انجامد، برساند.

چرا گودی زیر چشم اتفاق می‌افتد؟

اگر شما هم از کسانی هستید که از گودی زیر چشم خود حسابی کلافه شده‌اید و تلاش برای درمان آن دارید و یا در سنین جوانی هستید و از ظهور نامبارک این لکه‌های تیره در قامت گودی‌هایی عمیق و چروکیده می‌ترسید و از همین حالا می‌خواهید پیشگیری کنید؟ پس باید اطلاع درستی از چرایی پیدا شدن این گودی‌های عمیق داشته باشید.

گودی زیر چشم بر اثر افزایش سن به علت بهره‌مندی از یک سبک زندگی غلط ایجاد می‌شود. لزوماً افزایش سن دلیل لکه‌های زیر چشم نیست. این عارضه پدیده‌ای ناگهانی نیست که یک شبه به‌وجود آمده باشد. یک جریان دائمی است که به علت یک زندگی نامناسب به شکلی آرام و پیوسته در حال شکل گرفتن است و متاسفانه، وقتی خودش را عمیقاً نشان می‌دهد که احتمالاً خیلی دیر شده باشد.

از جمله عوامل تاثیرگذار در پیدا شدن گودی زیر چشم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمبود خواب: چشم‌های همیشه خسته مستعد ایجاد گودی زیر چشم هستند. آنها که مشغله زیادی دارند و یا به هر دلیلی از خواب آسوده آنهم به قدر کافی برخوردار نیستند، جدا از دیگر مشکلات، با پیری زودهنگام پوست صورت هم دست و پنجه نرم خواهند کرد.
  • کمبود ویتامین‌ها: پیگیری یک سبک غذایی نامناسب در درازمدت باعث پیدا شدن گودی زیر چشم خواهد شد. وقتی غذاهایی که می‌خورید، نمی‌توانند ویتامین‌های سری K و C بدن شما را تامین نمایند، بافت پوست، ساختار منسجم خود را از دست داده و عملاً تخریب می‌شود. اینجاست که با عارضه گودی زیر چشم و یا تیرگی‌ها و کبودی‌های پوست در ناحیه اطراف چشم مواجه می‌شوید.
  • کمبود آب در بدن: قاعدتا می‌دانید که آب، بخش بزرگی از بدن ما انسان‌ها را تشکیل داده است. وقتی آب بدن کم است، انواع اختلالات و بیماری‌ها پیدایشان می‌شوند. کمبود آب در تخریب پوست صورت هم تاثیرگذار است. کسانی که آب کمی مصرف می‌کنند، به مرور زمان پوستی چروکیده پیدا می‌کنند. در این بین، پیدا شدن گودی زیر چشم همراه با لکه‌هایی تیره و کدر قابل پیش‌بینی است.
  • سیگار کشیدن: سیگار و استعمال بی‌رویه دخانیات از دیگر عوامل مخرب برای پوست ناحیه صورت هستند. سیگار یک عنصر مخرب است که خیلی آرام و پیوسته در یک بازه زمانی کاملاً طولانی، اثرات بسیار مخرب خودش را نشان می‌دهد. سیگار باعث تخریب کلاژن پوست شده و آن فرم کشسانی و منعطف پوست را از بین می‌برد. قطعا نواحی حساس صورت مانند پوست زیر چشم، به شدت نسبت به مصرف طولانی مدت سیگار حساس هستند.
  • کاهش شدید وزن: چاقی خودش را بر همه جای بدن می‌رساند. چربی‌های اضافی قرار است در همه نقاط زیرپوستی بدن ذخیره شوند؛ حتی پوست ناحیه صورت هم اسیر این چربی‌های اضافی هستند. حالا وقتی یکی دوره لاغری شدید را تجربه می‌کنید، با پوستی اضافی مواجه هستید. پوستی که حالا فرمی آویزان و ناموزون پیدا کرده است.

همانطور که می‌بینید، عوامل و نکات بسیاری در لکه‌های زیر چشم تاثیر می‌گذارند. عواملی که بسیاری از آنها ریشه در سبک زندگی غلط دارند. اگرچه افزایش سن ظاهراً دلیل اصلی در ایجاد این عارضه می‌باشد، اما قطعاً سبک زندگی غلط تاثیر افزایش سن را دوچندان خواهد کرد.

آشنایی با روش تزریق چربی زیر چشم
آشنایی با روش تزریق چربی زیر چشم

آشنایی با روش تزریق چربی زیر چشم

در میان انبوه ایده‌ها و روش‌های موقتی و گاهاً ماندگار برای بهبود گودی زیر چشم، یک روش خیلی موثر، سلامت محور و ماندگار که با تکیه بر زیبایی طبیعی پوست ناحیه زیر چشم را بازسازی می‌کند، وجود دارد. روشی که با تزریق چربی زیر چشم به رفع گودی و بر طرف شدن لکه ها کمک خواهد کرد.

در حال حاضر، تزریق زیر پوستی، یکی از روش‌های متداول بازسازی پوست است. البته به موازات تزریق چربی زیر چشم انواع ژل‌ها نیز به عنوان روش‌های متداول حضور دارند. در حال حاضر، وقتی صحبت از تزریق زیر پوستی مطرح است، خیلی‌ها نگاهشان به سمت همین ژل‌های مضر و آسیب زننده کشیده می‌شود. به هر حال، تجربه ناموفق بسیاری در تزریق انواع ژل‌های زیرپوستی قطعاً در نگاه آنها خدشه ایجاد کرده است.

اما در این روش از چربی به عنوان یک متریال طبیعی برای تزریق به ناحیه زیر پوست برای بازسازی آن پرداخته شده است. در حال حاضر، تزریق چربی به یک روش تاثیر گذار برای انواع بازسازی‌های زیر پوستی مانند رفع گودی زیر چشم تبدیل شده است.

در این روش قرار است با چربی خود افراد، به ترمیم گودی زیر چشم بپردازیم. به این ترتیب که چربی را از جایی در بخش‌هایی مناسب از بدن خود بیمار استخراج می‌کنند. این کار با استفاده از سوزن‌هایی مخصوص با قابلیت مکنده انجام می‌شود. سپس، این چربی‌های استخراج شده از وجود ناخالصی‌ها مانند خون، بافت‌های بدن و… پاکسازی می‌شوند تا در نهایت، مقدمات تزریق آنها در پوست زیر ناحیه چشم فراهم آید.

در روش تزریق چربی زیر چشم با یک جریان کاملا طبیعی مواجه هستیم. چربی‌های هدف در این روش از بدن خود بیماران استخراج می‌شود. پس، در نهایت، ماجرای بازسازی مستلزم استفاده از مواد شیمیایی و یا ترکیباتی خارج از بدن بیماران نمی‌باشد. در عین حال، این روش تزریق چربی زیر چشم عاری از ایجاد هر گونه زخم، برش و یا تغییر در فرم نهایی صورت است. روشی که متکی بر ایده‌های سلامت محور قصد درمان گودی زیر چشم را دارد. برای دیدن نمونه کار های دکتر آرش نجف بیگی ادامه مطلب کلیک کنید.

روش‌های موقتی در درمان گودی زیر چشم
روش‌های موقتی در درمان گودی زیر چشم

روش‌های موقتی در درمان گودی زیر چشم

حالا که به این مرحله رسیده‌ایم و می‌خواهیم گودی و لکه‌های زیر چشم را درمان کنیم، احتمالاً با انبوه روش‌ها و ایده‌های درمانی مواجه می‌شوید. روش‌هایی که گاهاً ریشه‌هایی علمی دارند و گاها هم بر پایه باورهای غلط و سوءاستفاده‌های تجاری برای فروش محصولاتی خاص معرفی می‌شوند.

در این مطلب، قصد معرفی روش‌های موثر در رفع گودی زیر چشم را داریم. اما اگر در تلاش برای رفع این عارضه هستید، قطعاً باید از روش‌هایی با باورهای غلط که شاید تاثیراتی موقتی داشته باشند نیز آشنا باشید تا در مسیری اشتباه مستلزم هزینه و زمان گرانبها نشوید.

  • درمان گودی زیر چشم با لیزر: در حال حاضر، لیزر از جمله روش‌های موثر درمانی برای از بین بردن لکه‌های پوستی است. شاید بتوانید با استفاده از لیزر اندکی از تیرگی پوست در ناحیه زیر چشم بکاهید؛ اما قطعاً چندان موفقیتی در کاهش افتادگی‌های پوست نخواهید داشت؛ زیرا افتادگی زیر چشم یک عارضه بر اثر تخریب پوست در ناحیه اطراف چشم است و لیزر درمانی راه حلی دائمی برای بهبود شرایط پوست تخریب‌شده نیست.
  • استفاده از کرم‌های پوشاننده‌ی دور چشم: هر نوع کرم و یا ماسک که برای رفع گودی زیر چشم معرفی شده است، تنها قابلیت فضایی آرایشی شده را برای پوست در ناحیه اطراف چشم دارد. وقتی از یک کرم استفاده می‌کنید، گویی در حال آرایش غلیظ برای پوشاندن لکه‌های تیره و یا گودی زیر چشم هستید. اگر چه برخی از این کرم‌ها با قابلیت آبرسانی می‌توانند پوست ناحیه زیر چشم را اندکی برآمده‌تر سازند، اما تمام این ماجرا باعث تقویت پوست تخریب شده نخواهد شد. لذا استفاده از کرم‌های گرانقیمت چیزی جز یک جریان آرایشی ساده را برای شما فراهم نخواهد کرد.
  • توصیه برای خواب بیشتر: کم خوابی از جدی‌ترین عوامل در ایجاد گودی زیر چشم است. در بخش‌های قبلی هم به این نکته مفصل اشاره کردیم، اینکه برای پیشگیری، بهتر است یک سبک زندگی با خواب کافی و عمیق داشته باشید. اما وقتی پوست ناحیه اطراف چشم شما تخریب شده است و حالا به فرمی گود و فرو افتاده خودنمایی می‌کند، قطعاً با خوابیدن‌های طولانی مدت موفق به بازسازی ناحیه پوست نمی‌شوید. در عین حال، بسیاری از موارد در گودی زیر چشم، ریشه‌هایی ژنتیکی دارند؛ در این افراد قطعا خوابیدن‌های طولانی مدت تاثیری در بهبود این عارضه ندارد.
  • پرداختن به جراحی‌های صورت: گودی زیر چشم یک عارضه بر اثر تخریب کلاژن‌ها در پوست ناحیه صورت است. پوستی که قدرت ارتجاعی خود را از دست داده باشد، فرمی آویزان و شل شده پیدا می‌کند. اینجاست که برخی به اشتباه فکر می‌کنند که ظاهراً می‌توانند با حذف پوست‌های اضافی، این گودی‌های عمیق و ناهمگون را از بین ببرند؛ اما این تنها یک راه حل موقتی است؛ زیرا با جراحی‌ها، درمانی برای پوست تخریب شده مطرح نشده است. بلکه با پاک کردن صورت مسئله، برای مدتی کوتاه می‌خواهیم از این عارضه فاصله بگیریم.

دکتر آرش نجف بیگی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، یکی از بهترین و فعال‌ترین جراحان پلاستیک حال حاضر شهر تهران هستند. دکتر آرش نجف‌بیگی، دوره پزشکی عمومی و تخصص خود را در دانشگاه تهران و بیمارستان شهدای تجریش گذرانده‌اند و مقطع فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی خود را در بیمارستان حضرت فاطمه دانشگاه تهران (که نخستین مرکز جراحی پلاستیک کشور است) طی کرده‌اند. از دیگر نکات مهم در مورد ایشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عضو هیات علمی دانشگاه
  • عضو فعال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی
  • عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا
  • فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

طبق دیدگاه انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، مراجع قانونی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: یکی از بهترین و فعال‌ترین جراحان پلاستیک کشور

دارای گواهینامه‌های ISO 9001:2015 و ISO10002:2018 از DEF که نشانه کیفیت بالا و رعایت استانداردهای جهانی در کلینیک‌های تخصصی زیبایی دکتر آرش نجف‌بیگی است: کلینیک جردن و کلینیک سعادت‌آباد