با شیوع بیماری کرونا و گسترش یافتن آن، جوامع بشری دچار آسیب‌های شده است و دانشمندان و پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی واکسیناسیون نیز ضرورت داشته و باید جدی گرفته شود.

این مقاله توسط تیم مدی مدیا ارایه دهنده نرم افزار مطب نوشته شده است.

انواع واکسن کرونا و میزان ایمنی که ایجاد می‌کنند
انواع واکسن کرونا و میزان ایمنی که ایجاد می‌کنند

معرفی انواع واکسن‌های کرونا

از آنجایی که بیماری و ویروس کوید _۱۹ موجب مرگ و میر افراد زیادی شد، تمامی کشورهای مدرن و بروز تصمیم به اجرای واکسیناسیون گرفته و واکسن‌های متعددی ارائه داده‌اند، از جمله مهم‌‌ترین نوع واکسن‌های کرونا می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

۱. واکسن فایزر_بیون تک

واکسن فایزر به گونه‌ای است که وقتی وارد بدن شخص می‌شود، سیستم ایمنی او را تحریک کرده و سبب تولید پادتن بیماری می‌شود. این واکسن با تکنولوژی mRNA ساخته و تولید شده است.

واکسن فایزر را در طول دو دوز و دو نوبت و با فاصله ۲۱ روز و حداکثر ۴۲ روز به افراد تزریق می‌کنند تا سیستم بدنی‌شان در مقابل کرونا ایمن گردد. براساس آزمایش‌ها و تحقیقات انجام شده واکسن فایز ۹۵ درصد میزان ایمنی شخص را در مقابل کرونا افزایش می‌دهد و به جرئت می‌توانیم بگوییم فایزر بهترین واکسن کرونا است. لازم به ذکر است که واکسن فایزر هیچگونه تاثیر منفی به روی DNA شخص ندارد.

در سایت مدی مدیا امکان دریافت مشاوره آنلاین و تعیین وقت از تمامی پزشکان در سراسر ایران امکان پذیر است.

۲.واکسن مدرنا

برای ساخت و تولید واکسن مدرنا نیز مشابه فایزر از تکنولوژی mRNA بهره گرفته شده است و مکانیزم این واکسن به گونه‌ای است که کد ژنتیکی ویروس را وارد بدن شخص می‌کند و با اتصال آن با سلول‌های بدن و القای نوع بخصوصی از پروتئین، سیستم ایمنی بدن شخص تحریک می‌شود و آنتی بادی ویروس کرونا را تولید می‌کند.

این واکسن نیز در دو دوز مختلف و با فاصله زمانی ۲۸ روز به افراد تزریق می‌شود. اگر بخواهیم اطلاعاتی درباره میزان ایمنی که این واکسن ایجاد می‌کند، بگوییم باید اشاره کنیم که واکسن مدرنا با واکسن فایزر تفاوت چندانی نداشته و از نظر ایمنی ۹۴.۱ درصد بدن شخص را در برابر ویروس کوید _۱۹ ایمن می‌سازد. توجه داشته باشید که این واکسن باید حتما بین دمای 15- تا 25- درجه سانتی‌گراد نگهداری شود و در غیر اینصورت دچار خرابی و فساد می‌شود‌.

۳. واکسن آسترازنکا_اکسفورد

مکانیزم ساخت واکسن آسترازنکا در مقایسه با واکسن فایزر و مدرنا تفاوت‌هایی داشته و برای تولید این واکسن قسمتی از کد ژنتیکی ویروس کرونا در یک نوع ویروس سرماخوردگی غیر فعال شده قرار می‌گیرد. اکثر کسانی که واکسن آسترازنکا را دریافت می‌کنند، پس از تزریق علائمی را مشاهده می‌کنند. زیرا سیستم ایمنی بدن شخص پس از دریافت دوز واکسن تحریک شده و شروع به تولید آنتی‌ بادی می‌کند.

ویروس ضعیف شده کرونا در واکسن آسترازنکا امکان ایمنی از بدن را فراهم می‌کند و این واکسن نیز در دوز با فاصله ۵۶ تا ۸۴ روز تزریق می‌شود. جالب است بدانید هر چه میزان فاصله تزریق دوز اول آسترازنکا با دوز دوم آن بیشتر شود، سیستم ایمنی بدن قوی‌تر می‌شود.

طبق آمار و گزارش‌هایی که به روی واکسن آسترازنکا صورت گرفته است، میزان ایمنی این واکسن حدود ۶۳.۹ درصد گزارش شده و بدن شخص را به این میزان در مقابل ویروس کرونا ایمن می‌سازد و باید حتما در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود.

برای دریافت نوبت پزشکی به https://www.medimedia.ir مراجعه نمایید.

واکسن جانسون اند جانسون
واکسن جانسون اند جانسون

۴. واکسن جانسون اند جانسون

برای تولید این واکسن برخلاف واکسن‌هایی که پیش‌تر معرفی کردیم از آدنوویروس غیرفعال شده به عنوان کد ژنتیکی ویرس مورد استفاده قرار گرفته است. واکسن جانسون اند جانسون حدود دو هفته بعد از تزریق تاثیر خود را گذاشته و شروع به افزایش ایمنی شخص در مقابل ویروس کرونا می‌کند.

جالب است بدانید که واکسن جانسون اند جانسون تنها در یک دوز و یک نوبت به شخص تزریق می‌شود و کارایی که این واکسن در مقابل ویروس کوید_۱۹ دارد معادل ۶۶.۳ درصد است. شرایط نگهداری این واکسن به گونه‌ای است که باید بین دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. لازم به ذکر است که تنها افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند واکسن جانسون اند جانسون را دریافت کنند.

۵. واکسن اسپوتنیک روی

مکانیزم واکسن اسپوتنیک به گونه‌ای است که قسمتی از پروتئین ویروس کرونا را در یک آدنوویروس زنده قرار داده و نگهداری می‌کند. از جمله مزیت‌های این آدنوویروس این است که موجب ایجاد بیماری در بدن شخص نمی‌شود و تنها سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند و به این واسطه بدن انسان شروع به تولید آنتی بادی می‌کند.

واکسن اسپوتنیک وی در دو دوز و با فاصله ۲۸ روز تزریق می‌شود. این واکسن باید در دمایی بین ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود و میزان کارآیی و ایمنی که در مقابل بیماری ایجاد می‌کند، معادل ۹۱.۶ درصد است.

۶‌ . واکس نواواکس

برای تولید واکسن نواواکس بخشی از یک پروتئین ویروس تغییر داده شده است و به گونه‌ای این تغییرات ایجاد شده‌اند که آسیبی به بدت افراد وارد نکنند و با یک ترکیب شیمیایی بسیار قوی میزان ایمنی بدن شخص را تا درصد بالایی افزایش می‌دهند.

واکسن نواواکس نیز در دو دوز و با فاصله ۲۱ روز تزریق می‌شود و مشابه سایر واکسن‌های ویروس کرونا باید در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند‌.

۷. واکسن کوواکسین

جالب است بدانید که جهت تولید واکسن کوواکسین نیز از ویروس غیرفعال شده بیماری کوید _۱۹ استفاده کرده‌اند و این واکسن به گونه‌ای نیست که بدن شخص آسیب وارد کند. واکسن کواکسین نیز در دو دوز و دو نوبت با فاصله ۲۸ روز تزریق شده و پس از یک هفته بعد از تزریق بدن انسان را در مقابل ویروس کرونا مقاومت می‌بخشند.

توجه داشته باشید که واکسن کوواکسین برای افراد بالای ۱۸ سال تزریق می‌شود و میزان تاثیرگذاری این واکسن در مقابل ویروس کرونا معادل ۸۱ درصد است. معمولا افراد پس از دریافت این واکسن دچار درد در محل تزریق، سردرد، خستگی، تب، حالت تهوع و استفراغ می‌شوند. این واکسن نیز باید بین دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد نگه‌داری شود.

۸. واکسن سینوواک

واکسن سینوواک نیز ساختاری متفاوت با سایر واکسن‌های تولید شده برای پیشگیری بیماری کرونا دارد. در تولید واکسن سینوواک بخشی از ویروس غیرفعال شده در داخل سلول کلیه نوع بخصوصی از میمون قرار داده شده و سپس وارد بدن انسان می‌شود‌.

این واکسن نیز منجر به تولید آنتی بادی در بدن انسان شده و ایمنی بدن را تا ۵۰.۴ درصد افزایش می‌دهد. واکسن سینوواک نیز مانند سایر واکسن‌ها باید در دمای بین ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود.

واکسن سینوفارم
واکسن سینوفارم

 

۹. واکسن سینوفارم

جالب است بدانید که تکنولوژی ساخت واکسن سینوفارم به گونه‌ای است که برای دهه‌های مختلف کاربردی است، این واکسن نیز ویروس غیرفعال شده است که وارد بدن انسان شده و سیستم بدنی او را تحریک کرده و منجر به تولید انتی بادی ویروس کرونا می‌شود. واکسن سینوفارم را برای افراد ۱۸ سال به بالا تزریق می‌کنند و قابلیت تزدیق برای افراد بالای ۳ سال را نیز دارد.

واکسن سینوفارم نیز در دو دوز و دو نوبت با فاصله ۲۸ روز تزریق می‌شود و بر اساس گزارش‌ها و آزمایش‌های انجام شده و حدود ۷۹ تا ۸۶ درصد گزارش شده است که ایمنی به شخص می دهد. این واکسن باید در دمایی مشابه سایر واکسن‌های کوید _۱۹ باید نگهداری شود.

جمع بندی و سخن پایانی

در این مقاله برایتان درباره واکسن‌های ساخته شده برای پیشگیری بیماری کوید _۱۹ گفتیم و انواع واکسن‌های کرونا را با توجه به کارایی که داشته و میزان ایمنی که در بدن فرد ایجاد می‌کنند شرح دادیم.

در حال حاضر در کشور ایران واکسن‌های آسترازنکا و سینوفارم و سایر واکسن‌های ایرانی از جمله واکسن برکت تزریق می‌شوند‌ و واکسیناسیون کرونا از مسائل جدی و مهمی است که باید برای تمامی افراد جامعه جدی گرفته شود.