استانبول کجاست؟

استانبول

استانبول جز مهم‌ترین شهرهای ترکیه و همچنین پنجمین شهر بزرگ جهان است که در گذشته قسطنطنیه نام داشته ، ویژگی خاص استانبول این است که نصف آن در اروپا و نصف دیگر آن در آسیا قرارگرفته و درواقع پلی میان این دو قاره کهن محسوب می‌شود. مساحت این شهر تاریخی 1831 کیلومتر مربع است چیزی حدود 14 میلیون نفر از مردم ترکیه را در خود جای داده است. این شهر که یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکیه است فقط 267 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و همین امر تحت تأثیر آب و هوای مدیترانه‌ای قرار بگیرد. آثار تاریخی به دست آمده از اکتشافات باستان شناسی در این شهر نشان می‌دهد که انسان‌های مربوط به دوران قبل از هزاره هفتم در آن زندگی می‌کردند.

 

کی به استانبول سفر کنیم؟

همان‌طور که گفتیم این شهر دارای آب و هوای مدیترانه‌ای است و در طول سال دارای گرما و رطوبت نسبتاً زیادی است. بنابراین بهترین زمان سفر به این شهر در فصل‌های بهار و پاییز است. همچنین اگر شما برای تعطیلات نوروز به این شهر سفر کنید ، حتماً از شرایط آب و هوایی آن راضی خواهید بود.

 

پرواز به استانبول

استانبول

در استانبول یک فرودگاه بزرگ و بین‌المللی به نام فرودگاه آتاتورک وجود دارد که  شما می‌توانید با یک پرواز مستقیم از تهران به این شهر برسید، این فرودگاه سالانه 60 میلیون مسافر را در خود جابه‌جا می‌کند به علت حجم بالای پروازهای بین ایران و ترکیه ، به صورت روزانه بلیط برای رفتن به استانبول وجود دارد. قیمت بلیط نیز در فصل‌های مختلف و بسته به کلاس پروازی باهم متفاوت است. این فرودگاه در فاصله 24 کیلومتری مرکز شهر و در بخش اروپای استانبول واقع شده است. برای رفتن به داخل شهر می‌توانید از خط M1A مترو استفاده کنید. همچنین در تمام طول شبانه روز سرویس‌های منظم اتوبوس، مسافران را از فرودگاه به بخش‌های مختلف شهر استانبول می‌رسانند.

 

هتل‌های استانبول

اگر شما بدون تور به استانبول سفر می‌کنید همیشه به خاطر داشته باشید که از قبل باید هتل خود را رزرو کنید. ما در زیر فهرستی از هتل‌های استانبول را برای شما قرار داده‌ایم که می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت آنها از نحوه رزرو، هزینه و زمان آنها مطلع شوید.

  • هتل 5 ستاره گرند جواهر استانبول
  • هتل 5 ستاره الیت استانبول
  • هتل 5 ستاره رامادا پلازا استانبول
  • هتل 5 ستاره  گرین پارک مرتر استانبول
  • هتل 4 ستاره کریستال استانبول
  • هتل 3 ستاره  بودو استانبول

 

حمل و نقل داخل شهر

استانبول

خوشبختانه برای رفت و آمد در استانبول امکاناتی عالی در سطح کلاس جهانی موجود است و از این نظر اصلاً با مشکل روبه‌رو نخواهید شد. متروی استانبول از همان فرودگاه شروع می‌شود و با داشتن خط‌های مختلف شما را به قسمت‌های مختلف شهر می‌رساند. استفاده از مترو مقرون به‌صرفه است.

سیستم اتوبوسی استانبول نیز خدمات فراوانی را در تمام نقاط شهر به گردشگران ارائه می‌دهد. اگر پس از ورود به فرودگاه بخواهید از اتوبوس استفاده کنید مسیرهای زیر را به خاطر داشته باشید

  • مسیر حرکت اتوبوس از فرودگاه: Atatürk Airport ـ Coast Road ـ Bakırköy ـ Yenikapı ـ Aksaray(Marmaray) ـ Taksim
  • مسیر حرکت اتوبوس به فرودگاه: Taksim ـ Aksaray ـ Coast Road ـ

اتوبوس‌های درون شهری نیز از ساعت6 صبح تا 11 شب فعال هستند و مقصد و میزان هزینه هر مسیر روی خود اتوبوس نوشته شده است.

تاکسی نیز در استانبول مانند بقیه شهرهای جهان عمل می‌کند، نحوه محاسبه هزینه تاکسی نیز بر اساس طی شدن مسافت است و هر 20 کیلومتر حدود 40 لیر باید پرداخت کنید که کمی نسبت به سایر وسایل حمل و نقل عمومی گران‌تر تمام می‌شود.

تراموا یا واگن‌های ریلی نیز در شهر استانبول فعال هستند و با حرکت خود در خط T1 زیتونبورنو (Zeytinburnu) را به کاباتاش (Kabataş) متصل می‌کند.

 

غذاهای استانبول

استانبول

غذاهای ترکی بسیاری در شهر استانبول وجود دارد که خوردن آنها می‌تواند سفر شما را لذت بخش تر کند. بیشتر غذاهای محلی ترکیه از گوشت بره، گوساله تهیه می‌شود که البته در این بین غذاهای دریایی متنوع و خوبی نیز در رستوران‌های این شهر یافت می‌شود. از جمله بهترین غذاهای که می‌توان به شما پیشنهاد تست آن‌ها را بدهیم اسکندر کباب، دونر، بورک و راویولی است.

البته اگر قصد خوردن غذاهای محلی را ندارید باید به شما بگوییم که بیشتر رستوران‌ها و فست فودهای زنجیره‌ای جهان در این شهر نمایندگی دارند و می‌توانید به آنها مراجعه کنید.

 

مناطق دیدنی

استانبول

استانبول به خاطر تاریخ غنی و پر تلاطم خود دارای اماکن تاریخی، تفریحی و زیبا ایست که سفر شما به این شهر را به خاطره‌ای خوب و دلنشین تبدیل می‌کند. از جمله مکان‌های که باید در سفر خود به استانبول از آنها دیدن کنید می‌توان به مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی، موزه ایا صوفیه، کاخ توپکاپی، تنگه بسفر، کاخ دولما، مسجد سلیمانیه جزایرزیبای پرنس، خیابان استقلال، حمام خرم سلطان و…. اشاره کرد که هرکدام از این‌ها می‌تواند در روزهای سفر خود مورد بازدید قرار دهید

مراکز خرید استانبول

ایرانیان در سفر به ترکیه معمولاً دست به خرید فراوان لباس می‌زنند . اگر شما نیز چنین قصدی دارد باید بگوییم که برای خریدتان بهتر است به مراکز خریدی چون استانبول مال، ایستینیه پارک، مرکز خرید زورلو، کانیون استانبول، پالادیوم،آکمرکز، برج ترامپ، فوروم و جواهیر استانبول بروید.

هزینه‌های سفر به استانبول

نکته خوب در سفر به ترکیه این است که برای ایرانیان نیازی به تهیه ویزا نیست و هزینه‌ای هم برای آن دریافت نمی‌شود. اما در این بخش‌های دیگر باید گفت که میزان هزینه این سفر تا حد زیادی به نوع رفتار خودتان بستگی دارد برای مثال باید گفت که  هزینه‌ها برای  ۴ اقامت در هتل 3تا4 ستاره ، متوسط قیمت تورها میان ۷۵۰ هزار تا حدود ۱.۵ میلیون تومان است. اما طیف هزینه‌ها برای  ۵ روز در یک هتل 5 ستاره : 1750000 هزار تومان تا ۳ میلیون تومان است. البته به این هزینه‌ها نیز باید هزینه‌های تفریحی، هزینه ناهار و شام و خریدهایتان را نیز اضافه کنید.