درست کردن ترشی برگ مو, ترشی برگ مو

 

مواد لازم:

 برگ مو  1 کیلو
 سرکه 750 گرم
 فلفل قرمز  1 قاشق چای خوری
 سیر  150 گرم
 موسیر  150 گرم
فلفل تند قلمی 100 گرم
فلفل سیاه 1 قاشق چای خوری
فلفل دلمه ای (رنگی) 100 گرم

 

 

طرز تهیه ترشی :

روش اول
۱- برگ موهای لطیف و جوان را در ظرفی که حاوی یک و نیم لیتر آب و یک قاشق چای خوری جوش شیرین است، چند جوش می دهیم تا نرم شوند. اگر برگ موها پیرو درشت باشند، مدت جوشاندن کمی بیشتر می شود( حدود ۱۰ دقیقه) .
۲- سپس آن ها را در یک صافی ریخته و بعد روی پارچه ای تمیز پهن می کنیم تا آب اضافی آنها به طور کامل گرفته شود.
۳- سبزیجات را ساطوری خرد می کنیم.
۴- سیرها را پوست کنده و خرد می کنیم.
۵- موسیرها را هم اگر خشک هستند، به مدت ۴- ۳ ساعت خیسانده، سپس پاک می کنیم.
۶- فلفل های قلمی تند را به صورت قطعاتی درشت خرد می کنیم؛ اگر فلفل تازه در دسترس نبود، می توان از مخلوط پودر فلفل سیاه و قرمز و یا یکی از آنها به تنهایی استفاده کرد.
۷- در ظرف مخصوص ترشی چند عدد از برگ موها را کف ظرف پهن کرده و روی آنها مقداری از مخلوط موسیر، سیر، سبزی ترشی و فلفل قرار می دهیم.
مجدداً چند عدد دیگر برگ مو روی این مخلوط قرار داده و به همین ترتیب عمل می کنیم تا ظرف پر شود. در صورت تمایل می توانیم گوجه فرنگی خلال شده، هویج حلقه حلقه شده و فلفل دلمه ای های رنگی ( قرمز، زرد، سبز، ارغوانی، نارنجی) خرد شده هم لابه لای آن ها قرار دهیم.
روش دوم
۱- موسیر، فلفل تازه و سیر را چرخ می کنیم یا همان طور که قبلاً گفته شده از پودر فلفل استفاده می کنیم.
۲- سبزیجات معطر را ریز خرد کرده و یا چرخ می کنیم.
۳- تمام مواد را باهم مخلوط می کنیم.
۴- مقداری از مواد مخلوط شده را درون برگ مو قرار داده و به صورت دلمه، پیچیده یا لوله می کنیم و داخل شیشه به صورت مرتب می چینیم.
۵- سرکه، نمک و زردچوبه را باهم در ظرفی مخلوط کرده و روی دلمه ها می ریزیم. برای هر لیتر سرکه یک قاشق سرخالی نمک در نظر می گیریم که بسته به ذائقه می توان مقدار آن را بیشتر کرد. در صورت تمایل می توانیم مقدار کمی نعنا خشک روی آنها بپاشیم. در این جا نیز مانند روش اول می توان از هویج و گوجه فرنگی استفاده کرد، با این تفاوت که در این روش گوجه فرنگی و هویج را نگینی خرد می کنیم و با سایر مواد مخلوط کرده و داخل برگ قرار می دهیم.

sooran.com