خانمی در جلسه مشاوره می گوید: ” آقای سیناتهرانی همسرم علاقه ای ندارد که دست مرا بگیرد و یا مرا نوازش کند. او حتی اجازه نمی دهد که در هنگام راه رفتن در خیابان دستش را بگیرم و اینکار را زشت و ناپسند می داند. او معتقد است، اینکارها در شأن ما نیست و تنها مخصوص دختران و پسران کم سن و سال است. متأسفانه همسرم تنها در هنگام برقراری رابطه جنسی شروع به لمس کردن و نوازش من می کند. ”

به عنوان یک متخصص مهارت های ارتباطی باید بگویم: دست یازیدن یک مرد برای نوازش کردن یا گرفتن دست های همسرش، محرک و هیجان انگیز است. با این حال عموماً مردان بعد از گذشت مدتی، اینکار را که نشانه عشق ورزی و محبت است، متوقف می کنند و همین موضوع به ظاهر کوچک می تواند آسیب جدی به روابط همسران وارد نماید.

طبیعت زنان بگونه ای است که دوست دارند، احساس کنند که همسرشان از طریق نوازش کردن و یا گرفتن دستشان می خواهد با آنها تماس برقرار کند. اگر مردان تنها زمانی که خواهان برقراری رابطه جنسی هستند شروع به لمس و نوازش کردن همسرشان نمایند، آنها احساس عشق نخواهند کرد.

اگر مردی می خواهد که همسرش پذیرای خواست او برای رابطه جنسی باشد، می بایستی در زندگی روزمره، بسیاری از اوقات با مهربانی ، محبت و دلسوزی او را نوازش کند و این کار را صرفاً به برقراری رابطه جنسی محدود نکند.

مرد می تواند در داخل خانه ، دست های همسرش را بگیرد و یا دستهایش را به دور گردن او حلقه کند، روی شانه ها و بازوهای او دست بکشد و نوازشش کند و در بیرون خانه نیز دست او را بگیرد. اگر مرد تنها در مواقعی که خواهان ارتباط جنسی است، اقدام به نوازش همسرش کند، زن احساس خواهد کرد که او یک وسیله مصرفی برای شوهرش بوده و رفته رفته دچار دلسردی و ناامیدی خواهد شد.

عمل نوازش کردن و گرفتن دست همسر یک مهارت ارتباطی بسیار قوی است و مختص سن و سال خاصی نیست .

همچنین هنگامی که مرد دست همسرش را می گیرد، باید به نوع نگه داشتن آن دقت کند. گاهی اوقات او فراموش می کند که دست همسرش در دست اوست و آن را چنان شل و بی حال نگه می دارد که گویی، جان و رمقی در بدن ندارد. هنگامی که او می خواهد این حالت را تغییر دهد، فقط باید دست همسرش را رها کند و لازم نیست که حتماً در تمام مدت دست زن خود را نگه دارد؛ این فقط روشی است برای برقرار کردن تماس برای چند دقیقه.

همسر آن خانم محترم می گفت: ” آقای تهرانی ، از زمانی که من به توصیه شما همسرم را نوازش کرده و لمس می کنم، تفاوتی خارق العاده در روابطمان ایجاد شده است. همانگونه شما گفتید، زنان برای افزایش و تقویت عزت نفس خود نیازدارند که هر روز به مدت بیست دقیقه بصورتی غیر جنسی، نوازش و لمس شوند و من این کار را ده بار در روز و به شیوه هوشمندانه ای که شما آموزش داده اید، انجام می دهم و باید اعتراف کنم تأثیر آن بسیار فوق العاده بود، بگونه ای که اثرات آن را در رفتار و چهره همسرم می بینم. او غرق و مجذوب این کار من شده است و نشان می دهد که به شدت این عمل را دوست دارد. ”

به آن مرد عرض کردم : “کار شما قابل تحسین است اما سعی کنید خودتان هم از انجام اینکار لذت ببرید و طوری نباشد که صرفاً چون همسرتان اینکار را دوست دارد، آنرا انجام بدهید. قطعاً اگر ایشان احساس کند شما نیز همانند او از انجام عمل نوازش کردن لذت می برید، روابطتان به نقطه بسیار خوب و دلپذیرتری خواهد رسید.”

نوازش کردن بصورتی غیرجنسی ، نه تنها روش خارق العاده برای ایجاد تماس و احساس صمیمیت در همه مواقع است، بلکه روشی است که اثرها و حاشیه های ناملایم و ناهمواری که گاه و بیگاه در روابط بوجود می آیند را نیز کم رنگ و هموار می سازد و احساس محبت و علاقه را به رابطه زوجین باز می گرداند.
درس زندگی از سیناتهرانی در خصوص مهارتهای زناشویی
با سپاس از همکاری افتخاری سوگل کریمایی از شرکت کنندگان
کلاس های آموزشی گروه مشاورین درس زندگی