شاید امروزه کتاب‌ خوانی به یک امر کم ‌اهمیت و غیر محبوب بین افراد تبدیل شده باشد، اما در گذشته‌های نه‌ چندان دور کتاب یکی از مهم‌ترین غذاهای روح برای افراد محسوب می‌شود. افراد زیادی در سرتاسر دنیا وجود دارند که هنوز به این غذای شگفت انگیز روح نه نمی‌گویند و روزانه ساعات زیادی را به مطالعه آن می‌پردازند. اگر شما هم عضو این دسته از افراد هستید به شما تبریک می‌گوییم.
مشاوره انتخاب کتاب / چگونه کتاب خوب انتخاب کنیم؟
مشاوره انتخاب کتاب / چگونه کتاب خوب انتخاب کنیم؟

البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که همه کتاب‌ها برای خواندن مناسب نیستند و در واقع با خواندن این کتاب‌ها وقت خود را هدر می‌دهید. حال ممکن است در ذهن شما عزیزان این سوال ایجاد شود که چگونه باید یک کتاب خوب انتخاب کنیم؟ ما در این مقاله یک مشاوره انتخاب کتاب کامل برای شما قرار دادیم تا بتوانید با خواندن مطالب آن برای خود کتاب‌های متنوعی مانند کتاب رمان و داستان را تهیه نمایید.

مشاوره انتخاب کتاب / ترفندها و معیارها

حال که با اهمیت مطالعه‌ کردن یک کتاب خوب آشنا شدیم بهتر است در این بخش از مشاوره انتخاب کتاب به شما ترفندها و معیار‌هایی را بیاموزیم تا به کمک آن‌ها راحت‌تر بتوانید کتاب خوبی را از کتاب های دانشگاهی مثل کتاب های رشته حقوق ، کتاب های رشته کامپیوتر گرفته تا کتاب های درسی و ادبیات برای خواندن انتخاب کنید. این ترفند‌ها و مهیار‌ها به شرح زیر هستند:

در نظر گرفتن سلیقه و علایق

اولین ترفندی که می‌تواند شما را در انتخاب یک کتاب خوب کمک کند در نظر گرفتن سلیقه و علایق شخصیتان است. شما باید ابتدا مشخص کنید که از چه ژانری خوشتان می‌آید و به چه مباحثی علاقه دارید و سپس اقدام به خرید یک کتاب بکنید؛ زیرا با انجام این کار هرگز از مطالعه آن کتاب خسته نخواهید شد.

مطالعه کتاب‌های برندگان جایزه نوبل

از دیگر ترفندهایی که در اکثر مقالات مشاوره انتخاب کتاب به آن اشاره شده است؛ مطالعه کتاب‌های برندگان جایزه نوبل می‌باشد. جایزه نوبل یکی از مهم‌ترین جوایز در دنیا به حساب می‌آید که به افراد مختلف در حوزه‌های متنوعی تعلق می‌گیرد. با مطالعه آثار برندگان این جوایز دیدتان نسبت به بسیاری از موضوعات تغییر خواهد کرد.

انتخاب از لیست برترین کتاب‌های تاریخ

لیستی از برترین کتاب‌های تاریخ وجود دارد که هر 5 سال یکبار بروز شده و کتاب‌های جدید به آن اضافه می‌شوند. شما می‌توانید با مطالعه کتاب‌های این لیست دانش خود را در زمینه‌های مختلف ارتقاع دهید. توجه داشته باشید که این لیست از ژانرها و مباحث مختلفی تشکیل شده است که تمامی سلایق را پوشش می‌دهد.

دوری از لیست پرفروش‌ترین کتاب‌ها

کتاب‌های پرفروش صرفاً کتاب خوبی نیستند و به شما پیشنهاد می‌کنیم تا حد امکان از این لیست کتابی را انتخاب نکنید؛ زیرا برخی از کتاب‌ها با اینکه فروش خوبی را در بازار تجربه می‌کنند اما اصلا مطالب مفیدی را به خواننده ارائه نمی‌دهند.

از طرفی برخی از انتشارات با تبلیغات گسترده سعی بر این دارند تا فروش کتاب‌های خود را افزایش دهند و تا حدودی هم در این زمینه موفق شده‌اند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم هنگام خرید یک کتاب صرفا پرفروش بودن آن را ملاک قرار ندهید.

مطالعه نقد و بررسی کتاب مدنظر

و اما آخرین ترفندی که می‌خواهیم در مشاوره انتخاب کتاب خوب به شما معرفی کنیم، مطالعه نقد و بررسی کتاب‌ها می‌باشد. شما با انجام این کار هم یک دید کلی به موضوعات و مباحثی که در آن کتاب بررسی شده است پیدا می‌کنید و هم با نقاط ضعف و قوت آن کتاب بیشتر آشنا می‌شوید.

بهترین کتاب‌هایی که قبل از مرگ باید مطالعه کنید!

در این قسمت از مشاوره انتخاب کتاب به شما کتاب‌هایی را معرفی می‌کنیم که نباید از خواندن آن‌ها غافل شوید؛ زیرا این کتاب‌ها از محبوب‌ترین و پرطرافدار‌ترین کتاب‌هایی به حساب می‌آیند که اکثر افراد کتاب‌خوان خواندن آن‌ها را توصیه می‌کنند. این کتاب ها عبارت‌اند از:

صدسال تنهایی

یکی از بهترین کتاب‌هایی که می‌توانید با مطالعه آن تجربه‌ای تکرار نشدنی کسب کنید کتاب صد سال تنهایی است. نویسنده این کتاب گابریل مارسیا مارکز می‌باشد که در رابطه با داستانی جادویی و پر رمز و راز از 6 نسل زندگی یک خانواده را تعریف می‌کند. اگر به کتاب رمان و داستان علاقه دارید این کتاب می‌تواند برای شما گزینه مناسبی باشد.

کشتن مرغ مینا

اگرجستجوی ساده‌ای راجب برترین کتاب‌های دنیا کرده باشید حتماً نام کتاب کشتن مرغ مینا به گوشتان خورده است. نویسنده این کتاب هارپر لی است که از برجسته‌ترین نویسندگان تاریخ محسوب می‌شوند. این کتاب داستان یک وکیل سفیدپوست که وکالت یک مرد سیاه‌پوست بی‌گناه را برعهده می‌گیرد را روایت می‌کند.

غرور و تعصب

از دیگر کتاب‌هایی که می‌خواهیم در مشاوره انتخاب کتاب به شما معرفی کنیم کتاب غرور و تعصب است. کتاب غرور و تعصب توسط نویسنده مشهور جین آستین نوشته شده است که داستان این کتاب درباره دختری سرکش و در عین ‌حال عجیب ‌می‌باشد.

1984

اگر لیست‌های مختلفی از برترین کتاب‌های دنیا را بررسی کرده باشید کتاب 1984 پای ثابت اکثر این لیست‌ها می‌باشد. نویسنده این کتاب فوق‌العاده جورج ارول است که درباره تغییرات جهان و شکست‌هایی که بشریت از نظر اجتماعی تجربه کرده است می‌باشد.

گتسبی بزرگ

کمتر کسی وجود دارد که نام کتاب گتسبی بزرگ را نشنیده باشد. این کتاب که نویسنده آن اسکات فیتز جرالد می‌باشد، درباره فردی است که به ‌خاطر مهمانی‌های باشکوه و بزرگی که در خانه‌اش برگزار می‌کند به شهرت می‌رسد.

مشاوره انتخاب کتاب از برترین نویسندگان تاریخ

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در مشاوره انتخاب کتاب بررسی شود برترین نویسندگان تارخ هستند. این نویسندگان آثار مشهور و محبوبی دارند که در سطح جهان معروف بوده و افراد زیادی آن‌ها را مطالعه کرده‌اند. بهترین نویسندگان طول تاریخ که نوشته‌های آن‌ها طرفداران زیادی ندارد به شرح ذیل هستند:

استیون کینگ

یکی از شناخته‌شده‌ترین و معروف‌ترین نویسنده‌های مشهور در جهان استیون کینگ می‌باشد که آن را با نام پادشاه ژانر وحشت نیز می‌شناسند. این نویسنده معروف و محبوب کتاب‌های فوق‌العاده‌ای در ژانر وحشت نوشته است که بسیاری از آن‌ها به جزو محبوب‌ترین کتاب‌ها در جهان می‌باشند.

جی. کی. رولینگ

بعید است که نام نویسنده معروف جی. کی. رولینگ به گوشتان نخورده باشد. این نویسنده مشهور خالق رمان هری پاتر می‌باشد و به دلیل فروش بالایی که کتاب‌های این رمان داشته‌اند، این نویسنده به یکی از ثروتمندترین زنان جهان تبدیل شده است. پیشنهاد می‌کنیم اگر از کتاب رمان و داستان خوشتان می‌آید از خواندن این کتاب غافل نشوید.

جورج ارول

از دیگر نویسنده‌های مشهوری که می‌خواهیم در مشاوره انتخاب کتاب به شما معرفی کنیم، جورج ارول می‌باشد که کتاب‌های مشهور و محبوبی را نگارش کرده است. از پرطرفدارترین آثار این نویسنده می‌توان به کتاب‌های کتاب 1984 و رمان مزرعه حیوانات اشاره کرد.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در فرایند کتاب‌خوانی وجود دارد انتخاب یک کتاب خوب و باکیفیت است. کتاب خوب ویژگی‌های زیادی دارد؛ از تصویرسازی حرفه‌ای گرفته تا لحن خوش نویسنده و موضوع آن. امروزه کتاب‌های زیادی در سرتاسر دنیا وجود دارند که می‌توانید از بین آن‌ها یک کتاب مناسب برای مطالعه‌ کردن انتخاب کنید.

در این مقاله یک مشاوره انتخاب کتاب کامل را به شما ارائه کردیم تا به‌راحتی بتوانید کتابی مناسب برای خود انتخاب کرده و از مطالعه آن نهایت لذت را ببرید. همچنین در این مقاله لیستی از بهترین کتاب‌ها و نویسندگان تاریخ برای شما قرار دادیم. اگر این مطالب این مقاله برایتان مفید بود آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا آن‌ها نیز لذت مطالعه یک کتاب خوب را تجربه کنند.