متاورس چیست؟

متاورس یک جهان دیجیتالی است که تمام جنبه های دنیای واقعی ، مانند تعاملات و اقتصاد را پوشش می دهد و یک تجربه   منحصر به فرد را به کاربران خود ارائه می دهد

متاورس از دو واژه متا(Meta)  به معنی فراتر و یونیورس(Universe)  به معنی جهان تشکیل شده.

متاورس یک نسخه جایگزین از واقعیت است . بسیار شبیه واقعیت فیزیکی ، افراد در این فراجهان برای کار، بازی، تجارت و معاشرت با افراد و عناصر دیگر تعامل دارند .

از سال 1994 تا سال 1997 ، کمپانی های قدرتمندی وارد این حوزه شدند  و سرمایه های زیادی وارد این حوزه کردند و همان جا بود که وب ۲ شروع شد در اینجا دیگر مثل یک کتابخانه داده از اینترنت استفاده نمی شد و همه می توانستند با هم تعامل داشته باشند و خودشون محتوا تولید کنند.

با نگاه تکنولوژی به اینترنت متمرکز,  قدرت و ثروت شرکت های بزرگ فناوری مثل گوگل ، مایکروسافت ، متا ، اپل و آمازون به قدری افزایش پیدا کرد که رکورد ثروتمندترین شرکت های تاریخ را پیاپی جابجا کردند و در ادامه مسیر پیشرفت تکنولوژی اگر اینترنت غیر متمرکز به صورت کلی بتواند جایگزین اینترنت متمرکز شود قدرت انحصاری حاصل از اینترنت متمرکز از شرکتهای اینترنت محور سلب خواهد شد .

متاورس به معنای حقیقی هنوز در واقعیت محقق نشده اما در آن می توان از  NFT  ،Al ،5G  ،IOT  ،AR  ،VR ،  DLT ،Cryptocurrency و … استفاده کرد.

در ادامه این مقاله با پیش نیاز های ورود به متاورس, نصب متاورس, ارز دیجیتال متاورس, خرید زمین در متاورس و سایت متاورس آشنا می‌شوید.

لازم به ذکر است که محتوای این مطلب چکیده ای از بهترین مقاله آموزش  متاورس است.

آموزش کسب در آمد از متاورس -  متاورس چیست؟
آموزش کسب در آمد از متاورس – متاورس چیست؟

ورود به متاورس

بلاکچین و دفاتر کل توزیع

اولین پیش نیاز برای ورود ، شناخت ساختار بستر شکل گیری پلتفرم های متاورسی هست تا کنون مطمئن ترین بستر برای متاورس بلاکچین بوده و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و حجم داده های متاورسی پایگاه داده متمرکز به تنهایی قابلیت پاسخگویی به متاورس را نخواهد داشت .

رمز های غیر مثلی

دومین پیش نیاز برای ورود ، شناخت نحوه مالکیت در فضای متاورس می باشد تا کنون بهترین راه برای آن NFT ها بوده اند که شما را مالک تمام آیتم ها متاورسی با بالاترین امنیت می کنند اگر چه مشکلات زیادی برای مالکیت تمام دارایی ها به صورت NFT وجود دارد.

کریپتوکارنسی

سومین پیش نیاز برای ورود ، شناخت پول و نحوه معاملات در این فضا می باشد که تا کنون مناسب ترین روش برای آن رمز ارز ها بوده اند . از آموزش های رایگان کریپتوکارنسی در سایت دارا صدهزاری  می توانید استفاده کنید.

سخت افزار های ارتباطی

چهارمین پیش نیاز برای ورود ، شناخت وسایل مورد نیاز برای ورود به پلفترم های متاورسی هستند برای نمونه عینک های VR و دستکش هایی که با مهندسی معکوس لمس حقیقی را شبیه سازی می کنند و مایعی که می توانند تمام مزه ها را شبیه سازی کند و یا تردمیلی که حرکت کردن در دنیای متاورس را به بهترین شکل ممکن منتقل می کند.

نرم افزار های اختصاصی

پنجمین پیش نیاز برای ورود ، شناخت نرم افزار های مخصوص هر پلفترم می باشد از کیف پول های نرم افزاری پشتیانی شده گرفته تا نرم افزار های پیش نیاز برای دریافت داده های مخصوص هر پلفترم.

ورود به متاورس
ورود به متاورس

 نصب متاورس

Web3(غیرمتمرکز)

وب 0.3 سومین نسل اینترنت است که داده ها را به روشی غیرمتمرکز به هم متصل می کند تا تجربه کاربری سریعتر و شخصی تر را ارائه دهد . وب 0 با استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و وب معنایی ساخته شده است و از سیستم امنیتی بلاک  چین برای ایمن نگه داشتن اطلاعات شما استفاده می کند.

با ارزش ترین پروژه های متاورس

با توجه به این که هیچ پلفترمی به تارگت های ادعا شده متاورس نرسیده در حال حاضر ورود به متاورس به معنای ورود به پروژه های موجود است که برای شناسایی آن ها می توان از سایت کوین مارکت کپ ، پلفترم هایی که بالاترین ارزش بازاری را دارا هستند شناسایی کرد.

پروژه دسنترالند با ارزش ۵ میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار در رتبه اول و پروژه سندباکس با ارزش ۱ میلیارد و ۳۹۱ میلیون در رتبه دوم و پروژه تتا نتورک با ارزش ۳ میلیارد و ۰۴۸ میلیون در رتبه سوم قرار دارد .

کیف پول

برای تعیین مالکیت و حفظ عملکرد و تغییرات شخصی سازی در دنیای متاورس نیاز به ثبت در یک کیف پول خواهیم داشت .

در حال حاضر مشهور ترین کیف پول مورد استفاده متامسک هست که می توان به عنوان یک افزونه در کروم و فایرفاکس و ادج و بریو از آن استفاده کرد.

سیستم مورد نیاز

این که باید از کدام یک از کامپیوتر یا گوشی یا عینک VR استفاده کنید بستگی به پروژه مد نظر شما برای ورود دارد.

برای مثال فعلا فقط با pc یا laptop می توانید وارد دسنترالند شوید.

 ارز دیجیتال متاورس

ظهور متاورس کل روند بازار ارزهای دیجیتال در سال 2021 را به سمت و سوی جدیدی هدایت کرد. در اینجا 5 پروژه  برای سرمایه گذاری معرفی شده است.

  1. اکسی اینفینیتی(Axie Infinity) یکی از محبوب ترین و پردرآمدترین بازی های ساخته شده بر روی بلاک چین است. این بازی مانندPokemon ، یک بازی حیوانات خانگی به شکل NFT  است.

کاربران می توانندAXS  (توکنAxie ) را با انجام بازی جمع آوری کنند و این توکن ها در بازی استفاده کنند. توکنAXS  را می توان بهETH  تبدیل کرد و برای خریدNFT  درAxie Marketplace  استفاده کرد.

  1.  سندباکس(Sandbox ) یک دنیای مجازی است که در آن بازیکنان می توانند با استفاده از توکنSAND ، زندگی خود را در بلاک چین اتریوم بسازند و کسب درآمد کنند. بازیکنان می توانند دارایی های دیجیتالی را در قالب توکن های غیرقابل تعویض (NFT) ایجاد کرده، سپس آن ها را در بازار آپلود و باGame Maker در بازی ها ادغام کنند.
    Sandboxمالکیت واقعی آثار را به عنوان توکن های غیرقابل تعویض(NFT)  در اختیار سازندگان قرار می دهد و به آنها برای مشارکت در تراکنش ها و تعاملات اکوسیستم مانند هزینه های تراکنش، شرط بندی یا خرید و فروش آیتم های بازی و غیره پاداش می دهد.
    Game Maker به هر کسی اجازه می دهد تا بازی های سه بعدی شگفت انگیز را به صورت رایگان بسازد. نیازی به کدنویسی نیست زیرا کاربران می توانند به ابزارهای برنامه نویسی بصری برای ایجاد بازی های بصری در عرض چند دقیقه با بازار دسترسی داشته باشند. جایی که کاربران می توانند آثار ساخته شده باVoxEdit  را آپلود کرده و بفروشند.
  2. دیسنترالند(Decentraland ) یک پلت فرم واقعیت مجازی است که در آن می توانید زمین خریداری کنید و هر طرحی بر روی آن بسازید و از آن درآمد کسب کنید.Decentraland  که در سال 2017 تأسیس شد, یکی از اولین شرکت کنندگان در ساخت واقعیت مجازی غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم است. هر قطعه زمین 16 فوت مربع است و فقط 90601 قطعه در دسترس است.

مانا (MANA) توکن بومی  این بازی است که سوخت اکوسیستم را تامین می کند و 2.2 میلیارد عرضه دارد. در حال حاضر8.1 میلیارد توکن در گردش است. گیمرها، سازندگان و کسب وکارهایی که به دنبال سرمایه گذاری از فرصت های متاورس و کسب سرگرمی هستند ، وارد این پلتفرم می شوند. داشتن مخاطب هدف زیاد با تقاضای زیادی برای توکن همراه است.

توضیحات کامل‌تر در بازی دیسنترالند آمده است.

 ارز دیجیتال متاورس
 ارز دیجیتال متاورس

 

خرید زمین در متاورس 

لند ، یک قطعه فضای دیجیتال قابل خرید در یک پروژه است. مالک آن می تواند از زمین برای اهداف مختلفی استفاده کند. به طور معمول ،یک پروژه نقشه خود را به قطعات کوچک  تقسیم می کند و آنها را در یک یا چند مرحله به فروش می رساند. پرداخت ها معمولا با ارز دیجیتال انجام می شود، اما برخی پروژه ها ارزهای فیات را نیز می پذیرند.

پس از خرید، یک تجربه جستجو مجازی سه بعدی به مالک و بازدیدکنندگان ارائه می شود. از آنجایی که زمین ها ان اف تی هستند ،اثبات اصالت و مالکیت بر این دارایی های دیجیتال آسان است. همچنین مالک می تواند زمین خود را در بازار ثانویه یا از طریق اکوسیستم پروژه به  فروش برساند.

برخی از سرمایه گذاران برای دست به دست کردن و کسب سود زمین می خرند و خریداران دیگر، ممکن است بخواهند از زمین برای هدف مورد نظرشان استفاده کنند. پروژه که انتخاب می کنید، کاملا بر کارهایی که می توانید با زمین خود انجام دهید، تاثیر می گذارد. از موارد استفاده مرسوم لندها می توان به میزبانی رویدادها، کنفرانس ها ،یا حتی تبلیغات (در صورتی که ترافیک بالایی داشته باشد) اشاره کرد. برخی از شرکت ها از جمله PwC نیز، از زمین خود برای ارائه خدماتشان استفاده کرده اند. اگر زمینی را از یک بازی NFT خریداری کرده اید، احتمالا مزایای درون بازی را از لندتان دریافت خواهید کرد.

خرید زمین همانند فرآیند خرید هر NFT دیگری است. تنها چیزی که برای شروع نیاز دارید, یک کیف پول و مقداری ارزدیجیتال است. برای خرید لند می توان از طریق خود پروژه یا از بازارهای ثانویه اقدام کرد. ابتدا به نحوه خرید زمین از طریق خود پروژه و سپس به چگونگی خرید در بازار ثانویه اشاره می کنیم. لطفا قبل از اقدام به خرید حتما تحقیقات کامل را انجام دهید.

هنگام سرمایه گذاری در زمین NFT، مانند هر سرمایه گذاری دیگری، همیشه باید بهترین رویه ها را دنبال کنید. مطمئن شوید که از لینک رسمی پروژه برای خرید لند خود استفاده می کنید یا اگر از بازار ثانویه قصد خرید دارید، یک بازار معتبر را انتخاب کرده اید. عوامل موثر بر قیمت زمین ها، مثل سایز و موقعیت را به طور کامل بررسی کنید.

قبل از خرید، در مورد پلتفرمی که روی آن قصد سرمایه گذاری دارید، به دقت تحقیق کرده و فاندامنتال آن را بررسی کنید. اگر برای هدف خاصی به دنبال یک زمین هستید، شاید بتوانید در آینده آن را اجاره کنید.

پارامتر های مهم خرید زمین 

  1. 1. لوکیشن مناسب ( با ترافیک بالای کاربران)
  2. 2. مساحت زمین
  3. 3. قابلیت رشد و بررسی میزان آن
  4. 4. سابقه معاملاتی زمین
  5. 5. همسایگان
  6. 6. قیمت توکن مورد نیاز پلتفرم و تحلیل رمز ارز
  7. 7. بررسی کلی پلتفرم, اهداف و عملکرد و …

تصویر زیر نمای کلی از دیسنترالند است.

پارامتر های مهم خرید زمین 
پارامتر های مهم خرید زمین 

 

لوکیشن های پر فروش در سندباکس

با تجزیه و تحلیل هر بخش ، میتوانیم تعیین کنیم که کدام بخش از لوکیشن ها بیشترین حجم معاملات رو داشته اند. این یکی از معیارهای مهم برای خرید زمین است. زمین ها در پلتفرم سندباکس  به پنج قطعه تقسیم می شوند :

1×1

3×3

6×6

12×12

24×24

در تصویر زیر، بخش های قرمز رنگ نشان میدهند که بیشترین حجم معاملات رو داشتن و این قطعه ها در این پلتفرم محبوب ترهستند.

زمین متاورس سند باکس

نکته مهم بعدی برای انتخاب لوکیشن این است که کدوم ربع زمین را انتخاب کنید بر اساس حجم معاملات ثبت شده ، ربع پایین سمت چپ بیشترین منطقه  در مرکز توجه بوده است.

 

سایت های ایرانی و خارجی مرجع متاورس

در اینجا چندین سایت معتبر برای کسب اطلاعات و آموزش در حوزه متاورس معرفی شده است.

  1. مرجع کره ای

دفتر عملیات اتحاد متاورس ( https://metaversealliance.or.kr)

خدمات : 1. مسابقه و رقابت توسعه دهندگان  2.میدان اطلاعات(روند متاورس) 3. اطلاع رسانی (اخبار, اعلامیه, بیانیه مطبوعاتی,

پیشنهاد قانونی( 4.نقشه اصلی (انجمن متاورس گروه مشاوره حقوقی متاورس ) 5. معرفی( چارت سازمانی مخاطبین و غیره)

  1. مرجع معتبر انگلیسی متاورس

NFT Plazas

این سایت یکی از منابع متاورسی خارجی بوده که  پوشش دهنده خدمات زیر است.

1.اخبار روزانهNFT  2.  بازی هایNFT3. تکنولوژی 4.  Cryptoart5. اخبار متاورس6. وبلاگNFT

 

  1. مرجع فارسی متاورس

آکادمی دارا صدهزاری

سایت دارا صدهزاری با ارائه آموزش معامله گری ارزهای دیجیتال  , جدیدترین اخبار ها , تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ارزها و معرفی فرصت های سرمایه گذاری و درآمدزایی یکی از  فعال ترین سایت ها در حوزه کریپتو کارنسی در ایران می باشد.

این سایت معتبر با در برداشتن امکانات مورد نیاز برای ورود به متاورس, سرویس هایی را نظیر تحلیل و معرفی ارز دیجیتال متاورس, خرید زمین در متاورس, مقالات آموزش متاورس, اخبار مهم متاورس و نصب متاورس را به کاربران خود عرضه می کند.

از جدیدترین و کاربردی ترین آموزش ها در صنعت متاورس می‌توان به بهترین آموزش رایگان NFT و متاورس در این سایت اشاره کرد که با هدف ایجاد تحولی بزرگ در پیشرفت و افزایش درآمدزایی ایرانیان از فناوری متاورس در دسترس کاربران قرار داده شده است.