این کتاب‌ها را دو بار بخوان!
این کتاب‌ها را دو بار بخوان!

فرانسیس بیکن، دانشمند و نویسندۀ اهل انگلستان عقیده داشت که بعضی از کتاب‌ها را باید جوید و هضم کرد.

بعضی از کتاب‌های داستانی آنقدر برایتان جذاب‌اند که دوست دارید آن‌ها را در یک نشست بخوانید و تمامشان کنید اما بعضی از کتاب‌ها هم چنان عمقی دارند که به‌سرعت خوانده نمی‌شوند و با یکبار شیرجه زدن در آن‌ به فهم مطلب نمی‌رسید و باید یک یا چندبار دیگر هم بخوانیدشان. بعضی دیگر از کتاب‌ها هم به‌حدی برایتان دلچسب هستند که دلتان می‌خواهید بارها و بارها از اول مطالعه‌شان کنید و حظ وافر ببرید.

زمانی که شما کتابی را برای بار اول می‌خوانید، برایتان مانند یک پازل است اما خواندن کتاب برای بار دوم تجربه‌ای کاملاً متفاوت است. همه چیز در ذهن شما راحت‌تر پیش می‌رود و بازخوانی باعث می‌شود راحت‌تر با داستان، شخصیت‌‌ها و دنیای درون کتاب ارتباط برقرار کنید.

چرا بعضی از کتاب‌ها را باید دوباره بخوانیم؟

دوباره‌خوانی به ما کمک می‌کند کتابخوانان بهتری شویم. گاهی اوقات در اولین مطالعه نکات بسیاری را از یاد می‌بریم و دوباره‌ خواندن کتاب این شکاف‌ها را پُر می‌کند. کلی بی.کارترایت، استاد روان‌شناسی و علوم اعصاب دانشگاه کریستوفر نیوپورت می‌گوید: «دوباره‌خوانی متن‌ها به کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند تا مهارت کتابخوانی خود را تقویت کنند. مغز ما در زمان مطالعه، بسیاری از کارها مثل پردازش متن، ارتباطات حروف، صدا و شناسایی کلمات، دسترسی به معانی کلمات، پردازش دستور زبان و درک جملات را هم‌زمان انجام می‌دهد و همین‌ها تمرینات خوبی هستند تا مغز انعطاف‌پذیرتر و هشیارتر شود. مطالعۀ مجدد کتاب باعث می‌شود که نواحی مختلف مغز با یکدیگر راحت‌تر ارتباط برقرار کنند و افراد تبدیل به کتابخوان‌های بهتری شوند.»

تکرار برای انسان لذت‌بخش است. خواندن دوبارۀ کتاب مورد علاقه‌تان همان تأثیر تماشای مجدد فیلم محبوبتان یا رفتن به پاتوق‌های مورد علاقه‌تان را دارد و می‌تواند تحریک ذهنی مثبتی برای شما باشد. در ادامه چند کتابی را که دو یا چند بار خواندن‌شان می‌تواند برایتان لذت‌بخش یا سودمند باشد به شما معرفی می‌کنیم. برای خرید کتاب با تخفیف می‌توانید به فروشگاه اینترنتی ۳۰بوک، بزرگترین کتابفروشی کشور، سری بزنید.

چرا از تاریخ درس نمی گیریم

کتاب «چرا از تاریخ درس نمی‌گیریم» را یک مورخ تاریخ نظامی به اسم بی. اچ. لیدل هارت نوشته است. او طی بیش از نیم قرن، معتبرترین نویسنده در زمینۀ استراتژی و مسائل نظامی دنیا برشمرده می‌شد و حتی امروز نیز در مورد ایده‌هایش به بحث و گفت‌وگو می‌نشینند. او در این کتاب سعی دارد شرح دهد که تاریخ خاص نظامی به چه کار می‌آید و چگونه می‌توان از آن درس گرفت.

چرا از تاریخ درس نمی گیریم
چرا از تاریخ درس نمی گیریم

او در این اثر، با استناد به تجربیات شخصی خود و نیز گواهی‌های تاریخی متعدد، آموزه‌هایی به دست می‌دهد و چنین ادعا می‌کند که اگر رهبران کشورها این آموزه‌ها را رعایت کنند، می‌توان از جنگ‌ها و مصیبت‌های تازه پیشگیری کرد، آن هم در عصری که حکومت‌ها تقلا می‌کنند در ساخت بمب‌های هسته‌ای از یکدیگر پیشی بگیرند. لیدل هارت معتقد است تاریخ برای هر فرد ارزش اساسی دارد چون برآمده از تجربه‌ای «طولانی و جمعی» است؛ پس چه بهتر که ما از تجربیات دیگران در طول تاریخ، از جمله خطاها و حماقت‌ها و بی‌خردی‌های آنان، درس بگیریم تا خودمان هم مرتکب آن خطاها و مایۀ عبرت آیندگان نشویم.

ارجاعات تاریخی و نکات آموزندۀ مهمی که در این کتاب وجود دارد باعث می‌شود تا آن را در فهرست کتاب‌هایی بگذاریم که دو بار باید خوانده شوند.

دوباره فکر کن

اکثر ما دوست داریم به دانش و تخصص خودمان افتخار کنیم و تا جای ممکن به باورها و اعتقادهایمان بچسبیم. در دنیایی باثبات پایبندماندن به باورها و عقاید بسیار منطقی است اما مشکل از آن‌جایی شروع می‌شود که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه چیز به سرعت در حال تغییر کردن است. دوباره فکر کن یکی از کتاب‌های خودیاری و خواندنی آدام گرنت، روان‌شناس آمریکایی است. این کتاب در سال 2021 منتشر شد و پس از مدت کوتاهی تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز شد. آدام گرنت در این کتاب تحقیق و داستان‌ را با هم ترکیب کرده و از ما خواسته است تا در مورد همه‌چیز دوباره بیندیشیم.

دوباره فکر کن
دوباره فکر کن

آدام گرنت معتقد است ما باید هر از گاهی به سراغ عقاید و باورهایمان برویم و نگاهی به آن‌ها بیندازیم و حتی اگر لازم بود آن‌ها را تغییر دهیم. باید اعتماد‌به‌نفس کاذب را رها کنیم تا دیدگاه شفاف‌تری نسبت به خودمان پیدا کنیم و با مطالعه و تحقیق دیدگاه‌هایمان را به روز کنیم تا ذهن‌مان بازتر شود و همچنین بتوانیم پذیرای نظرات و عقاید مخالف باشیم. البته زیر سؤال بردن عقاید و باورهایمان اصلاً کار راحتی نیست، چون باورهای ما روزبه‌روز ریشه‌ای‌تر و افراطی‌تر از قبل می‌شوند اما آدام گرنت در این کتاب به شما نشان می‌دهد که مجبور نیستید هر چیزی را که می‌شنوید یا به فکرتان می‌رسد باور کنید. تحقیقات آدام گرنت نشان داده‌ است هر قدر باهوش‌تر باشید، کشمکش بیشتری با به‌روزرسانی باورهایتان خواهید داشت.

همۀ ما به دوباره فکر کردن نیاز داریم و همین باعث می‌شود تا کتاب دوباره فکر کن را در فهرست کتاب‌هایی بگذاریم که دوباره باید بخوانیم.

قدرت بی قدرتان

در دهۀ 1970 رژیم کمونیستی چکسلواکی مردم را تحت فشار قرار داد و فشاری فراگیر از سوی دستگاه سیاسی بر فرهنگ اعمال کرد. رژیم کمونیستی این کشور از روش‌های مختلفی برای تحت فشار قرار دادن شهروندانش استفاده می‌کرد تا قوانین را رعایت کنند و همین باعث شکل گرفتن جنبش حقوق بشر چکسلواکی در سال 1977 شد و بیانیۀ حقوق بشر این کشور با امضای بیش از 700 نفر از روشنفکران و مقامات سابق حزب کمونیست منتشر شد اما دولت چکسلواکی این عده را نیز سرکوب کرد. مربیِ واتسلاو هاول که سخنگوی حقوق بشر و عضو منشور 77 بود پس از 11 ساعت شکنجه زیر دست افراد حکومتی، بر اثر سکتۀ مغزی درگذشت و همین باعث شد که هاول در اکتبر سال 1978 شروع به نوشتن رساله‌ای دربارۀ ماهیت نظام چکسلواکی کند. هاول نظام چکسلواکی را پساتوتالیتر می‌دانست و در رساله‌اش به شرح ماهیت نظام‌های پساتوتالیتر و ویژگی‌های آن، زندگی مردم در سایۀ چنین نظامی و عوامل قدرت و افول پساتوتالیتر پرداخت.

قدرت بی قدرتان یک کتاب سیاسی کم‌حجم، ساده‌خوان اما مفید است. اگر مدتی از اولین باری که آن را خوانده‌اید می‌گذرد بد نیست دوباره آن را در دست بگیرید و بخوانیدچون فکرتان را به‌خوبی به‌جریان می‌اندازد.

سور بز

سور بز رمانی خواندنی از ماریو بارگاس یوسا نویسنده، روزنامه‌نگار، مقاله‌نویس و سیاستمدار سابق اسپانیا است. بارگاس یوسا را یکی از برجسته‌ترین رمان‌نویس‌ها و مقاله‌نویس‌های آمریکای لاتین و یکی از برجسته‌ترین نویسندگان این نسل می‌دانند. او در سال 2010 برای نوشتن کتاب سور بز برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات شد. داستان کتاب سور بز در جهموری دومینیکن می‌گذرد و نویسنده در آن از سه منظر به آخرین روزهای حکومت رافائل تروخیو بر کشور دومینیکن پرداخته است. او ابتدا در سال 1961 به سراغ قاتلان رافائل تروخیو می‌رود و داستان را از دید آن‌ها روایت می‌کند. هر کدام از این قاتل‌ها داستان خودشان را دارند و نویسنده انگیزۀ آن‌ها را برای مشارکت در طرح ترور رافائل تروخیو در همین قسمت کتاب توضیح می‌دهد.

سور بز
سور بز

نویسنده سپس به صبح آخرین روز زندگی رافائل تروخیو، دیکتاتور سابق و فاسدی پرداخته است که مخالفان و دشمنانش به او «بُز» می‌گفتند. او که حلقۀ اطراف خود را با ترکیبی از خشونت و باج‌خواهی کنترل می‌کرد ترور می‌شود و نویسنده در این خط داستانی تا لحظۀ ترور او پیش می‌رود. این رمان یک شخصیت خیالی به نام اورانیا کابرال نیز دارد که پس از 35 سال به زادگاهش بازگشته و حالا با برگشتن به این کشور، به یاد حوادث وحشتناک دوران جوانی خود در سال 1961 میفتد و تمام حوادث حکومت وحشتناک و خفقان‌آور تروخیو را برای پسرعمه‌هایش تعریف می‌کند.

این رمان برای نویسنده‌اش جایزۀ نوبل ادبیات را به همراه داشت پس حتماً ارزش دوباره خوانده شدن را دارد.

در ۳۰بوک هم از کتاب سور بز بیشتر بخوانید و هم با تخفیف این کتاب را خریداری کنید.

افسردگی نهفته

اگر با این باور بزرگ شده‌اید که احساسات دردناک نشانۀ ضعف است یا اگر از آسیب‌پذیر بودن می‌ترسید و احساس ناامنی می‌کنید، بعید نیست که یک زندگی زیبا و بی‌نقص در اطراف خود ساخته باشید و دوست داشته باشید حفظ ظاهر کنید. شاید ندایی در درون‌تان به شما می‌گوید که چیزی درست نیست اما آن را نادیده می‌گیرید و در نهایت نمی‌دانید دقیقاً‌ کجای کار اشتباه است، چرا احساس می‌کنید تنها و در دام افتاده هستید. اگر این توصیفات به حال و روز شما می‌خورد احتمالش زیاد است که دچار افسردگی نهفته شده باشید.

مارگارت رابینسون روان‌شناس بالینی است و کتاب خودیاری افسردگی نهفته از او در سال 2019 منتشر شد. او در این کتاب از علائم و اثرات این مشکل جدی صحبت می‌کند: افسردگی کاملاً نهفته. او معتقد است افسردگی انرژی ما را تخلیه می‌کند و باعث می‌شود نتوانیم از رختخواب بلند شویم و با این وجود افسردگی نهفته به اندازۀ افسردگی جدی، طاقت‌فرسا، خطرناک و ویرانگر است. برای همین دکتر رابینسون در این کتاب از داستان تلخ بسیاری از بیمارانش صحبت می‌کند تا به خوانندگان نشان دهد چطور افسردگی نهفته به بسیاری از باورها و رفتارهایشان دامن می‌زند. دکتر رابیسنون در این کتاب خاطر نشان می‌کند که افراد مبتلا به افسردگی نهفته به ندرت رفتارها و مشکلات‌شان را ناشی از افسردگی می‌دانند و دیگران نیز متوجۀ مشکلات و اوضاع سخت روحی آن‌ها نمی‌شوند چون چیزی که مردم می‌بینند شخصی است که به شدت تحت فشار است اما توانسته به نوعی با آن کنار بیاید.

همۀ ما ممکن است گرفتار کمال‌گرایی شویم و از ضعف‌ها و نقص‌هایمان حس شرم و کمبود داشته باشیم. دوباره خواندن این کتاب می‌تواند به شما یادآوری کند که لازم نیست همیشه قوی و کامل باشید و بهتر است حواستان به نشانه‌های افسردگی نهفته باشد.

آیا تا‌به‌حال کتابی را بیش از یک بار خوانده‌اید؟

چه ویژگی‌هایی در یک کتاب باعث می‌شود که آن را دوباره بخوانید؟ سعی کردیم در این مقاله کتاب‌های مفیدی را به شما معرفی کنیم. اگر شما هم کتابی به ذهنتان می‌رسد که می‌توان آن را دوباره خواند و چیز جدیدی یاد گرفت، نامش را در بخش نظرات بنویسید.

هر کتابی را که نیاز داشته باشید می‌توانید با تخفیف از فروشگاه اینترنتی کتاب سی‌بوک خریداری نمایید.