خرابی واتر پمپ خودرو  می تواند منجر به خطرات و تعمیرات پر هزینه ای برای موتور خودرو شود. واتر پمپ خودرو یکی از قطعاتی است که حرکت سیال را از طریق سیستم خنک کننده خودرو تضمین می کند . آب، تحت تأثیر فشار ایجاد شده توسط دستگاه فشار، وارد اجزای گرم شده موتور می شود، بخشی از گرما را می گیرد و آن را خارج می کند.
وسایل نقلیه مدرن به واتر پمپ های گریز از مرکز مجهز هستند. این پمپ ها:
– از نظر قابلیت اطمینان و دوام متفاوت هستند.
– قدرت بالایی دارند
– به شرایط خاصی از خدمات نیاز ندارند.
فراموش نکنید که  کیفیت عملکرد این دستگاه به قابلیت سرویس دهی میل لنگ بستگی دارد.  میل لنگ ، نیرو را از طریق تسمه برای به حرکت درآوردن سوپرشارژر منتقل می کند.
خرابی واتر پمپ خودرو در مراحل اولیه تقریباً غیر محسوس است. اما چندین نشانه وجود دارد که توسط آنها می توانید تعیین کنید که این مکانیسم خراب شده است .

علائم خرابی واتر پمپ خودرو

نشت مایع خنک کننده

یکی از علائم خرابی واتر پمپ خودرو، نشت قابل توجه ضد یخ (مایع خنک کننده) در زیر آن و بیشتر به سمت مخزن موتور است. در این صورت  گودالی از مایع خنک کننده در زیر خودرو ایجاد می شود ، سطح مخزن انبساط به طور مداوم کاهش می یابد و شما باید همیشه ضد یخ اضافه کنید.  معمولاً در این مرحله، اکثر رانندگان متوجه یک نقص می شوند و اقداماتی را برای رفع آن انجام می دهند.
باید در نظر داشت که نشت مایع خنک کننده در زیر پمپ نه تنها به دلیل سایش مهر و موم روغن، بلکه در صورت آسیب دیدن واشر (O-ring) زیر آن نیز می تواند اتفاق بیفتد.

 سر و صدا در حین کار

سر و صدای ناشی از خرابی یاتاقان شفت پمپ ممکن است همراه با نشت مایع باشد . این علائم در مراحل اولیه تخریب واتر پمپ، قابل توجه نیست، اما با گذشت زمان تشدید می شوند.

عملکرد ضعیف

استفاده از ضد یخ یا مایع خنک کننده بی کیفیت می تواند منجر به تخریب  یا خوردگی پره های پمپ شود،  به خصوص اگر از پلاستیک ساخته شده باشند.  در نتیجه راندمان پمپاژ با چنین پمپی تا زمانی که به کلی از بین برود کاهش می یابد.  لذا موتور ماشین شروع به گرم شدن بیش از حد می کند و اغلب فن روی رادیاتور روشن می شود.

8 علامت هشدار دهنده خرابی واتر پمپ خودرو
8 علامت هشدار دهنده خرابی واتر پمپ خودرو

گرفتگی کانال تامین مایع خنک کننده به پمپ

انجام تعمیرات یا آلودگی مایع خنک کننده ، در برخی موارد منجر به مسدود شدن (جزئی یا کامل) کانال تغذیه واتر پمپ می شود. مواقعی وجود دارد که پس از برداشتن پمپ، دسته ای از درزگیر و زنگ زدگی از زیر آن می افتاد. در نتیجه جریان مایع خنک کننده از طریق سیستم خنک کننده موتور به تدریج کاهش می یابد و موتور بیش از حد گرم می شود . فقط با برداشتن پمپ و تمیز کردن کانال می توانید مشکل را برطرف کنید .

خرابی یا فرسودگی بلبرینگ ها

اگر بلبرینگی که محور پمپ روی آن می چرخد ​​خراب شود، ممکن است گیر کند که منجر به پارگی تسمه تایم می شود.  حرکت شفت باید به صورت دوره ای بررسی شود. برای انجام این کار، شما باید پوشش تسمه تایم جلو را بردارید و به صورت دستی، با تلاش، محور پمپ را توسط قرقره دندانه دار تکان دهید. در پمپ در حال کار نباید هیچ واکنشی وجود داشته باشد.
یاتاقان شفت پمپ خراب شده سر وصدای زیادی ایجاد می کند، که در هنگام دور آرام موتور به وضوح قابل شنیدن است.

وجود زنگ زدگی یا رسوب روی پمپ

هنگامی که در واتر پمپ نشتی کوچک وجود داشته باشد، رسوب یا زنگ به تدریج روی خود پمپ جمع می شود. این مسئله می تواند با استفاده از یک خنک کننده ناسازگار یا ارزان قیمت یا با ورود هوا به سیستم ایجاد شود. در هر صورت، واتر پمپ در پمپاژ مایع خنک کننده از طریق موتور کارایی کمتری خواهد داشت و در نهایت منجر به خرابی کامل می شود.
بالا بردن کاپوت و بررسی موتور یک عمل مفید است.  شما قادر خواهید بود به جای اینکه منتظر بمانید تا چراغ چک موتور یا Check Engine روشن شود یا به طور ناگهانی داغ شود، مشکلات را هنگام رخ دادن آنها تشخیص دهید. اگر در اطراف پمپ خود زنگ زدگی یا رسوب دیدید، باید فورا واتر پمپ را تعویض کنید.

 خروج بخار ناشی از گرمای بیش از حد مایع خنک کننده

اگر دیدید بخار از زیر کاپوت بلند می‌شود، نشانه آن است که مشکلی در خودرو پیش آمده است. هنگامی که واتر پمپ به طور کامل از کار می افتد، دیگر نمی تواند مایع خنک کننده را در موتور حرکت دهد و باعث گرم شدن بیش از حد آن می شود. در صورت مشاهده بخار، باید فورا اقدام کنید.

سر و صدای ناشی از شل بودن قرقره یا بلبرینگ پمپ

آیا ماشین شما هنگام شتاب سوت می زند؟ این احتمال وجود دارد که این صدای آزاردهنده ناشی از شل بودن تسمه باشد و اغلب در نتیجه شل بودن قرقره یا بلبرینگ های چرخشی ایجاد می شود که باید تعویض شود.

مراقبت از خودرو و انجام سرویس های دوره ای ، نقش مهمی در کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری خودرو دارد.
سرویس های دوره ای انواع خودروهای جک را می توانید در تعمیرگاه عباسی ، تعمیرگاه جک در تهران انجام دهید .
www.abbasikhodro.com