شاید بتوان قشم را زیباترین جزیره ایران دانست که هرساله گردشگران بسیاری را مجذوب خود می‌کند. این جزیره توریستی که در استان هرمزگان واقع شده، بزرگ‌ترین جزیره ایران محسوب می‌شود. شهر قشم که مساحت آن به 1491 مترمربع می‌رسد،64 شهر و روستا را در قلب خود جای ‌داده که از مهم‌ترین آنها باید به درگهان، سوزا و بندر تاریخی لافت اشاره کرد. این سرزمین پهناور، به دلیل برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار نزد جهانیان با نام جزیره عجایب هفت‌گانه ایران شناخته می‌شود.

بهترین زمان برای سفر به قشم

از آنجایی‌ که آب ‌و هوای قشم مانند سایر مناطق جنوبی ایران در بیشتر ایام سال گرم و شرجی است، توریست‌ها تنها در فصول سرد سال به این شهر سفر می‌کنند. ماه‌های بهمن، اسفند و فروردین از لحاظ آب وهوایی بهترین زمان برای سفر به این شهر  محسوب می شوند. زیرا در این ایام آب و هوای قشم نسبتا معتدل و خنک است. علاوه بر آن با نزدیک شدن به نوروز این جزیره غرق در شکوفه و زیبایی های بهاری می شود و بازارهای آن رونق خاصی می گیرند. بنابراین قشم یکی از ایده آل ترین مقاصد برای سفر نوروزی به شمار می رود. به همین بهانه ما نیز تصمیم گرفتیم در این مقاله به معرفی جاذبه های گردشگری منحصر به فرد این شهر در نوروز 1402 بپردازیم. پس با ماهمراه باشید.

قشم، بهشت طبیعت‌گردان
قشم، بهشت طبیعت‌گردان

قشم، بهشت طبیعت‌گردان

شاید از خودتان بپرسید که چرا قشم، جزیره ی عجایب هفت‌گانه نامیده می‌شود. علت این نام‌گذاری را باید در طبیعت این جزیره جستجو کنید. در واقع عجایب هفت‌گانه همان جاذبه‌های طبیعی شهر قشم هستند که شامل دره ستارگان، جنگل‌های حرا، جزایر ناز، تنگه چاه کوه، غار نمکدان، جزیره هنگام و ژئوپارک می‌شوند. اگرچه همه ی این جاذبه‌های گردشگری، ارزش یک‌بار دیدن را دارند؛ اما دره ی ستارگان و جنگل‌های حرا به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود قطعاً شما را شگفت‌زده خواهند کرد. زیرا دره ستارگان با قدمت بیش از دو هزار سال قدیمی‌ترین دره صخره‌ای آسیا محسوب می‌شود. جنگل حرا نیز به علت رفتن به زیر آب در زمان مد و نمایان‌شدن (بیرون آمدن از آب) در زمان جذر در لیست عجیب‌ترین جنگل‌های دنیا قرار دارد.

لذت تماشای رقص دلفین‌ها در جزیره هنگام

این جزیره به علت مجاورت با دریا و موقعیت جغرافیایی استثنایی، به محل زندگی پرندگان مهاجر و گونه‌های کمیاب و در حال انقراض تبدیل شده است. لاک‌پشت پوزه عقابی، جبیر (نوعی آهو)، خاردم مصری (نوعی سوسمار)، کروکدیل و دلفین از جمله گونه‌های جانوری کمیاب هستند که در جزیره قشم زندگی می‌کنند. اما با توجه ‌به وحشی بودن برخی از گونه‌ها، گردشگران ترجیح می‌دهند تا با گشت دریایی در جزیره هنگام تنها به تماشای نمایش دلفین‌ها اکتفا کنند. ما نیز پیشنهاد می‌کنیم این فرصت طلایی را از دست ندهید و با خرید بلیط ارزان قشم به‌سوی هنگام، جزیره دلفین‌های رقصان بشتابید.

قشم، بهترین مقصد برای عاشقان غذای دریایی

قشم فرهنگ غذایی بسیار غنی و متنوعی دارد. به همین دلیل شما با سفر به این شهر با سفره‌های رنگین و پر از غذاهای دریایی مواجه خواهید شد. ماهی کبابی، پلو میگو، کلمبا (متشکل از ماهی، گندم پرک شده و سبزیجات محلی)، هوراری (ترکیب ماهی هور و برنج)، عنکاس (متشکل ازسیب زمینی ،گوجه سبزیجات ،ماهی و خرما ) از خوشمزه ترین غذاهای محلی این شهر محسوب می شوند که حتما باید درسفرتان طعم آنها را امتحان کنید.

بهترین رستوران های قشم
بهترین رستوران های قشم

بهترین رستوران های قشم

رستوران حاج غفور (واقع در بلوار خلیج فارس )، نعیم (واقع در میدان امامقلی خان) و رستوران خاله (جنب جزیره پرتغالی ها) بهترین رستورانهای قشم هستند که برای خوردن غذاهای محلی می توانید به آنها سر بزنید.

تجربه شیرین پاساژ گردی در جزیره قشم

عیدی دادن یکی از سنت‌های نیکوی ما ایرانیان است. اگرچه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند مبلغی پول به ‌عنوان عیدی دریافت کنند، اما هدیه گرفتن وسیله مورد علاقه به مناسبت نوروز نیز می‌تواند بسیار جذاب باشد. شهر قشم با جای ‌دادن مراکز تجاری متعدد در خود یکی از بهترین مقاصد برای پاساژگردی و خرید به شمار می‌رود. مهم‌تر از همه اینکه اجناس در این شهر، باقیمت ارزان‌تر ارائه می‌شوند. علاوه‌برآن چون این شهر در مجاورت بندرهای تجاری مهم کشور قرار دارد، کالاهای بسیار متنوعی در بازارهای آن یافت می‌شود.

ارزان‌ترین مراکز خرید قشم کجاست؟

بازار بزرگ قشم، مرکز خرید دریا، دولفین، پرشین گلف و سیتی‌سنتر مشهورترین مراکز خرید قشم هستند که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در آن پیدا خواهید کرد. در ایام نوروز نیز مغازه‌داران قشم معمولاً بر روی اجناس خود تخفیف ویژه می‌گذارند تا گردشگران بتوانند با هر بودجه‌ای عیدی تهیه کنند.

صنایع ‌دستی جذاب‌ترین عیدی برای مشکل‌ پسندان

بانوان قشم در زمینه صنایع دستی زبانزد همه هنرمندان کشور هستند. از جمله این هنرها می‌توان به گلیم‌بافی، حصیربافی، گلابتون‌دوزی، توربافی، برقع دوزی، عودسازی و کیکاپ سازی (نوعی کفش چوبی که دریانوردان در ساحل می‌پوشند) اشاره کرد. همچنین لباس‌های محلی این جزیره به حدی زیبا هستند که می‌توانید آن را به عزیزانتان هدیه دهید. البته فراموش نکنید که حتماً در سفر نوروزی به قشم، با لباس‌های محلی این شهر که در غرفه‌های توریستی عرضه می‌شوند، عکس یادگاری بگیرید.

جالب است بدانید که جاذبه‌های این جزیره ی شگفت‌انگیز تنها به این موارد محدود نمی‌شود. بلکه هزاران مکان دیدنی در قلب این شهر جای گرفته‌اند که در هنگام سفر به قشم آن را کشف خواهید کرد. سایت تیک بان نیز با ارائه بلیط هواپیما قشم با مناسب‌ترین قیمت در کنار شماست تا نوروز متفاوت و به‌یادماندنی را در این شهر تجربه کنید.