بالش، از مهم‌ترین بخش‌های کالای خواب و بستر است که به‌طور جدی در کیفیت خواب و سلامتی ما موثر بوده و می‌تواند زمینه خوابی راحت را برایمان تدارک ببیند. با یک بالش نرم و راحت می‌توان خوب خوابید و حتی خواب‌های خوبی هم دید. حفظ گردن و شانه‌ها در حالت مناسب حین خواب تا حدود زیادی به نوع بالشی که از آن استفاده می‌کنیم بستگی دارد. برخی از افراد بر اساس سلیقه یا الزامات فردی خود به سراغ بالش‌های پر می‌روند. بالش‌های پر هم در انواع مختلف پر مرغ، پر قو یا بالش پر اردک و غاز در بازار موجود هستند. آشنایی با مزایا و معایب بالش پر به شما کمک می‌کند که بتوانید یک بالش مناسب را برای خود خریداری کنید. شما بالش پر استفاده می‌کنید یا بالش طبی؟ همان طور که می‌دانید توجه به کیفیت خواب، یکی از مسائلی است که هر فرد برای حفظ سلامتی بدن و داشتن زندگی سالم باید در نظر بگیرد. برای آشنایی بیشتر با مزایا و معایب بالش پر، در ادامه با ما همراه باشید.

مزایای بالش پر
مزایای بالش پر

مزایای بالش پر

مهمترین مزایای بالش های پر عبارت اند از:

  • طول عمر بالش پر: بالش های پر معمولا طول عمر بیشتری نسبت به سایر بالش ها دارند.
  • قابلیت انعطاف پذیری پر: بالش های پر گزینه‎ی خوبی برای خواب هستند زیرا بدون توجه به وزن یا اندازه سر و گردن آن ها پشتیبانی کافی را ارائه می‎دهد.
  • شستشوی بالش پر: از آنجا که بالش های پر  بسیار نرم هستند، می توان آن ها را به راحتی شست زیرا دوباره به فرم اولیه برگردند. توصیه می شود که پس از مدتی استفاده از بالش پر آن را در فضای باز یا جایی که هوای آزاد رفت و آمد دارد قرار دهید و از برندهایی خرید نمایید که دارای رویه نانو یا ضد میکروب باشند. اگر بالش پر شما لکه بزرگی دارد، بهترین راه از بین بردن آن مراجعه به خشکشویی است.
  • قابلیت بغل کردن: بالش های پر برای افرادی که ترجیح می دهند هنگام خواب، بالش بغل کنند بسیار مناسب است ، علاوه بر بالش اولیه ای که زیر سر و گردن خود استفاده می کنند، می توانند با داشتن یک بالش پر به راحتی بخوابند.
  • وزن سبک بالش پر: پر به طور طبیعی بسیار سبک است و برای بلند کردن و پایین آمدن بالش ها حداقل تلاش لازم است.
  • لطافت و نرمی:  نرمی و راحتی کم‌نظیر این بالش‌ها، آن‌ها را در رقابت با انواع دیگر الیاف طبیعی و مصنوعی ممتاز کرده است. در کمتر نوعی از انواع بالش می‌توان چنین درجه‌ای از نرمی و انعطاف را مشاهده نمود.
  • حفظ دمای مناسب:  در این بالش‌ها، از سرما و گرمای بی‌رویه که از عوامل مهم اختلال در خواب هستند پیشگیری می‌شود.
  • رفع خستگی و ماساژ طبیعی: در انواع بالش پر به دلیل جابجایی مداوم پرها نوعی ماساژ طبیعی صورت می‌گیرد. که در رفع خستگی کاربران به‌طور جدی موثر بوده و خوابی عمیق و راحت را برای آن ها به ارمغان می‌آورد.
معایب بالش پر
معایب بالش پر

معایب بالش پر

بی تردید استفاده از بالش های جنس پر مضراتی هم با خود به همراه دارند که عبارت اند از:

  • قیمت بالش پر: بالش های پر نسبت به انواع دیگر بالش ها بسیار گران قیمت تر هستند.
  • در دسترس نبودن: فقدان در دسترس بودن ممکن است برای خریداران بالش مشکل ایجاد کند ، زیرا این محصولات تا حدودی غیر معمول هستند.
  • بوی بالش پر: بعد از بسته بندی این نوع بالش ها ممکن است بوی ناخوشایندی ایجاد کنند، اما به خصوص در اتاق هایی که دارای تهویه مناسب هستند، به سرعت از بین می روند.
  • ایجاد حساسیت بالش پر: پر می تواند میکروب هایی را ایجاد کند که باعث ایجاد حساسیت در افراد خاص می شود.
  •  تعمیر و نگهداری بالش پر: بالش های پر به منظور حفظ شکل مداوم و مناسب نیاز به شستشوی منظم دارند. علاوه بر این، تقریباً همیشه آن‎ها باید تمیز شوند.

بالش پر باعث ایجاد حساسیت می شود؟

استفاده از پر با تمام راحتی و آرامشی که نصیب ما می‌کند با مشکلاتی نیز همراه است. از جمله مشکلات آن میتوانیم به بروز و تشدید انواع حساسیت‌های تنفسی اشاره کنیم. اگر بخش کوچک از بافت ماده پر را زیر میکروسکوپ بگذارید ساختار انشعابی و بسیار لطیف آن را می‌بینید که به‌صورت رشته‌های پروتئینی ظریفی شکل‌ گرفت است. این بافت الیافی و نرم دقیقا همان چیزی است که راحتی و نرمی را به این محصول هدیه کرده و طرفداران پروپاقرص زیادی را برای تهیه آن ترغیب می‌کند. اما به یاد داشته باشید که به‌مرور زمان و با کهنه شدن بالش پر بخش‌های انتهایی الیاف تشکیل‌دهنده پرها جدا شده و به‌شکل گَرد درون بالش پراکنده می‌شوند. حال تصور کنید که این غبار پروتئینی از جداره رویه بالش گذشته و ضمن تنفس وارد بینی، ریه و سایر بخش‌های دستگاه تنفسی فرد شود. بخش‌های باقیمانده از اجزاء خون و سلول‌های پوست که هنگام جدا کردن پرها به آنها می‌چسبد نیز از موارد بیماری‌زا و مولد آلرژی هستند که می‌توانند ناقل انواع بیماری‌ها نیز محسوب شوند.

از طرفی هم‌جواری و تماس مداوم صورت با رویه بالش هم احتمال بروز آلرژی را به‌مراتب بیشتر می‌کند. تکرار مداوم این اتفاق می‌تواند موجب بروز سرفه‌های شبانه شود و برای افراد حساس یا مبتلا به آسم و تنگی‌نفس عواقب سنگین‌تری نیز به‌همراه خواهد داشت و ممکن است حتی به شوک‌های تنفسی نیز ختم شود. به همین دلیل نیز استفاده از بالش پر به افراد حساس و مبتلا به آسم آلرژیک اصلا توصیه نمی‌شود.

بالش طبی یا بالش پر؟
بالش طبی یا بالش پر؟

بالش طبی یا بالش پر؟

برخی از افراد به دلیل فعالیت‌های روزمره طولانی، استرس و اضطراب، ضربه به ناحیه گردن دچار دیسک و آرتروز گردن می‌شوند و یا حتی دردهای شدیدی را در گردن و پشت سر خود احساس می‌کنند. این دردها باعث اذیت شدن، عدم راه رفتن و احساس رنج در زمان خواب می‌شود و آرامش را از فرد سلب می‌کند. استفاده از یک بالش طبی این امکان را می‌دهد که با پیشگری و یا حتی درمان این دردها خوابی آرام و لذت بخش را داشته باشد.

سخن آخر

استفاده از بالش‌های پر از زمان‌های گذشته در بین مردم رواج داشته. اما این روزها با روی کارآمدن بالش‌های تهیه شده از الیاف مصنوعی مثل فوم و بالش‌های پنبه‌ ای، استفاده از این بالش‌ها کمرنگ شده است. البته همچنان بسیاری از افراد با مقایسه مزایا و معایب بالش پر، هنوز هم طرفدار این نوع بالش هستند. امید است که شماهم بهترین انتخاب را برای آرامش و راحتی خواب شبانه خود داشته باشید.