مینیسک‌های زانو توده‌هایی غضروفی هستند که عملکرد مهمی در پشتیبانی و پایداری زانو دارند. این غضروف‌ها بین استخوان فمور و تیبیا قرار گرفته‌اند و فشار را به طور یکنواخت بین این دو استخوان توزیع می‌کنند.

پارگی مینیسک زانو چگونه درمان می‌شود؟ (مدت زمان بهبودی)

در زانو دو نوع اصلی مینیسک وجود دارد که شامل مینیسک داخلی و مینیسک خارجی می‌شود. مینیسک داخلی که شبیه حرف C است نسبت به مینیسک خارجی که شبیه حرف O است، اندازه‌ای کوچک‌تر دارد.

پارگی مینیسک به معنای شکستن یا از هم گسیختن یکی از این مینیسک‌ها در زانو است و علت‌های مختلفی از جمله حوادث ورزشی یا انجام ورزش شدید، وارد شدن ضربات مستقیم، گردش نادرست زانو، تحمیل نیروی زیاد به زانو و عوامل سنی دارد. برای آشنایی بیشتر با علائم این عارضه و روش‌های درمان آن با ما تا پایان این متن همراه باشید.

علائم پارگی مینیسک زانو چیست؟

علائم و نشانه‌هایی که پارگی مینیسک با آن‌ها تشخیص داده می‌شود به شرح زیر است:

  1. پارگی مینیسک می‌تواند منجر به احساس درد شدید، ناگهانی و حاد شود که با حرکت زانو، وارد کردن فشار یا انداختن وزن بر روی آن افزایش می‌یابد.
  2. پارگی مینیسک می‌تواند منجر به تورم زانو به صورت محدود در منطقه پارگی یا در کل زانو شود.
  3. به دلیل درد و تورم زیاد در پارگی مینیسک، این عارضه می‌تواند منجر به محدودیت در حرکت و انعطاف پذیری زانو شود.
  4. در برخی موارد ممکن است پارگی مینیسک منجر به شنیدن صداهایی مانند خراشیدگی، پاچ پاچ یا دیگر صداهای غیر طبیعی از زانو شود.
  5. پارگی مینیسک می‌تواند منجر به عدم ثبات زانو و محدودیت در انعطاف پذیری زانو یا به طور کلی عدم استحکام و پایداری زانو شود.

در صورتی که شما یا اطرافیانتان دارای هر کدام از این علائم و نشانه‌های پارگی مینیسک هستید، لازم است به متخصص مراجعه کنید.

آیا پارگی مینیسک زانو قابل درمان قطعی است؟

آیا پارگی مینیسک زانو قابل درمان قطعی است؟

بله مینیسک زانو قابل درمان قطعی است اما درمان آن به روش‌های درمانی مورد استفاده و پزشک معالج و تجربه و دانش ایشان بستگی دارد. در برخی موارد پارگی مینیسک آن قدر جزئی و کوچک است که هیچگونه محدودیتی برای فرد ایجاد نکرده و به صورت خود به خود و با گذشت زمان بهبود می‌یابد؛ اما در موارد دیگر که پارگی مینیسک شدید‌تر و پایدار‌تر بوده و با محدودیت و دیگر علائم همراه است و حتی بیمار با استفاده از روش‌های غیر جراحی نیز بهبود نمی‌یابد، عمل جراحی توسط جراح زانو و به منظور تعمیر مینیسک یا حذف بخشی از آن صورت می‌گیرد. در صورتی که جراحی انجام شود، پس از آن برای استحکام و بهبود عملکرد زانو لازم است فیزیوتراپی و تمرینات بازسازی انجام شود. به طور کلی می‌توان گفت، اهمیت تشخیص صحیح و درمان مناسب مینیسک آسیب دیده یا پاره شده بسیار زیاد است وبرای درمان آن گاهی ممکن است نیاز به ترکیب روش‌های درمانی جراحی و غیر جراحی باشد.

جهت مشاوره برای جراحی تعویض مفصل زانو توسط دکتر آقاعلیخانی کلیک کنید.

مدت زمان بهبود پارگی مینیسک زانو

مدت زمان بهبود پارگی مینیسک زانو متفاوت است و بستگی به عوامل مختلفی از جمله شدت آسیب، نوع پارگی، روش درمانی و عوامل فردی دارد. در برخی موارد بهبودی می‌تواند در عرض چند هفته صورت گیرد، در حالی که در موارد دیگر ممکن است نیاز به چند ماه استراحت و درمان برای بهبودی کامل باشد. به بیانی دیگر زمانی که از روش‌های درمانی غیر جراحی برای درمان بیمار استفاده می‌شود، بهبودی معمولا چند هفته تا چند ماه طول می‌کشد و می‌تواند تحت تمرینات بازسازی فعال ادامه یابد؛ اما در صورت نیاز به جراحی مینیسک زانو برای تعمیر آن، زمان بهبودی ممکن است بیشتر باشد و تقریبا 6 تا 12 ماه طول بکشد.

درمان پارگی مینیسک زانو توسط دکتر آقاعلیخانی

پارگی مینیسک زانو چگونه درمان می‌شود؟ (مدت زمان بهبودی)

درمان پارگی مینیسک زانو بستگی به شدت و نوع آسیب، نیاز‌های فردی و تشخیص پزشک متفاوت است. دکتر آقاعلیخانی، جراح زانو، لگن و مفاصل، ابتدا بیماران خود را تحت معاینه فیزیکی قرار داده و پس از بررسی جواب آزمایشات مختلف مانند‌ام ار آی و تشخیص میزان شدت پارگی مینیسک، بهترین روش‌های درمانی که شامل موارد زیر می‌شود را برای بیماران تعیین می‌کند:

روش‌های درمانی غیر جراحی

  • استراحت و کاهش فعالیت می‌تواند سرعت بهبودی را افزایش داده و به خود بهبودی بدن کمک کند.
  • استفاده از باندها، بانداژ‌ها و زانو بند‌های مناسب برای کاهش درد و حمایت از زانوی آسیب دیده بسیار مفید است.
  • مصرف دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن برای کاهش درد و التهاب زانو
  • انجام فیزیوتراپی و تمرینات استحکام بخشی موثر برای تقویت عضلات اطراف زانو و بهبود استحکام و پایداری زانو

تزریق

  • تزریق کورتیکواستروئید‌ها برای کاهش التهاب و درد
  • تزریق بوتاکس به عنوان یک ماده مسدود‌کننده و کاهش درد

جراحی مینیسک زانو

جراحی تعمیری به منظور اصلاح و بازسازی مینیسک پاره شده صورت می‌گیرد. در این جراحی ممکن است از پیلون‌های کششی برای تقویت و تثبیت مینیسک استفاده شود، تزریق مواد طبیعی مانند پلیمر‌های هیدروژل یا پیشانی، ترمیم همیوتنون و… صورت گیرد.

جمع بندی

مینیسک‌ها در زانو از بافت ضخیم، حلقوی و فیبروکارتیلاژ تشکیل شده‌اند و وظیفه افزایش پایداری زانو، جذب شوک‌ها و توزیع قدرت فشاری در زانو را بر عهده دارند. در هر زانو دو مینیسک داخلی و خارجی وجود دارد که آسیب دیدگی یا پارگی هر کدام از آن‌ها می‌تواند بر زانو و تمام حرکات و استحکام آن تاثیر بگذارد. پارگی مینیسک شدت‌های مختلفی دارد و روش‌های درمانی که توسط پزشک تعیین می‌شود به همین شدت‌ها وابسته است. برخی پارگی‌های مینیسک هیچگونه محدودیت و علائمی نداشته و خود به خود بهبود می‌یابد اما دیگر پارگی‌ها دارای محدودیت حرکتی، درد، ناتوانی در تحمل وزن، عدم استحکام زانو و تورم هستند و مدت زمان بهبود آن‌ها از چند هفته تا چند ماه متغیر است. روش‌های درمانی که برای این عارضه در نظر گرفته می‌شود عبارت است از: روش‌های غیر جراحی، تزریق و جراحی.

منبع: draghaalikhani