با توجه به بالا رفتن هزینه‌های سفر، برای بسیاری از ایرانیان امکان سفر به مقاصد خارجی دشوار شده است. اما با این وجود برخی از مقاصد خارجی از قیمت بسیار مناسبی برخوردارند و حتی ممکن است از هزینه برخی تورهای داخلی هم ارزان‌تر تمام شوند. یکی از همین مقاصد خارجی خوش قیمت با هزینه سفر کاملا اقتصادی، سفر زمینی به وان است. وان یکی از شهرهای شرقی ترکیه است که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از گردشگران ایرانی قرار گرفته. در این مطلب ضمن گفتن توضیحات لازم درباره هزینه های سفر زمینی به وان و اقامت در هتل های وان؛ به دلایلی که چرا باید وان مقصد سفر خارجی بعدی شما باشد خواهیم پرداخت.

چرا سفر به وان برای ایرانیان مقرون به صرفه است؟

پیش از اینکه به جزئیات هزینه‌ های سفر به وان بپردازیم، به طور کلی دلایلی را خواهیم گفت که وان چگونه به یکی از ارزان‌ترین و بهترین مقاصد سفر برای ایرانیان تبدیل شده است.

  • فاصله کم: شهر وان در شرق ترکیه واقع شده است و با ایران مرز مشترک دارد. از این رو فاصله کم ایران تا وان سبب شده است هزینه سفر به وان ترکیه به عنوان یک مقصد خارجی بسیار کم باشد و حتی بتوان با خودروی شخصی به این شهر سفر کرد.
  • عدم نیاز به ویزا: ایرانیان برای سفر به شهر وان و به طور کلی کشور ترکیه، نیازی به درخواست ویزا ندارند و تنها با داشتن پاسپورت معتبر می‌توانند تا 90 روز در این شهر و کشور حضورداشته باشند.
  • تورهای ارزان: کافیست نگاهی به قیمت تورهای وان داشته باشید تا متوجه شوید هزینه سفر و اقامت در وان حتی از برخی مقاصد گردشگری داخلی هم ارزان‌تر است.
  • جاذبههای گردشگری: شهر وان از جاذبه‌های تفریحی، فرهنگی، طبیعی و تاریخی متعددی برخوردار است و با سلیقه هر گردشگری می‌تواند سازگار باشد.
  • وان شهری برای خرید: علاوه بر اینکه هزینه هتل، خورد و خوراک و به طوری کلی سفر به وان ارزان و اقتصادی است، به دلیل عدم اختلاف زیاد بین واحد پول ترکیه و ایران، در وان می‌توانید با خیال راحت به خرید اجناس مختلف
    از جمله پوشاک بپردازید.
تصویری از مرز ایران و وان - مرز کاپیکوی
تصویری از مرز ایران و وان – مرز کاپیکوی

روش ‌های سفر به وان

کسانی که قصد سفر به وان ترکیه را دارند می‌توانند به وسیله خودرو شخصی، اتوبوس، قطار و هواپیما به این شهر سفر کنند. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب مختص به خود را دارند که مهم‌ترین مزایا و معایب سفر به وان با قطار، اتوبوس و هواپیما را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

  • سفر هوایی به وان : سفر با هواپیما به وان هزینه بیشتری دارد و هم در اکثر مواقع سال پرواز مستقیمی از میان فرودگاه‌های ایران به وان وجود ندارد یا بسیار محدود است.
  • سفر زمینی به وان : سفر زمینی با اتوبوس و قطار بسیار زمان‌بر است به ویژه زمان بازرسی در مرزهای ایران – ترکیه که در قطارها ممکن است ساعات زیادی طول بکشد؛ اما درعوض هزینه کمتری دارند.

هزینه سفر زمینی به وان با اتوبوس

اگر قرار باشد با تور زمینی وان سفر کنید، بدون شک هزینه سفر زمینی به وان با اتوبوس بسیار کمتر از مسیر هوایی درمی‌آید. در این سبک سفر، کافیست هزینه تور را بپردازید که از پرداخت های مختلف در عوارضی‌ها و موقع گذر از مرز خیالتان راحت باشد. هزینه سفر زمینی به وان با اتوبوس به طور میانگین چیزی حدود ۱ تا ۲ میلیون تومان درمی‌آید.

هزینه های سفر زمینی به وان با خودرو شخصی

یکی از مهم‌‎ترین عواملی که پیش از سفر به وان باید در نظر داشت، هزینه‌های احتمالی آن است. تا اینجای مطلب چندین بار اشاره کردیم که هزینه سفر به وان نسبت به اکثر مقاصد خارجی شناخته شده مقرون به صرفه تر است. اکنون نگاهی ریزتر به این موضوع خواهیم داشت و از جزئیات هزینه سفر زمینی به وان با خودرو شخصی بیشتر حرف‌ می‌زنیم. مخارج سفر شما به وان عمدتا شامل: هزینه جمع آوری مدارک سفر، هزینه بنزین، هزینه عوارضی‌های متعدد، هزینه هتل و هزینه خورد و خوراک می‌شود.

سفر به وان با خودروی شخصی
سفر به وان با خودروی شخصی

هزینه های مدارک شخصی سفر به وان با خودرو شخصی

مدارک مورد نیاز برای سفر به دو بخش تقیسم می‌شود. یک مدارک لازم برای مسافران که شامل اخد پاسپورت و بیمه مسافرتی می‌شود و دیگر مدارک خودرو که جهت سفر به کشورهای خارجی باید گردآوری کنید.

هزینه اخذ پاسپورت یا گذرنامه ایرانی در سال 1401 حدودا معادل 200,000 تومان است و برای کسانی که نیاز به تمدید یا تعویض گذرنامه دارند این مبلغ مجموعا حدود 120.000 تومان می‌شود.  هزینه بیمه مسافرتی وان (و ترکیه) بسته به تعهدات مالی و شرکت بیمه، تعداد و سن مسافران کاملا متغیر است. برای مثال اگر سه نفر بزرگ سال (13 تا 65 سال) قصد سفر 1 تا 7 روزه به وان را داشته باشند و سقف تعهدات بیمه آن‌ها تا 1000 یورو را پوشش دهد باید دست کم 50 هزار تومن هزینه بیمه مسافرتی کنند.

هزینه تهیه مدارک خوردو برای سفر به وان با خودرو شخصی

اگر قصد سفر زمینی به وان را داشته باشید، نیاز دارید برای خودروی شخصی خود مدارک مختلفی را تهیه کنید که شامل: کاپوتاژ خودرو، پلاک بین المللی، گواهی نامه بین المللی، کارت مالکیت خودرو، برچسب CD و IR و بیمه خودرو می‌شود که این موارد که بدون احتساب بیمه خودرو حدود  ۷۰۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت. گردشگران برای جمع آوری این مدارک باید به کانون جهانگردی و اتوموبیل رانی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند.

 

آماده سازی خودرو برای عبور از مرز وان و نصب پلاک بین المللی
آماده سازی خودرو برای عبور از مرز وان و نصب پلاک بین المللی

هزینه خورد و خوراک در سفر زمینی وان

برای امتحان کردن کباب‌ها و غذاهای خیابانی ترکی لزوما نیازی نیست تا استانبول سفر کنید. در وان گردشگران این فرصت را دارند تا محبوب‌ترین غذاهای ترکیه‌ را با قیمت‌های بسیار مناسب‌تری امتحان کنند.

هزینه سه وعده غذا در یک رستوران معمولی شهر وان برای 2 نفر حدودا ۱۲۰ لیر تمام می‌شود. این در حالی است که صرف سه وعده غذا در یک رستوران معمولی در استانبول برای 2 نفر،حدودا ۳۰۰  لیر هزینه خواهد داشت. بنابراین هزینه غذا در رستوران‌های وان تا ۵۰ الی ۶۰ درصد هزینه کمتری را نسبت به استانبول دربرمی‌گیرد. رقم‌ و درصدهایی که مشاهده کردید از سایت Numbeo، در تاریخ انتشار مطلب گردآوری شده‌اند.

هزینه هتل در سفر زمینی وان

اقامت در هتل‌های وان نیز همانند سایر موارد از هزینه بسیار مناسبی برخورد است و در بعضی از مواقع اقامت در برترین هتل‌های وان از هزینه اقامت در برخی از هتل‌های ایرانی هم کم‌تر است. برای مثال هتل دابل تری بای هیلتون وان در حال حاضر در سایت‌های معتبر Booking و tripadvisor به عنوان بهترین هتل شهر وان شناخته می‌شود. اما جالب است بدانید فقط با پرداخت شبی 37 دلار می‌توانید در این هتل لوکس و 5 ستاره اقامت داشته باشید. حتی اگر به جای سفر به وان با خودروی شخصی با تورهای زمینی وان قصد اقامت در این هتل را دارید کل هزینه تور شما ممکن است به 4 میلیون نیز نرسد.

توجه داشته باشید که مثال گفته شده از بهترین هتل شهر وان بود و قطعا اگر قصد سفر ارزان به وان را داشته باشید با هزینه‌های کمتر هم می‌توانید برای سفرتان برنامه ریزی کنید.

نمایی از هتل دابل تری بای هیلتون - وان ترکیه
نمایی از هتل دابل تری بای هیلتون – وان ترکیه

سخن آخر و نتیجه گیری

در این مطلب به توضیح کامل هزینه سفر زمینی به وان پرداختیم. وان ترکیه در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد خارجی محبوب ایرانیان تبدیل شده و پیشنهاد می‌دهیم اگر به دنبال یک سفر اقتصادی و لذت بخش هستید دست کم یکبار به وان سفر کنید. البته از آنجایی که هزینه‌های سفر به وان یا هر شهر دیگر نسبت به هر گردشگر می‌تواند بسیار متفاوت باشد به موارد بخصوصی مانند هزینه بنزین در سفر زمینی به وان اشاره نشد.  چرا این که این مورد بسته به مبدا هر مسافر یکسان نیست. در مطلب هزینه های سفر زمینی به وان موارد عمومی که شامل حال هر گردشگری می‌شود را ذکر کردیم و سعی بر این داشتیم تا یک تصویر درست و واقعی از هزینه‌های سفر به وان برای شما ایجاد کنیم. در آخر اگر کسی را می‌شناسید که با هزینه کم به دنبال یک سفر خارجی است می‌توانید این مقاله را با وی به اشتراک بگذارید.

منابع مقاله :

سایت numbeo – مقایسه وان و استانبول

https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Turkey&country2=Turkey&city1=Istanbul&city2=Van&tracking=getDispatchComparison

سایت لست سکند – مقاله جامع صفر تا صد راهنمای سفر به وان و هزینه ها

https://lastsecond.ir/blog/2138-van-turkey-travel-guide