زبان ترکی که زبان رسمی کشور ترکیه می باشد که ششمین مقصد گردشگران در دنیا است در طول سالیان مختلف دچار تحول های زیادی شده است و آخرین و مهم ترین تغییر آن در زمان آتاتورک اتفاق افتاده که الفبا ترکی براساس الفبای لاتین شکل گرفت تا بتواند راحت تر با جهان مدرن ارتباط برقرار نماید.

حقایقی جالب درباره زبان ترکی

در این مطلب می خواهیم کمی در مورد حقایق جالب زبان ترکی صحبت کنیم تا کمی بیشتر با این زبان آشنا شویم.

زبان ترکی از فارسی، عربی و فرانسوی کلمات زیادی را وام گرفته است

همانطور که می دانید ترکیه در لبه شرق اروپا و غرب آسیا واقع شده است و دو دنیای بسیار متفاوت را در بر گرفته است. به همین دلیل است که بسیاری از فرهنگ ها و زبان های هر دو منطقه را حفظ کرده است. به همین ترتیب، ترکی از آنجایی که به منطقه غرب آسیا نزدیک است، تحت تأثیر زبان عربی و فارسی بوده است. از طرف دیگر، از فرانسوی ها نیز الهام گرفته است و بسیاری از کلمات رایج در فرانسه را حفظ کرده است.

در ترکی عناوین مهم هستند

وقتی در زبان انگلیسی اسم کسی خطاب می ‌شود، مردم معمولاً یکدیگر را با نام صدا می ‌زنند. در زبان ترکی اینطور نیست. در ترکیه، خطاب کردن مستقیم به نام شخصی غیر مودبانه تلقی می شود، به همین دلیل است که عناوینی وجود دارد که برای همراهی این نام ها استفاده می شود. به عنوان مثال، amca برای خطاب به “عمو” استفاده می شود، در حالی که teyze برای عمه استفاده می شود.

ترکی بسیاری از کلمات خود را به انگلیسی قرض داده

زبان انگلیسی ممکن است زبان رسمی ارتباط در سراسر جهان باشد، اما تعداد کمی از مردم می دانند که بسیاری از کلمات انگلیسی منشاء ترکی دارند. برخی از پرکاربردترین کلمات yogurt و kiosk، کلماتی از زبان ترکی هستند که به زبان انگلیسی راه پیدا کرده اند.

ترکی تقریباً 75 میلیون نفر به عنوان نیتیو زبان دارد

ترکیه ممکن است در مقایسه با کشورهای همسایه خود کوچک به نظر برسد، اما جمعیت عظیم 80 میلیون نفری دارد که از مجموع جمعیت ایتالیا و یونان بیشتر است. اگرچه این 80 میلیون جمعیت در ترکیه ساکن هستند، اما به زبان های مختلفی از جمله فرانسوی، اسپانیایی، انگلیسی، عربی و آلمانی صحبت می کنند. با این حال، تعداد بومی‌ های ترکیه به 75 میلیون نفر می‌ رسد که عدد بسیار زیادی است. توجه داشته باشید، این تعداد هر سال به طور پیوسته در حال افزایش است، همراه با تعداد افرادی که به عنوان زبان دوم ترکی صحبت می کنند.

وقتی ترکی بلد باشید یادگیری زبان های دیگر راحت تر است

یکی از مواردی که می تواند برای زبان آموزان زبان ترکی مفید باشد هارمونی مصوت آن است. زبان ترکی ساختار فاعل-مفعول-فعل (SOV) خود را با زبان های دیگر مانند آلمانی و ژاپنی به اشتراک می گذارد. علاوه بر این، یادگیری زبان ترکی ممکن است یادگیری زبان های دیگر را آسان تر کند، زیرا هیچ تفاوت جنسیتی ندارد (برخی از زبان ها مانند فرانسوی دارای این تفاوت های جنسیتی در زبان هستند). درک اصطلاحات مختلف در زبان ترکی می تواند یادگیری زبان های دیگر را آسان تر کند.

ترکی در سال 1932 الفبای خود را به طور کامل اصلاح کرد

بسیاری از افرادی که ترکیه را می شناسند ممکن است به خوبی از مصطفی کمال آتاتورک (رئیس جمهور و بنیانگذار جمهوری ترکیه) مطلع باشند. پس از سقوط امپراتوری عثمانی، او الفبای ترکی را کاملاً تغییر داد و آن را از یک خط عربی به خط لاتین غربی تبدیل کرد. این بدان معناست که زبان ترکی همچنان دستخوش تغییرات بود در حالی که زبان های دیگر مشغول گسترش در سراسر جهان بودند.

ترکی یک زبان چسبنده است

زمانی که عبارات پیچیده با افزودن پیشوندها و پسوندها به جای افزودن کلمات مختلف ساخته می شوند، ترکی به عنوان زبان چسبنده طبقه بندی می شود. ترکی نمونه بارز یک زبان چسبنده است. به عنوان مثال، کلمه evlerinizden به معنای “از خانه های شما” است و از چهار بخش جداگانه تشکیل شده است: ev (خانه)، ler (جمع)، iniz (شما) و den (از).

ترکی دارای هارمونی مصوت است

همانطور که مشخص کردیم، ترکی یک زبان چسبناک است، به این معنی که دارای پیشوندها و پسوندهای زیادی است. همچنین دارای دو دسته حروف صدادار است: a، ı، o و u مصوت های سخت هستند، در حالی که e، i، ö و ü مصوت های نرم هستند. هارمونی واکه به این معنی است که پسوندها بسته به مصوت نهایی در ریشه کلمه از مصوت های سخت یا نرم استفاده می کنند. به عنوان مثال، اگر آخرین مصوت در یک کلمه نرم باشد، برای حفظ این هماهنگی، حروف صدادار در پسوندها نیز نرم خواهند بود.

یادگیری زبان ترکی استانبولی

با توجه به موارد گفته شده ترکی یکی از زبان های مهم و کاربردی می باشد که می تواند فرصت های مختلف و مناسبی را برای افراد بوجود بیاورد.

برای یادگیری این زبان شرکت در کلاس زبان ترکی استانبولی می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد تا راحت تر و بهتر این زبان را به خوبی آموزش ببینید.

یکی از موسسات معتبر آموزش زبان ترکی، موسسه زبان دهخدا می باشد که به آموزش این زبان به صورت حضوری و آنلاین در سطوح مختلف می پردازد و با استفاده از اساتید مجرب نیتیولایک و منابع بروز و کاربردی این زبان را به صورت کاربردی و مکالمه محور آموزش می دهد.