آموزش مفهومی ریاضی در مدرسانه
آموزش مفهومی ریاضی در مدرسانه

با شنیدن نام ریاضیات لرزه بر اندام بسیاری از دانش آموزان می افتد، آیا واقعا ریاضیات درس سخت وترسناکی است؟ چرا آموزش ریاضی از اهمیت زیادی برخوردار است و آیا هر کسی می تواند در یادگیری ریاضی موفق باشد؟ تدریس خصوصی ریاضی یکی از مهمترین اقدامات موثر در راه یادگیری ریاضی است که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از والدین به این آگاهی رسیده اند که برگزاری کلاس های خصوصی ریاضی فقط مخصوص بچه های ضعیف نیست و هرکس می تواند از مزایای کلاس خصوصی ریاضی در پایه های مختلف بهره مند شود.

یک موضوع مورد بحث در مورد ریاضیات در سال های اخیر آموزش مفهومی ریاضی است. به نظر می رسد این بهترین راه برای یادگیری ریاضی در همه پایه ها است. اگرچه توانایی های ذهنی مثل تمرکز بالا و یا قدرت درک بسیار خوب می تواند در یادگیری سریع ریاضیات نقش داشته باشد اما روش های آموزش مفهومی ریاضی راهی است که همه دانش آموزان بتوانند در یادگیری این درس مهم موفق باشند.

اهمیت یادگیری ریاضی در دوران مدرسه

بسیاری از دانش آموزان از درس ریاضی گریزانند، اغلب ما یک پیش زمینه ذهنی در مورد یادگیری ریاضیات در ذهن داریم، یکی از دلایل عدم موفقیت در یادگیری سریع و آسان همین تفکرات است. با این حال هیچ یک از این موارد نمی تواند منکر اهمیت یادگیری در مدرسه باشد. توجه بسیاری که در سال های اخیر در سراسر دنیا به درس ریاضیات شده است نشان می دهد که این درس تا چه اندازه اهمیت دارد، به طوری که در اکثر رشته های دانشگاهی به صورت مستقیم و غیر مستقیم همچنان از مفاهیم ریاضی استفاده می شود. بنابراین بسیار مهم است که دانش آموز با سطح علمی قابل قبولی از ریاضیات پا به دانشگاه بگذارد.

مسئله دیگری از که از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است آن است که ریاضی یک درس زنجیره وار است به این ترتیب همه مباحث درسی ریاضی به یکدیگر مرتبط هستند، پس از همان کلاس اول ابتدایی که دانش آموزان با مفاهیم پایه ریاضیات مثل اعداد، رتبه بندی عددی، ارزش مکانی اعداد، مفاهیم کسر، اعشار، جذر و … آشنا می شوند، باید این مفاهیم را درک کرده و به یاد داشته باشند تا در سال های پایانی تحصیل بتوانند مفاهیمی چون انتگرال، مشتق، حد و … را به خوبی درک کنند.

ناگفته پیدا است که کلید آموزش ریاضی با همه اهمیتی که دارد ” آموزش مفهومی” است. اما این که منظور از آموزش مفهومی ریاضی چیست و چگونه می توان به این مهم دست پیدا کرد، موضوعی است که به یک چالش در سال های اخیر تبدیل شده است.

منظور از آموزش مفهومی ریاضی چیست
منظور از آموزش مفهومی ریاضی چیست

منظور از آموزش مفهومی ریاضی چیست

ریاضی را نمی توان تنها یک درس در نظر گرفت. ریاضی یک علم است که در تمام زندگی به مفاهیم آن احتیاج خواهید داشت، شما در همه رشته ها از جمله رشته های تحقیقی- تحصیلی از علوم انسانی و اقتصاد گرفته تا علوم مهندسی و پایه، به ریاضی به عنوان یک نیروی محرکه احتیاج خواهید داشت. بنابراین آموزش ریاضی از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید نسبت به سایر دروس به آن بیشتر پرداخته شود. امری که در سیستم آموزشی امروز ما کمتر به آن توجه می شود.

منظور از آموزش مفهومی ریاضی، شیوه هایی از آموزش است که دانش آموز بتواند با درک مفاهیم ریاضی آن را با لذت و به صورت کاربردی تر بیاموزد. آموزش ریاضی به شکل مستقیم به چگونگی تدریس آن بستگی دارد. در آموزش مفهومی ریاضی مواردی چون هر عنوان های درسی، محتوی طبیعت ریاضی، فرایند یادگیری، تفاوتهای فردی در یادگیری، ماهیت دانش ریاضی و بسیاری مباحث دیگر وجود دارد که باید به آنها پرداخت.

آموزش مفهومی ریاضی در تدریس خصوصی

حال که نواقصی در آموزش ریاضیات در آموزش و پرورش وجود دارد، وظیفه والدین کمی سنگین تر است. به ویژه در مورد دانش آموزانی که در آموزش ریاضی با مشکلات زیادی روبه رو هستند، کلاس های خصوصی ریاضی می تواند بهترین روش برای یادگیری بهتر این درس باشد.

تدریس خصوصی ریاضیات مزایای بسیاری را برای دانش آموز با هر سطح علمی که از ریاضی داشته باشد به همراه دارد.

معمولا در کلاس های تدریس خصوصی ریاضیات مدرس فرصت کافی برای شناخت نقاط قوت و ضعف دانش آموز در اختیار دارد. بنابراین می توان با توجه به میزان یادگیری دانش آموز برنامه ریزی هدفمندی برای آموزش و مطالعه و همچنین انتخاب شیوه های مطالعه بر اساس شرایط دانش آموز داشت. همین مسئله کمک می کند که دانش آموز بتواند ریاضیات را بهتر بیاموزد، به این ترتیب ذهنیت دانش آموز نسبت به یادگیری این درس اندکی تغییر می کند و هرچه موفقیت های بیشتری در یادگیری ریاضی کسب کند، آموزش این درس برای او شیرین تر می شود.

هرچه میزان یادگیری دانش آموز بیشتر شود او ریاضی را بیشتر دوست خواهد داشت و از این که مدت ها مطالعه کرده و یا تمرینات ریاضی را حل کند خسته و دلسرد نمی شود، چرا که او روش های حل مسئله را به خوبی یاد گرفته و از انجام تمرینات نیز لذت می برد.

آموزش کاربردی ریاضی

یکی از بهترین روش های آموزش ریاضیات نشان دادن کاربرد مفاهیم ریاضی به دانش آموز است. به ویژه در تدریس خصوصی ریاضی با توجه به زبان بیشتری که مدرس و دانش آموز در اختیار دارند چنین شیوه ای می تواند بسیار مفید باشد. شما باید هر مفهوم ریاضی که آموزش می دهید را با کاربردهای آن برای دانش آموز شرح دهید. به طور مثال در آموزش ریاضی دوازدهم می توانید در زمان آموزش مبحث انتگرال به دانش آموز بگویید که از این مفهوم برای اندازه گیری مساحت زیر نمودار استفاده می شود. انتگرال می تواند در یادگیری درس فیزیک – مباحثی مثل سرعت بر حسب زمان – نیز کاربرد داشته باشد. این مسئله به دانش آموز کمک می کند تا برای یادگیری مباحث انگیزه بیشتری داشته باشد.

مهارت مدرس در آموزش مفهومی ریاضی
مهارت مدرس در آموزش مفهومی ریاضی

مهارت مدرس در آموزش مفهومی ریاضی

حال که با اهمیت آموزش مفهومی ریاضی آشنا شده اید می دانید که توان یک دبیر ریاضیات در این شیوه از آموزش تا چه اندازه اهمیت دارد. در واقع یک مدرس ریاضی با تجربه، حرفه ای و با دانش بالا می تواند نگرش دانش آموز را در مورد ریاضی به طور کلی تغییر دهد. به طوری که اگر دانش آموز با شیوه های آموزش مفهومی ریاضی آشنا شود، ریاضی را شیرین ترین درس خواهد دانست.

اگر در انتخاب مدرسین یا آموزشگاه فرزند خود دخالتی ندارید، با این حال می توانید با انتخاب یک مدرس ریاضی با تجربه و خوب این خلأ آموزشی را در مورد فرزند خود به خوبی پوشش دهید و از نتایج خارق العاده آن شگفت زده شوید. مهمترین رکن آموزش مفهومی ریاضیات مدرس است که کلاس های تدریس خصوصی ریاضی امکان این انتخاب را برای شما فراهم می سازد.

آموزش مفهومی ریاضی با مدرسانه

مدرسانه موسسه ای است که با هدف آموزش مفهومی ریاضیات از پایه های ابتدایی تا کنکور فعالیت می کند. ما تلاش می کنیم که بهترین های ریاضی را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم. مدرسین ریاضی فعال در مدرسانه در حیطه شغلی خود از با تجربه ترین و بهترین اساتید حوزه تدریس ریاضی در تهران هستند.

ضمن این که مدرسانه با توجه به آرمان های موسسه که تصاحب آینده توسط دانش آموزان است فیلترهای بسیار سختگیرانه ای در کنار دانش علمی بالای اساتید برای همکاری آنها با موسسه در نظر گرفته است. به همین دلیل است که کیفیت آموزش ریاضیات در مدرسانه با همه آموزشگاه های تدریس خصوصی ریاضی در کشور متفاوت است. در کلاس های تدریس خصوصی مدرسانه همه چیز با توجه به شرایط دانش آموز و توقع والدین او از یادگیری ریاضیات برنامه ریزی می شود. بنابراین هر دانش آموز ریاضی را با شیوه ای که منحصرا برای او طراحی شده است می آموزد. همین آموزش مفهومی ریاضی است که باعث می شود دانش آموزان در مدرسانه به جای فرار از ریاضیات با این درس ارتباط بهتری داشته و آن را با لذت یاد بگیرند.

هدف شما از کلاس های تدریس خصوصی ریاضی هرچه باشد در کنار مدرسانه می توانید با برنامه ریزی اصولی، مشاوره تحصیلی و پشتیبانی هدفمند به آن برسید. مدرسانه می تواند عامل اصلی در پیشرفت در یادگیری ریاضی، بهترین مشوق برای کسب نمره های عالی، انگیزه برای شرکت در آزمون های ریاضی و یا الگویی برای آشتی با ریاضیات و یادگیری آن به شیوه ای نوین باشد.