به گزارش وب سایت مزینانی با توجه به شرایط جامعه، امکان وقوع حوادث غیر قابل پیش بینی است. یکی از این نوع حوادث آتش سوزی می باشد. در زمان وقوع حادثه دسترسی شما به کپسول های آتش نشانی به عنوان یکی از مهمترین اجرا اطفا حریق، کمک بزرگی برای کاهش میزان سوختگی می باشد.

قیمت جعبه آتش نشانی

یکی از تجهیزات آتشنشانی جهت اطفاء حریق جعبه آتش نشانی می باشد که قیمت جعبه آتش نشانی مزینانی بسیار مناسب می باشد زیرا این کالا به طور مستقیم از کارخانه به دست مشتری میرسد. جعبه های آتش نشانی در ساختمان های اداری و تجاری و منازل مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد تا قبل از رسیدن نیروهای آتش نشانی از گسترش آتش جلوگیری کرد. این جعبه دارای محفظه ای جهت نگهداری قرقره، کپسول و وسایل امدادی می باشد. کپسول های آتشنشانی و جعبه های آتشنشانی از ابزارهای مهم در لحظات ابتدایی شروع آتشسوزی است. کاربرد این جعبه ها برای ممانعت از برگشت آتشسوزی، پاکسازی محیط از دود، ایجاد فرصت برای فرار افراد گرفتار و تسریع در خاموش کردن آتش می باشد.

قیمت جعبه آتش نشانی مزینانی
قیمت جعبه آتش نشانی مزینانی

جعبه های آتشنشانی استاندارد در ابعاد 60*74 سانتی منر طراحی و تولید می شوند. جعبه های آتشنشانی سفارشی نیز در ابعاد 148* 90سانتی متر می باشد.

یک جعبه آتش نشانی دارای طول و عرض و عمق تابت و مشخصی ندارد وبرای طراحی یک جعبه آتشنشانی مناسب لازم است از یکسری استانداردهای طراحی پیروی کنیم. طراحی ابعاد جعبه های آتشنشانی بسته به مدلی که سفارش می دهید متفاوت است و این اندازه ها با قرقره و کپسول آتشنشانی در تناسب است چرا که می بایست فضای کافی برای همه تجهیزات در آن فراهم باشد.

شکل ظاهری جعبه های آتشنشانی بصورت تک درب، دو درب، دو قلو، نورتاب، کرکره ای و دکوراتیو می باشد. جعبه های آتش نشانی در دو نوع پیش ساخته و سفارشی طراحی می شوند که در ادامه به هر نوع از آنها خواهیم پرداخت.

جعبه های آتش نشانی پیش ساخته

جعبه های پیش ساخته با استانداردهای مشخص، حجم عظیمی از بازار محصولات آتش نشانی را به خود اختصاص داده است. این جعبه ها اندازه های متفاوتی داشته و برای مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. جعبه های آتشنشانی پیش ساخته دارای شیلنگ هایی از جنس برزنت هستند که به دور قرقره پیچیده شده اند. این جعبه ها معمولا در اماکن عمومی استفاده می شوند.

جعبه های آتش نشانی سفارشی

جعبه های آتشنشانی سفارشی دارای طول و عرض ثابتی نیست و همه به صورت یکسان ساخته نمی شوند. ابعاد و اندازه این جعبه با توجه به اندازه قرقره و تجهیزات جعبه تعیین می شود. به این نکته توجه داشته باشید که هر چند ابعاد این جعبه ها مشخص نیست، ولی بین طول، عرض و عمق آنها تناسب خاص جعبه های آتش نشانی را در نظر می گیرند. این جعبه های سفارشی قابلیت نگهداری دو کپسول آتشنشانی را در خود دارد.

جعبه های آتش نشانی سفارشی
جعبه های آتش نشانی سفارشی

این جعبه های آتش نشانی دارای شیلنگ هایی از جنس پلاستیکی با قطرکوچک می باشند که معمولا در ساختمان هایی با جمعیت و کوچک استفاده می شود.

 تجهیزات جعبه های آتشنشانی

جعبه های آتشنشانی دارای شیلنگ، شیر آتش نشانی و قرقره آتش نشانی  می باشد و در بعضی از جعبه های آتش نشانی، کوپلینگ آتش نشانی نیز در این تجهیزات وجود دارد و از آن استفاده می شود. در ادامه به بررسی هر یک از جعبه های آتش نشانی خواهیم پرداخت.

قرقره و شیلنگ در جعبه آتش نشانی

به قسمتی که شیلنگ آتش نشانی به دور آن پیچیده می شود قرقره می گویند. قرقره های آتش نشانی به دو نوع قرقره باشیلنگ هوزریلی وقرقره با شیلنگ برزنتی تقسیم می شوند.

شیلنگ های هوزریلی

شیلنگ های هوزریلی از جنس پلاستیک است و استفاده ازآنها در مقابل نوع دیگر بسیار راحت می باشد با این تفاوت که دبی آب آنها از شیلنگ های آتش نشانی برزنتی کمتر است.

شیلنگ برزنتی

استفاده از این شلنگ ها برخلاف شیلنگ های هوزریلی نیاز به آموزش دارد و بایستی برای استفاده تا انتها باز شوند. اما شیلنگ های هوزریلی کافیست شیر آب آن باز شود. از نظر قیمت مناسب تر می باشند اما کیفیت و عمر شیلنگ های هوزریلی بیشتر است.

شیر و کوپلینگ آتش نشانی در جعبه آتش نشانی

در جعبه آتش نشانی که در آنها از قرقره و شیلنگ برزنتی استفاده شده است، شیر و کوپلینگ آتش نشانی وجود دارد و برای استفاده شیلنگ برزنتی را با استفاده از کوپلینگ به شیر آتش نشانی می بندند و سپس شیر آتش نشانی را باز می کنند تا آب به شیلنگ آتش نشانی وارد شود.

کپسول آتش نشانی استفاده شده جعبه آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی تجهیزات خاموش کردن آتش هستند که همه ی ما با آنها تا حدودی آشنایی داریم. کپسول های آتش نشانی به عنوان یک وسیله ی یدکی استفاده می شوند. لذا وجود آن در جعبه آتش نشانی، بستگی به کسی دارد که سیستم اطفا حریق و طراحی جعبه های آتش نشانی را انجام می دهد. این کپسول ها انواع متفاوتی دارند و هر کدام برای خاموش کردن یک نوع آتش سوزی کاربرد دارد. لذا آشنایی با آنها به شما کمک می کند تا خسارات جبران ناپذیر جلوگیری کنید. این کپسول های آتش نشانی را در معرض دید قرار نمی دهند زیرا جلوه بهتری دارد.

نحوه نصب جعبه آتش نشانی
نحوه نصب جعبه آتش نشانی

نحوه نصب جعبه آتش نشانی

در انتخاب یک جعبه آتشنشانی خوب باید به نکاتی مانند جنس و ضخامت ورق جعبه، محیط، محتویات، مکان نصب، قفل و لولا توجه داشت. عدم توجه به این مسایل موجب عواقب سنگین تری مانند عدم ارایی، آسیب پذیری شیلنگ، باز نشدن درب جعبه را در مواقع اضطراری متحمل شوید.

اندازه جعبه آتش نشانی اولین موردی است که در زمان نصب آن باید توجه داشته باشید. از طرفی نصب آن باید به گونه ای باشد که در دسترس بوده و همه افراد بتوانند از آن استفاده کنند با این حال از دسترس کودکان خردسال دور باشد تا باعث ایجاد مشکلاتی برای کودکان نشود. پایین جعبه آتش نشانی نصب شده باید 110 سانتی متر از زمین فاصله داشته باشد.

در اکثر ساختمان ها جعبه های آتش نشانی را در نزدیکی خروجی اضطراری نصب می کنند تا بتوان احتمال بروز حوادث را کاهش داد.

نحوه ساخت جعبه آتش نشانی

ساخت جعبه های آتشنشانی به 6 مرحله تقسیم می شود که شامل بررسی کیفیت ورق مورد نیاز برای ساخت، انتقال به بخش برش کاری و گوشه زنی کار، عملیات پانچ، مرحله خم کاری و جوشکاری، چربی گیری و رنگ کاری و نصب تجهیزات مانند قفل و لولا می باشد.