قبل از اینکه بدونیم اتاق فرار چیه، باید با RLG آشنا بشیم.

آر ال جی” مخفف Real Life Gaming ـه و به معنای بازی تجربه واقعیه.

 برعکس VR که بازیکن رو در فضای مجازیِ بازی قرار میده، بازی های تجربه واقعی بازی هایی هستن که فضای بازی رو به دنیای واقعی میارن.

طراح های اینگونه بازی ها با استفاده از موقعیت ها و اتاق های دکوراسیون شده بازیکن رو غرق در جهان اون بازی میکنن.

این تجربه ها میتونن بازی هایی به سادگی پینت بال یا یک بازی کامل به بزرگی و تکامل یک ویدیوگیم باشن

اتاق فرار چیست؟
اتاق فرار چیست؟

.

مدل های مختلفی از این بازی ها در سرتاسر جهان وجود داره، مسابقه شمشیرزنی تیمی قرون وسطی،  airsoft که تجربه ای شبیه به پینت باله اما بسیار به موقعیت های تیراندازی واقعی نزدیکتره، بازی های تعاملی فرار از زندان که به کمک بازیگرها و فضای واقعی زندان به شدت به زندگی واقعی نزدیکه و حتی سناریوها و پایان های متفاوت داره و بالاخره اتاق فرار یا اسکیپ روم.

اتاق فرار بازی ایه که توش شما فعالیت همزمان جسمی و فکری دارید که البته نسبت فعالیت فکری ده برابر فعالیت جسمی شما خواهد بود و فعالیت جسمی شما محدود به گشتن و جابه جا کردن اشیاء سبکه پس نترسین خبری از خونه تکونی نیست وقرار هم نیست با دیو سپید دست به یقه بشین.

اتاق فرار به صورت ساده تر یه فضاییه مثل اتاق، ماشین یا هرچیز دیگه که مملو از رمز و راز و معماست وشما باید معماها را حل کنید و از ان فضا خارج بشید، اسمش روشه دیگه یه اتاقه که باید ازش فرار کنید.

هر اتاق فرار یه تم خاص به خودشو داره که این تم شامل یه سناریو (داستان بازی) و دکور متناسب به تمه که هر چی دکور و سناریو و معماها(که گیم پلی اصلیه) نزدیک تر به تم بازی باشن اتاق باکیفیت تری به حساب میان. مثلا اگه تم بازی بیمارستان باشه باید فضای اتاق شبیه به فضاهای بیمارستانی و داستان مرتبط به محیط بیمارستان و معمای مرتبط و وسایل مرتبط به بیمارستان را در بازی ببینیم.

پس اتاق فرار لزوما یه سافاری وحشت نیست که یه مسیر مشخص برای بازیکن طراحی بشه و بازیکن صرفا این مسیر را طی کنه.

به صورت خیلی خلاصه اتاق فرار واقعی سازی شده بازی های ویدیویی سبک ماجراجویی و پازل(مثل فاندانگو، کینگ کوست و …) است البته رفته رفته وسعت سبک ویدیو گیم های ریل لایف گیم شده با سرعت خیلی پایینی در حال گسترش است و گیم پلن هایی مشابه با ویدیو گیم های اینتراکتیو رو در عرصه اسکیپ ایران میبینیم.

تو بازی اتاق فرار باید دقت کنید و سرنخ ها را کنار هم بگذارید تا بتوانید راه خروج رو پیدا کنید. خلاصه بگم شما میرین یه جا پول میدین که گیرتون بندازن و شما با هزار و یک مصیبت از اونجا دربیاین، شاید منطقی به نظر نرسه اما مطمئن باشید خیلی جذاب و هیجان انگیز خواهد بود.

اتاق فرار به دلیل ماهیتی که داره یه تفریح یک بار مصرفه یعنی هر اتاق رو هر فرد فقط یکبار میتونه بره، حالا منع قانونی نداره که، ده بار هم میشه برین اما دیگه مزه نمیده. برای همین کسایی که تازه بخوان شروع کنن چون ممکنه یذره گنگ باشند و اطلاع دقیقی نداشته باشند که این سرگرمی چی میتونه باشه، خیلی بهتره که حتما برای بازی های اول ساده ترین بازی هارو انتخاب کنن و به درجه سختی بازی ها که نسبت به سبک معما و سطحشون تعیین میشه دقت کنند.

اتاق فرار یه بازی تیمیه که تیم به صورت کلی بجز در بازی های خاص، متحده و هدف واحد داره که اون خروج از اتاقه. البته ممکنه بسته به بازی شما هدف های ثانویه ای بجز خروج از اتاق رو داشته باشید اما به صورت کلی شما هم تیمی هستید و رقابتی باهم ندارید، لذا اگه دنبال جر زنی میگردین برید سراغ یه بازی دیگه.

هر اتاق فرار یه بازی گردان یا گیم مستر داره که تمام توضیحات بازی رو به شما میده و  بازیتون رو دنبال میکنه و در مواقع لزوم بهتون کمک میکنه.

حالا آقا گیریم ما خنگ بودیم یدونه معما هم نتونستیم حل کنیم، کیسه خواب هم ببریم که شب اونجا بمونیم؟ 

این یه سوال غیر منطقی ولی خیلی رایجه که تو ذهن خیلی از تجربه اولی ها پیش میاد.

شما در اتاق المان زمان رو دارید! که شما رو محدود و مقید میکنه که در زمان خاصی بازی رو به پایان برسونید، یعنی آقا تورخدا پنج دقه دیگه نداریم، ولی کلا بازیه دیگه شما یا میبری یا میبازی. البته داخل اتاق میتونید از کمک بازیگردان که با دوربین بازی شما رو زیر نظر داره استفاده کنید و خیلی از مجموعه ها هم بعد تموم شدن وقت قانونی به شما ارفاق میکنند، یعنی اگه مهربون بگین شاید ده دقه دیگه هم بهتون بدن، اما باز شکست خوردن مخصوصا در بازی های اول واگه بازی صحیحی رو انتخاب نکنید وجود داره، ولی فراموش نکنید که شما یا میبرید یا می آموزید .

حالا ممکنه برای جایزه بگیرا سوال پیش بیاد که اگه از بازی خارج شدیم بهمون جایزه میدن؟ ببینم شما اگه یک بازی ویدیویی رو تموم کنید بهتون جایزه ای داده میشه؟ همینکه آزادانه میذارن برین خونه‌تون خودش جایزه س. هدف از بازی کردن لذت بردنه البته اگه بتونید بهترین رکورد (بهترین زمان) خروج از اتاق رو بزنید ممکنه برخی مجموعه ها هدایا یا مزایایی در نظر بگیرن اما به طور کلی قرار نیست جایزه ای بگیرین.

موضوع آخری که توی معرفی اتاق فرار میتونم بهتون بگم اینه که شما اجازه فیلمبرداری یا عکس برداری از فراینده بازی رو ندارین که مشخصه دلیلش اسپویل نشدن بازی برای دیگرانه اما بعد از به پایان رسیدن بازیتون تو برخی دکور های بازی (که بعضیاش واقعا هم جذابه) میتونید عکس و فیلم یادگاری بگیرید .

اتاقهای فرار ژانرهای مختلفی هم دارن مثل: اتاق فرارهای ترسناک که خودشون دارای چند دسته میشن مثل زامبی یا قاتل های سریالی  و روح و جن، شیطانی… که باید دقت کنید که ترسناک رو با هیجانی و دلهره آور اشتباه نگیرید، چون که این دوتا ژانر هرکدوم سبک و تجربه متفاوتی بهتون میدن که اگه خیلی مختصر بخوایم بهشون بپردازیم؛ ترسناک به اتاقهایی گفته میشه که افکت توسط شخص ثالث توش انجام میشه و یا از طریق جلوه های صوتی و تصویری شوک هایی به بازیکن وارد میشه مثلا اتاقهایی که داستانشون تو سبک ارواح و جن و اینجور چیزاست توی ژانر ترسناک قرار میگیرن.

اما یه اتاقهایی هم هستن که اکت خاصی توشون انجام نمیشه و حس این که الان یه نفر میاد و الان یه اتفاقی میوفته مدام همراهتونه که حس و حال دلهره و هیجان رو در شما القا میکنه. پس ژانر یک اتاق براساس جو و حس و حالی که در بازیکن به وجود میاره دسته بندی میشه.

یه ژانر اتاق فرار جنایی هم داریم که از محبوب ترین ژانرهای دنیاس که شما به عنوان یک کاراگاه پلیس و یا یک فضول سعی بر پرده گشایی و کشف جواب یک قتل یا ادم ربایی یا چیزای دیگه رو میکنید که واقعا ژانر لذت بخشیه و الکی به این محبوبیت نرسیده، خودمونیم کی از شرلوک بازی بدش میاد؟ ژانر های دیگه ای هستن که مخاطب های خاص خودشون رو دارن و به دلیل کم بودن مخطباشون کمتر طراحی و ساخته میشن. مثلا اتاقهایی تو ژانر تاریخی انشنت سیویلیزیشن تاریخی و یا حتی پزشکی.

و اما میرسیم به بحث شیرین و جذاب ژانر پنهان کاری  و عملیات ویژه که میشه مثلا جاسوسی، سرقت دفتر کار وخنثی کردن بمب ها که صرفا به طراحی معما دقت شده و بیشتر مناسب کساییه که میخوان هوششون رو محک بزنن و دنبال چالش میگردن که توی این جور اتاق ها چون دست تیم طراح بازه بعضا ممکنه یه سری گیم هم وجود داشته باشه و بشدت این روزا عرصه اسکیپ نیاز به مورد توجه قرار گرفتن این سبک های خاصه.

البته ژانرای اتاقای فرار یه چهارچوب کلی نداره و میتونن در سبک ها و ژانرهای مختلف تلفیق و طراحی شن. مثلا بعضی اتاقها ژانر  فانتزی جنایی دارن که حتی ژانر ترسناک و یا دلهره اور هم توشون گنجونده شده، یعنی فقط یذره کشک روش بریزین خود آش رشته، که این سوال در ذهنتون خطور میکنه که آخه چه ربطی داره؟ ولی اگه طراحی کار خوب باشه میبینین که تلفیق این ژانرها میتونه یه تجربه فراموش نشدنی باشه براتون. حالا دیگه به شما و سلیقتون بستگی داره که از چه چیزی خوشتون میاد.

حدود ۹۹٪ اتاقهای فرار برای بازیکنهای گروهی طراحی و ساخته میشن و کمتر اتاق هایی رو میبینید که فقط یک بازیکن داشته باشن.این امر هم میتونه دلایل متعددی داشته باشه از جمله جنبه ی اقتصادی برای سازنده اتاق یا تجربه ی بهتر برای بازیکنان یا خیلی چیزای دیگه البته در ۹۹٪ هم شما اسما تیم هستید اما بازی ار پی جی نبوده و همه شما به عنوان تیم انگار یک شخصید و طراحی کارکتر در میان بازیسازان کاملا در دست فراموشی است.

 

اما وقتی بحث تیم مطرح میشه چندفاکتور مهم هستن که باید بهشون توجه کرد اول تعداد افراد تیم هست که باید بدونید تیمتون تعدادش خیلی زیاد نباشه چرا که مدیریت تیم و هماهنگ کردنش به شدت سخت میشه، توی اتاقها و هنگام حل معماها اختلاف نظر شدت میگیره و از همه مهم تر فضای محدود اتاق هاست که اجازه حضور تیم های تعداد بالا رو نمیده، چون یذره سخته در حالی که رو گردن رفیقت داری نفس میکشی بخوای معما حل کنی دیگه،در کل ایده آل ترین حالتش تو بازه تعداد نفرات صفحه هر بازی گفته شده.

یه مسئله ی دیگه ای هم که باید بهش توجه کرد اینه که این تیم از چه کسایی باید تشکیل بشه. بیاید با هم‌ رو راست باشیم هممون‌ توی اکیپ های دوستانمون بعضیا رو‌داریم که بقیه زیاد باهاشون حال نمی کنن و به قول معروف طرف رو مخه یا خیلی ادعاش میشه، خب شما در وهله اول باید دور چنین کسایی رو خط بزنین و فقط سمت کسایی برید که واقعا باهاشون راحت و صمیمی هستید، یعنی اگه تاحالا رفیقاتون بهتون نگفتن پاشو بریم اتاق فرار یه احتمال قوی ای وجود داره که شما اون آدمه باشین.

حالا که داریم ‌در مورد تیم صحبت میکنیم جا داره که بگیم هر چند نفر که کنار هم بازی میکنن الزاما تیم نیستن و به هر اکیپی نمیشه گفت تیم‌، منظور ما اینه ‌که تیم ‌یعنی چند نفری که در کنار هم برای یک‌ هدف مشترک تلاش میکنن و هرکس وظیفه ی خاص خودشو داره.

اگر به فکر تشکیل یک تیم خوب برای انجام بازی ها دارید دقت کنید که جدا از ضرورت وجود عضو باهوش ‌شما نیاز به افراد نترس (چونکه بیشتر اتاق های فرار ترسناک هستن) و بعضا چندش دارید که همونجور که خودتونم حدس زدید افراد نترس رو برای مواقعی که همه جا تاریک میشه و یا برای رفتن به اتاق بعدی نیاز دارید و بعضی مواقع هم ‌کسایی رو میخواید که اگه لازم باشه دستشونو هرجایی فرو کنن تا معمایی حل بشه. تقسیم وظایف خیلی مهمه و وقتی هرکس وظیفه خودشو به خوبی بدونه و‌بهش عمل کنه شک ‌نکنید که عملکردتون‌ به شدت بهتر میشه.

یه نکته ی ‌مهم ‌دیگه اینه که تیم‌ها و بازیکنان قبل از انجام هربازی باید آمادگی کامل داشته باشن سناریو و داستان بازی رو خوب خونده باشن و قبل از انجام بازی و ورود به اتاق مثل یه تیم فوتبال ترکیب بچینن احتمالات اتاق رو پیش بینی کنن و نقشه بکشن یعنی یک قدم از گیم مستر و طراح بازی جلوتر باشید

البته اگه توی یه بازی عملکرد یک یا چند نفر خوب نبود نیاز به سرزنش و قر زدن نیست چون که اولا رفیقتونه دیگه و دوما باید اینو بدونید که توی اتاق های فرار همه چیز طبق نقشه پیش نمیره اتاقها با هم فرق میکنن و هرکدوم یه جور طراحی شده و همه افراد یه ‌جور فکر نمیکنن پس شاید یک نفر توی یه ‌بازی خیلی خوب عمل کنه و‌توی‌ بازی بعدی خیلی بد.