برای مادر و پدرها خیلی مهم است که کودکشان با چه ابزار و یا وسایلی سرگرم می‌شود. معمولا کودکان به قصه های کودکانه بسیار علاقه‌مند هستند. آنها دوست دارند تا یک نفر برایشان قصه تعریف کند. چون هنگام تعریف کردن داستان، معمولا قوه تخیل آنها شروع به تصویر سازی می‌کند و داستان را برای خودش با شکل و اشیاء کودکانه تصور می‌کند.

مادر و پدرها گاهی دارای قوه تخیل کودکانه بوده و می‌توانند، قصه های ساختگی و جذابی را برای کودک خود تعریف کنند. اما گاهی نیز به دلیل کار و مشغله زیاد، حوصله‌ایی برای تعریف داستان‌های خلاقانه ندارند.

مهمترین فواید و مزایای خواندن قصه های کودکانه برای فرزندان
مهمترین فواید و مزایای خواندن قصه های کودکانه برای فرزندان

اما هنر تعریف قصه های کودکانه چگونه است؟

قصه گویی نوعی تعریف و بیان خلاقانه است که با بازی کلمات و تعریف داستان‌های خیالی می‌تواند، برای کودکان بسیار جالب و مهیج باشد.

معمولا اکثر والدین برای اینکه کودکشان شب‌ها بدون غرزدن و یا لجبازی بخوابد، زمانی را برایش قصه تعریف می‌کند. قصه های شبانه که می‌تواند برای کودک علاوه بر ایجاد سرگرمی، به آرامش او نیز کمک کند تا راحت‌تر به خواب رود.

خواندن داستان دارای مزایای بسیار مهمی است، که در ادامه به بررسی مهمترین آن خواهیم پرداخت:

ایجاد حس خلاقیت در کودکان

فرقی نمی‌کند که داستان یا قصه های کودکانه از روی کتاب داستان باشد، یا مادر یا پدر آنها را تعریف کنند. گاهی ممکن است والدین بخواهند برای کودکشان  قصه های قشنگ قدیمی که در زمان آنها بسیار رایج بود را تعریف کنند. گاه نیز ممکن است از روی کتاب‌های داستانی که دارای تصاویر رنگارنگ هستند، قصه‌ایی را برای کودک تعریف کنند. در کل تعریف کردن قصه برای کودکان باعث افزایش حس خلاقیت در کودکان می‌شود.

ایجاد لحظات ارزشمند برای کودکان

هر زمان حتی شب هنگام خواب وقتی برای کودک خود قصه های شبانه تعریف می‌کنید، می‌تواند باعث ایجاد لحظات ارزشمند و لذت بخش برای کودک شود. زیرا والدین بعد از 12 یا 13 ساعت فعالیت باید زمانی را در طول روز با فرزند خود بگذارند، پس چه قدر زیباست که این زمان کوتاه به خواندن کتاب و یا تعریف قصه اختصاص یابد.

آموزش زبان و کلمات
آموزش زبان و کلمات

آموزش زبان و کلمات

زمانیکه شما برای کودک خود از روی کتاب داستان قصه‌ایی را می‌خوانید، اگر کودک شما به سنی رسیده باشد که بتواند کلمات را بخواند، از او بخواهید تا کلمات کتاب را بخواند. خواندن لغات به او کمک می‌کند تا با کلمات بیشتری آشنا شود و زبان کودک تقویت خواهد شد.

افزایش علاقه کودک به کتاب خواندن

کتاب خواندن از زمانی که ما کودک هستیم، در ما تقویت می‌شود. اگر والدینی داشته باشیم که ما را تشویق به کتاب خواندن کنند، ما در سن بزرگسالی علاقه بسیاری به خواندن مطالب و کتب مختلف پیدا خواهیم کرد.

چه قصه‌هایی را برای کودک خود تعریف کنیم؟

قصه های کوتاه به همراه تصاویر رنگی می‌تواند برای کودک بسیار سرگرم کننده باشد. حتی این داستان‌ها می‌تواند علاوه بر جنبه سرگرمی، جنبه آموزشی نیز داشته باشد. قصه‌هایی که دارای تصاویر رنگی از حیوانات هستند، می‌تواند کودک را با دنیای حیوانات آشنا کند. برخی از قصه‌ها با شعر شروع می‌شوند، اشعار می‌توانند کودک را با زبان و ادبیات فارسی بیشتر آشنا کنند.

نکته مهمی که در اینجای مقاله می‌خواهم به آن اشاره کنم، این موضوع است که خواندن قصه برای کودک به اندازه غذایی که کودک می‌خورد بسیار اهمیت دارد.

کتاب خواندن فواید بسیاری برای کودکان دارد، که مهترین آن شامل موارد ذیل است:

  • عملکرد بهتر در دوران تحصیلی
  • افزایش گنجینه لغات
  • افزایش خلاقیت
  • یادگیری دستور زبان
  • افزایش اعتماد به نفس کودک
بهترین زمان‌های خواندن کتاب قصه برای کودکان
بهترین زمان‌های خواندن کتاب قصه برای کودکان

بهترین زمان‌های خواندن کتاب قصه برای کودکان

تعریف کردن قصه های کودکانه هنگام خواب می‌تواند، بهترین زمان برای تعریف داستان باشد. اما فقط در زمان خواب می‌توان برای کودک قصه تعریف کرد؟

مسلما نه. شما می‌توانید زمانیکه درقطار، اتوبوس، ماشین، پارک و یا در اتاق انتظار پزشک هستید، برای کودک خود قصه بخوانید. شما می‌توانید با داشتن کتاب‌های کوچک کودکانه، در هر زمان و یا مکانی که شرایط آن برای کودک مناسب بود، برایش قصه بخوانید.

بهتر است که داستان‌ها کوتاه باشند و کتاب‌ها شامل تصاویر رنگی باشند، تا کودک علاقه بیشتری به خواندن کتاب پیدا کند و یا از ادامه داستان اجتناب نکند.

نقش کتاب، حتی اگر کتاب قصه باشد چگونه می‌تواند در زندگی کودکان اهمیت داشته باشد:

  • رشد ذهنی و عاطفی کودک
  • موفقیت در دوران مدرسه
  • تقویت مهارت‌های زبانی
  • افزایش تمرکز
  • کاهش استرس

رشد ذهنی و عاطفی کودک

قصه های کودکانه شاید دارای بیانی ساده باشند، اما برای کودکی که هنوز شناخت کافی از واژگان و دستور زبان فارسی ندارند، بهترین روش برای آشنایی او با کلمات است. این موضوع باعث می‌شود با خواندن حتی کتاب‌های ساده کودکانه، به رشد ذهنی و عاطفی کودک کمک می‌کند.

رشد ذهنی و عاطفی کودک
رشد ذهنی و عاطفی کودک

موفقیت در دوران مدرسه

زمانیکه قبل از دوران مدرسه کودک خود را به خواندن کتاب تشویق می‌کنید، کتاب‌هایی که شامل قصه های  قشنگ کودکانه است، می‌تواند باعث افزایش انگیزه کودک برای خواندن کتب درسی شود.

تقویت مهارت زبانی

کتاب‌های قصه کودک چون به زبان کودکان نوشته شده، برای آنها بسیار جذاب است. کودکان با خواندن کتاب‌های قصه خودآگاهی بیشتری نسبت به زبان مادری خود پیدا می‌کنند.

برخی از والدین نیز تمایل دارند تا کودکشان علاوه بر یادگیری زبان مادری، زبان دیگری نیز یاد بگیرد. به همین منظور، از کتاب‌های قصه دو زبانه برای آموزش زبان استفاده می‌کنند.

افزایش تمرکز

یکی از بهترین تمرین‌های تمرکز در کودکی خواندن کتاب قصه است. این موضوع باعث می‌شود تا کودک ذهنش درگیر داستان شود. به همین دلیل می‌تواند خواندن و یا حتی دیدن تصاویر کتاب داستان در تقویت حافظه کودک موثر باشد.

کاهش استرس

خواندن قصه کودکانه شاد، استرس کودک را از دنیای بیرون کاهش می‌دهد. همین موضوع باعث می‌شود که کودک بتواند در شب راحت‌تر به خواب رود.

سخن نهایی

همانطور که گفته شد؛ خواندن کتاب مانند غذا خوردن برای کودکان بسیار مهم است. با خواندن داستان‌های مفرح و شاد کودکانه، آنها را به خواندن کتاب عادت دهیم.