تبلیغات چیست؟

تبلیغات Advertising یک تکنیک کارآمد و موثر برای معرفی برندها و کسب و کارها و آگاهی‌رسانی به مخاطبان در مورد محصولات و خدمات است. تبلیغات به طور کلی به دو دسته آنلاین Online و آفلاین offline تقسیم ‌می‌شود.

بهترین روش‌های مفید تبلیغات برای جذب مشتری در تبلیغات آنلاین و آفلاین
بهترین روش‌های مفید تبلیغات برای جذب مشتری در تبلیغات آنلاین و آفلاین

تبلیغات آنلاین چیست؟

به هر فعالیت تبلیغاتی که از اینترنت برای آگاهی‌رسانی یا ایجاد علاقه و جذب مشتری استفاده کند، تبلیغات آنلاین Online Advertising گفته می‌شود. در روش‌های تبلیغات آنلاین ما از بستر فراگیر اینترنت در مباحث تبلیغات و بازاریابی بهره می‌بریم.

مزایای تبلیغات آنلاین

امروزه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که از خردسالان تا کهن‌سالان و از شهروندان شهرهای بزرگ تا ساکنان دور افتاده‌ترین روستاها عموما از طریق رایانه، تبلت یا تلفن‌های هوشمند همراه به اینترنت متصل اند. این امر باعث شده تا بسیاری از بازاریابان به تبلیغات در بستر اینترنت رو بیاورند.

بعضی از مزایای تبلیغات آنلاین عبارتند از:

  • یک کاربر می‌تواند در کمترین زمان ممکن با یک محصول آشنا شود و حتا از طریق سامانه‌های خرید آنلاین به خرید آن اقدام کند.
  • یادآوری آدرس وبسایت‌ها گاهی از یادآوری شماره‌های تلفن همراه نیز آسان‌تر است.
  • هزینه تبلیغات آنلاین معمولا از هزینه تبلیغات تلویزیونی و رادیویی کمتر است.
  • تبلیغات آنلاین به صورت شبانه‌روزی در دسترس کاربران است.

مهمترین روش‌های تبلیغات آنلاین

برای تبلیغات آنلاین، روش‌های گوناگونی وجود دارد، که هر روش، اهداف و امکاناتی دارد و با توجه به شرایط کسب و کار و نوع اطلاع‌رسانی مورد نیاز برای هک رشد از آن استفاده می‌شود. در ادامه با چند روش مفید و موثر در تبلیغات آنلاین آشنا می‌شویم.

تبلیغات بنری

تبلیغات بنری banner advertising یک پیام تبلیغاتی است که در قالب یک طراحی گرافیکی ثابت یا متحرک در بخشی از صفحات یک وبسایت به مخاطبان عرضه می‌شود. مهمترین هدف تبلیغات بنری ایجاد آگاهی بیشتر در مورد برندها است. افزایش ترافیک سایت، جذب مخاطبان بالقوه و ارائه پیشنهادهای جذاب از فواید تبلیغات بنری محسوب می‌شود.

لینک باکس

لینک‌ باکسlink box  همان کادری است که در حاشیه وبلاگ‌ها و سایت‌ها قرار گرفته و دربردارنده آدرس وبسایت‌های دیگر است. شما می‌توانید برای پیشنهاد یا ارجاع مخاطبان به وبسایت خود به تبادل لینک با وبسایت‌های دیگر بپردازید یا به طور یک‌سویه و با پرداخت هزینه تبلیغ، لینک خود را در لینک باکس وبسایت‌های پربازدید قرار دهید.

تبلیغات ایمیلی

تبلیغات ایمیلی یک شیوه تبلیغاتی ارزان و پرطرفدار است. این تبلیغات به شیوه‌های زیر انجام می‌شود:

  • ارسال ایمیل اطلاعرسانی از تخفیف‌ها به مشتریان فعلی یا مشتریان احتمالی
  • ارسال خبرنامه مقالات یا هر نوع محتوای جدید
  • ارسال کاتالوگ مجازی محصولات
  • درخواست نظر مشتریان در مورد محصولات و خدمات
  • ارسال فاکتور خرید

تبلیغات متنی

تبلیغات متنی همان روش تبلیغ برندها، محصولات و خدمات از طریق ارائه محتوای متنی است. این نوع محتوا به ویژه باعث بهبود رتبه وبسایت‌ها می‌شود. در این روش، شما می‌توانید آگاهی‌های لازم را برای مخاطبان در یک محتوای متنی گردآوری کنید و آن را در  خبرگزاری‌ها یا وبسایت خود منتشر کنید.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

امروزه تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی به حدی رسیده است که نمی‌توان از چنین ظرفیتی برای تبلیغات چشم‌پوشی کرد. به همین دلیل بسیاری از بازاریابان برای اطلاع‌رسانی در مورد محصولات خود از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها بهره می‌برند. بعضی از این شبکه‌های اجتماعی عبارتند از: تلگرام، اینستاگرام، فیس‌بوک، توییتر، واتس‌اپ، لینکدین، یوتیوب، پینترست و آپارات.

تبلیغات ویدئویی

یکی از بهترین راه‌ها برای دیده‌شدن محصولات و نام برند، تبلیغات ویدئویی است. در این روش، شما محصول و خدمات مورد نظر خود را در ویدئویی کوتاه به مخاطبان خود معرفی می‌کنید. سپس این تبلیغ ویدئویی را در سایت‌هایی مانند آپارات یا نماشا در معرض دید مخاطبان قرار می‌دهید. ویدئوهای تبلیغاتی می‌توانند ویدئویی بسیار کوتاه باشند که در ابتدای یک محتوای ویدئویی دیگر مانند یک فیلم سینمایی قرار می‌گیرند و یا یک تبلیغ ویدئویی مجزا باشند که روی سایت مورد نظر بارگزاری می‌شود.

تبلیغات در موتورهای جستجو

در روش تبلیغ در موتورهای جستجو search engine ads تبلیغ خود را به یک شرکت فراهم‌کننده این سرویس سفارش می‌دهید و در قبال آن هزینه‌ای را به این شرکت پرداخت می‌کنید. برای مثال می‌توانید برای نمایش دادن کلیدواژه‌های مورد نظر خود در رتبه‌های نخست جستجو در گوگل، این کار را به گوگل ادز Google Ads واگذار کنید.

تبلیغات صوتی

بسیاری از کاربران فضای مجازی ترجیح می‌دهند به جای خواندن یک محتوای متنی، یک محتوای صوتی بشنوند. محتوای صوتی می‌تواند به شکل یک پادکست تبلیغاتی یا اطلاع‌رسانی باشد که توسط رادیوهای اینترنتی پخش شود و یا در وبسایت بارگزاری شود. محتوای صوتی همچنین می‌تواند در کنار یک محتوای متنی و به صورت مکمل قرار گیرد.

تبلیغات آفلاین چیست؟

تبلیغات آفلاین به آن دسته از تبلیغات گفته می‌شود که در بستر اینترنت انجام نشود. روند تبلیغات آفلاین عموما زمان‌بر و هزینه‌بر است اما بخشی از مخاطبان را پوشش می‌دهد که به دلایل مختلف همچنان از رسانه‌های غیر اینترنتی بهره می‌برند. بعضی از روش‌های تبلیغات آفلاین را با هم مرور می‌کنیم.

کارت ویزیت

کارت ویزیت همچون یک کارت شناسایی برای کسب و کار شما است. برای طراحی کارت ویزیت می‌توانبد از سایت‌های داخلی و خارجی طراح کارت ویزیت یا اپلیکیشن‌های طراحی استفاده کنید و یا به صورت حضوری، سفارش طراحی خود را به دفترهای طراحی و نشر کارت ویزیت ارائه دهید.

تبلیغات محیطی

این روش از تبلیغات عموما برای تبلیغ برند، محصولات یا خدمات کسب و کارها و شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شود. در این روش، محتوای متنی، تصویری یا ویدئویی بر روی تابلوهای تبلیغاتی و بیلبوردها در مکان‌های پرتجمع به نمایش گذاشته می‌شود.

تبلیغات در رسانه‌ها

رسانه‌ها در تبلیغات آفلاین، همان رسانه‌های غیر اینترنتی هستند که از جمله آنها می‌توان به رادیو، تلویزیون، مجلات و روزنامه‌ها اشاره کرد. تبلیغات تلویزیونی و رادیویی حتا در عصر اینترنت هم بازخورد مناسبی دارند اما هزینه بالایی باید برای این نوع از تبلیغات پرداخت شود. تبلیغات در حاشیه صفحات روزنامه‌ها یا در صفحات نیازمندی نیز هنوز جزو شیوه‌های موثر تبلیغ در مورد برخی کسب و کارها است.

سخن پایانی

صرفنظر از اینکه محصولات یا خدمات شما تا چه اندازه عالی است، اگر مشتریان، شما را نشناسند و مایل به خرید از شما نشوند، به سودآوری نخواهید رسید. چاره کار در یک کلمه خلاصه می‌شود و آن تبلیغات است. کافی است که بر مبنای شناسایی مخاطبان کسب و کار خود، از روش‌های گوناگون تبلیغات به صورت آنلاین یا آفلاین استفاده کنید و منتظر بازخورد مناسب باشید. اگر در این راه مشتاق کسب آگاهی‌های بیشتر در مورد رشد کسب و کار خود هستید، با هکربیز همراه باشید.