شاید اگر از شما بخواهند چشمانتان را ببندید و یک اتاق‌خواب را تصور کنید پررنگ‌ترین قسمت تجسم شما تخت‌خواب و روتختی آن است. در حالت عادی هم به‌محض ورود به اتاق‌خواب اولین قسمتی که توجه ما را به خود جلب می‌کند روتختی است. روتختی یکی از مهم‌ترین المان‌های اتاق‌خواب است که اگر درست انتخاب شود به‌تنهایی می‌تواند فضای یک اتاق‌خواب ساده و بی‌روح را دل‌نشین و لوکس جلوه دهد. برعکس اگر روتختی اشتباه انتخاب شود می‌تواند دکوراسیون اتاق را به هم بریزد و حتی اگر تمام وسایل دیگر اتاق‌خواب هماهنگ و متناسب باشند، یک روتختی ناهماهنگ نمای کلی اتاق‌خواب را نامطلوب نشان می‌دهد.

5 نکته مهم و کاربردی هنگام خرید روتختی
5 نکته مهم و کاربردی هنگام خرید روتختی

فاکتورهای تأثیرگذار در انتخاب روتختی کدامند؟

انتخاب روتختی فرآیند مهم و حساسی است، چون روتختی تکمیل‌کننده دکوراسیون اتاق‌خواب است. هم‌چنین سرویس خواب شما میزبان نیمی از عمر و زندگی گران‌بهای شماست پس در سلامت شما تأثیرگذار است. در ادامه به معرفی فاکتورهای اصلی که هنگام انتخاب روتختی باید به آن توجه کنیم می‌پردازیم.

نکته اول جنس روتختی: جنس روتختی بسیار مهم است چون هم دوام و ماندگاری روتختی به آن بستگی دارد و هم ازنظر شست‌وشو، بسیار حائز اهمیت است. روتختی در انواع جنس‌ها ازجمله کتان، نخی، ابریشم، ساتن، بافت و… تولید می‌شود. شما در مرحله‌ی اول باید جنس مناسب برای روتختی موردنظرتان را انتخاب کنید. لازم به ذکر است آنچه برای انتخاب جنس روتختی باید به آن توجه داشته باشید، دوام و ماندگاری، شست‌وشوی آسان و درعین‌حال زیبا و چشم‌نواز بودن پارچه روتختی است. معمولا روتختی‌های کتان و نخی در تمام فصول قابل‌استفاده هستند و دوام مناسبی دارند و شست‌وشوی آن‌ها بسیار آسان است. روتختی‌های ساتن، ابریشم و… بیشتر جنبه تجملی دارند و شست‌وشوی آن‌ها سخت‌تر است.

نکته دوم مدل روتختی: روتختی‌ها در انواع مدل‌های لحافی و کاوری تولید می‌شوند. در روتختی‌های لحافی، لحاف و ملحفه روتختی به هم دوخت شده‌اند و روتختی مانند یک روانداز روی تخت قرار می‌گیرد. اما روتختی‌های کاوری درواقع مانند یک ملحفه دوخته‌شده برای لحاف هستند و لحاف داخل روتختی جا می‌گیرد. هر یک از این دو نوع روتختی مزایا و معایب خاص دارند. در انتخاب بین روتختی ست لحافی و ست کاوری باید به این نکته توجه داشته باشید که ست های کاوری با توجه به امکان تعویض بدون نیاز به تعویض لحاف در بلند مدت هزینه کمتری را به شما تحمیل خواهند کردو تنوع بیشتری نیز خواهند داشت که از مزایای این نوع ست است. بنابراین همانطور که متوجه شده اید این روزها ست کاوری برای خریداران در اولویت قرار گرفته است.

نکته سوم قیمت روتختی: قیمت روتختی هم ازجمله فاکتورهای مهم برای خرید روتختی به‌حساب می‌آید. معمولا اصلی‌ترین مؤلفه‌ای که قیمت روتختی را تعیین می‌کند همان جنس پارچه است. البته اندازه و مدل هم در تعیین قیمت تأثیرگذار هستند. پیشنهاد می‌کنیم از خرید روتختی‌های ارزان‌قیمت به چند دلیل خودداری کنید. نخستین دلیل این است که روتختی مهم‌ترین قسمت در نمای اتاق‌خواب شماست. دلیل دوم آنکه چون روتختی‌ها به‌طور مستقیم باپوست در ارتباط هستند و انسان نیمی از عمرش را در سرویس خواب سپری می‌کند باید چند هفته یک‌بار شسته شوند. انتخاب جنس بی‌کیفیت باعث دردسر در شست‌وشو و هم‌چنین کهنه شدن زودهنگام روتختی می‌شود. بنابراین هرچقدر روتختی باکیفیت‌تر باشد، ماندگاری و جلوه‌ی بهتری دارد. علاوه بر این خرید یک روتختی باکیفیت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های بلندمدت خانوار می‌شود.

نکته چهارم ست کردن طرح و مدل روتختی: در اتاق خواب موارد و المان های بسیار زیادی هستند که تعیین کننده دکوراسیون داخلی اتاق خواب شما خواهند بود. یکی از این موارد روتختی است که می تواند به خاطر سطح گسترده ای که از یک اتاق در اختیار دارد اهمیت زیادی نیز داشته باشد.در هنگام خرید روتختی باید به مواردی مانند رنگ دیوارهای اتاق، سرویس تختخواب و میز آرایش، پرده ها و مسایلی مانند اینها دقت کنید. یکی دیگر از المان هایی که در اتاق خواب می تواند یک هارمونی زیبا با رو تختی ایجاد کند، سرویس نورپردازی شامل آباژور و لوستر اتاق خواب است.

نکته پنجم رنگ روتختی: رنگ روتختی مهم‌ترین بخش انتخاب روتختی مناسب است و باید به آن توجه ویژه داشته باشیم. انتخاب یک رنگ خاص و جذاب که با دکوراسیون اتاق‌خواب شما متناسب است بهترین گزینه است. روتختی‌های تک‌رنگ معمولا برای اتاق‌خواب‌های شلوغ و روتختی‌های طرح‌دار و رنگی برای دکوراسیون‌ بارنگ سرد مناسب‌تر هستند. دقت کنید هماهنگی رنگ روتختی با دیگر اجزای اتاق مهم‌ترین ملاک برای انتخاب رنگ مناسب روتختی است. رنگ روتختی می‌تواند با مواردی مثل رنگ دیوار و کف‌پوش اتاق، رنگ میز آرایش و یا رنگ پرده‌ها ست شود. در این قسمت چند پیشنهاد مناسب و شیک برای انتخاب رنگ روتختی به شما ارائه می‌کنیم.

رنگ روتختی و انتخاب‌های پیش رو

۱- روتختی سفید: روتختی سفید یکی از پرطرفدارترین روتختی‌هاست که به دلیل انعکاس بالای نور، اتاق‌خواب شما را بزرگ‌تر و دل‌بازتر نشان می‌دهد. روتختی‌های سفید جلوه فاخر و خیره‌کننده‌ای دارند و به‌راحتی با انواع رنگ‌های خنثی یا حتی متضاد هم ست می‌شوند. رنگ سفید آرام‌بخش است.

۲- روتختی سفید و قرمز: این پیشنهاد یک ایده ناب و منحصربه‌فرد برای انتخاب رنگ روتختی است. قرمز رنگ هیجان و عشق است و ترکیب آن بارنگ سفید که رنگ آرامش و تعادل است جلوه‌ای خیره‌کننده و خاص به اتاق‌خواب شما می‌بخشد. رنگ قرمز می‌تواند در ترکیب بارنگ‌های خنثی انتخاب مناسبی برای روتختی‌های جوانان و نوجوانان باشد.

۳- روتختی مشکی: انتخاب این رنگ برای روتختی پیشنهاد جسورانه و متفاوتی است. یک روتختی مشکی تک‌رنگ یا مشکی سفید می‌تواند در کنار رنگ‌های طوسی، خاکستری یا طلایی جلوه لاکچری و کاملاً متفاوتی به اتاق‌خواب شما بدهد.

۴- روتختی بنفش: رنگ بنفش رنگ شادی و خوش‌شانسی است. انتخاب آن می‌تواند برای روتختی دخترخانم‌ها و زوج‌های جوان انتخابی شیک و متفاوت باشد. ترکیب بنفش پررنگ با سفید هم ایده‌ی مناسبی برای کنار هم قرار دادن شادی و آرامش در دکوراسیون اتاق‌خواب است.

۵- رنگ طوسی: طیف رنگ طوسی از پرطرفدارترین رنگ‌ها در چیدمان‌های مدرن و کلاسیک است. طوسی ‌رنگی خنثی است که به‌راحتی با انواع رنگ‌ها مثل سفید، مشکی، خردلی، آبی و… ست می‌شود و جلوه چشم‌نواز و لوکسی به اتاق‌خواب می‌دهد.

رنگ روتختی و انتخاب‌های پیش رو
رنگ روتختی و انتخاب‌های پیش رو

سخن آخر

روتختی یک کالای مهم و تأثیرگذار در کیفیت خواب و سلامتی و هم‌چنین جلوه و زیبایی اتاق‌خواب شماست. انتخاب یک روتختی مناسب و هماهنگ با اتاق‌خواب که ازنظر رنگ، مدل و جنس، با سبک چیدمان اتاق‌خواب و رنگ دیگر اجزای آن هماهنگی دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای دسترسی به طیف گسترده‌ای از انواع روتختی‌های مدرن و کلاسیک، توصیه می‌کنیم برند کاورلت را به ذهن بسپارید. قطعا روتختی‌ رویایی شما جایی در وبسایت کاورلت منتظرتان است!