روش تشخیص روغن زیتون تقلبی|رنگ و نگهداری روغن زیتون اصل|آیا روغن زیتون یخ میزند؟

تشخیص روغن زيتون اصل,تشخیص روغن زیتون مرغوب,تشخیص روغن زیتون تقلبی
تشخیص روغن زيتون اصل,تشخیص روغن زیتون مرغوب,تشخیص روغن زیتون تقلبی

جدیدترین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که افزودن مقادیر زیادی روغن زیتون به رژیم غذایی در برابر آسیب سلولی که می‌تواند به سرطان منجر شود، اثر محافظتی دارد. در عین حال، روغن زیتون حاوی اسیدهای چرب از جمله اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید لینولئیک و مقدار بسیار اندکی اسید لینولنیک و مواد آنتی‌اکسیدان، کاروتنوئیدها و ویتامین‌های A و E است که مصرف آن همواره توصیه می‌شود.

روغن زیتون درصد چربی غیر اشباع بالاتری نسبت به دیگر روغن‌های خوراکی دارد. روغن زیتون با کیفیت، خاصیت ضد سرطانی دارد و البته از طعم عالی برخوردار است.

چگونه یک روغن زیتون مرغوب انتخاب کنیم؟

برای انتخاب روغن مرغوب، بهتر است اول آن را ببویید. روغن زیتون خوب باید بوی میوه زیتون یا سبزی یا سیب بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است. اگر بوی فلزی احساس کردید، بدانید که روغن، نامرغوب یا فاسد است.

مرحله بعدی، چشیدن روغن است. برای این کار طوری روغن را روی زبان بریزید که سقف دهان را نپوشاند. مزه روغن نامرغوب روی زبان به کندی پخش می‌‌شود. برخی روغن‌های خوب در عقب دهان مزه تندی ایجاد می‌کند که نشانه برداشت زیتون نارس است و با افزایش رسیدگی، مقدار تندی آن کاهش می‌‌‌یابد.

رنگ روغن زیتون

فراموش نکنید رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت روغن نیست زیرا به راحتی می‌توان در آن تقلب کرد. به علاوه هر نوع زیتون، رنگ مخصوص خود را دارد و یا حتی اگر مقدار برگ‌های آن همراه دانه زیاد باشد، رنگ روغن حاصل را تغییر می‌دهد.

در عین حال، گاهی فروشندگان شیشه‌های روغن زیتون را در پشت ویترین یا در قفسه در معرض نور قرار می‌دهند و بدون آنکه توجه داشته باشند همه خواص این روغن مفید را از آن می‌گیرند زیرا نور موجب از بین رفتن بسیاری از مواد آنتی اکسیدان موجود در روغن زیتون می‌شود که برای مقابله با امراض و بیماری‌ها لازم‌ است.

از مصرف روغن‌هایی که در ظروف شفاف و در معرض نور و حرارت نگهداری شده، خودداری کنید و در منزل آن را در جای خشک و خنک و تاریک قرار دهید. در ظرف را بلافاصله بعد از مصرف ببندید زیرا روغن زیتون به سرعت بو و مزه غذاهای مختلف را به خود می‌‌گیرد و در اثر تماس با اکسیژن هوا فاسد می‌شود.

نگهداری روغن

ظروف سرامیکی یا پلاستیکی تیره بهتر از ظروف پلی‌اتیلنی شفاف هستند. در عین حال، این روغن را در شرایط مناسب می‌توان ۱۲۰ تا ۱۹۰ روز نگهداری کرد.

تشخیص خلوص روغن زیتون

دو تا چهار قاشق غذاخوری روغن زیتون را در شیشه مربا بریزید. در آن را محکم ببندید. شیشه را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید. اگر روغن به حالت انجماد در بیاید چربی تکثیر نشده و “روغن زیتون طبیعی” است. اگر روغن به صورت مایع باقی بماند، روغن چندگانه ی غیر اشباع است و روغن زیتون اصل نیست.

استفاده از روغن زیتون در پخت و پز

چنانچه قصد دارید از روغن زیتون در پخت‌ و پزهای روزانه استفاده کنید، بهتر است از نوع تصفیه شده‌ آن استفاده کنید زیرا نقطه‌ دود روغن ‌‌زیتون تصفیه شده، 210 درجه سانتی‌گراد است كه بالاتر از بسیاری از روغن‌های متعارف بوده و به راحتی دود نکرده و نمی‌سوزد.

روغن زیتون، روغنی است كه در صورت درست استفاده كردن، به كاهش وزن كمک شایانی می‌كند. جایگزین كردن روغن زیتون به جای روغن‌های اشباع شده در غذای روزانه بدون تغییر در فعالیت بدنی و رژیم غذایی می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در كاهش وزن و توده چربی بدن داشته باشد.

زیرا اسید‌های چرب غیر اشباع با یک پیوند دوگانه كه در روغن زیتون به وفور یافت می‌شود می‌تواند باعث افزایش شكست چربی در سلول‌های چربی شود. به عبارت دیگر، افزودن روغن زیتون به یک رژیم كاهش وزن درست و اصولی می‌تواند بازده كار فرد را افزایش دهد. روغن زیتون حدود ۵۰ کالری انرژی در هر قاشق چایخوری دارد. با وجود اینکه مصرف روغن زیتون دارای اثرات بسیار مفید در کاهش وزن بدن و بر سلامت قلب و بدن انسان است اما زیاده‌روی در مصرف آن هم می‌تواند مضر باشد.

روغن زیتون را در چه شرایطی نگهداری کنیم تا سالم بماند

دمای مناسب برای نگهداری روغن زیتون 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد بالای صفر است، بنابراین نیازی نیست روغن زیتون در یخچال بماند. زیرا اگر خیلی سرد شود و دما به زیر 10 درجه سانتی‌گراد برسد، اسیدهای چرب تک غیر اشباع موجود در روغن به شکل کریستال نمایان می شوند. اگر این روغن در معرض اکسیژن هوا قرار بگیرد (بر اثر باز و بسته شدن زیاد در بطری)، رادیکال‌های آزاد در آن ایجاد می‌شود و نور نیز باعث اکسیداسیون خودبه‌خودی در آن می‌شود که روند فسادش را تسریع می‌کند.

آیا روغن زیتون اصل در یخچال یخ میزند؟

منجمد شدن یا بستن روغن زیتون در یخچال و یا در هوای سرد کاملا طبیعی می باشد و این فرآیند یکی از راههای شناسایی روغن زیتون طبیعی و خالص است. هنگامی که روغن زیتون منجمد شده در دمای معمولی (اتاق) قرار گیرد، بلافاصله به حالت عادی و اولیه خود باز می گردد.

از عواملی که باعث منجمد شدن روغن زیتون می شوند موارد زیر را می توان نام برد :

اسید اولئیک (اسید چرب خوب)، حدود ۷۰% اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون را تشکیل می دهد و دمای انجماد آن زیر ۱۱ درجه سانتیگراد می باشد.
موم های طبیعی که بر روی میوه زیتون وجود دارند تا آن را از گزند حشرات، خشک شدن و… حفظ کنند، به روغن زیتون وارد می شود و در فصل سرما به تدریج کریستاله شده و باعث بستن روغن زیتون می گردند.

منبع: bartarinha.ir