آنتی اکسیدان چیست

 

 آنتی اکسیدان موادی هستند که از تشکیل رادیکال‌های آزاد در سلولها جلوگیری می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند. تاخیر در پیری، رشد سالم پوست، کاهش خطر ابتلا به سرطان و کمک به رفع مواد زائد در بدن از مزیت های مصرف آنتی اکسیدان هاست.

آنتی اکسیدان Antioxidant چیست؟

آنتی اکسیدان ها یا آنتی اکسیدانت ها به خنثی سازی رادیکال های آزاد درون بدن کمک می کنند. رادیکال های آزاد موادی هستند که به طور طبیعی در بدن تولید می شوند اما چربی ها، پروتئین ها و DNA را درون سلول ها مورد تهاجم قرار می دهند که این مسئله می تواند عامل بروز بیماری های مختلف و تشدید فرآیند پیری گردد. آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در سلامتی ایفا می کنند.

ویتامین هایی مانند ویتامین C، بتاکاروتن ها، فلاونوئیدها و لیکوپن ها (هر سه رنگدانه های گیاهی هستند)مثال هایی از آنتی اکسیدان ها هستند.

 

بهترین منابع برای آنتی اکسیدان ها کدامند؟

بهترین منابع برای آنتی اکسیدان ها میوه ها و سبزی ها و گیاهان علفی (گیاهان سبز کوتاه قامت و داروئی) هستند. برخی موارد خوب آنها شامل:

  1. -ذغال اخته

  2. -تمشک

  3. -سیب

  4. -کلم بروکلی

  5. -کلم

  6. -اسفناج

  7. -بادمجان

  8. -حبوبات مانند لوبیای قرمز یا لوبیای سیاه

  9. -چای سبز

  10. -چای سیاه

  11. -چای سفید

  12. -شراب قرمز

  13. -شکلات تلخ

 

معمولا وجود رنگ در گیاه نشانگر حضور یک آنتی اکسیدان خاص در آن است. نکته اصلی در اینجا تنوع این میوه ها است. یعنی هنگام خرید سعی کنید تعداد زیادی از میوه ها و سبزیجات را با رنگ های مختلف تهیه کنید و در برنامه خود داشته باشید. یک طیف منظمی از رنگ ها در رژیم غذایی شما، طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان های سودمند را در اختیار شما قرار می دهد.

 

مزیت های مصرف آنتی اکسیدان ها کدامند؟

  • -تاخیر در پیری
  • -رشد سالم پوست
  • -کاهش خطر ابتلا به سرطان
  • -کمک به رفع مواد زائد در بدن

آیا مهم است که منابع آنتی اکسیدان ها را به صورت پخته مصرف شود یا خام؟

بسته به هر موادغذایی مشخص، دما و روش پختن و پز گاهی میتواند باعث کاهش یا افزایش سطح آنتی اکسیدان های آن گردد. نکته مهم آنجاست که شما غذای غنی از آنتی اکسیدان میل کنید، بنابراین هر گونه که مایل هستید آن را آماده کنید. البته دست شما تا جایی باز است که مواد غذایی را کاملا سرخ نکنید!

 

آیا آنتی اکسیدان های افزودنی(مکمل ها) به همان اندازه آنتی اکسیدان های طبیعی موثر هستند؟

بله، ویتامین هایی مانند ویتامین C، A و E می توانند به غذاها اضاقه شوند- و معمولا هم همین گونه است مانند آب پرتقال ها. نکته درباره آنهایی که افزدونی هستند وجود دارد آن است که آنها هم عملی مشابه با آنتی اکسیدان های طبیعی در بدن دارند. تفاوت فیزیولوژیکی معنی داری بین آنتی اکسیدان های افزودنی با آنهایی که به طور طبیعی در منابع غذایی موجود هستند وجود ندارد. با این حال هیچ مدرکی هم مبنی بر این که دریافت آنتی اکسیدان ها به عنوان یک رژیم مکمل غذایی به خوبی آنتی اکسیدان های موجود در مواد غذایی عمل کند وجود ندارد.

این مسئله مهم است که نباید با مصرف مکلمل های غذایی دریافت آنتی اکسیدان ها را بیش از حد بالا برد چرا که این مسئله استفاده بیش از حد از یک ماده خوب است که اثری نخواهد داشت. در حالی که با مصرف مواد غذایی به ندرت اتفاق می افتد که مصرفی بیش از حد از آنتی اکسیدان ها داشته باشید.

 

آیا هر فرد باید مقدار مشخصی از آنتی اکسیدان ها را به صورت روزانه مصرف کند؟

مقدار مجاز پیشنهادی روزانه مشخصی توسط سازمان شرح منابع و دسترسی (RDA) برای آنتی اکسیدان ها ارائه نشده است، اما ابزار جدید MyPlat  (دپارتمان کشاورزی آمریکا) بر اساس رژیم غذایی مردم آمریکا ارائه شده است که توصیه می کند نیمی از بشقاب شما را سبزیجات و میوه ها تشکیل دهد. به این ترتیب می توانید مطمئن باشید تا آنتی اکسیدان هایی را که نیاز دارید بدست می آورید.

منبع ؛ تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ