ترشحات موکوسی|ترشحات رحم|علائم بارداری|نشانه تخمک گذاری

ترشحات موکوسی,نشانه های ترشحات موکوسی در زنان
ترشحات موکوسی,نشانه های ترشحات موکوسی در زنان

ترشحات موکوسی چیست؟

گاهی اوقات، درست قبل از تخمک گذاری و قبل از قاعدگی، ترشحات موکوس پلاک گردن رحم (سرویکس)( cervical mucus plug) می تواند مانند سفیده تخم مرغ چسبناک باشد. اگر باردار هستید، ترشحات واژن قبل از تاریخ قاعدگی افزایش می یابد و ظاهر ژله مانند دارد.

در موارد دیگر در طی چرخه خود، ترشحات موکوسی ممکن است خشک یا آبکی باشد. در روزهایی که به تخمک گذاری نزدیک می شوید، ترشحات موکوسی لزج و شفاف یا سفید تر می شود. همچنین میزان ترشحات سفید و چسبناک واژن در طول بارداری افزایش می یابد. تا زمانی که ترشحات واژن ظاهری شبیه به شیری سفید و بدون بوی ناخوشایند است، نگران کننده نیست.

ترشحات موکوسی، یک مایع چسبنده شفاف و سفید است که برای مرطوب ماندن و بدون عفونت ماندن واژن کمک می کند. گردن رحم و واژن باعث تولید مخاطی موکوسی رحم یا واژن می شود که مقدار و غلظت آن در طول دوره قاعدگی تغییر می کند.

ترشحات واژن می تواند از یک مایع شفاف رقیق تا یک ترشح غلیظ سفید شیری در طول دوره قاعدگی متغیر باشد. معمولا، در دوره تخمک گذاری، ترشحات موکوسی در اواسط چرخه غلیظ تر است و شانس بیشتری برای باردار شدن پیدا می کنید.

افزایش ترشحات موکوسی دهانه رحم نیز با بارداری مرتبط است. پزشکان سرویس بهداشت ملی می گویند که در دوران بارداری کاملا طبیعی است که “ترشحات موکوسی” بیشتری مانند ترشحات سفید شیری داشته باشید. این ترشحات کمک می کند تا رحم از عفونت سالم بماند. هر چه به سمت پایان بارداری پیش بروید، میزان ترشحات موکوسی افزایش می یابد.

علائم ترشحات موکوسی قبل از دوره قاعدگی

قبل از دوره قاعدگی، ترشحات موکوسی مانند یک مایع رقیق و چسبناک است که وقتی تخمک گذاری آغاز می شود، غلیظ تر می شود. پزشکان سرویس بهداشت ملی می گویند که ترشحات دهانه رحم در روزهای قبل از قاعدگی احساس می شود و حالتی چسبناک و آبکی دارد. 1 تا 2 هفته قبل از دوره ی قاعدگی، ترشحات موکوسی ظاهر و احساس می شود و حالتی شبیه به سفیده تخم مرغ دارد.

همانطور که به دوره قاعدگی نزدیکتر می شوید، میزان ترشحات به تدریج کاهش می یابد و این باعث می شود ترشحات غلیظ تر به نظر بیایند. با این حال، به یاد داشته باشید که نشانه های ترشحات موکوسی در زنان متفاوت است. بعضی از زنان در طی یک هفته قبل از دوره قاعدگی، ترشحات موکوس سفیدی دارند. سایر زنان 2 روز قبل از دوره خود دارای مخاطی خشک یا اندکی مرطوب هستند.

حاملگی یا نشانه تخمک گذاری,علائم ترشحات موکوسی قبل از دوره قاعدگی
حاملگی یا نشانه تخمک گذاری,علائم ترشحات موکوسی قبل از دوره قاعدگی

چگونه ترشحات موکوسی در طول چرخه تغییر می کند؟

دانستن اینکه چگونه ترشحات موکوسی در طی چرخه قاعدگی تغییر می کند می تواند کمک کند تا زمانی که شانس بارداری بیشتری دارید را متوجه شوید. از آنجا که ویژگی های ترشحات واژن به طور قابل توجهی در طول تخمک گذاری تغییر می کند، این می تواند یکی از بهترین شاخص های افزایش باروری باشد.

دوره قاعدگی شما با اولین روز دوره قاعدگی شروع می شود. سیکل قاعدگی به طور متوسط 28 روز طول می کشد. با این حال، یک چرخه طبیعی قاعدگی می تواند از 21 تا 35 روز متغیر باشد. تخمک گذاری در وسط چرخه رخ می دهد و می تواند 4 روز قبل یا بعد از اواسط چرخه رخ دهد.

در طول پیشرفت چرخه ماهانه، ترشحات موکوسی چه تغییری می کند؟

این ترشحات 3 تا 4 روز پس از پایان دوره خشک یا غیر قابل توجه است. مخاط رحم حدود 2 هفته قبل از دوره بعدی سفید و چسبناک می شود. این نوع ترشح واژینال حدود 3 یا 4 روز طول می کشد. در طول این زمان بیشتر و روشن تر و یا سفید و مرطوب و چسبناک می شود و این نقطه اوج چرخه است، وقتی که تخمک گذاری رخ می دهد. ترشحات تخمک مشابه سفیده تخم مرغ است.

مخاط رحم یک هفته قبل از دوره قاعدگی کم می شود، اما ممکن است غلیظ تر شود زیرا رحم مایع کمتری تولید می کند. با این حال، اگر باردار شده اید و کاشت رخ داده است، این ترشحات قبل از تاریخ شروع قاعدگی، شروع به افزایش می کند.

ترشحات موکوسی دو روز یا یک روز قبل از دوره ممکن است سفید و چسبنده باشد و به طور قابل توجهی کمتر از زمان تخمک گذاری باشد. شما همچنین ممکن است علائمی از لکه را مشاهده کنید که نشان می دهد در آغاز دوره می باشید. برای بعضی از زنان، قبل از دوره قاعدگی، هیچ یک از ترشحات موکوسی وجود ندارد.

مقایسه ترشحات موکوسی در تخمک گذاری با ترشحات موکوسی در بارداری

ترشحات مشابه سفیده تخم مرغ در اطراف تخمک گذاری اتفاق می افتد و حالتی چسبناک دارد. با این حال، تشخیص تفاوت دو ترشح تخمک گذاری و بارداری می تواند مشکل باشد. ترشحات تخمک گذاری در نیمه چرخه قاعدگی قابل توجه است. محققان از انجمن بارداری آمریکایی می گویند که “ترشحات تخمک گذاری” می تواند ظاهری کرم مانند داشته باشد و به مدت 3 یا 4 روز پس از تخمک گذاری طول بکشد.

ترشحات موکوسی در تخمک گذاری,ترشحات موکوسی در بارداری
ترشحات موکوسی در تخمک گذاری,ترشحات موکوسی در بارداری

ترشحات بارداری مایع رقیق تر سفید رنگی است و در روزهای بعد از تخمک گذاری افزایش می یابد. ممکن است متوجه شوید که “ترشحات بارداری”، قبل از دوره قاعدگی، دارای لکه های صورتی رنگ است. این لکه بینی کاشت است. اگر شما حامله هستید، احتمالا متوجه خواهید شد که در دوره قاعدگی مورد نظر، مقدار قابل توجهی ترشحات سفید دارید.

نکته: داشتن مقاربت یا معاینات واژن ممکن است در وضعیت موکوس پلاک تغییر ایجاد کند. ظاهری ژل مانند و رنگ آن سفید – زرد می‌باشد گاهی سفید خالص یا می‌تواند صورتی باشد. ترشح موکوس پلاک می‌تواند نشانه اول زایمان باشد بنابراین با دیدن آن به پزشک مراجعه نمایید. این در حالی است که برخی مواقع قبل از زایمان خارج نمی‌شود. برخی مواقع خروج آن همراه با احساس درد در ناحیه پایین شکم شبیه درد زمان قاعدگی است.

منبع: nabzema.com