“علائم بارداری” | آیا من باردارم ؟ | احتمال «بارداری» و حاملگی

 “علائم بارداری”,  در هفته اول, «علائم بارداری» پسر, علائم بارداری بعد از نزدیکی, علائم بارداری خارج از رحم, علایم حاملگی در ماه اول, علائم بارداری دوقلو, علائم بارداری در روزهای اولیه, علائم بارداری دختر, علائم بارداری در هفته چهارم, آیا من باردارم ؟ حاملم

************************
“علایم” و نشانه های بارداری معمولا از زمان عادت ماهیانه فرد آغازمیگردد و بیشتر علایم شبیه علایم پریود میباشد بخاطر همین هم بسیاری ازخانمها متوجه باردار شدن خود نمیشوند . و بسیاری هم میتوانند بارداری خود راخیلی زود تشخیص دهند و با یک عدد بیبی چک شک خود رابه یقین تبدیل کنند.

«علایم اولیه بارداری»  :

عقب افتادن زمان پریود: اگر چنانچه شخصی سیکل قاعدگی مرتبی دارد و زمان پریود اش عقب افتاده میتواند یکی ازعلایم باردار شدن باشد . البته برخی عوامل دیگر مانند بیماریها و دلایل روحی نیز میتواند منجر به تاخیر افتادن عادت ماهیانه شخص گردند .

حالت  تهوع یا استفراغ:  حالت تهوع صبحگاهی در۸۵درصد خانمها اتفاق میافتد معمولا تهوع یا حالت تهوع صبح بسراغ خانم ها می آید اما برخی دیگر هم هستند که کلا دچار تهوع میباشند .تهوع معمولا درسه هفته پس ازلقاح یعنی هفته چهارم بارداری اتفاق می افتد .افزایش میزان  هورمون ها بارداری ازمهمترین عوامل بوجود آمدن این علامت دوران بارداری میباشد . ممکن است شخصی درطول بارداری دچار چنین علامتی نشود .
علائم بارداری, علائم بارداری در هفته اول, علائم بارداری پسر, علائم بارداری بعد از نزدیکی, علائم بارداری خارج از رحم, علائم بارداری در ماه اول, علائم بارداری دوقلو, علائم بارداری در روزهای اولیه, علائم بارداری دختر, علائم بارداری در هفته چهارم,
علائم بارداری, علائم بارداری در هفته اول, علائم بارداری پسر, علائم بارداری بعد از نزدیکی, علائم بارداری خارج از رحم, علائم بارداری

تورم و حساس شدن سینه ها:

از علایم بارداری که خیلی زود خود را نشان میدهد بزرگ شدن و درد و ناحیه پستانها میباشد . زیرابافت سینه ها بگونه ایست که دراثر تغییرات هورمونی بشدت تغییر میکند. بدلیل زیاد شدن جریان خون دربدن ممکن است شخص احساس کند که سینه هایش  پرتر و سنگینتر ازهمیشه شده است.

لکه بینی و خونریزی در دوران بارداری:

بیشتر  زنان   خونریزی ها و لکه بینی ها راجز خونریزی ماهانه میپندارند  درحالیکه بیشتر از۲۵ درصد ازلکه بینی‌ها به علت وقوع لانه گزینی اتفاق می‌افتد. اگر دوره ماهانه‌تان کوتاهتر یا متفاوت ازهمیشه بود ممکن است نشانه‌ای ازبارداری باشد.این لکه بینی معمولا ۱۰ تا ۱۴ روز پس ازلقاح  و حوالی عادت ماهیانه اتفاق می افتد و باعث می شود شخص آنرااشتباه بگیرد .

ویار:

بیزاری ازیک نوع غذا و هوس خوردن یک غذای خاص را ویار دربارداری گویند . ممکن است کسی ازغذاهای ترش هوس کند و یا علاقه خاص به شیرینیجات داشته باشد . ممکن است ابتدای بارداری یک مدل غذای خاص رادوست داشته باشد و درماههای آخر بارداری نوع دیگری را. هنوز کسی علت بوجود آمدن ویار درزنان باردار رانمی داند . اما معمولا غذاهایی که دردوران بارداری بیشتر خورده میشوند درآینده کودک نیز آنها رابیشتر دوس میدارد.

دل درد و انقباضات شکمی:

از علایم اولیه بارداری به ایجاد انقباض و دل درد شبیه دوران قاعدگی است که گفته میشود دلیل آن لانه گزینی تخمک لقاح یافته دردیواره رحم میباشد. اما اگر دل درد بیش ازحد و همراه با خونریزی باشد باید شخص حتما به پزشک مراجعه نماید.

سردرد و سرگیجه:

زیاد شدن میزان حجم خون ممکن است سردرد تنشی مکرر ولی خفیف و یا سردرد میگرنی  رادرهفته های اول بارداری بدنبال داشته باشد و این ازعلایم بارداری به شمار میرود که پس ازسه ماهه اول بارداری ازشدت آن کاسته خواهد شد زیرابدن خود رابا سطح بالای هورمونها مطابقت میدهد.همچنین افزایش میزان جریان خون باعث گشاد شدن رگ های خونی و درنتیجه افت فشار خون میگردد. بنابراین  شخص امکان دارد درطول روز احساس سبکی  درسر یا سرگیجه کنید.

خستگی و خواب آلودگی:

یکی از علایم حاملگی که ممکن است تا پایان سه ماهه اول بارداری ادامه داشته باشد خستگی و خواب آلودگی است که به دلیل هورمونهای شل کننده عضلات اتفاق می افتد . جنین ازهمان روزهای ابتدایی شروع به استفاده کالری ازبدن مادرمینماید و همین نیز باعث کاهش سطح انرژی مادرباردار درروزهای اول بارداری میگردد.

"علائم بارداری" | لیست کامل علایم برای تشخیص بارداری و حاملگیتیره شدن نوک سینه ها:

هورمون‌ بارداری بر فعالیت ملانوسیت‌ها یا سلول‌های پوستی نوک سینه ، تاثیر می‌گذارد.که ممکن است این مساله ازابتدای بارداری خودش رانشان دهد اما  زنان با پوست تیره‌تر ممکن است این علامت راتا هفته دهم بارداری ، متوجه نشوند.

نفخ کردن:

درسیکل عادت ماهانه  سطح پروژسترون سرعت هضم مواد غذایی راکمتر ازحد معمول میکند و بهمین دلیل نفخ برای شخص بوجود می آید  اما پس ازقاعدگی  نفخ ازبین میرود زیراسطح پروژسترون خون  پایین می‌آید. اگر نفخ همچنان ادامه پیدا کند و قاعدگی رخ ندهد علامت بارداری است که باید به آن توجه کنید.

تکرر ادرار:

از نشانه های شایع “دوران بارداری” افزایش میزان ادرار کردن درطول شبانه روز است که بخاطر وجود هورمونهای بارداری افزایش میزان جریان خون و بزرگتر شدن رحم و فشار بر مثانه اتفاق می افتد .اما اگر این تکرر ادرار همراه با سوزش ادرار و تب همراه بود حتما بایستی توسط پزشک معاینه و دستورات لازم داده شود

.نوسانات خلق وخو در بارداری:

افزایش سطح  هورمون ها در دوران بارداری بخصوص ابتدای این دوران باعث می شود که شخص بشکل غیر منتظره ای دچار تغییرات عاطفی و احساسی  شود .

بالا رفتن دمای پایه بدن:

دمای  بدن شخص دربارداری معمولا افزایش پیدا می کند. این اندازه گیری  دمای بدن باید صبح ها و پیش ازبلند شدن ازرختخواب اندازه گیری شود .این روش برای تعیین زمان تخمک گذاری یا تعیین جنسیت جنین با روش های خانگی کاربرد دارد) ازروی تغییرات دمای بدن تان هم میتوانید احتمال بارداری راحدس بزنید.

همه این علایم بارداری که دربالا ذکر شد ممکن است پیش ازعادت ماهانه نیز برای شخص رخ دهند . پس برای اطمینان ازبارداری شخص بایستی یا ازبیبی چک استفاده کند و یا آزمایش خون بدهد و میزان سطح هورمون hcg رامشخص کند.

یبوست دوران بارداری :

بازهم بالا رفتن هورمونها دلیل کاهش سرعت عملکرد  دستگاه گوارش و بالخصوص روده ها میگردد باعث بروز  یبوست دردوران بارداری میشود .ممکن است یبوست تا بعد اززایمان نیز ادامه داشته باشد.

منبع: کودک آنلاین
اگر می خواهید بدانید نشانه های حاملگی چیست؟ راه حلهایی مثل پرسیدن از دیگران، یا منتظر ماندن در تنهایی خود و یا مراجعه به پزشک وجود دارد اما قبل از هر اقدامی به شما پیشنهاد می کنیم این مقاله را به دقت بخوانید. با دیدن این نشانه ها می توانید مطمئن شوید که حامله هستید یا خیر؟ در جواب باید گفت هر چه تعدادی بیشتری از آثار و نشانه های ذیل را داشته باشید، احتمال حاملگی شما بیشتر است.

در جدول زیر ۲۲ نشانه از معمولترین نشانه های حاملگی ذکر شده است که هر نشانه با یکی از سه وضعیت ممکن، احتمالاً و قطعی مشخص شده است.

22 نشانه از معمولترین نشانه های حاملگی
منبع : تبیان
فکر می کنید باردار هستید؟ همیشه می توانید با آزمایش بارداری مطمئن شوید. اما اگر برای نتایج دقیق خیلی زود باشد چطور؟ شما ممکن است متوجه علائم جزئی بارداری- خستگی, تهوع, ادرار مکرر و حساسیت سینه ها بوشید. در اینجا بعضی توصیه های تخصصی درباره چگونگی پاسخ به این علائم اگر سعی می کنید باردار شوید آورده شده است.
بیزاری های غذایی
اگر باز کردن در یخچال باعث می شود حالتان بد شود و حتی نمی توانید از کنار رستوران چینی بدون عق زدن رد شوید, ممکن است باردار باشید. بسیاری زنان گزارش می کنند که بیزاری های غذایی شدید یکی از اولین علائم بارداری است. اینها می تواند با افزایش سطح هورمون بتا اچ سی جی ایجاد شده باشد. بهترین کاری که می توانید برای کمک به خود بکنید این است که از چیزهایی که از آن بدتان می آید دور شوید.
حساسیت به بو
بوهایی که هیچ وقت خوشایند نبوده اند و حتی بوهایی که خوشایند بوده اند می تواند باعث تهوع شما طی مراحل اولیه بارداری شود. برای بعضی زنان این می تواند نشانه ای باشد که باردار هستد. این احتمالا نتیجه سطوح هورمونی افزایش یافته است. متاسفانه واقعا هیچ چیزی جز اجتناب از این بوها وقتی که می توانید وجود ندارد. به خصوص بوی سیگار که برای شما یا نوزادتان مضر است.
خستگی
خستگی غیر قابل توضیح شدید احتمالا متداول ترین علائم اولیه بارداری است.خستگی را با کافئین بیش از حد درمان نکنید اگر که احتمال بارداری شما وجود دارد. در عوض به بدن خود گوش دهید. سخت نگیرید و سعی کنید که خوب استراحت کنید.
تهوع و استفراغ
تهوع و استفراغ می تواند نشانه های اولیه بارداری شما باشد. علت این سطوح افزایش یافته هورمون در اوایل بارداری است.یکی از چیزهایی که می تواند به مادران باردار در سه ماهه اول آنها کمک کند اطمینان حاصل کردن از این است که تهوع و استفراغ در هفته ۱۹ برطرف می شود. این کمک می کند که بدانید تهوع صبحگاهی می تواند چیز خوبی باشد به خاطر اینکه سطوح افزایش یافته هورمون بتا اچ سی جی که می تواند تهوع صبحگاهی را مشخص کند, بارداری در حال رشد شما را نشان می ده.
"علائم بارداری" | لیست کامل علایم برای تشخیص بارداری و حاملگیخوردن چیزی می تواند تغییر ایجاد کند. نکته کلیدی این است که نگذارید شکمتان بیش از حد خالی شود. خوراکی های کنار تخت خود داشته باشید و قبل از اینکه صبح از تخت بیرون بیایید آنها را بخورید. خوردن وعده های کم حجم در دفات زیاد در طول روز و خوردن خوراکی قبل از خوابیدن خوب است. شیرینی هایی با طعم لیمو و نعناع می تواند تهوع را کاهش دهد.ویتامین های بارداری می تواند تهوع را برای بعضی مادران باردار ایجاد کند. ویتامین خود را با شکم خالی نخورید. زنان زیادی هستند که اگر ویتامین را با شام یا شب بخورند احساس بهتری دارند.اگر شما اغلب استفراغ می کنید, با دکتر خود درباره گزینه های دارویی صحبت کنید
.تورم سینه و حساسیت
تغییرات سینه می تواند علامت اولیه دیگری باشد. بهترین کاری که می توانید درباره حساسیت سینه انجام دهید این است که سوتین بهتری بپوشید. سوتین های ورزشی برای مثال می تواند به شما ساپورت بیشتری بدهد.
تغییرات فیزیکی
اگر به خاطر اینکه بدون جلوگیری رابطه جنسی داشته اید فکر می کنید باردار هستید, قراری با دکتر خود بگذارید. تغییراتی در رنگ واژن و نرمی سرویکس وجود دارد که یک متخصص با تجربه می تواند طی ارزیابی لگنی تشخیص دهد.به خاطر داشته باشید که درحالیکه اینها علائم اولیه بارداری هستند, علائم چیزهای دیگری هم هستند از جمله سندرم پیش از قاعدگی. قابل اعتماد ترین علائم اولیه بارداری اولین بار پریود نشدن شماست اگر که به صورت منظم پریود می شوید.
تکرر ادرار
در مراحل اولیه بارداری, رحم رشد می کند و به مثانه فشار می آورد و باعث می شود که بیشتر احساس کنید که نیاز به دفع ادرار دارید.هیچ راهی برای اجتناب از این وجود ندارد جز اینکه دستشویی رفتن قبل از خواب می تواند به شما امکان دهد که کمی بیشتر بخوابید. احتمالا باید حداقل یک بار در شب برای رفتن به دستشویی بیدار شوید.تنگی تنفس
بعضی زنان احساس تنگی نفس خفیف دارند وقتی که باردار می شوند و این گاهی در کل بارداری باقی می ماند. این به خاطر این است که شما برای جنین در حال رشد نیاز به اکسیژن بیشتر دارید. با این حال این را به عنوان علامت طبیعی بارداری در نظر نگیرید. اگر نگران هستید یا یکی از موارد زیر برای شما صدق می کند با دکتر خود صحبت کنیدشروع ناگهانی کمبود نفس را دارید که همراه با ورزش نیست.
تنفس کاملا دردناک است.
وقتی دراز می کشید حس تنفس بدتر می شود.این ها می تواند علائمی مرتبط با مسئله جدی باشد.
منبع : نی نی بان

 همیشه با وجود این علایم به بارداری خود شک کنید حتی اگر از روش ضد بارداری استفاده می کنید.شما و همسرتان تصمیم دارید بچه دار شوید و همه شرایط تقریبا برای بچه دار شدن فراهم کرده اید. ۱ماهی است که احساس خستگی می کنید .روزانه تقریبا ۲۰ بار از روی صندلی تان بلند می شوید و کمی خمیازه می کشید و تندتند به دستشویی می‌روید.
حس می کنید لباس زیر تان برایتان تنگ شده و محکم به قفسه سینه تان چسبیده اما هنوز نمی دانید قاعدگی تان قطع شده است یا نه چرا که هنوز کمی زود است اما برخی نشانه های زودرس حاملگی در شما ظاهر شده است. این نشانه ها را جدی بگیرید خستگی, تکرار ادرار؛ حساسیت پستان ها اولین علایم حاملگی هستند و قبل از اینکه شما حتی اولین آزمایش خانگی بارداری را انجام دهید در شما ظاهر می شود.
هر چه زودتر به بارداری خود پی ببرید, بهتر می توانید مراقبت های دوران بارداری را انجام دهید. اگر باردار هستید, هیچ وقت برای شروع تصمیم گیری برای تغییر شیوه زندگی تان دیر نیست. ترک سیگار عدم مصرف قهوه (الکل و انجام فعالیت های سبک جسمانی مصرف ویتامین ها و یا استفاده از داروهایی که ممکن است برای درمان برخی مشکلات زمینه ای شما لازم باشد یا حتی ممکن است مصرف آنها را قطع کنید.

"علائم بارداری" | لیست کامل علایم برای تشخیص بارداری و حاملگی
خستگی:
خستگی بیش از اندازه و غیر قابل توجیه شایعترین علامت زودرس بارداری است. خستگی خود را با مصرف قهوه درمان نکنید چرا که این برای بارداری شما خطرناک است. به جای آن به صدای بدن خود گوش کنید. سخت نگیرید و سعی کنید خوب استراحت کنید. تنفر از مصرف برخی غذاها فکر کردن به جوجه سرخ شده شاید حالتان را بد کند و مانند قبل به آن علاقه ای نداشته باشید. رفتن به رستوران را دوست ندارید و بوها آزارتان می دهد. بله شاید حامله باشید.
بسیاری از زنان اظهار می کنند که علاقه به برخی از غذاها در اولین بارداری در اوایل بارداری حتی موجب تنفس آنها می شود. این ممکن است اولین نشانه‌های بارداری باشد. این‌ ها می‌تواند به دلیل افزایش سطح هرمون HCG باشد.
حساسیت به بوها تشدید می‌شود. خیلی‌ از بوها در این دوره برای تان ناخوشایند می‌شوند مثل بوی سیگار و حتی بوی خانه و آشپزخانه و برخی غذاها. حتی برخی زنان نسبت به بوی بدن همسرشان حساسیت زیاد پیدا می‌کنند.
این حساسیت به دلیل افزایش سطح هرمون‌ها است. متاسفانه تنها راه درمان آن اجتناب از این بوها مخصوصا بوی سیگار است که برای شما و جنین شما کاملا بد و پر خطر است.

تهوع و استفراغ
مقصر اصلی در ایجاد تهوع و استفراغ در شما در اوایل بارداری همسر بدن‌ها هستند. تهوع و استفراغ می‌تواند نشانه‌های اول بارداری شما باشد. معمولا تهوع و استفراغ دوران بارداری ممکن است تا ۱۲ هفته اول بارداری فقط ادامه داشته باشد، البته خوب است بدانید که تهوع و استفراغ صبحگاهی می‌تواند نشانه خوبی باشد چرا که نشان دهنده این است که سطح همه بدن HCG افزایش یافته است و بارداری در حال پیشرفت است.
درمان تهوع و استفراغ صبحگاهی آن است که هیچ‌گاه معده‌تان را خالی نگذارید کراکرها خشک و بیسکویت خشک بخورید. قرار دادن آن‌ها کنار رختخواب و خوردن یکی دو عدد قبل از بلند شدن از رختخواب یکی از بهترین کارها برای کاهش تهوع و استفراغ صبحگاهی است

مصرف ویتامین‌های در دوران بارداری می‌تواند سبب تشدید تهوع و استفراغ برای برخی مادران شود. بنابراین ویتامین‌ها را با معده خالی مصرف نکنید. خیلی اوقات وقتی این ویتامین‌ها وبعد از غذا خورده شود تهوع و استفراغ را کاهش می‌دهد.

 

تورم پستان‌ها و حساس شدن آن‌ها.
یکی دیگر از علایم زودرس بارداری تغییرات پستان‌ها است. خیلی از خانم‌ها حس می‌کنند که سوتینهایشان برایشان تنگ شده است.
تکرر ادار در اوایل بارداری، رحم شروع به بزرگ شدن کرده و به مثانه فشار می‌آورد و این سبب احساس نیاز به دفع ادرار می‌شود. این احساس در سه ماهه دوم بارداری از بین می‌رود. اما مجددا در سه ماهه سوم بارداری بر می‌گردد چرا که در این زمان رحم بسیار بزرگ شده و به مثانه فشار وارد می‌شود. چاره‌ای نیست باید قبل از اینکه به رختخواب بروید یا احساس فشار شدیدی روی مثانه داشته باشید به دستشویی بروید.
تنگی نفس برخی زنان وقتی برای بار اول باردار می‌شوند
احساس تنگی نفس زیادی می‌کنند، این به معنی آن است که نیاز به اکسیژن زیادی برای رشد جنین دارند. هر چه بارداری جلوتر می‌رود این احساس نیاز به اکسیژن بیشتر می‌شود.
اما اگر ناگهان دچار حملات تنگی نفس نمی‌شوید که مرتبط با ورزش نیست یا اگر درد داشتید یا هنگامی که دراز می‌کشید این حسی را داشتید حتما با پزشک مشورت کنید.
چون ممکن است سلامتی شما و جنین شما را تهدید کند.

تغییرات جسمی :
تغییرات خاص در ترشحات واژن و رنگ این ترشحات می‌تواند علامتی از بارداری باشد قطع قاعدگی هم می‌تواند یکی از نشانه‌های اساسی بارداری باشد. اگر این علایم را در خود دیدید حتما یک آزمون خانگی بارداری انجام دهید و با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

منبع :salamatiran.com

علائم زودهنگام حاملگی:
لیست اول علائمی هستند که معمولاً قبل از عقب افتادن پریود خودشونو نشون میدن. خیلی از این علائم شبیه پریودن و تفاوت در اینه که زودتر از پریود اتفاق می افتن!
۱٫ وضعیت دهانه رحم:
دهانه رحم بطور معمول در اولین روزهای بعد از پریود خیلی پایین و نزدیک دهانه واژن هست. حوالی روزهای تخمک گذاری دهانه رحم خودش رو جمع میکنه و بالا میکشه طوریکه حدود ۸ تا ۱۰ سانت بالاتر از دهانه واژن قرار میگیره. اگر لقاح اتفاق نیفته دهانه رحم بعد از تخمک گذاری مجدداً به حالت قبلی و در موقعیت پایین برمیگرده. ولی در صورت انجام لقاح، بعد از تخمک گذاری دهانه توی همون موقعیت بالایی میمونه.
چک کردن این نشانه به لحاظ وارد شدن میکروب به بدن، به دقت بالایی نیاز داره ولی یکی از کم خطاترین علائم لقاح هست (با اینکه صددرصد صحیح هم نیست)
۲٫ رنگ دهانه رحم و واژن:
به خاطر بالا رفتن فشار خون رنگ دهانه رحم و یا حتی واژن از صورتی یا قرمز به سمت بنفش و آبی تغییر میکنه.
۳٫ بالا ماندن دمای پایه بدن در روزهای بعد از تخمک گذاری:
اگر برای فمهیدن زمان تخمک گذاری، هروز دمای پایه بدن (دمای بدن، صبح، قبل از ترک رختخواب) را اندازه گیری میکنید دو حالت ممکنه برای شما اتفاق بیفته:
الف) یک افزایش ناگهانی نیم درجه در حوالی روزهای تخمک گذاری دارید که روزهای بعدی به حالت قبل برمیگرده.
ب) افزایش دما بعد از تخمک گذاری ادامه پیدا میکنه.
حالت دوم به احتمال زیاد نشانه حاملگی هست!
۴٫ خونریزی لانه گزینی:
۶ تا ۱۲ روز بعد از لقاح وقتی جنین خودشو به دیواره رحم می چسبونه در بعضی از خانوما لکه بینی یا خونریزی ملایم اتفاق می افته که کمرنگتر و رقیقتر از پریود هست و اکثراً به عنوان پریود پیش از موعد جدی نمی گیرنش.
۵٫ افزایش ترشحات دهانه رحم:
افزایش ناگهانی پروژسترون ممکنه باعث تولید یا افزایش ترشحات کِرِمی از دهانه واژن بشه.
۶٫ سینه های متورم، حساس یا دردناک:
که از یکی دو هفته بعد از لقاح و با بالا رفتن هورمونهای حاملگی خودشو نشون میده. گاهی ممکنه که رگهای سطح پوست سینه متورم هم بشن.
۷٫ خستگی و کوفتگی بدن:
یک علت ناشناخته ولی زودهنگام که میتونه یک هفته بعد از لقاح احساس بشه.
۸٫ دل درد و سایر دردهای شبیه پریود:
فرقش با پریود در پیش از موعد بودن اون هست. دردهایی شبیه پریود که یه خانوم هر لحظه احساس میکنه داره پریود میشه ولی در واقع میتونه نشونه حاملگی باشه.
۹٫ بدحالی صبحگاه و تهوع:
این علامت دو تا ۸ روز بعد از لقاح قابل احساسه و البته در بعضی خانمها در هر ساعتی از شبانه روز ممکنه وجود داشته باشه.
۱۰٫ سردرد یا دندان درد:
افزایش ناگهانی هورمونها توی بدن باعث بروز سردرد و گاهی دندان درد میشه و برای تخفیف درد در دوره های اقدام فقط میشه از استامینوفن ساده در دوز کم استفاده کرد. خوردن ایبوپروفن در این دوران ممنوعه!
۱۱٫ کمردرد:
احساس درد در قسمتهای پایینی کمر یکی از علائم حاملگیه ولی بعضی خانومها از درد پشت در روزهای اولیه بعد از تخمک گذاری شکایت داشتن.
۱۲٫ یبوست یا نفخ:
ترشح پروژسترون میتونه باعث افت کارکرد سیستم گوارشی بدن بشه و ایجاد یبوست و ورم بکنه. البته در موارد کمی عوارض افزایش پروژسترون روی سیستم گوارش برعکسه و باعث اسهال میشه.
۱۳٫ گرفتگی بینی، لرز و علائم شبیه سرماخوردگی:
در یک حاملگی سالم، جنین با آزاد کردن آنتی بادی و هورمونهایی، سیستم ایمنی بدن شما رو سرکوب میکنه تا بدنتون جنین رو مثل یک ماده خارجی دفع نکنه. آنتی بادیها باعث رشد جفت هم میشن. ولی در نتیجه ترشح این هورمونها و آنتی بادیها بدن شما نسبت به سرماخوردگی و آنفولانزا ضعیف میشه و حتی ممکنه دچار لرز هم بشید.
۱۴٫ سرگیجه و بیحالی یا بیهوش شدن:
به دلیل کاهش قند خون یا افزایش فشار خون ممکنه هر کدوم از این حالتها رو داشته باشید.
۱۵٫ جوش و آکنه:
اگر معمولاً روی صورت و بدنتان جوش و آکنه ندارید، ایجاد ناگهانی این موارد از نشانه های اولیه حاملگیه.این لیست مربوط به علائمیه که بعد از تاخیر پریود احساس میشن:
۱٫ تکرر ادرار:
حدود ۶ تا ۸ بعد از لقاح، ممکنه که رفت و آمد یک خانوم باردار به دستشویی بیشتر بشه!
۲٫ تیره شدن نوک سینه ها
۳٫ ویار غذا یا تغییر ذائقه:
احتمال کم میل شدن خانوم باردار به ترشی و بستنی و چیزهای شیرین زیاد هست و میل به بعضی غذاهای خاص هم بالا میره.
۴٫ تنگی نفس:
جنین از اولین روزهای تشکیل تا نزدیک تولد به اکسیژن نیاز داره و این مساله ممکنه باعث کم آوردن نفس در شما بشه.
منبع : http://ninisite.com
******

آیا علائم بارداری را می‌شناسید ؟
بر چه اساسی احتمال این را می‌دهید که باردار هستید؟ علائم بارداری یکی از مسائل مهم زندگی خانم‌هاست که نوید ورود به مرحله جدیدی از زندگی را می‌دهد. گرچه تنها راه قطعی برای اثبات بارداری یا عدم بارداری آزمایش خون بارداری است، اما برخی علائم برای بارداری وجود دارد که میتواند شما را راهنمایی کند. البته دقت نمایید این علائم قطعی نیستند زیرا تجربه زنان مختلف از علائم اولیه بارداری و حال کلی در طول دوران بارداری متفاوت است. از آنجا که علائم اولیه بارداری، قبل و در زمان پریود اتفاق می افتد و شباهت زیادی به علائم سیکل قاعدگی زنان دارد، بسیاری از اوقات این علائم نادیده گرفته می شوند. برخی از رایج‌ترین و عمومی‌ترین علائم بارداری در زیر به اختصار قید شده:

لکه بینی و گرفتگی
چند روز پس از لقاح نطفه خود را به دیواره پر خون رحم میچسباند که این اتفاق ۱۲ – ۶ روز پس از لقاح انجام شده و ایجاد خونریزی و گرفتگی خفیف در مادر می‌کند و بسیاری از مادران احساسی مشابه آغاز سیکل قاعدگی دارند. علاوه بر خونریزی مادران ممکن است شاهد ترشحات سفید رنگ شیر مانند باشند که به دلیل ضخیم شدن دیواره واژن است. این ترشحات طبیعی بوده ولی اگر حالت بد بو پیدا کند باید به پزشکتان مراجعه کنید تا احتمال عفونت بررسی شود.

تغییرات پستان‌ها : پستان‌ها پس از ۱ یا ۲ هفته بعد از باردار شدن، به دلیل تغییرات هورمونی پزرگ‌تر، سفتتر و کمی دردناک می‌شوند. بعضی اوقات رنگ نوک پستان‌ها تیره‌تر می گردند. البته دقت داشته باشید که درد سینه‌ها با عادت کردن بدن به میزان جدید هورمون‌‌های بارداری به مرور کاهش می‌یابد.

کمبود انرژی
کاهش میزان انرژی و احساس خستگی مفرط به دلیل افزایش میزان هورمون پروژسترون، افزایش تولید خون، کاهش قند خون و افت فشار خون کاملاً‌ طبیعی و از علائم رایج بارداری است. بهتر است در این دوران استراحت خود را افزایش دهید.

حالت تهوع
یکی از علائم رایج بارداری حالت تهوع می‌باشد که به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود (هورمون‌های بارداری عملکرد دستگاه گوارش را کند می‌کند). حالت تهوع و ویار (تمایل شدید به برخی خوراکی‌ها و بی‌میلی به برخی دیگر) همه طبیعی بوده و برای برخی زنان تا انتهای بارداری به طول می‌انجامد. البته خبر خوب این است که در اکثر موارد مادران باردار پس از اتمام ۳ ماه اول بارداریشان، حالت تهوع و ویارشان کاهش می‌یابد.

علل و درمان تهوع دوران بارداری عقب افتادن عادت ماهانه قطع شدن عادت ماهانه از علائم بارداری است ولی این بدان معنی نیست که عقب افتادن عادت ماهانه حتماً به معنی بارداری باشد. عوامل دیگری چون افزایش یا کاهش ناگهانی وزن، استرس، اختلالات هورمونی ، قطع مصرف قرص‌های ضد بارداری و خستگی می‌توانند در سیکل قاعدگی اختلال ایجاد نماید. البته توصیه می‌شود برای اطمینان آزمایش بارداری انجام دهید.

تکرر ادرار
تکرر ادرار به دلیل تغییرات هورمونی پس از ۸ – ۶ هفته پس از باردار شدن مشاهده می‌شود. البته تکرر ادرار به دلایلی از قبیل دیابت و عفونت مجاری ادرار هم می‌تواند اتفاق بیفتد و الزاماً دلیل بر بارداری نیست.

یبوست
به دلیل افزایش هورمون پروژسترون در بارداری که عملکرد سیستم گوارش را کند می‌کند، یبوست در بارداری امری رایج است. برای کاهش این عارضه، آب زیاد مصرف کنید، ورزش کنید و از مواد غذایی فیبردار استفاده نمایید.

تغییرات روحی و عاطفی ( افسردگی‌های مقطعی)
از علائم دیگر بارداری تغییرات احساسی و روانی و گاه احساس افسردگی است که به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود. این حالات بیشتر در ۳ ماهه اول بارداری مشاهده می‌شود.

سردرد و کمردرد
برخی خانم‌های باردار سردرد و کمر درد را نیز در این دوران تجربه می‌کنند.
سرگیجه و ضعف کردن
حالت سرگیجه و ضعف کردن به دلیل باز شده عروق، کاهش فشار خون و کاهش قند خون در بانوان باردار مشاهده می‌شود.

منبع : پزشک آنلاین