خواص دارویی دمنوش های زنجبیل،دارچین،زردچوبه و بابونه

خواص دارویی دمنوش زنجبیل,دمنوش دارچین,دم نوش زردچوبه ,دمنوش بابونه
خواص دارویی دمنوش زنجبیل,دمنوش دارچین,دم نوش زردچوبه ,دمنوش بابونه

خواص دارویی دمنوش زنجبیل

این گیاه حرارت بدن را بالا می‌برد و بعد از صرف غذا، به هضم آن کمک می‌کند و اگر کسی پرخوری کرد می‌تواند دل درد او را آرام کند. این گیاه برای ناراحتی‌های قلبی و همچنین حالت تهوع زنان باردار نیز مفید است. زنجبیل حاوی ترکیبات بسیار قوی ضد التهابی (gingerols) است . این خاصیت زنجبیل تاثر فوق العاده ای برای تسکین درد و کاهش التهاب آرتروز و آرتریت روماتوئید دارد .

به دلیل ترکیبات فنلی موجود در زنجبیل (جینجرول، شوگاول و زینجرون) از این ادویه محبوب می توانید برای کاهش درد و گرفتگی های قاعدگی استفاده کنید. چای و “دمنوش زنجبیل” بهترین راه طبیعی برای درمان و کاهش درد پریود است . همچنین مصرف این چای میتواند حالت تهوع و استفراغ شما را در دوران قاعدگی از بین ببرد .

در ضمن فشار خون را بالا می‌برد. پودر زنجبیل را با ۱ تا ۲ لیوان آب جوش دم کنید و با چند قطره لیمو ترش تازه و عسل میل کنید.

دمنوش های مفید گیاهی,خاصیت دمنوش زنجبیل
دمنوش های مفید گیاهی,خاصیت دمنوش زنجبیل

خواص دارویی دمنوش زردچوبه

این ادویه بی نظیر به طرز باورنکردنی دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری است . همین موضوع باعث شده است تا زردچوبه در بین داروهای گیاهی شفابخش و رده های بالای جدول در کنار سیر ، دارچین ، جینسینگ و زنجبیل قرار گیرد .ادویه زردچوبه برای تقویت حافظه بسیار مفید است زردچوبه به کاهش علائم افسردگی کمک می کند. تحقیقات نشان داده که ضدالتهاب و آنتی اکسیدانی قوی است.

مصرف دارچین به کاهش علائم آرتروز کمک می کند. بهترین نتیجه درمانی زردچوبه بر روی سرطان های پستان ، روده ، معده ، مری و پوست مشاهده شده است. کورکومین موجود در زردچوبه می تواند برای بیماران مبتلا به بیماری های التهابی روده مانند کولیت زخمی مفید بوده و مانند داروهای ضدالتهابی ، به کاهش درد نیز کمک کند .

برای تهیه “دمنوش زردچوبه“، کمی زردچوبه را با دارچین، درون آب جوش ریخته و بگذارید مانند چای دم بکشد. سپس با عسل میل کنید.

دمنوش های مفید گیاهی,خاصیت دمنوش زردچوبه
دمنوش های مفید گیاهی,خاصیت دمنوش زردچوبه

خواص دارویی دمنوش دارچین

این ادویه برای کنترل قند خون بسیار مفید است و آن را در حالت متعادل قرار می‌دهد. دارچین برای جلوگیری و کاهش علائم حساسیت و آلرژی بسیار مفید است . دارچین علاوه بر آن که دیابت را کنترل می کند، بر کلسترول خوب و LDL هم اثر می گذارد.

افرادی که آلرژی دارند نباید از مصرف دارچین در غذاهای خود پرهیز کنند زیرا موجب تشدید آلرژی نمی شود. اگر حس می کنید ضعیف شده اید و ممکن است مریض شوید، چای دارچین را فراموش نکنید. حتی اگر سرما خورده اید یا ضعف شدید دارید چای و “دمنوش دارچین” بهترین دارو است.

می‌توانید همراه با چای سیاه، آن را دم کنید و یا خود دارچین را به تنهایی در آب جوش ریخته، دم کرده و مصرف کنید.

دمنوش های مفید گیاهی,خاصیت دمنوش دارچین
خاصیت دارچین,خواص دارویی دارچین,خواص دمنوش دارچین

خواص دارویی دمنوش بابونه

بابونه گیاهی بسیار آرام بخش است و مصرف آن در شب، خواب آرام و راحتی برایتان فراهم می‌کند. دمنوش بابونه تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و به هضم غذا کمک می‌کند. از مهمترین خواص بابونه تقویت معده، درمان زخم معده و ورم معده است. بابونه ادرارآور و قاعده آور است، همچنین استفاده از بابونه سنگ مثانه را خرد و دفع می کند.

بابونه درمان کننده سردرد و میگرن است. بابونه ضدنفخ است. برای درمان چشم درد، بابونه را در سرکه ریخته و بخور دهید. بابونه تب بر و تسکین دهنده درد است برای تسکین درد، چند قطره اسانس بابونه را با یک قاشق روغن بادام مخلوط کرده و روی محل های دردناک بمالید درد را تخفیف می دهد.

برای تهیه “دمنوش بابونه” کمی گل بابونه را درون آب جوش در یک قوری چینی بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم، دم کنید.

دمنوش های مفید گیاهی,خاصیت دمنوش بابونه
خواص درمانی بابونه,خاصیت دمنوش بابونه,چای بابونه

 

عوارض و مضرات مصرف بیش از حد گیاهان دارویی

مصرف بیش از حد گیاهان دارویی موجب بروز عوارضی در بدن می‌شود و این تصور که گیاهان دارویی بدون عوارض است، تصور غلطی است. اگرچه گیاهان دارویی منشأ طبیعی دارند و در مقایسه با داروهای شیمیایی عوارض کمتری ایجاد می‌کنند اما مصرف بی‌رویه یا غیرعلمی برخی از این گیاهان می‌تواند موجب عوارض ناخواسته و حتی مسمومیت‌های شدید گردد؛ بنابراین مصرف گیاهان دارویی نیز همانند داروهای شیمیایی باید با آگاهی و پس از اطلاع از سازوکار عمل آن‌ها باشد.

به‌ویژه در مورد کودکان و سالمندان مصرف این گیاهان باید با احتیاط بیشتری همراه باشد. از این‌رو در کشورهای پیشرفته نظارت دقیقی بر تولید و توزیع این گیاهان صورت می‌گیرد. برای مثال سازمان غذا و دارو آمریکا (معروف به اف‌دی‌اِی FDA) همان شروط مربوط به داروهای شیمیایی را برای گیاهان دارویی نیز در نظر می‌گیرد.

برخی از اصول در مورد تهیه، نگه‌داری و مصرف گیاهان دارویی

1- بسیاری از گیاهان دارویی ممکن است به میکروب‌ها، سموم کشاورزی، مواد ضدعفونی‌کنندهٔ گازی (مثل فسفین) و فلزهای سمی (مثل سرب،جیوه و آرسنیک) آلوده باشند.
2- بهتر است این گیاهان را در جای سرد، خشک و دور از دسترس بچه‌ها حفظ نمود. ظروف پلاستیکی برای نگهداری گیاهان بودار مناسب نیستند. این ظروف می‌توانند اسانس فرار این گیاهان را جذب نمایند. همچنین، نباید از گیاهانی استفاده شوند که برای سال‌ها نگه‌داری شده‌اند.

3- بهتر است افراد خود به جمع‌آوری گیاهان دارویی مبادرت نکنند مگر این‌که قادر باشند گیاه سمی را از غیر سمی تشخیص دهند. معمولاً به گیاهان دارویی کشت داده شده بیشتر می‌توان اعتماد نمود.

4- گیاهان دارویی را نباید برای مدت طولانی استفاده کرد.

5- پیش از مصرف هر نوع گیاه دارویی باید دستور دقیق مصرف و عوارض جانبی آن روشن باشد. این گیاهان نیز همانند سایر داروها نباید بیش از مقدار مجاز مصرف شوند. سمی بودن یک داروی گیاهی بسته به قسمت مورد استفادهٔ گیاه و روش تهیهٔ آن فرق می‌کند.

6- مصرف هم‌زمان داروهای شیمیایی با گیاهی خاص ممکن است موجب بروز تداخل دارویی گردد؛ بنابراین باید پزشک را از مصرف این گیاهان مطلع نمود.

7- گیاهان دارویی باید از منابع معتبر و مطمئن تهیه شوند. فروشندگان گیاهان دارویی باید اطلاعات و شناخت کافی در زمینهٔ خواص داروهای گیاهی داشته باشند. بهتر است داروهای گیاهی از مراکزی تهیه شوند که دارای مجوز یا عضو اتحادیه باشند.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منبع: pamuh.com