ممکن است در روز‌های قبل از قاعدگی درد‌هایی را در ناحیه سینه احساس کرده باشید. دردناک شدن سینه ها قبل از قاعدگی، که نام صحیح آن «مستالجیا دوره‌ای یا مستودینیا دوره‌ای» ، بین خانم‌ها با شدت درد متفاوت بسیار رایج است. برخی ممکن است درد خفیفی احساس کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تیر کشیدن یا سوزش را در ناحیه سینه تجربه کنند.

همه‌ی این‌ها در اثر تغییرات هورمونی است. در نیمه‌ی اول چرخه قاعدگی،‌سطح هورمون استروژن افزایش می‌یابد و باعث بزرگ شدن مجراهای سینه می‌شود. زمانی که یک تخمک از تخمدان آزاد می‌شود، بدن هورمون پروژسترون تولید می‌کند تا به افزایش ضخامت دیواره رحم کمک کند، زیرا احتمال می‌دهد که آن تخمک قرار است به منظور بارداری، بارور شود. همچنین هورمون پروژسترون باعث متورم شدن غدد شیری در سینه ها می‌شود. افزایش سطح این دو هورمون است که باعث درد در سینه ها می‌شود. اما دردناک شدن سینه همچنین می‌تواند نشانه‌ی بیماری «فیبروکیستیک پستان» باشد، حالتی که باعث می‌شود قبل از قاعدگی توده‌های غیر سرطانی بزرگی در بافت سینه ظاهر شود، که وقتی به آن‌ها فشار وارد شود جابه جا می‌شوند، اما معمولا با شروع قاعدگی ناپدید می‌شوند.

زمان دقیقی که سطح هورمون‌ها تغییر می‌کند، همانند علائم خاص، برای هر زنی متفاوت است. با این حال معمولا در بیشتر افراد علائم کمی قبل از قاعدگی به حداکثر خود می‌رسند و این حتی از درد و حساس شدن نیز فراتر می‌رود. در این زمان از چرخه‌ی یک زن ممکن است بافت سینه متراکم‌تر شده و یک حالت ناهموار و سنگ فرش مانند پیدا کند، به خصوص در نواحی بیرونی سینه. همچنین این امکان وجود دارد که یک درد عمومی خفیف طولانی مدت و احساس پر بودن و سنگین بودن در سینه وجود داشته باشد.

sore-breast

درد سینه ها قبل از قاعدگی حتی می‌تواند بدتر باشد. اگر شما به تازگی شروع به استفاده از داروهای هورمونی مثل قرص‌های ضد بارداری کرده باشید، درد و بزرگ شدن سینه‌ها همراه با افزایش وزن خود از اثرات جانبی قرص‌های ضد بارداری محسوب می‌شوند و البته درد سینه ها فقط یکی از علائم گسترده قبل از قاعدگی بانوان است که بیشتر خانم‌ها با آن‌ها آشنا هستند. علائم احساسی مثل تغییر حالات و رفتار،علائم فیزیکی مثل نفخ شکمی یا حتی نفخ و باد کردن کل بدن و علائم شناختی مثل خستگی و فرسودگی.

دردناک شدن سینه‌ها قبل از قاعدگی برای حدود هفتاد درصد از زنان در طول زندگی انها اتفاق می‌افتد. با حدودا بیشتر از یک سوم میزان شدت دردی که یک زن می‌تواند تحمل کند. این پدیده بیشتر در بین بانوان بین ۳۰ تا ۵۰ سال رایج است و متاسفانه کار زیادی غیر از صبر کردن در این رابطه نمی‌توان انجام داد اما خوشبختانه درد سینه ها معمولا به محض آغاز شدن پریود شما یا حداقل چند روز بعد از آن از بین می‌رود.