مواد اولیه :

تخم‌مرغ                                                                               چهار عدد

شكر ريز                                                                              100 گرم

آب جوش                                                                             يك قاشق سوپخوري

آرد گندم                                                                               100 گرم

آرد ذرت                                                                                 30 گرم

شربت قند                                                                              نصف پيمانه

خامه فرم گرفته‌شده                                                                دو پيمانه

شكلاتي چيپسي دانه ريز                                                        نصف پيمانه

موز خرد شده                                                                         يك عدد

شكلات تخته‌اي تلخ                                                                 به ميزان لازم

وانيل                                                                                    1/8قاشق چايخوري

بيكينگ‌پودر                                                                                       يك قاشق چايخوري

طرز تهیه

زرده و سفيده تخم‌مرغ‌ها را جدا مي‌كنيم.

زرده تخم‌مرغ، شكر و وانيل را در همزن ريخته و با درجه متوسط مي‌زنيم، بعد از دو دقيقه آب جوش را ريخته و به هم زدن ادامه مي‌دهيم. به طور معمول پنج تا شش دقيقه طول مي‌كشد تا زرده به حالت مطلوب برسد. اين حالت چنان است كه: 1- دانه‌هاي شكر كاملا حل شده و مايه زبر نباشد. 2- زرده‌ها دو تا سه برابر شده و كامل كرم رنگ باشد. 3- به وسيله يك قاشق مقداري از مواد را برداشته و از بالاي ظرف در مواد برمي‌گردانيم، برگشت مايه از قاشق به ظرف بايد به شكل يك روبان به هم پيوسته باشد. زرده را كنار گذاشته و تيغه همزن را كامل شسته و خشك مي‌كنيم.

سفيده‌ها را به وسيله همزن كاملا تميز و خشك مي‌زنيم. اين كار را با آخرين درجه همزن انجام مي‌دهيم و آنقدر مي‌زنيم تا سفيده‌ها سبك شوند و وقتی ظرف را برمي‌گردانيم از ظرف نريزد. آردها و بيكينگ‌پودر را مخلوط كرده، سه بار الك مي‌كنيم و بعد تمام آن را در زرده ريخته و مخلوط مي‌نماييم تا كاملا يك‌دست شود.

آخرين مرحله افزودن سفيده تخم‌مرغ است. در اينجا نياز به دقت و احتياط داريم، زيرا سفيده يكي از اركان اصلي كيك است كه بايد به همان شكل بماند، يعني از پف آن كم نشود. سفيده را در سه مرحله و به آرامي در كيك ريخته، به وسيله يك ليسك و به شكل دوراني يعني فقط از زير به رو يا از چپ به راست يا بالعكس مخلوط مي‌كنيم. از هر جهت كه شروع مي‌كنيم تا آخرين ذره سفيده بايد به همان شكل ادامه دهيم.

كف سيني فر 20×20 را با كاغذ روغني مي‌پوشانيم و مواد را آرام در سيني مي‌ريزيم. سپس با همان ليسك روي مواد را صاف مي‌كنيم و در فر با حرارت 180 درجه سانتي‌گراد كه از 20 دقيقه قبل روشن كرده‌ايم و كامل داغ شده مي‌گذاريم و 30 دقيقه زمان مي‌دهيم تا نان بپزد. آن را روي توري گذاشته و صبر مي‌كنيم تا خنك شود. پس از آن كاغذ را جدا كرده و نان را برش مي‌زنيم تا دو تكه نان داشته باشيم. لايه رويي را برداشته و كنار مي‌گذاريم. به وسيله يك قاشق نيمي از شربت قند را روي تمام نان پخش مي‌كنيم، نيمي از خامه را روي آن كشيده و صاف مي‌كنيم. موز خرد شده و شكلات چيپسي را روي آن در بخش‌هاي مختلف مي‌ريزيم. مي‌توان از مغز گردو، دانه‌هاي شكر و ميوه‌هاي مختلف نيز استفاده كرد. حالا تكه دوم نان را روي مواد گذاشته و خيلي آرام كمي مي‌چسبانيم. مابقي خامه را دور تا دور و روي نان مي‌كشيم و به وسيله يك رنده ريز، شكلات تخته‌اي را روي نان رنده مي‌كنيم. حالا به وسيله يك چاقوي بزرگ نان را برش زده و به اندازه شيريني‌هاي كوچك‌تر سرو مي‌كنيم.

نكــته

منظور از شكر ريز، پودر شكر نيست. براي داشتن شكر ريز، ابتدا 100 گرم شكر را در آسياب يا ليوان مخلوط‌كن مي‌ريزيم و بعد درجه مخلوط‌كن را روي يك گذاشته و با سه شماره خاموش مي‌كنيم.

 

 

خانواده سبز