پیام از این قرار است

«از این به بعد موزهای خیلی رسیده و نرم را که پر از لکه‌های تیره هستند و اگر به هر کسی آنها را تعارف کنید نوعی توهین حساب میشود دور نریزید زیرا آخرین تحقیقات دانشمندان ژاپنی نشان میدهد که موزهای له شده و سیاه دارای ماده معجزه‌آسای TNF است که قدرت مبارزه با سلول های سرطانی و از بین بردن آنها را دارند و هر چقدر موز رسیده تر و سیاه تر باشد بیشتر دارای این ماده است. بر اساس تحقیقات دانشمندان ژاپنی در میان میوه هایی که خاصیت ضد سرطان دارند مثل انگور، سیب، هندوانه، آناناس، گلابی و خرمالو، موز خاصیت بیشتری در افزایش گلبول‌های سفید و تقویت سیستم ایمنی بدن و شکست دادن سلول های سرطانی دارد زیرا ماده TNFدر موزهای رسیده بیش از میوه‌های دیگر است.»

"Banana

می‌توان گفت که بالاخره بخشی  از یکی از صدها پیامی که در مورد خواص انواع و اقسام میوه ها و خوراکی هاست و بیش از 99٪ آنها چرندیاتی بیش نیست شاید تا حدودی درست باشد! با این وجود معتقدیم که این پیام چند ایراد جدی دارد که نباید منتشر شود و قبلا نیز در مطلبی با نام «چطور شایعات را تشخیص دهیم» به آنها اشاره کردیم:

  • اولا که طبق معمول این مطلب از یک عکس خارجی ترجمه شده است. ساختار نگارشی و استفاده از واژه‌های جذاب و فریبنده بیشتر به قصد انتشار در حجم وسیع است و نه صرفا اطلاع‌رسانی علمی!
  • از همه مهمتر متن بدون منبع است که عملا آن را بی اعتبار می‌کند و به صورت پیشفرض نباید باور شود.
  • در متن گفته شده «طبق آخرین تحقیقات دانشمندان ژاپنی…» که باز هم متن را شبه‌علم و شبیه شایعه نشان می‌دهد. در ژاپن بیش از هزاران نفر پژوهشگر وجود دارد. کدام دانشمندان از کدام مرکز پژوهشی و در چه تخصصی؟! آخرین تحقیقات یعنی چه‌زمانی؟!
  • مبالغه، ترکیب حقیقت و شایعه و ساده‌سازی بیش‌از اندازه یک مطلب علمی و پزشکی بیش از آنکه مفید باشد مضر است.

سرطان بیماری بسیار پیچیده‌ای است و پزشکان معتبر زیادی در جهان ‌در حال آزمایش و تحقیق شبانه‌روزی برای درمان آن هستند و چیزی به نام معجزه‌آسا برای درمان آن وجود ندارد. اگر چنین بود پزشکان به جای صرف این همه وقت و هزینه به پرورش موز مانده روی می‌آوردند! جهت اطلاع پژوهش مورد نظر در سال 2009 در ژاپن روی تعدادی موش آزمایشگاهی انجام و در یک ژورنال نه چندان معتبر چاپ شده و هنوز نتایجی از پژوهش‌های کلینیکی روی انسان وجود ندارد و گروه دیگری هم آن را تائید نکرده است. حتی در همان مقاله هم به این صراحت گفته نشده که موز لکه‌دار درمان سرطان است یا حتی موز TNFدارد! بلکه میزان عامل TNF در بدن موش در هنگام خوردن موز با لکه سیاه تغییر می‌کند! حالا اینکه چرا به موش موز خورانده شده و آیا این موز بوده که TNF را تغییر داده یا عوامل دیگر خودش جای بحث دارد و فعلا ربطی به انسان ندارد و مشخص نیست که روی انسان همان اثر یا حتی نتیجه عکس داشته باشد. حتی ممکن است میوه‌هایی که لکه‌دار می‌شوند به دلیل افزایش سطح گلوکوز و قند برای افراد دیابتی و بیماران مضر و خطرناک باشد. ضمنا موزها با پوست تیره بسیاری از ویتامین‌های مفید دیگر خود را از دست می‌دهد. پس اگر هم موز مانده دوست دارید اجازه ندهید زیاد سیاه شود تا از خواص مفید دیگر آن بی‌بهره نمایند.

لینک دریافت مقاله‌ی اصلی مربوط به این پژوهش

عامل نکروز تومور آلفا، (به انگلیسی: Tumor necrosis factor alpha) یا فاکتور نکروز دهنده تومور یک سایتوکاین یا نوعی پروتئین در بدن (و نه در موز!) است که نقش خاص و پیچده‌ای در سیستم ایمنی بدن دارد و تاثیر موز بر روی آن بسیار جزئی است. TNF در برخی مواد خود باعث بروز بیماری‌ها و اختلال‌های دیگر در بدن است. 

* در تصویر مربوط به پیام رسان این مطلب ترجمه TNF به اشتباه فاکتور گسترش دهنده تومور ذکر شده که فاکتور نکروز دهنده تومور درست است.

منابع:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tumor_necrosis_factor_alpha

https://badnewsbiology.wordpress.com/2013/01/01/are-bananas-really-able-to-protect-against-cancer/

http://everydaylife.globalpost.com/eating-banana-brown-spots-bad-you-21984.html

http://healthmunsta.hubpages.com/hub/Bananas-for-Cancer-Do-Brown-Spots-on-Bananas-Fight-Cancer