شایعه جدید در مورد نوشابه‌های قوطی و مرگ بر اثر باکتری موجود در ادرار موش را ببینید:

«یک روز خانمی یک قوطی نوشابه گاز دار خرید و پس از نوشیدن همان روز مرد کالبد شکافی علت مرگ را لپتوسپیروسیس اعلام کرد. پس از تحقیق مشخص شد که نوشابه را بدون لیوان مصرف کرده و لب و دهان با قوطی تماس داشته و قوطی آلوده به ادرار خشک شده موش ناقل بیماری خطرناک لپتوسپیروسیس بوده (ادرار موش مواد سمی و خطرناکی دارد که اکثر مردم از آن بی اطلاعند. توصیه می شود که بخش فوقانی کنسروها قبل از مصرف به دقت شسته شود چرا که عموما در انبارهایی نگهداری میشوند که محل دسترسی این جوندگان هستند. دوستان توجه کنند تمام شیشه ها و کنسروها رو حتما با آب و ریکا قبل از مصرف کاملا شستشو نمایید»

DSCN34901

اما واقعیت چیست؟

شایعه فوق هم ترجمه یک سری شایعات خارجی است که کمی دیر به دست ما می‌رسد و معمولاً کمی هم ایرانیزه می‌شود.

در منابع متفاوت موارد زیر توضیح داده شده است:

  • این شایعه از ۱۹۸۸ وجود دارد اما تاکنون هیچ گزارشی در تمام جهان مبنی بر مسمومیت لپتوسپیروسیس ناشی از نوشیدن از قوطی گزارش نشده است.

 

  • طبق گزارش مرکز بیماری‌های امریکا ممکن است ادرار جوندگان حاوی این بیماری باشد، اما در صورتی امکان ابتلا وجود دارد که شما ادرار را بلافاصله بنوشید. پس از خشک شدن ادرار تمام میکروارگانیسم‌ها از جمله باکتری فوق خواهند مُرد. همچنین این بیماری علائمی شبیه آنفلوآنزا، مننژیت و سرماخوردگی شدید دارد اما احتمال مرگ در آن کم است. طول درمان برای یک انسان معمولی بین چند روز تا سه هفته است.

 

  • بسته‌های قوطی‌های نوشیدنی با پلاستیک محافظ پوشیده شده و تنها هنگام قرار گرفتن در رگال فروشگاه باز می‌شوند لذا امکان ادرار موش یا دیگر موارد باکتریایی بسیار کم است.

 

  • در صورت امکان خطر (حتی بسیار اندک) مراجع ذیصلاح بهداشتی، تولیدکنندگان را وادار می‌کنند تا روی بسته‌بندی توضیحات لازم را درج نمایند. هیچ توضیحی برای نوشیدنی‌های قوطی در اروپا و امریکا در این مورد وجود ندارد.

 

  • همیشه امکان آلوده بودن دست فروشندگان یا دیگر خریداران وجود دارد، لذا می‌توان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های معمول کمی احتیاط کرد، اما خطر مرگ وجود نخواهد داشت.