بازاریابی چریکی که به بازاریابی پارتیزانی نیز گاهی نامگذاری می شود، جادویی است که کسب و کار شما را دگرگون می سازد. این روزها از این نوع بازاریابی زیاد شنیده اید و شاید تصمیم گرفته اید که از آن استفاده کنید اما نمی دانید از کجا و چگونه می بایست شروع کنید. در این مقاله سعی می کنم بطور مختصر و مفید در این باره اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهم.

اکنون بازاریابی را طور دیگری معنی می کنیم:
هر تماس کوچکی که کسب و کار شما با دنیای بیرون برقرار می کند همان بازاریابی است. این تماس کوچک، فرصت های زیاد بازاریابی است که به پول نیاز ندارد.
بازاریابی هنر عوض کردن عقاید مردم است و به هیچ عنوان یک اتفاق نیست بلکه یک فرآیند است. تاکید می کنم که بازاریابی یک فرآیند مستمر است و به هیچ وجه به شانس و اقبال ربطی ندارد.

ما در زیر به برخی از اصول بازاریابی چریکی اشاره ای می کنیم:

۱) جمع آوری اطلاعات دقیق و کامل از مشتریان هدفمند

اولین گام در بازاریابی چریکی بدست آوردن اطلاعات دقیق و کامل از مشتریان احتمالی شماست. شما می بایست بدانید که مشتریان شما بیشتر تلویزیون نگاه می کنند، رادیو گوش می کنند و یا مجله و روزنامه می خوانند. طرز فکر و فرهنگشان را مطالعه نمایید و تاریخ شهر و دیارشان را بشناسید. شک نکنید که اگر اطلاعات دقیقی از مشتریان احتمالی خود نداشته باشید، هر گونه هزینه ای را که در بازاریابی صرف می کنید، دور ریخته اید

۲) تمرکز بر بازار هدف کوچک

دومین گام در بازاریابی چریکی که مهمترین نکته نیز می باشد این است که تا آنجا که ممکن است بازار هدفمان را کوچک کنیم. در بازار امروز که فروش محصلات و خدمات بسیار سخت بنظر می رسد، یکی از مهمترین کارهایی که می توانیم انجام دهیم این است که بازار هدفمان را به دقت انتخاب کنیم. شاید باور نکنید اما این حقیقت دارد که شرکت های کوچک اگر بازار هدفشان را محدود کنند قطعاً از شرکت های بزرگی که رقیب آنها هستند نیز پیشی می گیرند.
وقتی شما بازار هدفتان را درست و دقیق انتخاب کنید بی شک بقیه مراحل بازاریابی همانند انتخاب رسانه تبلیغاتی، انتخاب پیام و سایر مراحل بازاریابی شما آسانتر و کم هزینه تر خواهد بود.
در انتخاب بازار هدف می بایست به چند نکته توجه داشته باشید:
اول اینکه در زمان های گذشته مشتریان شما چه کسانی بوده اند؟ در واقع بررسی کنید که چه کسانی از شما بیشتر خریده اند؟ این مشتریان چه ویژگی های مشترکی داشته اند؟
دوم اینکه ببینید در صنف شما رقبایتان چه افرادی را هدف قرار داده اند؟ مشتریان آنها چه کسانی هستند؟ سعی کنید دنبال آن بازار نروید چون در دستان رقیب شماست. شما می بایست به دنبال بخش کوچکی از بازار باشید که رقبایتان از آن غافل مانده اند. بعنوان مثال فرض کنید که شما فروشنده کت و شلوار آقایان هستید. آیا می دانستید که تحقیقات نشان داده است که ۶۵٪ از تصمیمات خرید در این محصول توسط خانم ها گرفته می شود؟ کافیست شما تبلیغات خود را در رسانه هایی انجام دهید که مخاطبان آن خانم ها هستند.

۳) خلاقیت

این نکته یکی از مهمترین قسمت های بازاریابی چریکی است. تا اینجا همه چیز بخوبی پیش رفت. اطلاعات مشتریان احتمالی خود را جمه آوری کرده اید و بازار هدفتان را نیز تا آنجا که ممکن است کوچک کرده اید. از این به بعد می بایست به این فکر کنیم که چگونه پیام خود را به خلاقانه ترین روش به مشتریان احتمالی خود منتقل کنیم؟!
بازاریابی چریکی می گوید موفق نمی شوید مگر با خلاقیت. در واقع شما می بایست با استفاده از ابزارهای تولید ایده های خلاقانه که در همین وب سایت نیز به شما معرفی شده است ایده های خلاقانه ای برای معرفی محصولات و خدمات تان ایجاد کنید و آنها را بکار ببندید.

یکی از حسن های بازاریابی چریکی این است که نیاز به هزینه هنگفت در بازاریابی تان ندارید و در واقع تخیل و ابتکار شماست که حرف اول را می زند. اگر در کسب و کارتان تازه کار هستید، بازاریابی چریکی بسیار به دردتان می خورد چون امروزه رقابت زیرکانه تر، پیچیده تر و حتی خشن تر از سابق شده است. بازاریابی چریکی می خواهد که شما ابعاد مختلف بازار خودتان را بشناسید، تجربه کنید و سپس از تاکتیک های آزمایش شده استفاده نمایید.
تفاوتی که بین کسب و کارهای کوچک و بزرگ وجود دارد این است که کسب و کارهای کوچک از فقر منابع رنج می برند و این فرصتی است برای کسب و کارهای کوچک که روشی کاملاً متفاوت نسبت به بازاریابی داشته باشند. سرعت و قابلیت انعطاف، جوهر بازاریابی چریکی است.

شاید با خواندن این مقاله بخواهید بدانید که شما، بازاریابی چریکی را چگونه باید در کسب و کارتان استفاده کنید. نگران نباشید ما مثال عملی برای شما ارائه خواهیم داد که توانستیم با آن ۱۰۴ واحد اداری تجاری را در ۴ ساعت پیش فروش کنیم. برای خواندن این داستان موفقیت مقاله پیش فروش ۱۰۴ آپارتمان در ۴ ساعت از طریق بازاریابی چریکی را مطالعه نمایید.

نویسنده مقاله: مسعود محمدی

 

منبع :بازاريابي