از بهبود سلامتی قلب گرفته تا سرحالی و خوش خلق شدن ، پس اینبار باید درمورد رد کردن دست کسی که به شما شکلات تعارف میکند دوباره فکر کنید .

در این مقاله ۵ خاصیت مهم شکلات و خلاصه ای کوتاه از تاثیرات مفید آن بر سلامتی را میخوانید .

۱-شکلات آنتی اکسیدان های بسیاری دارد

یکی از عالی ترین خواص شکلات این است که سرشار از انتی اکسیدانها است ، آنتی اکسیدان ها به مقابله با آسیب های پوستی ناشی از پرتوهای نورخورشید کمک میکند. شکلات تلخ کاکائوی طبیعی بیشتری دارد ، بنابراین مفیدترین نوع شکلات محسوب میشود. در طول تاریخ، کاکائو به دلیل ترکیبات خاص و شگفت آورش مورد توجه بوده است. پژوهش های اخیر نشان میدهد خواص سلامتی بخش دانه های کاکائو واقعا متحیر کننده است. در حقیقت ، دانه های کاکائو از هر غذای دیگری بیشتر آنتی اکسیدان دارند . برای بیشتر باز کردن این موضوع مقایسه ای انجام میدهیم : بلوبری که منبع غنی آنتی اکسیدان است حدودا ۳۲ آنتی اکسیدان دارد ؛ ولی دانه های کاکائو حدود ۶۲۱ آنتی اکسیدان دارد !

ترکیب شیر و شکلات سفید خوشمزه به نظر میرسد، ترکیباتی که به شکلات اضافه میشود و آن را شیرین میکند خواص مفید کاکائو را خنثی مینماید. هر خاصیتی که شکلات داشته باشد به دلیل دانه های کاکائو است . بنابراین هرچه شکلات تلخ تر باشد، مفید تر است.

۲-شکلات خطر ابتلا به دیابت را کم میکند

دومین مورد در رابطه با خواص شکلات رابطه بین شکلات تلخ و دیابت است. اگر شکلات تلخ در حد متعادل مصرف شود، میتواند همراه قدرتمندی برای مقابله با دیابت باشد. عجیب به نظر میرسد ، اینطور نیست؟ برخلاف آنچه تصور میکردید، خوردن شکلات با پایین آوردن فشارخون و افزایش قابل توجه حساسیت به انسولین خطر ابتلا به دیابت را کاهش میدهد. هنگام خرید شکلات، نوع تلخ تر آن را بخرید .هرچه شکلات تلخ تر باشد افزودنی های آن کمتر و کاکائوی آن بیشتر است. کاکائو به خودی خود بسیار تلخ است ، بنابراین بر عهده خودتان است که تعادل شیرینی و تلخی شکلاتی را که میخرید انتخاب کنید . میتوانید نظر دوستانتان را نیز بپرسید. به مرور زمان ذائقه تان با شکلات تلخ تر عادت میکند.

۳-شکلات به قلب کمک میکند

یکی دیگر از خواص شگفت آور شکلات تلخ بهبود سلامتی قلب است. تحقیقات نشان داده است مصرف منظم شکلات تلخ فشار خون را پایین می آورد ، چراکه کاکائو ترکیباتی به نام فلاونوئید دارد و با کمک به ساخت نیتریک اکسید ،فشار خون را ثابت نگاه میدارد. تنها همین نیست، شکلات تلخ به کاهش سطح کلسترول خون کمک میکند . از آنجاییکه شکلات تلخ ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های بسیار بسیار زیادی دارد ، نقشی حیاتی در حفظ سلامتی بدن بازی میکند. با مصرف منظم شکلات تلخ ، نه تنها به قلبتان بلکه به تناسب اندامتان نیز کمک خواهید کرد.

۴-شکلات از پوست و زیبایی لبخندتان محافظت میکند

به دلیل وجود فلاونوئید های فراوان در شکلات تلخ ، مصرف آن به محافظت از پوست در برابر آسیب های نورخورشید کمک میکند. شکلات تلخ به افزایش جریان خون کمک و روند پیری را کند میکند، همچنین حاوی مواد معدنی به نام تیوبرمین است که نقش بسزایی در تقویت مینای دندان دارد. یک لحظه فکر کنید ، خوردن شکلات برای کمک به سلامتی دندان! به علاوه، شکلات تلخ حاوی مقادیر زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی است ، که آن را به ماده غذایی کم نظیری تبدیل میکند.
۵-شکلات حس خوبی به شما میدهد

شکلات به طور طبیعی موجب شادابی و سرحالی میشود. مطالعات نشان داده است افرادی که مرتبا شکلات تلخ میخورند بیشتر احساس آرامش و شادی میکنند . مصرف شکلات با افزایش جریان خون در مغز میتواند موجب بهبود کلی عملکرد شناختی شود. علاوه بر این که شکلات میزان کافیین کمی دارد ، موجب آزادسازی اندروفین در مغز میشود و در نتیجه موجب شادابی ، سرحالی و هشیار شدن شما شده و احساس خوبی به شما میدهد.

هر چند مطالعات کامل تری نیز صورت گرفته که بر خواص مفید شکلات تاکید دارد،ولی همین ۵ مورد برای قانع کردن کسانی که به خواص شکلات اعتقادی ندارند کافی است. توجه داشته باشید که میزان مشخصی برای مصرف شکلات در روز تعیین نشده است ، پس در مصرف آن زیاده روی نکنید. فراموش نکنید با وجود اینکه شکلات خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد ، ولی هنوز هم شکلات است.

 

 

منبع : انجمن عروسانه