تبخال تناسلی یک بیماری است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) به وجود می آید و دو نوع متفاوت دارد. نوع یک (HSV-1) معمولا باعث ایجاد تبخال های دهان و عفونت لب و دهان می شود. علائم این نوع ویروس معمولا به صورت تبخال شناخته می شوند.در گذشته HSV-1 به عنوان عامل تبخال تناسلی شناخته نمی شد اما امروزه با کاهش سن آغاز رابطه جنسی، این نگرش نیز تغییر کرده است. با این حال هنوز هم بیشتر موارد تبخال تناسلی به علت نوع دوم ویروس یعنی HSV-2 به وجود می آید.

HSV-2 در اعصاب زندگی می کند. هنگامی که این ویروس فعال می شود، به سطح پوست و یا غشای مخاطی حرکت کرده و خودش را در آنجا تکثیر می کند. در این مرحله، ویروس می تواند به شخصی دیگر منتقل شده و او را نیز آلوده کند. سپس ویروس به سمت گانگلیون (توده از بافت های عصبی) که معمولا در قاعده ستون فقرات قرار دارد، حرکت کرده و برای مدتی در آنجا به صورت نهفته باقی خواهد ماند.

 

چه کسانی در معرض ابتلا به تبخال تناسلی قرار دارند؟

در ایالات متحده آمریکا، در حدود یک پنجم از کل افراد بالای 12 سال به ویروس HSV-2 که منجر به تبخال تناسلی می شود آلوده هستند و تقریبا 90% آنها از این موضوع (آلودگی خودشان) آگاه نیستند. کارشناسان تخمین می زنند که چیزی نزدیک به 50 تا 80 درصد افراد بزرگسال به تبخال دهان مبتلا هستند.

زنان بیشتر از مردان به این ویروس آلوده هستند (تقریبا یک چهارم زنان و چیزی حدود یک پنجم مردان.) یکی از دلایل این قضیه این است که این ویروس آلت تناسلی زنانه را بسیار آسانتر از آلت تناسلی مردانه آلوده می کند. تبخال تناسلی در میان سیاه پوستان شایعتر از سفید پوستان است. احتمال ابتلا به تبخال تناسلی با بالا رفتن سن افزایش می یابد.

داشتن شرکای جنسی متعدد نیز تا حد زیادی موجب بالا رفتن احتمال ابتلا به این ویروس می شود.

 

تبخال تناسلی و دهانی چگونه منتقل می شود؟

HSV-1 معمولا از طریق بوسیدن از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. همچنین این ویروس می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی از دهان به ناحیه تناسلی منتقل شود. اگر این اتفاق بیافتد، این ویروس منجر به ایجاد تبخال تناسلی می شود.

HSV-2 معمولا از طریق رابطه جنسی واژنی و مقعدی منتقل می شود. این ویروس نیز مانند HSV-1 می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی به دهان فردی دیگر منتقل شده و موجب تبخال در دهان شود.

HSV-2 در خارج از محیط های زنده نمی تواند به بقای خود ادامه دهد. بنابراین مواردی مانند توالت فرنگی، وان حمام و یا لباس فرد آلوده به ویروس نمی توانند موجب انتقال ویروس و ابتلا به آن شوند.

14_1

 

پیشگیری از تبخال تناسلی چگونه است؟

با استفاده از یک مانع لاتکس (مانند کاندوم) در هنگام رابطه جنسی می توانید خود و شریک جنسیتان را ابتلا به تبخال تناسلی محافظت کنید. اگر بر روی آلت تناسلی خود و یا شریک جنسیتان زخم وجود داشت، از برقراری رابطه جنسی بپرهیزید، همچنین اگر در دهان و روی لبهای شما و یا شریک جنسیتان زخم وجود داشت از برقراری رابطه جنسی دهانی و بوسیدن خودداری کنید.

مهم است بدانید که HSV حتی اگر هیچ نشانه ای نیز نداشته باشد باز می تواند مسری باشد و از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

 

 

 

coca.ir