رده درمانی: آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین II .
اشکال دارویی: کپسول و یا قرص های ۸۰ و ۱۶۹
نام ژنریک: والسارتان  به شکل قرص های ۸۰ و ۱۶۹
موارد مصرف
والزارتان برای درمان پرفشاری خون تجویز می‌شود.
دارونامه | موارد مصرف و عوارض دارويي والزارتان يا والسارتان (Valsartan)
مکانیسم اثر
والزارتان یک آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین II می‌باشد با فعالیت ضدفشار خون که عمدتاً ناشی از بلوک انتخابی گیرنده‌های AT1 و کاهش اثر فشاری آنژیوتانسین II می‌باشد.
قرص روکشدار خط دار
روش مصرف مناسب این دارو: دارو را بیشتر یا کمتر از میزان‌ تجویز شده‌ مصرف‌ نکنید. دارو را هر روز در یک ساعت معین مصرف کنید. رژیم غذایی توصیه شده توسط پزشک را به دقت رعایت کنید.
دوز فراموش شده : اگر مصرف یک دوز از دارو را فراموش کردید، به محض به یاد آوردن، آنرا مصرف نمایید. با اینحال اگر نزدیک زمان دوز بعدی به یاد آوردید، از مصرف دوز فراموش شده منصرف شده و به رژیم منظم قبلی برگردید. هرگز دوز دارو را دو برابر نکنید.
احتیاطات: هنگام مصرف این دارو باید بطور مرتب توسط پزشک معاینه شوید تا روند درمان شما بررسی شود . به علت ایجاد سرگیجه و سبکی سر در حین مصرف والزارتان هنگام رانندگی و کار با ماشین آلاتی که نیاز به هوشیاری دارند احتیاط نمایید. از کم شدن آب بدن جلوگیری کنید و هنگام ورزش یا در هوای گرم که احتمال از دست رفتن زیاد آب بدن وجود دارد باید احتیاط شود.
عوارض جانبی: هر دارو در کنار اثرات‌ مفید خود دارای یک سری اثرات ناخواسته می باشد. اگر چه‌ تمام این‌اثرات ناخواسته‌ در یک‌ فرد بروز نمی کند اما در صورت‌ بروز هر مشکلی به پزشک‌ خود مراجعه‌ کنید.
عوارض‌ جانبی‌ این‌دارو با آگاهی‌ از آن‌ و مشورت‌ با پزشک‌ قابل‌ پیش‌بینی‌ و قابل‌ رفع‌ می‌باشد. به‌ خاطر داشته‌ باشید که‌ عوارض‌ داروها به‌مراتب‌ کمتر از عوارض‌ عدم‌ مصرف‌ آنها می‌باشد.
عوارض جانبی شامل افزایش پتاسیم خون ، سردرد و سرگیجه را مدنظر داشته باشید .
عوارض جانبی شایع: سردرد و سر گیجه.
مواردی که در صورت وقوع نیاز به توجه پزشکی دارند: افت فشار خون، مشکلات کلیوی و راش پوستی   آنژیوادم، نوتروپنی. افزایش پتاسیم خون .
عوارض دیگر:دل درد، درد مفصل، درد پشت، سرفه، اسهال، سرگیجه، خستگی، سردرد، عفونت مجاری تنفسی، عفونت ویروسی،
اگر علاوه  بر مطالعه‌ ‌ اطلاعات‌ بالا  به‌ نکته‌ای‌ نامفهوم‌ برخورد کردید یا به‌ اطلاعات ‌بیشتری‌ در مورد این‌ دارو نیاز دارید با پزشک‌ یا داروساز خود مشورت کنید.
فبل از استفاده از این دارو نکات زیر در نظر گرفته شود.
این‌ دارو برای‌ بیماری فعلی‌ شما تجویز گردیده است، لذا از مصرف‌ آن‌ در موارد مشابه‌ یا توصیه‌ آن‌ به‌ دیگران‌ خودداری‌ کنید.
آلرژی:
در صورتیکه سابقة هر گونه واکنش غیرعادی یا آلرژیک به داروی والزارتان، حساسیت به داروهایی که سولفونامید نامیده می شوند یا مواد جانبی موجود در داروها، رنگها و غذاها دارید، با پزشک خود در میان بگذارید .
حاملگی:
در صورت تشخیص بارداری، فورا باید تحت نظر پزشک مصرف این دارو قطع شود. در صورت احساسی مبنی بر بارداری فورا با پزشک خود مشورت کنید. شیر دهی:
ترشح این دارو در شیر، ناشناخته است ولی با توجه به عوارض بالقوه آن در شیر دهی توصیه نمی شود
مصرف همراه با سایر داروها:
اگر همزمان با این فراورده داروهای‌زیر یا هر داروی بدون نسخه، گیاهی یا مکمل ویتامینی۶ را مصرف می کنید به پزشک یا داروساز اطلاع دهید: داروهای مدر نگهدارنده پتاسیم ، مهار کننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (مثل انالاپریل، کاپتوپریل، لیزینوپریل)، بتا بلاکرها (مثل پروپرانولول، آتنولول، متوپرولول، سوتالول، کارودیلول) ، مکملها، نمکهای حاوی پتاسیم و داروهای باعث تجمع پتاسیم.۱ لیتیم ، وارفارین.
سایر بیماریها:
در صورت وجود هر بیماری، مخصوصا هر یک از مشکلات ذیل به پزشک خود اطلاع دهید: از دست دادن آب بدن، بیماری های قلبی و عروقی ،بیماری کبدی ، بیماری کلیوی.۱ لوپوس، سابقه کاهش مقدار ادرار.
شرایط نگهداری:
دور از نور و رطوبت و حرارت و در دمای ۳۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود. دور از دسترس اطفال قرار گیرد.

artakava.com