بسیار اتفاق می افتد که در زمان استفاده از قرص های پیشگیری از بارداری ، به صورت ناخواسته باردار می شوید.یکی از دلایل این اتفاق ، تداخل دارویی قرص های ضد بارداری با برخی از داروها است .

در واقع مصرف برخی از داروها می تواند باعث تغییر اثرات قرص های هورمونی پیشگیری از بارداری شده و باعث ایجاد حاملگی ناخواسته شود. در این مطلب از سایت باعلم ، برخی از این تداخلات دارویی معرفی شده اند.

آنتی بیوتیک و قرص ضد بارداری  استامینوفن   تداخل قرص اورژانسی با انتی بیوتیک  تداخل دارویی  طریقه مصرف قرص ضد بارداری یاسمین  تداخل آزیترومایسین با   قرص ضد بارداری اورژانسی
قرص های ضد بارداری با چه داروهایی تداخل دارند ؟

چه داروهایی با قرص های هورمونی پیشگیری از بارداری تداخل دارند ؟

داروهای زیادی می تواند این تداخل را به دلایل زیادی ایجاد کند . برای مثال :

1 – آنتی بیوتیک ها

برخی از آنتی بیوتیک ها با قرص های پیشگیری از بارداری مانند قرص ال دی تداخل ایجاد می کنند.در این مورد هنوز اطلاعات کاملی در دسترس نیست برای مثال برخی از تحقیقات نشان داده است که ریفامپین می تواند باعث کاهش اثر بخشی قرص ال دی شود. ریفامپین نوعی آنتی بیوتیک است که برای درمان سل یا مننژیت مورد استفاده قرار می گیرد.

به دلیل این که هنوز اطلاعات کافی در مورد تداخل آنتی بیوتیک ها با قرص جلوگیری از باردای وجود ندارد ، در زمان تجویز انتی بیوتیک ، پزشک معمولا به شما توصیه می کند همزمان با مصرف قرص های هورمونی، از روش های دیگر پیشگیری از بارداری مانند کاندوم نیز استفاده کنید.

آنتی بیوتیک هایی مانند :

2 – داروهای کنترل ایدز (HIV)

داروهایی مانند داروناوير ، کوبیسیستات ، افاویرنز ، نلفیناویر ، نویراپین ، ریفاکسیمین که برای کنترل ویروس اچ آی وی مورد استفاده قرار می گیرند می توانند با داروهای پیشگیری از بارداری مانند ال دی ، تداخل ایجاد کرده و باعث بارداری ناخواسته شوند .

3 – داروهای ضد تشنج

داروهای باربیتورات برای تنظیم خواب و مهار اضطراب و یا درمان تشنج مورد استفاده قرار می گیرند.این داروها نیز با قرص های ضد بارداری تداخل دارند. داروهایی مانند :

  • فلبامات
  • لاموتریژین
  • آمپول لومینال
  • پریمیدون
  • توپیرامات
  • اکس کاربازپین
  • کاربامازپین
  • دیلانتین
  • توپیرامات یا توپاماکس

در دوره مصرف این داروها باید از سایر روش های جلوگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده کنید.

4 – داروهای ضد افسردگی

برخی از داروهای درمان علائم افسردگی می تواند باعث تغییرات هورمونی در بدن شود. این داروها می توانند سطح هورمون استروژن و یا پروژسترون را در بدن زنان تغییر داده و باعث کاهش اثرات قرص ال دی شوند.

این تاثیرات از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است و ممکن است زنی با مصرف داروهای ضد افسردگی دچار مشکل نشود ولی زن دیگر با مصرف همان دارو دچار بارداری ناخواسته شود.

در زمان تجویز هرگونه داروی ضد افسردگی ، اگر در حال استفاده از روش های جلوگیری از باردای هورمونی هستید ، این موضوع را حتما به پزشکتان اطلاع دهید. داروهایی مانند فلوکستین و آمی تریپتیلین و سرترالین ، با قرص ال دی تداخل دارند.

5 – داروهای ضد قارچ

داروهای ضد قارچ می توانند  اثر داروی ال دی را کاهش دهند.برخی از این داروها عبارتند از :

  • مایکوستاتین
  • نیلستات (که برای درمان قارچ دهان و واژن مورد استفاده قرار می گیرد.)
  • نیستاتین
  • گریزئوفولوین(که برای درمان قارچ های پوست و مو و ناخن و همچنین درمان پای ورزشکار مورد استفاده قرار می گیرد.)

6 – داروهای کنترل قند خون و دیابت

برخی از داروهای کنترل قند خون و درمان دیابت نیز می توانند با داروهای هورمونی پیشگیری از بارداری تداخل ایجاد کرده و باعث بارداری ناخواسته شوند.داروهایی مانند پیوگلیتازون و متفورمین از همین موارد هستند.

7 – داروهای ضد اضطراب و استرس

برخی از این داروها می توانند باعث بارداری ناخواسته شوند . داروهایی مانند والیوم ، سیتالوپرام و اگزازپام از این دسته هستند.

8 – داروهای کاهش فشار خون ریوی

داروی بوسنتان برای درمان فشار خون ریوی مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند با داروهای هورمونی پیشگیری از بارداری تداخل ایجاد کند.