كك و مك چيست؟

 

لكه هاى كوچك يك تا سه ميلى مترى گرد يا بيضى شكل و يا حتى با حدود نامشخص هستند كه به رنگ قهوه اى روشن و تيره در پوست ايجاد مى شوند. معمولاً در مناطقى از پوست كه در معرض نور آفتاب قرار مى گيرد، مثل صورت، پشت دست ها، ساعد، گردن و سينه به وجود مى آيد. كك و مك در هر سنى ممكن است ايجاد شود ولى بيشتر در سنين بچگى و جوانى در افراد با پوست روشن خصوصاً اگر موهاى قرمز داشته باشند، بروز مى كند. در فصل بهار و تابستان كك و مك بروز پيدا مى كند و يا اگر فرد به آن مبتلا باشد، پررنگ تر مى شود و در ماه هاى زمستان از بين رفته يا رنگ آنها روشن تر مى شود. كك و مك به علت فعال شدن سلول هاى رنگدانه اى پوست در معرض نور ايجاد مى شود و به همين دليل، افراد مستعد بايد پوشش كافى در مقابل نور آفتاب داشته باشند و به طور مرتب از كرم هاى ضدآفتاب و كلاه استفاده كنند. كك و مك معمولاً درمان نمى شود و نيازى به درمان ندارد.

هستند افرادي كه عقيد دارند كك ومكي‌ها صورت‌هاي بامزه‌اي دارند و همين، زيبايي متفاوتي به آن‌ها بخشيده است اما اين امر كاملا سليقه‌اي است و بستگي به شخص دارد.ولی اگر شما هم جزو افرادي هستيد كه چندان كك و مك‌هاي صورت‌تان را دوست نداريد اول از همه بايد بدانيد درمان قطعي براي اين كك و مك‌ها وجود ندارد ولي مي‌توان با ملاحظاتي خاص و به كار بردن راه‌حل‌هايي ويژه آن‌ها را تا حد زيادي كمرنگ كرد تا ديگر نخستين چيزي كه روي پوست شما خودنمايي مي‌كند كك و مك نباشد.

علت ایجاد کک و مک

كك و مك بيشتر در افرادي شيوع پيدا مي‌كند كه پوستي روشن و سفيد موها و چشماني رنگي دارند كه در واقع نتيجه طبيعي عمل سلول‌هاي رنگ‌ساز است. نقاطي از بدن كه در معرض تشعشع آفتاب قرار مي‌گيرند، بيشتر دچار كك و مك مي‌شوند و اين بدان علت است كه در اثر تابش آفتاب و اشعه ماوراي بنفش، ملانين كه از سلول‌هاي رنگ‌ساز پوست ترشح مي‌شود، به‌طور ناهماهنگ در سطح پوست جمع و باعث به‌وجود آمدن كك و مك مي‌شود.

به وجود آمدن كك و مك مي‌تواند دو علت داشته‌ باشد يا ژنتيك است يا به دليل قرار گرفتن زياد در مقابل آفتاب. بعضي از افراد به‌طور ارثي مستعد كك و مك هستند و معمولا همين افراد بعد از قرار گرفتن در آفتاب به راحتي صورت‌شان پر از كك و مك مي‌شود و اين دقيقا همان دليلي است كه همه جا، استفاده از ضدآفتاب تاكيد مي‌شود. كك و مك‌هاي ناشي از آفتاب معمولا روي كمر و ‌شانه‌هاي افرادي به‌وجود مي‌آيد كه بيشتر اهل آفتاب گرفتن هستند. هر چند درمان قطعي براي اين عارضه وجود ندارد اما استفاده از ضد‌آفتاب، پرهيز از قرار گرفتن در معرض نور شديد خورشيد و ايجاد پوشش مناسب پوست مثل از انواع حفاظ‌ها (كلاه و عينك) كرم ضد‌آفتاب و. . . مي‌تواند در كاهش آن نقش داشته باشد.

راه حل های خانگی رفع کک و مک

راه‌حل‌هاي خانگي وجود دارد كه از قديم براي از بين بردن كك و مك‌ها استفاده مي‌شده، در اين راه‌حل از موادي استفاده مي‌شود كه در همه آشپزخانه‌ها وجود دارند و به‌طور حيرت‌آوري مي‌توانند موثر باشند.

1- شير ترش شده ممكن است كك مك‌ها را كامل از بين نبرد ولي مي‌تواند كمك كند رنگ آن‌ها كمي روشن شود و اين به علت اسيد لاكتيك موجود در آن است. ميزان اين اسيد در شير ترش شده بسيار بيشتر از شير ترش نشده است. براي اين كار كافي است صورت‌تان را با مخلوط شير ترش شده و آب بشوييد.

2- روش ديگر، استفاده از ماسك خامه ترش است كه تقريبا مثل شير ترش عمل مي‌كند، شما بايد لايه‌اي ضخيم از اين خامه را به‌صورت‌تان بماليد و اجازه دهيد حدود 10 تا 15 دقيقه روي پوست باقي بماند تا اسيد لاكتيك جذب پوست شود. سپس صورت‌تان را با آب بشوييد. بهتر است براي خشك نشدن پوست‌تان نيز بعد از شستن، از مرطوب‌كننده استفاده كنيد.

3- يك راه‌حل رايج ديگر، ماليدن آب ليموترش به كك و مك‌هاست. اسيد سيتريك ماده فعال موجود در ليموترش است. اين اسيد در واقع نوعي روشن‌كننده (بليچينگ) طبيعي است. در حقيقت معمولا آب و عصاره انواع مركبات در مراقبت‌هاي پوستي به كار مي‌روند چون مي‌توانند چربي‌هاي پوست را متعادل كنند و لك‌ها و رنگدانه‌هاي پوستي را كاهش دهند.

4- پس از تميز كردن پوست، آن را با ورقه‌هاي نازك پوست گوجه فرنگي كاملا مي‌پوشانيد و مي‌گذاريد يك ساعت روي صورت بماند و بعد صورت را با آب گرم مي‌شوييد. اين عمل را روزي 2بار تكراركنيد. خواهيد ديد هر روز كه مي‌گذرد ازكك و مك صورت شما كاسته مي‌شود. در اين روش اگر قبلا به پوست خود ليموترش تازه نيزبماليد بهتر است.

5- بعد از تميز كردن پوست، آب آلبالو را گرفته وآن را روي پوست صورت خود بماليد، به‌مدت يك ساعت، اين عمل را روزي دوبار تا زماني ادامه دهيد كه كك و مك شما از بين برود. بعد از استفاده از اين ماسك صورت را با آب گرم بشوييد.

6- پیاز قرمز را حلقه‌حلقه کنید و روی پوست صورتتان بگذارید. این کار را روزی 2 بار انجام دهید تا رنگ کک‌ومک‌تان کمرنگ شود.

7- عسل را گرم و با کمی آرد گندم، مخلوط کنید. این ترکیب را به مدت 10 دقیقه روی پوستتان بگذارید و سپس آن را با آب گرم بشویید و بلافاصله کمی هم آب خنک به صورتتان بپاشید. اگر این کار را به مدت یک هفته تا 10 روز انجام بدهید، می‌توانید بدون نگرانی از نمایان شدن لکه‌های کک‌ومک صورتتان، به میهمانی بروید.

8- آب جعفری را بگیرید و آن را با آبلیموی تازه، مخلوط کنید. شما می‌توانید روزی 2 بار محل کک‌ومک‌هایتان را با این ترکیب، بشویید.

9- پیش از خواب، کمی روغن کرچک روی پوست صورتتان بمالید. ترکیب‌های موجود در روغن کرچک می‌توانند باعث کمرنگ شدن لکه‌های کک‌ومک بشوند.

10- اگر روزی 2 تا 3 مرتبه ماست ترش روی صورتتان بمالید، کک‌ومک‌هایتان کمرنگ می‌شوند.

11- تربچه و شکر را با هم مخلوط کنید و ترکیب به‌دست آمده را 30 دقیقه روی پوستتان قرار دهید. اگر هر روز و به مدت 3 هفته این کار را انجام بدهید، ‌تا 2 ماه از شر لکه‌های پررنگ کک‌ومک خلاص خواهید شد.

12- یک قاشق غذاخوری زردچوبه را با یک قاشق سوپ‌خوری ماست ترش مخلوط کنید و آن را به‌مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوستتان بگذارید. با این کار، هم کک‌ومک‌هایتان را کمرنگ می‌کنید و پوست صورتتان را روشن‌تر و شفاف‌تر.

13- هر روز به‌خصوص در روزهای گرم که امکان تشدید کک‌ومک وجود دارد، گوجه‌فرنگی بخورید. ترکیب‌های موجود در گوجه‌فرنگی می‌تواند از بروز یا تشدید کک‌ومک، پیشگیری کند.

روزی 2 تا 3 مرتبه، صورتتان را با آب انبه ماساژ دهید و سپس آن را آب خنک بشویید.

14- هر شب، پیش از خواب، صورتتان را باآب هویج ماساژ دهید و بگذارید آب هویج تا صبح روی پوستتان باقی بماند. بلافاصله بعد از بیدار شدن هم پوستتان را با آب ولرم بشویید تا تاثیر آب هویج را روی کک‌ومک‌هایتان ببینید.

15- خوردن خوراکی‌ها یا موادغذایی حاوی ویتامین C و E می‌تواند در کاهش ایجاد و تشدید کک‌ومک بسیار موثر باشد.

16- اگر روزی یک مرتبه صورت خود را با آب و سرکه بشویید، می‌توانید به کمرنگ شدن لکه‌های کک‌‌ومک‌تان به مرور زمان، امیدوار باشید.

 مواردی که در مطلب زیر آورده شده در رابطه با انواع لک های پوستی هم اثر دارد :

بهترین روش درمان کک ومک

اگر به‌دنبال اين هستيد كه كك و مك‌هاي‌تان را تا حد امكان كمرنگ كنيد يا حتي از بين ببريد، بايد از تكنولوژي‌هاي جديد مثل ليزر استفاده كنيد. زيرا اولا ليزر مخصوص درمان كك و مك تقريبا بي‌عارضه است البته درصورت استفاده از دستگاه‌هاي خوب و معتبر و مهم‌تر مهارت و تجربه كافي پزشك و دوما هيچ درمان دارويي براي از بين بردن كك و مك آن هم براي مدت طولاني وجود ندارد و تمام لك‌بر‌هايي كه در بازار دارويي وجود دارند حتي بهترين آن‌ها فقط ميتوانند باعث كم رنگ شدن كك ومك‌ها و گاها از بين رفتن موقت آن ها چند ماهه شوند. البته از آن جا كه ليزر سطح رويي پوست را مي‌سوزاند احتمالا روزهاي اول پوست ملتهب خواهد شد.

لطفاً توجه کنید!

نکته قابل توجه در استفاده از کرم‌های روشن‌کننده و لایه‌بردار این است که حتماً باید همراه ضد‌آفتاب باشند؛ زیرا این محصولات می‌توانند پوست را به‌خصوص نسبت به نور حساس‌تر کنند. برای مثال، فردی که شب از کرم لایه‌بردار استفاده می‌کند، اگر طی روز از کرم ضدآفتاب استفاده نکند، ممکن است پوستش حتی تیره‌تر بشود. بسیاری از افراد با این مشکل مواجه می‌شوند.

آیا میکرودرم ابریژن مؤثر است؟

در درمان‌های کمکی، از کرم‌ها که یک قدم فراتر برویم، به میکرودرم ابریژن می‌رسیم. با این کار، لایه‌ای از سطح پوست برداشته می‌شود که هم لکه‌ها را روشن می‌کند و هم نفوذ کرم‌ها را به پوست بیشتر و در نتیجه، تأثیر آنها را بهتر می‌‌کند. در مراحلی که کک و مک خفیف باشند، با استفاده از این روش و کرم‌های کمکی، این عارضه رفع می‌شود. از طرفی، ممکن است پزشک، پیلینگ با اسید میوه را در مورد بیمار تجویز کند که ممکن است هر یک از این روش‌ها بسته به نوع پوست و ضایعات به چند جلسه درمانی نیاز داشته باشند.

لایه‌بردار‌های ضعیف و قوی

در حال حاضر، کرم‌های لایه‌بردار متعددی وجود دارند. این کرم‌ها با برداشتن یک لایه از سطح پوست باعث می‌شوند تا سطح کک و مک‌ها روشن‌تر بشود. این مجصولات معمولاً یا حاوی اسیدهای میوه مانند آلفاهیدروکسی هستند یا در آنها از رتین‌آ استفاده شده است. این محصولات حتماً باید با تجویز پزشک استفاده شوند. در بعضی افراد که پوست حساسی دارند، استفاده سر خود از آنها می‌تواند باعث تحریک پوست شوند و در این کرم‌ها، این تحریک منجر به بدتر شدن وضعیت کک و مک‌ها می‌شود. برای استفاده از کرم‌های لایه‌بردار قوی یا ضعیف، پزشک متخصص به میزان حساسیت پوست بیمار توجه می‌کند.

محصولات گیاهی مؤثر

در کنار روشن‌کننده‌های حاوی هیدروکینون، می‌توان به محصولات روشن‌کننده گیاهی اشاره کرد که اگرچه قدرت کمتری دارند، اما مؤثر هستند. در ترکیب این کرم‌‌ها از عصاره گیاهان مختلفی که اثر روشن‌کنندگی دارند، استفاده می‌شود. برای مثال، محصولات حاوی کوجیگ اسید یا آنهایی که حاوی ترکیبات ویتامین C هستند. این ویتامین هم روشن‌کننده و هم ضدچروک است.

درمان‌های دنباله‌دار

در بعضی افراد که کک و مک پررنگی دارند و ضایعات پوستی‌شان خیلی خوب به این روش‌های درمانی جواب نمی‌دهد، پزشک متوجه می‌شود که استفاده از کرم‌ها مؤثر نیست. ضمن آن که یکی از معایب استفاده از کرم‌ها این است که اثرشان تا زمانی است که فرد از آنها استفاده می‌کند و با قطع استفاده از کرم‌ها، به‌خصوص در فصولی که آفتاب هست، کک و مک‌ها دوباره ظاهر می‌شوند. توصیه می‌کنیم این افراد پس از درمان شدن، زیر نظر پزشک از کرمی که روشن‌کننده‌ای ضعیف باشد، استفاده کنند و حتماً ضدآفتاب بمالند تا از برگشت ضایعات‌شان جلوگیری کنند.

برگشت ضایعات

معمولاً ضایعات برطرف و درمان‌شده با لیزر برگشت ندارند؛ اما همیشه این را می‌گوییم در فردی که زمینه کک و مک دارد، ممکن است ضایعه جدیدی بروز کند. بنابراین فردی که کک و مک دارد و آن را با لیزر درمان می‌کند، باید همیشه درمان‌های مکمل را ادامه بدهد و همیشه شب‌ها از کرم ضدلک و طی روز از ضدآفتاب استفاده کند. این درمان‌ها صد درصد نیستند و احتمال بازگشت عارضه وجود دارد.

خطر بیشتر، مراقبت بیشتر

از آنجا که ضایعه کک و مک در تیپ‌های 1 و 2 رنگ پوستی شایع‌تر است، باید گفت این افراد نسبت به تابش آفتاب حساس‌تر هستند و همه مشکلات ناشی از نور آفتاب در این افراد بیشتر است. مشکلات کوتاه‌مدت مانند آفتاب‌سوختگی یا لکه‌های دیگر پوستی و حتی مشکلات درازمدت که به آنها سراتوزهای پوستی گفته می‌شود و می‌توانند منجر به سرطان پوست بشوند نیز در آنها شایع‌تر و محتمل‌تر است. برای همین، استفاده از ضدآفتاب‌ها و درمان‌های کمکی پیشگیرانه مانند سایه‌بان، کلاه، عینک و… برای این افراد اهمیت حیاتی دارد.

برگرفته از: وب گاه های دکتر صفدریان و دکتر کاشانی پور